Review: Angel's Egg

De heilige drievuldigheid van anime-films die aantoonde dat deze Japanse tekenfilms niet enkel voor kinderen zijn, maar ook filmische meesterwerken konden zijn, blijft naar mijn mening toch wel Akira, Ghost in the Shell en Grave of the Fireflies. Intussen zijn er natuurlijk nog heel wat meer anime-films verschenen die zich richten op een ouder publiek, maar de invloed van dit trio blijft onmiskenbaar. Al hebben zij natuurlijk ook hun voorgangers, denk maar aan Belladonna of Sadness en Angel's Egg. Deze laatste film werd ook geregisseerd door Mamoru Oshii en omdat ik al sinds mijn tienerjaren een grote liefde koester voor zijn films, waaronder Ghost in the Shell, Patlabor en Avalon, stond Angel's Egg natuurlijk hoog op mijn watchlist. Helaas was het zeer moeilijk om deze film te kunnen bekijken.

Gelukkig kwam hier dit jaar verandering in, want ter ere van de veertigste verjaardag van de film kreeg Angel's Egg (Tenshi No Tamago) een 4K-remaster die in mei werd geselecteerd voor het filmfestival van Cannes. Vanaf woensdag 3 december draait de film ook bij ons in de zalen en zal je deze bijzondere animatiefilm op het grote scherm kunnen ontdekken.

anges-egg-girl.png

Een metaforisch ei​

Angel's Egg speelt zich af in een desolate wereld, waar we kennismaken met een jong meisje dat rondloopt met een ei. Ze gelooft dat er in het ei een engel of een soort van bijzondere vogel zit, en dat als ze zorgt voor het ei dit uiteindelijk zal uitbroeden. Op een dag ontmoet ze een jongeman en hoewel ze initieel wantrouwig is, ontstaat er een band tussen de twee. De jongen toont zich echter al snel nieuwsgierig naar wat er in het ei zit en wilt hiervoor het ei breken. Wanneer het meisje slaapt, ziet hij zijn kans om het ei te nemen en stuk te slaan met zijn wapen ...

Als het lijkt dat het verhaal van Angel's Egg niet veel om het lijf heeft, dan kan ik inderdaad aangeven dat voor veel mensen deze film inderdaad weinig tot geen verhaal zal hebben. In combinatie met het trage tempo en het minimum aan dialogen, zal deze film de doordeweekse kijker al snel afschrikken. Maar voor zij die op zoek zijn naar onvergetelijke filmervaringen is Angel's Egg een fascinerende tocht die je verbaasd zal achterlaten en die je onmiddellijk zal willen herbekijken om alle verborgen betekenissen in de film te ontdekken. Eerder dan het verhaal uit te spellen, is Angel's Egg doordrenkt met (religieuze) symboliek en metaforen.

Een bewegend kunstwerk dat zowat alle conventies van het anime-genre naast zich neerlegt.

Een van de meest impactvolle momenten in de film is bijvoorbeeld een monoloog van de jongen waarbij hij het verhaal van de ark van Noach hervertelt met een belangrijke wijziging in dit verhaal. De betekenis van deze monoloog komt echter pas volledig tot zijn recht wanneer je het einde van de film ziet. Mamuro Oshii heeft trouwens altijd een fascinatie gehad voor het Christendom en de Bijbel, en het is dan ook niet verwonderlijk dat Angel's Egg kan 'gelezen' worden als een allegorie over geloof en hoe dit vorm kan geven aan hoop, maar ook kan leiden tot het verlies ervan.

Beeldenstroom​

Hoewel je natuurlijk steeds naar betekenis zal zitten zoeken in de film en elk een eigen interpretatie zal geven aan de film, doet het er uiteindelijk niet toe wat er bijvoorbeeld al niet in het ei zat of wat Oshii ons probeert te vertellen. Beter is het om jezelf te laten onderdompelen in de wereld die Oshii op het scherm tovert. Een droomwereld vol symboliek, melancholie en psychoanalytische motieven; maar ook vreemde mechanische constructies, fascinerende Gotische architectuur en raadselachtige ruïnes vervuld met mythologie. Het is geen wereld die je moet proberen te begrijpen, maar die je moet ervaren en aanschouwen. Op deze manier ontvouwt er zich een bewegend kunstwerk dat zowat alle conventies van het anime-genre naast zich neerlegt.

De visuele pracht waarop we getrakteerd worden, kwam er trouwens niet enkel door Mamuro Oshii, maar ook dankzij Yoshitaka Amano met wie hij deze film samen maakte. Amano zal bij sommigen misschien een belletje doen rinkelen, want deze kunstenaar verzorgde de concept art en het personageontwerp van de oude Final Fantasy-spellen. Zijn typerende stijl zal je wel meteen herkennen. Zowel in de personages als de wereld waarin zij ronddolen. De stijl van de film is tegelijk simpel en betoverend schilderachtig, waardoor de beelden haast een bezwerend effect hebben. Kudo's ook voor de muziek van Yoshihiro Kanno die de buitenaardse sfeer van de film naadloos ondersteunt en ons lijkt mee te nemen naar hogere dimensies.

Conclusie

Mijn gedachten samenvatten over Angel's Egg voor deze review was geen eenvoudige opdracht. De film bleef dagen na het zien ervan door mijn hoofd spoken en er valt zoveel over te vertellen, maar deze ervaring is zo persoonlijk en zal voor iedereen anders zijn, waardoor het eigenlijk weinig uitmaakt wat ik hier allemaal schreef. Het is namelijk een film die uitnodigt om op zoek te gaan naar betekenis, maar die anderzijds ook het beste tot zijn recht komt als je je gewoon laat meenemen in de adembenemende wereld die de makers op het scherm toveren. Wie de sprong waagt, zal alvast beloond worden met een van de meest onvergetelijke filmervaringen die veertig jaar na zijn oorspronkelijke release eindelijk de waardering lijkt te krijgen die het verdient.

Pro

• Audiovisueel indrukwekkend
  • Uitmuntende sfeerschepping
  • Prachtige handgetekende stijl
  • Verhaal vol symboliek en achterliggende betekenissen
  • Blijft lang na het zien rondspoken in je hoofd

Con

• Het trage tempo en het dunne, metaforische verhaal zal niet iedereen aanspreken
9

Over deze film

Beschikbaar vanaf

3 december 2025

Genre

1. Animatie

Speelduur

71 minuten

Regie

Mamoru Oshii

Cast

Mako Hyôdô, Jinpachi Nezu, Keiichi Noda

Uitgever

Paradiso Films

Hopelijk nog wat meer zalen die hem vertonen. Kinepolis voorlopig enkel Oostende deze vrijdag? Zal van korte duur zijn.

Terug
Bovenaan