Review: Animal Crossing: New Horizons Nintendo Switch 2 Edition

Als we denken aan cozy games, dan zijn er enkele titels die meteen in het hoofd springen. Eentje daarvan is ongetwijfeld Animal Crossing. Geen levels uitspelen, bazen verslaan, beter doen dan je tegenspelers. Nee, gewoon languit de zetel in en genieten van een open wereld, waarin competitiviteit niet aan de orde is, maar je gewoon dobbert in een oase van rust. Hoewel Animal Crossing: New Horizons reeds in 2020 het levenslicht zag, brengt Nintendo de titel nu ook naar hun nieuwste console. Ook benieuwd welke vernieuwingen Animal Crossing: New Horizons Nintendo Switch 2 Edition te bieden heeft? Ontdek het in onderstaande review!

Animal Crossing bestaat ondertussen al een tijdje. De eerste uitgave dateert reeds uit 2001 en werd toen uitgegeven op Nintendo 64, echter enkel in Japan. Een jaartje later werd de titel ook naar onze contreien gebracht en mochten we deze verwelkomen op GameCube. Sindsdien zijn reeds een aantal vervolgtitels verschenen, zoals onder andere Wild World voor Nintendo DS, City Folk voor Nintendo Wii en New Leaf voor Nintendo 3DS. Eén van de best ontvangen titels verscheen echter in 2020, namelijk Animal Crossing: New Horizons voor Nintendo Switch. Na Mario Kart 8 Deluxe is dit het meest verkochte spel aller tijden voor Nintendo’s handheld. Recent verscheen nu ook de Animal Crossing: New Horizons Switch 2 Edition .

AC1.jpg

Sit back, relax and enjoy the island life

Aan de basisopzet van Animal Crossing: New Horizons werd niet gesleuteld. Het betreft nog steeds een sociaal simulatiespel, waarbij je een leven op een onbewoond eiland opbouwt en dit samen met een aantal antropomorfe dieren. Hoewel er opdrachten bij komen kijken om bepaalde zaken vrij te spelen of specifieke items te vergaren, is Animal Crossing: New Horizons geen competitief spel. Wat onkruid wieden, hout sprokkelen, vissen, een praatje slaan met andere inwoners, … alles kan, niets moet. Wil je vooruit geraken in het spel, dan zal je grondstoffen moeten verzamelen om gereedschap te bouwen, waarmee je vervolgens meubels of items kan fabriceren en je eigen woning kan inrichten. Er zit echter helemaal geen tijdsdruk achter, waardoor je alles rustig op je eigen tempo kan doen.

Net als de vorige spellen speelt alles zich af in de echte tijd, waardoor je ook effectief seizoenen en dag-nacht cyclussen meemaakt. Telkens je het spel opstart word je toegesproken door Tom Nook, een beetje de zakelijke leider van het eiland, die je ook helpt met je eerste woning, het aflossen van je hypotheek en je kortom wegwijs maakt. Dit doet hij samen met Timmy en Tommy. Bij hun kan je terecht voor het kopen en verkopen van voorwerpen en dergelijke meer. Hoe langer je speelt, hoe meer mogelijkheden je krijgt en hoe meer je kleine, gezellige community floreert!

AC2.jpg

Welke nieuwe toevoeging bevat de Switch 2 Edition?

De meeste gamers kennen Animal Crossing: New Horizons uiteraard al lang en vragen zich vooral af of de Nintendo Switch 2-editie meer te bieden heeft dan de oorspronkelijke. Hoewel deze editie een retailprijs heeft van € 64,99 kan je als je de oorspronkelijke versie al hebt, upgraden voor slechts € 4,99. In ruil daarvoor krijg je: verbeterde graphics tot 4K op de tv, een uitgebreidere multiplayer waarbij je nu met twaalf spelers tegelijk online kan in tegenstelling tot de oorspronkelijke acht, de toevoeging van muisbesturing, GameChat en cameraplay, en een megafoon-functie waarmee je tegen je bewoners kan praten.

Een grote verbetering in Animal Crossing: New Horizons Nintendo 2 Edition zijn de laadtijden.

De grootste uitbreidingen mochten we echter verwelkomen met de gratis 3.0-update, die samen met Animal Crossing: New Horizons Nintendo Switch 2 Edition werd vrijgegeven. Hoewel de release samenviel, is de update voor iedereen beschikbaar, dus ook voor de originele Switch. Naast de introductie van een nieuw hotel, waarin je naar hartenlust kamers kan aanpassen en waarvoor je beloningen ontvangt, werden ook de Slumber Islands toegevoegd. Zie het als een extra eiland waarin je je creatieve geest de vrije loop kan laten gaan, zonder dat het effect heeft op je hoofdeiland. Daarbovenop werden er ook een aantal quality-of-life-verbeteringen toegevoegd, waaronder de mogelijkheid om meerdere items tegelijkertijd te maken, of de welgekomen mogelijkheid om grondstoffen aan elke werkbank te kunnen gebruiken zonder dat ze in je inventory hoeven te zitten.

AC3.jpg

Matige verbeteringen aan een al erg goed spel

Ondanks dat de upgrade zeker geen must is, voegt het wat peper en zout toe aan een al erg fijn gerecht. Animal Crossing moet het naast zijn fijne gameplay hebben van vibrante kleuren en leuke graphics, en die zien er op de Switch 2 Edition uiteraard net iets beter uit. Hoewel je de versies al naast elkaar moet leggen, zal je merken dat scherpe kantjes er toch wat vanaf zijn. Een grotere verbetering, zijn echter de laadtijden. Hoewel het naar huidige maatstaven mijn inziens nog altijd beter zou kunnen, weet Nintendo de laadtijden toch een stuk te verlagen. Ook voelt de gameplay iets vlotter aan dan op de originele Switch. Ervaar je op dat vlak geen negatieve ervaringen, dan hoeft een upgrade uiteraard niet. Wie trouwens hoopte op 60 fps, is eraan voor de moeite. Ook in deze Switch 2 Edition blijft de framerate namelijk locked op 30 fps.

Van de overige toevoegingen word ik echter iets minder warm. Met twaalf tegelijk online, zal volgens mij slechts een beperkte groep mensen aanspreken. Daarnaast lijkt de muisbesturing op papier een leuke toevoeging, maar bleek die meer dan eens niet per se een meerwaarde. Enkel wanneer je je huis aan het decoreren bent kan het handig zijn, maar in de overige gevallen vond ik een controller eigenlijk handiger spelen. Wat GameChat en cameraplay betreft, daar kan ik me van voorstellen dat het voor sommige mensen een leuke extra zal zijn. Zelf gebruik ik de chat- en camerafunctie echter niet zo vaak. En ook de megafoon-functie bleek maar voor even een leuke toevoeging. Ja het is leuk als het spel je ‘begrijpt’ en je zo eilandbewoners kan lokaliseren, maar het blijft toch wat vreemd om tegen je console te staan roepen. Zeker als blijkt dat een bewoner ergens binnen zit en je dus niet kan horen, of als je een naam meermaals moet uitspreken zodat hij correct wordt geregistreerd. Desalniettemin blijft Animal Crossing: New Horizons een topspel. En wie de beste versie wilt, waarin vooral verbeterde laadtijden een plus zijn, zal voor € 4,99 niet sukkelen. Speel je Animal Crossing: New Horizons voor het eerst, dan kan het misschien interessanter zijn ergens een tweedehands versie op de kop te tikken en de extra upgrade te betalen, in plaats van de volle pot te betalen voor de Nintendo Switch 2 Edition.

Conclusie

Wie houdt van cozy games, kent ongetwijfeld Animal Crossing. Deze topper gaat al heel wat jaren mee en kende met de release van Animal Crossing: New Horizons een serieus succes. Als tweede meest verkochte Switch-spel ooit kon een upgrade voor de Switch 2 uiteraard niet uitblijven. Sinds dit jaar mochten we dus Animal Crossing: New Horizons Switch 2 Edition verwelkomen. Helaas bleken de grootste veranderingen in de gratis 3.0-upgrade te zitten en niet in de betalende Switch 2 Edition. Vooral de verbeterde laadtijden en de enigszins opgefriste graphics vielen op, maar verder konden de overige vernieuwingen, zoals muisbesturing, GameChat, cameraplay, de grotere multiplayer en een megafoon-functie om eilandbewoners te lokaliseren mij minder bekoren. Hoewel ik Animal Crossing: New Horizons aan iedereen zou aanraden die een vredelievend, stressloos en verslavend spel zoekt, vond ik deze Switch 2 Edition wat aan de magere kant. De score is dan ook enkel van toepassing op de Switch 2 Edition zelf, want wat Animal Crossing: New Horizons betreft, is het voor mij anders een dikke 9/10 waard!

Pro

• Snellere laadtijden
  • Iets betere graphics
  • Blijft één van de beste cozy games

Con

• Grootste verbeteringen komen met de gratis 3.0-upgrade
  • Muisbesturing geen al te grote meerwaarde
  • Megafoon-functie maar leuk voor even
  • De verbeterde multiplayer lijkt mij slechts een beperkt publiek aan te spreken
  • Geen 60 fps?
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

15 januari 2026

Gespeeld op

1. Nintendo Switch 2

Beschikbaar op

1. Nintendo Switch 2

Genre

1. Adventure
  2. Simulator