Als oude tiener en jonge twintiger beschikte ik zoals velen over een bescheiden gaming desktop, maar om pragmatische redenen ben ik een tiental jaar geleden overgeschakeld naar gaming laptops. Met een veranderende gezinssituatie en geen toegewijde plaats om deze desktop te zetten, leek dit immers de meest voor de hand liggende keuze. Mijn scherm destijds was een 19 inch-monitor, wat vandaag de dag natuurlijk als compact wordt beschouwd. In die periode was er bovendien ook nog niet echt sprake van curved monitors, en mijn eerste ervaring met zo'n scherm was enkele jaren geleden op mijn werk. De wereld van beeldschermen is intussen enorm geëvolueerd en wanneer we de kans kregen om een ultrawide gaming monitor te testen stelde me ik graag kandidaat omdat ik benieuwd was om te ervaren hoe het is om te gamen op zo'n scherm.
Hier bij BeyondGaming hebben we al enkele andere producten van het Taiwanese merk AOC kunnen testen, waarvan voornamelijk monitors, waaronder een 40 inch-monitor die werd besproken door mijn collega LezZ. Met het nieuwe model dat we toegestuurd kregen gaan we nog een stapje verder, want de AOC Agon Pro AG456UCZD Ultrawide Gaming Monitor is een curved, ultrawide OLED-monitor met een schermgrootte van maar liefst 44,5 inch, een (W)QHD-resolutie, een verversingsnelheid van 240 Hz en een pixelresponstijd van 0,03 ms. Dit klinkt waarschijnlijk als een natte droom voor vele games en komt ook met een prijskaart die je portefeuille pijn zal doen (adviesprijs is € 1199), maar ook ik was alvast benieuw naar wat dit scherm in zijn mars had.
Eens geïnstalleerd, oogde dit enorme scherm alvast indrukwekkend op mijn bureau. 44,5 inch is immers niet mis qua grootte en met een kromming van 800R word je helemaal opgezogen in het scherm. Het OLED-paneel is anti-reflecterend en heeft een hardheidswaarde van 3H, wat wil zeggen dat het scherm matig krasbestendig is. Onderaan het scherm vind je een 3,5mm-audiojack alsook twee HDMI 2.0-aansluitingen, een 1.4 DisplayPort-aansluiting en een USB-C 3.2-aansluiting. Als je beschikt over een laptop, dan kan je deze laatste aansluiting bovendien ook gebruiken als energiebron voor je laptop (tot 90W). Op de zijkant vind je vervolgens vier gewone USB-poorten, waarmee je bijvoorbeeld je muis en toetsenbord kan aansluiten. AOC heeft trouwens ook gedacht aan zij die meerdere computers willen aansluiten, want dankzij een ingebouwde KVM-switch kan je jouw setup gebruiken over verschillende toestellen. Het scherm zelf ziet er zeer stijlvol uit, met een dunne omranding en zelfs verlichting op de achterkant, waarover later meer. De voet is ook vrij log, wat logisch is gezien hij de grootte en het gewicht (11,35 kg) van het scherm moet kunnen ondersteunen, maar oogt uiteindelijk ook wel stijlvol.
De resolutie van het scherm is WQHD, wat wil zeggen dat je maximaal tot 1440p, met een resolutie van 3440x1440 als je ultrawide wil gaan. Dit komt overeen met een beeldverhouding van 21/9, terwijl de standaard beeldverhouding 16/9 is. Je kan nog steeds breder gaan, maar samen met de kromming was dit voor mij al meer dan voldoende om een immersievere ervaring aan te bieden. Ik heb verschillende games gespeeld, gaande van Suicide Squad: Kill The Justice League, Forza Motorsport en Flintlock: Siege of Dawn tot Robocop: Rogue City en Thalassa: Edge of the Abyss, en het was natuurlijk geweldig om te gamen op zo'n scherm. Maar de meerwaarde van het ultrawide-gegeven kwam voor mij pas echt tot zijn recht wanneer ik Horizon: Zero Dawn en Days Gone opstartte, waarbij het brede beeld deze vergezichten pas echt tot leven liet komen.
QHD wil natuurlijk wel zeggen dat dit geen 4K-scherm is, maar van wat ik kan merken zijn dit type monitors met een 4K-resolutie nog niet echt ingeburgerd. Sluit je een console aan, dan ben je sowieso beperkt tot een verversingssnelheid van maximaal 120 Hz en een 1440p-resolutie, waardoor je niet het volledige scherm benutten. Waar het scherm ook een spijtige beperking heeft, is de keuze van HDMI-aansluitingen. Doordat we hier met HDMI 2.0-poorten zitten in plaats van 2.1, kan je via HDMI helaas niet gamen aan 1440p en 240 Hz, omdat je beperkt bent tot 144 Hz (en 100 Hz op volledige resolutie). Wil je dat wel doen, dan maak je best gebruik van de DisplayPort-aansluiting.
Eens je het menu induikt, vind je namelijk heel wat in te stellen mogelijkheden. Zo kan je het kleurengamma (color gamut) aanpassen en biedt het scherm drie kleurweergaves aan, zijnde een eigen 10 bit-kleurgamma genaamd Panel Native, sRGB en DCI-P3 (een standaard vooral gebruikt voor de digitale distributie van bioscoopfilms). Onder Luminance vind je ook tal van opties en kan je ook nog eens kiezen voor drie gamma's, simpelweg 1, 2 en 3 genaamd. Je kan hier ook Uniform Brightness inschakelen voor als je in SDR wil kijken en HDR zelf inschakelen zelfs simuleren met een HDR-modus waarbij je keuze hebt uit drie profielen, zijnde Picture, Movie en Game. Gezien het doelpubliek van dit scherm, heb je natuurlijk ook een hele Game Mode met drie pre-gedefineerde profielen voor FPS, RTS en Racing. Daarnaast zijn er ook drie profielen die je zelf naar smaak kan aanpassen. Waar je wel op moet letten, is dat HDR niet kan worden gebruikt in combinatie met de Game Mode, en deze laatste is ook niet compatibel met de sRGB en DCI-P3 kleurengamma's.
Onder Color Setup kan je ten slotte ook nog bijvoorbeeld de kleurtemperatuur en afzonderlijke RGB-waarden instellen. Maar ook hier werkt dit enkel als HDR niet is ingeschakeld en sRGB of DCI-P3 niet als kleurengamma werd geselecteerd. Zoals je kan merken, zal je toch wat tijd en energie moeten steken in het afstellen van het scherm, iets dat ik persoonlijk niet eenvoudig vond. Maar eens je een gewenste configuratie vindt, is het wel genieten van de levendige en contrastrijke kleuren die op het scherm worden getoverd. Het enige probleem op dit vlak is dat als je tekst bekijkt, bijvoorbeeld in een Word-document of een webpagina, er toch een lichte chromatische aberratie merkbaar is rond de letters. Eens je dit opmerkt, kan dit lichtjes storend zijn.
Het scherm bevat ook twee ingebouwde speakers van 8W. Dit is leuk meegenomen en zij kunnen redelijk luid gaan, maar de kwaliteit van het geluid liet voor mij toch wat te wensen over en het klinkt een beetje alsof je in een visbokaal zit. Wie belang hecht aan de geluidskwaliteit sluit dus best een alternatief aan op zijn pc of het scherm zelf. Verder vind je achteraan het scherm ook WLED RGB-verlichting die je kan instellen met tal van leuke effecten en kleurovergangen. De asymmetrische vorm van de vijfhoeksfiguur van deze verlichting is wel wat raar en zelfs op het hoogte niveau is deze verlichting echter niet zo sterk, waardoor de ruimte echt wel voldoende duister moet zijn voordat je er iets van merkt. Het instellen van deze verlichting die je ook eenvoudig via het menu onder Light FX en als je andere AOC producten hebt, kan je alles ook makkelijk afstellen via de gratis AOC G-Menu app. Al bij al is deze verlichting een leuke spielerei die je ook makkelijk kan uitschakelen als je hier geen fan van bent.
Hier bij BeyondGaming hebben we al enkele andere producten van het Taiwanese merk AOC kunnen testen, waarvan voornamelijk monitors, waaronder een 40 inch-monitor die werd besproken door mijn collega LezZ. Met het nieuwe model dat we toegestuurd kregen gaan we nog een stapje verder, want de AOC Agon Pro AG456UCZD Ultrawide Gaming Monitor is een curved, ultrawide OLED-monitor met een schermgrootte van maar liefst 44,5 inch, een (W)QHD-resolutie, een verversingsnelheid van 240 Hz en een pixelresponstijd van 0,03 ms. Dit klinkt waarschijnlijk als een natte droom voor vele games en komt ook met een prijskaart die je portefeuille pijn zal doen (adviesprijs is € 1199), maar ook ik was alvast benieuw naar wat dit scherm in zijn mars had.
Indrukwekkend beest
Laten we beginnen bij het begin, en dat was natuurlijk het scherm in ontvangst nemen, uitpakken en installeren. Ik moet toegeven dat ik de grootte van het scherm toch wat onderschat had, want ik was verbaasd door de enorme doos die zelfs op een pallet werd geleverd. De doos zelf geeft duidelijk aan langs welke kant je de doos moet openen en bevat ook duidelijke instructies over hoe je het scherm moet uitpakken en de voet of beugel (Vesa 100 mm) moet monteren. Het scherm wordt ook geleverd met vier verschillende kabels die je toelaten om je computer of console aan te sluiten met HDMI, USB-C, USB-B (upstream) of DisplayPort. Tot slot vind je in de doos uiteraard ook nog de stroomkabel (interne voeding) en een afstandsbediening om het scherm te bedienen en in te stellen.Eens geïnstalleerd, oogde dit enorme scherm alvast indrukwekkend op mijn bureau. 44,5 inch is immers niet mis qua grootte en met een kromming van 800R word je helemaal opgezogen in het scherm. Het OLED-paneel is anti-reflecterend en heeft een hardheidswaarde van 3H, wat wil zeggen dat het scherm matig krasbestendig is. Onderaan het scherm vind je een 3,5mm-audiojack alsook twee HDMI 2.0-aansluitingen, een 1.4 DisplayPort-aansluiting en een USB-C 3.2-aansluiting. Als je beschikt over een laptop, dan kan je deze laatste aansluiting bovendien ook gebruiken als energiebron voor je laptop (tot 90W). Op de zijkant vind je vervolgens vier gewone USB-poorten, waarmee je bijvoorbeeld je muis en toetsenbord kan aansluiten. AOC heeft trouwens ook gedacht aan zij die meerdere computers willen aansluiten, want dankzij een ingebouwde KVM-switch kan je jouw setup gebruiken over verschillende toestellen. Het scherm zelf ziet er zeer stijlvol uit, met een dunne omranding en zelfs verlichting op de achterkant, waarover later meer. De voet is ook vrij log, wat logisch is gezien hij de grootte en het gewicht (11,35 kg) van het scherm moet kunnen ondersteunen, maar oogt uiteindelijk ook wel stijlvol.
Prestaties
Wat de prestaties van het scherm betreft, kan je rekenen op een pixeldichtheid is 93,2 PPI, wat op zich goed is om te gamen maar voor bijvoorbeeld (semi-)professionele beeldbewerking waarbij je veel moet inzoomen, is toch een hogere PPI van minimaal 110 PPI gewenst. Maar dit is uiteraard op en top een gamingmonitor en dat merk je aan de verversingssnelheid van maar liefst 240 Hz, de low input lag-modus en de reactietijd van 0,03 ms, gemeten volgens de Gray-to-Gray methode. Deze methode wordt vooral gebruikt voor gamingmonitors en kijkt naar de tijd nodig voor een pixel om van grijswaarde te veranderen. Het scherm zou ook Flicker-Free zijn en ondersteunt Adaptive-Sync, zowel in de vorm van AMD's FreeSync Premium en het is ook compatibel met Nvidia's G-Sync. Om G-Sync te kunnen benutten, moet je grafische kaart dit wel ondersteunen en moet je verversingssnelheid ook wel tussen de 48 Hz en 240 Hz liggen. Hoe dan ook kan je er zeker van zijn dat dit scherm zeer vloeiende beelden uit zijn mouw schudt en je kan genieten van hoge framerates in games als je computer dit aankan.De resolutie van het scherm is WQHD, wat wil zeggen dat je maximaal tot 1440p, met een resolutie van 3440x1440 als je ultrawide wil gaan. Dit komt overeen met een beeldverhouding van 21/9, terwijl de standaard beeldverhouding 16/9 is. Je kan nog steeds breder gaan, maar samen met de kromming was dit voor mij al meer dan voldoende om een immersievere ervaring aan te bieden. Ik heb verschillende games gespeeld, gaande van Suicide Squad: Kill The Justice League, Forza Motorsport en Flintlock: Siege of Dawn tot Robocop: Rogue City en Thalassa: Edge of the Abyss, en het was natuurlijk geweldig om te gamen op zo'n scherm. Maar de meerwaarde van het ultrawide-gegeven kwam voor mij pas echt tot zijn recht wanneer ik Horizon: Zero Dawn en Days Gone opstartte, waarbij het brede beeld deze vergezichten pas echt tot leven liet komen.
Op en top een gamingmonitor en dat merk je aan de verversingssnelheid van maar liefst 240 Hz, de low input lag-modus en de reactietijd van 0,03 ms.
QHD wil natuurlijk wel zeggen dat dit geen 4K-scherm is, maar van wat ik kan merken zijn dit type monitors met een 4K-resolutie nog niet echt ingeburgerd. Sluit je een console aan, dan ben je sowieso beperkt tot een verversingssnelheid van maximaal 120 Hz en een 1440p-resolutie, waardoor je niet het volledige scherm benutten. Waar het scherm ook een spijtige beperking heeft, is de keuze van HDMI-aansluitingen. Doordat we hier met HDMI 2.0-poorten zitten in plaats van 2.1, kan je via HDMI helaas niet gamen aan 1440p en 240 Hz, omdat je beperkt bent tot 144 Hz (en 100 Hz op volledige resolutie). Wil je dat wel doen, dan maak je best gebruik van de DisplayPort-aansluiting.
Levendige kleuren
Snelheid en beeldscherpte zijn één ding, maar je wil natuurlijk ook dat de beelden er mooi uitzien. Hiervoor kan je alvast rekenen op de kwaliteiten van de OLED-technologie alsook de kleurweergave van het scherm. Deze monitor heeft een statische contrastwaarde van 150,000:1, waardoor je een zeer goede weergave krijgt van zwart- en witwaardes. De helderheid van het scherm is met een waarde in nits van 1000 cd/m2 ook lovenswaardig. Uiteraard mag HDR-ondersteuning niet ontbreken en hiervoor kan je rekenen op HDR10 en met de aangegeven piekhelderheid is dit bijna evenwaardig aan DisplayHDR 1000, wat de hoogste certificering is volgens VESA voor HDR. Verder heb je nog een heel gamma aan instellingen om de kleurweergave aan te passen en het nadeel hierbij is dat ik toch even heb moeten zoeken voordat ik een kleurweergave vond die mij echt aanstond.Eens je het menu induikt, vind je namelijk heel wat in te stellen mogelijkheden. Zo kan je het kleurengamma (color gamut) aanpassen en biedt het scherm drie kleurweergaves aan, zijnde een eigen 10 bit-kleurgamma genaamd Panel Native, sRGB en DCI-P3 (een standaard vooral gebruikt voor de digitale distributie van bioscoopfilms). Onder Luminance vind je ook tal van opties en kan je ook nog eens kiezen voor drie gamma's, simpelweg 1, 2 en 3 genaamd. Je kan hier ook Uniform Brightness inschakelen voor als je in SDR wil kijken en HDR zelf inschakelen zelfs simuleren met een HDR-modus waarbij je keuze hebt uit drie profielen, zijnde Picture, Movie en Game. Gezien het doelpubliek van dit scherm, heb je natuurlijk ook een hele Game Mode met drie pre-gedefineerde profielen voor FPS, RTS en Racing. Daarnaast zijn er ook drie profielen die je zelf naar smaak kan aanpassen. Waar je wel op moet letten, is dat HDR niet kan worden gebruikt in combinatie met de Game Mode, en deze laatste is ook niet compatibel met de sRGB en DCI-P3 kleurengamma's.
Onder Color Setup kan je ten slotte ook nog bijvoorbeeld de kleurtemperatuur en afzonderlijke RGB-waarden instellen. Maar ook hier werkt dit enkel als HDR niet is ingeschakeld en sRGB of DCI-P3 niet als kleurengamma werd geselecteerd. Zoals je kan merken, zal je toch wat tijd en energie moeten steken in het afstellen van het scherm, iets dat ik persoonlijk niet eenvoudig vond. Maar eens je een gewenste configuratie vindt, is het wel genieten van de levendige en contrastrijke kleuren die op het scherm worden getoverd. Het enige probleem op dit vlak is dat als je tekst bekijkt, bijvoorbeeld in een Word-document of een webpagina, er toch een lichte chromatische aberratie merkbaar is rond de letters. Eens je dit opmerkt, kan dit lichtjes storend zijn.
Wat heeft het scherm nog te bieden?
Voor de gamers onder ons vind je onder Game Setting nog een aantal interessante opties naast de Game Mode, FreeSync en Low Input lag. Via de Shadow Control en Shadow Boost kan je de helderheid van het beeld voor donkere en heldere gebieden aanpassen. Sniper scope voegt een mikpunt toe in de vorm van een rood kruis en laat je toe om het zoom-effect toe te voegen met een waarde van 1, 1,5 of 2. De Frame Counter spreekt voor zich en telt het aantal beelden per seconde dat het scherm weergeeft, maar deze functie werkt enkel met grafische kaarten van AMD. Op zich geen probleem, want vele games en Steam zelf bevatten ook een frameteller. Verder kan je ook opties inschakelen zoals anti-blauwlicht en multiview, waarbij je zowel Picture by Picture als Picture in Picture hebt. Deze functies heb ik niet direct gebruikt, maar ik kan me wel voorstellen dat dit voor sommigen handig zal zijn.Het scherm bevat ook twee ingebouwde speakers van 8W. Dit is leuk meegenomen en zij kunnen redelijk luid gaan, maar de kwaliteit van het geluid liet voor mij toch wat te wensen over en het klinkt een beetje alsof je in een visbokaal zit. Wie belang hecht aan de geluidskwaliteit sluit dus best een alternatief aan op zijn pc of het scherm zelf. Verder vind je achteraan het scherm ook WLED RGB-verlichting die je kan instellen met tal van leuke effecten en kleurovergangen. De asymmetrische vorm van de vijfhoeksfiguur van deze verlichting is wel wat raar en zelfs op het hoogte niveau is deze verlichting echter niet zo sterk, waardoor de ruimte echt wel voldoende duister moet zijn voordat je er iets van merkt. Het instellen van deze verlichting die je ook eenvoudig via het menu onder Light FX en als je andere AOC producten hebt, kan je alles ook makkelijk afstellen via de gratis AOC G-Menu app. Al bij al is deze verlichting een leuke spielerei die je ook makkelijk kan uitschakelen als je hier geen fan van bent.
Conclusie
Het prijskaartje van de AOC Agon Pro AG456UCZD is niet mals, maar in ruil krijg je wel een scherm dat hoge ogen zal gooien. Je krijgt namelijk een ultrawide curved monitor van 44,5 inch, met een QHD-resolutie en refresh rate van 240 Hz, een responstijd van 0,03 ms, HDR10 en zelfs ondersteuning voor DCI-P3 kleurengamma. Het scherm ondersteunt ook FreeSync Premium en G-Sync en bevat een low input lag-modus. Dit alles om prachtige, haarscherpe en kleurrijke beelden weer te geven, waarbij je je dankzij de vorm van het scherm helemaal kan onderdompelen in de spelwerelden. Je voorziet best wel een externe speaker of headset en ook wat tijd om de kleurweergave naar wens in te stellen.
Pro
- Specificaties om U tegen te zeggen
- Scherpe, snelle en kleurrijke beelden
- Heel wat aanpassingsmogelijkheden
- Ultrawide-beeld zorgt voor immersieve ervaring
- Stijlvol design
Con
- Kleurafstelling niet zo voor de hand liggend
- Geluid is suboptimaal
- Chromatische aberratie bij tekst
- Geen 4K, noch HDMI 2.1
- Prijskaartje