Review: Age of Mythology: Retold

Een eindeloze 22 jaar na de release van de originele Age of Mythology en Extended Edition hebben we het dan eindelijk: Age of Mythology: Retold. De meest gevraagde remaster door de fans van Age of Empires en Mythology sinds de release van Age of Empires: Definitive Editon. Is de game het jarenlange wachten waard of voelt het toch maar wat superficieel aan? Na mijn urenlange speeltijd met de game kom je het in deze review te weten.

Age of Mythology: Retold is een real-time strategy game gemaakt door World’s Edge, Forgotten Empires en Tantalus Media. De studio's die verantwoordelijk zijn voor de fantastische Definitive Editions van Age of Empires 1 tot 3 en de nieuwe Age of Empires 4 samen met Relic Entertainment. Age of Mythology: Retolds verhaal is hetzelfde als van de originele game en de Titans expansion. Je hebt de keuze uit drie campagnes: Fall of the Trident, The Golden Gift en The New Atlantis. Fall of the Trident volgt Arkantos, een admiraal van Atlantis die de drietand van Poseidon moet terughalen van de cyclops Gargarensis. Het verhaal brengt Arkantos door Griekenland, Egypte en Noorwegen waar hij verschillende echte legendes tegemoetkomt en hen moet helpen. The Golden Gift volgt Brokk en Eitri die een gouden varken willen bouwen als offer voor de god Freyr. The New Atlantis volgt Kastor die Atlantis in hun nieuwe land probeert op te bouwen, maar ze hebben geen bescherming meer van de Goden, dus begint Kastor te geloven in de Titaangoden.

Fanservice

Het werd snel duidelijk dat de bedrijven achter de Definitive Editions en Retold enorm fan-georiënteerd zijn en elke feedback serieus opnemen. Tijdens de open bèta van Age of Mythology: Retold was er wat negatieve feedback op de stemacteurs en op het pad vinden van de units. De studio heeft de originele stemacteur van Arkantos teruggebracht en alles opnieuw opgenomen, aangezien dat de acteur van de bèta niet klonk zoals die iconische Arkantos. Er zijn nog ontelbaar veel kleine details veranderd, maar ik zal proberen om er wat op te noemen.

Prostagma!

Ik heb het meest van mijn tijd in Age of Mythology: Retold aan de campagnes besteed, aangezien het volgens mij een van de beste verhaallijnen ooit is in een strategy game. Vroeger heb ik al een ontelbaar keren de campagnes uitgespeeld, maar elke keer opnieuw ben ik helemaal mee met het verhaal omdat het zo immersief is en daarnaast elke missie uniek is.

Het grootste verschil tussen de originele game en deze Retold is de graphics. Visueel is Retold spectaculair mooi om naar te kijken en als je pc het aankan, kan je zelf raytracing aanzetten voor nog een mooier beeld. De game is ook erg speelbaar op eender welk type hardware, zolang je openstaat om de instellingen te verlagen. Ik heb na een paar dagen de raytracing uitgezet omdat ik liever speel met een hogere framerate, maar alles staat nog op high dus het is nog altijd een prachtig spel om te spelen. De enige negatieve feedback dat ik hierover heb is dat het soms moeilijk is om de villagers of soldaten te zien op de map omdat er zoveel gaande is. Vroeger was de grond een erg lage kwaliteit, waardoor je makkelijker de soldaten zag staan. Nu moet je dus al hard gaan zoeken. Gelukkig is er een hulpmiddeltje in een skirmish of multiplayergame, want daar kun je eender welke kleur instellen voor je civilisatie. Je moet dus niet meer kiezen uit een vaste keuze van (meestal) acht kleuren. Het tweede dat een grote aanpassing is, is de UI van het spel. Nu staan de resources bovenaan het scherm, terwijl de map nog steeds rechts beneden is. Je kan wel de alternatieve UI aanzetten zodat de resources naast de map staan zoals bij Age of Empires 3: Definitive Edition.

De standaard Retold-game heeft eigenlijk niets nieuws vergeleken met de originele game, maar met de Premium Edition (of apart te kopen DLC) kun je met een nieuwe Norse god Freyr spelen. Er is ook één extra missie met deze god bijgevoegd. Bij de nieuwe god zijn er ook drie nieuwe age goden; Ullr, Aegir en Vidar. Je kan ook de originele portretten van de goden kopen via Steam, maar dit raad ik niet aan want de nieuwe portretten zijn toch wel een stuk mooier. Ik snap dat het nostalgisch kan zijn, maar voor vijf euro kan je toch wel wat beter doen en ik meen het dat de nieuwe designs een stuk mooier zijn. Er kwam wel veel kritiek op de goden in de bèta, maar ook dit heeft de studio veranderd. De fans zeiden dat de portretten gemaakt werden door AI, en hierdoor heeft de studio ze allemaal opnieuw laten tekenen.

Skill issue of toch allemaal wat te serieus?

Spijtig genoeg is de online ervaring enorm veranderd sinds de originele game. Elke match voelt aan als een esports toernooi en ik kon nooit een casual match uitspelen. Na tien minuten kreeg ik al vijandelijke legers in mijn stad terwijl ik nog maar resources aan het verzamelen ben. Dit is spijtig en hierdoor ga ik waarschijnlijk niet snel meer online spelen, tenzij met mensen die ik persoonlijk ken. Voor casuals zal het dus wat moeilijker worden om rustig online te kunnen spelen. Zelf na 25 jaar Age of Empires duizenden uren gespeeld te hebben kan ik niet mee met de mensen online.

A hero has fallen!

Er zijn ook twee nieuwe moeilijkheidsgraden in de single-player matches; extreme en titan, waarbij de AI enorm slim en efficiënt werkt, net zoals een online match dus. Hiermee kan je wat trainen voor je het waagt om het tegen een andere speler op te nemen. Ik bouw persoonlijk graag mijn stad op en vecht dan eens ik op het gemak een leger kan bouwen; hiervoor vind ik dat moderate en hard perfecte moeilijkheidsgraden zijn. Ik zou niet lager gaan dan moderate want dan wordt het een beetje te simpel.

Conclusie

Age of Mythology: Retold is een prachtige remaster van het legendarische Age of Mythology, dat miljoenen mensen gespeeld hebben en dat nog altijd populair is. Door de update met nieuwe goden en toekomstige expansies heeft deze game enorm veel potentieel om zelf populairder te worden dan de Definitive Edition van Age of Empires 2. Visueel is het indrukwekkend wat de studio’s met het spel hebben kunnen doen, en als je computer het aankan, dan is het alles waard om op maximuminstellingen met raytracing te spelen. De drie campagnes zijn nog steeds fantastisch om te spelen en voor de personen die de game nog nooit gespeeld hebben kan ik niet wachten dat jullie het verhaal zullen volgen. Het spel voelt als een volledig nieuwe game aan, terwijl het wel de authenticiteit van het origineel behoudt. De standaard editie kopen vind ik geen optie, aangezien elke kleine DLC minstens vijf euro kost, zoals bijvoorbeeld de visuele verandering van de godportretten (helemaal niet waard) en vijf euro voor een nieuwe god. Voor die prijs kan je gewoon al de Premium Edition kopen waar je ook alle toekomstige expansies en DLC's mee krijgt. Deze kost vijftig euro, wat eigenlijk de gewone prijs is van een nieuwe game.

Pro

• Visueel prachtige game
  • Elk klein detail is geüpdatet
  • Fantastisch verhaal
  • Premium editie voor de prijs van een gewone game, komt met alle DLC's

Con

• Te dure DLC voor standard editie
  • Online niet toegankelijk voor casuals
  • Soms moeilijk om je soldaten en villagers te zien
9

Over

Beschikbaar vanaf

4 september 2024

Gespeeld op

1. PC

Beschikbaar op

1. PC
  2. Xbox Series X|S

Genre

1. Action
  2. Adventure
  3. Strategy

Ontwikkelaar

1. Forgotten Empires
  2. World's Edge

Uitgever

1. Xbox Game Studios

Raar om een game negatieve punten mee te geven omdat ze online te skilled zijn voor jou? Vroeger met arena shooters in de gouden tijd van Quake en UT werd je als beginner ook compleet platgewalst. Beter worden? Spelen en doorbijten.

Ik zie het als een goed ding. Games zijn tegenwoordig te easy gemaakt. Health regen toestanden noem maar op. Doe maar lekker oldskool ipv de ene pampergame na de andere :)

Raar om een game negatieve punten mee te geven omdat ze online te skilled zijn voor jou? Vroeger met arena shooters in de gouden tijd van Quake en UT werd je als beginner ook compleet platgewalst. Beter worden? Spelen en doorbijten.

Ik zie het als een goed ding. Games zijn tegenwoordig te easy gemaakt. Health regen toestanden noem maar op. Doe maar lekker oldskool ipv de ene pampergame na de andere :)
Vind ik kort door de bocht. Er zijn best veel mensen die niet de tijd hebben om supergoed te worden in een game om online hoog te kunnen presteren maar er toch van willen kunnen genieten via een iets minder hardcore game modus.
Vroeger kon ik ook urenlang slijten aan een game om er echt goed in te worden. Tegenwoordig met kinderen, werk en andere verplichtingen is mijn game tijd sterk beperkt en ben ik blij als er naast de hardcore game modes waarin je direct wordt afgeslacht ook een modus is inbegrepen voor newbies of mensen die minder tijd hebben om zich echt te verdiepen of een goed rankingsysteem dat de skill verschillen wat kan wegwerken.

Vind ik kort door de bocht. Er zijn best veel mensen die niet de tijd hebben om supergoed te worden in een game om online hoog te kunnen presteren maar er toch van willen kunnen genieten via een iets minder hardcore game modus.
Vroeger kon ik ook urenlang slijten aan een game om er echt goed in te worden. Tegenwoordig met kinderen, werk en andere verplichtingen is mijn game tijd sterk beperkt en ben ik blij als er naast de hardcore game modes waarin je direct wordt afgeslacht ook een modus is inbegrepen voor newbies of mensen die minder tijd hebben om zich echt te verdiepen of een goed rankingsysteem dat de skill verschillen wat kan wegwerken.
And this is why modern games suck ass :)
Time to kill van ettelijke secondes, na 2 seconden health regen, armor plates, etc, etc.
Is toch niets mis met een game leren en de mechanics proberen snappen?

Reflecteert mooi de huidige mentaliteit in de maatschappij tegenwoordig if you ask me.
Ik werk ook veel, heb ook een dochtertje van 11 maand en hou wel van nog echte skillgames te spelen.
Skillgap is tegenwoordig onbestaande en alles is toegankelijk zonder moeite. Definieert boring voor me

Redactie

Ik begrijp je standpunt volledig, maar als je maar tijd hebt om 1-2 uur per week te spelen dan is er gewoon geen tijd om beter te worden en wil je soms gewoon eens online rustig kunnen spelen. Maar als elke match aanvoelt als een esports toernooi, dan is er ook geen reden om toch nog above average te worden. Vroeger in AoM of AoE kon je nog servers vinden met 'noobs only' bijvoorbeeld, waar je nog een rustige match kon spelen... maar dat is tegenwoordig niet meer het geval.

Ik heb hiervoor geen punten afgetrokken van de game, dat was door de prijs van de standaard editie en dlcs + de visibility van alles in-game.

Terug
Bovenaan