rendement zonneboiler op noordkant

zaj

Active member
huidige situatie
- In 2018 nieuwe hr cv ketel op gas geplaatst. Compatibel met Vloerverwarming en zonneboiler. ( telt niet mee voor beno pas)
- In 2019 dak volgegelegd met panelen op zuidkant ( telt niet mee voor beno pas)
- In 2021 spouwmuur geïsoleerd dus we vallen nog in het systeem van beno pass ( maatregel 1 voor beno pass)


dit jaar zouden we volgende werken doen :
Ventilatiesysteem D ( maatregel 2 , geen premie maar telt mee als een punt voor de beno pas)
Nieuwe ramen en deuren ( maatregel 3 = premie van 1500 euro beno pas + een hoop premies van mijnverbouwpremie)
vloerverwarming + nieuwe vloer en vloerisolatie (maatregel 4 + 500 euro beno pas + een hoop premies van mijnverbrouwpremie)
zonneboiler op noordkant ( maatregel 5 + 1000 euro premie van de beno pas+ 550€ per m² zonnecollectoren via mijnverbouwpremie)

Een zonneboiler kost tussen de 3k en 7K euro heb ik mij laten wijsmaken. Zou het voor ons de moeite zijn om eentje te plaatsen rekening te houden met het feit dat mijn dak op de zuidkant vol ligt, maar ik toch nog 2000-2500 euro zou terug in krijgen in premies indien ik het wel doe?. Op de ene website lees ik een rendementsverlies van 20% op noordkant ( dat zou een nobrainer zijn) en op andere websites lees ik dan weer dat het nooit rendabel gaat zijn.

Dusja waar het op neer komt. Is een zonneboiler aan +- halve prijs worth it op de noordkant? of laat ik die 2000 euro schieten en plaats ik binnen 10-15 jaar een warmtepomp als mijn cv ketel afgeschreven is. + een pak meer panelen op noordkant.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou ik niet doen. Pak een warmtepomp boiler en laat hem 's middags laden. Dan heb je maximaal rendement door de hogere buitentemperatuur en de zonnewinsten van uw panelen pak je dan automatisch mee. Je krijgt daar ook een premie voor via mijnverbouwpremie.
 
20% rendementsverlies lijkt me erg optimistisch, bij zonnepanelen in het algemeen wordt typisch gesproken over 45% minder rendement bij noordgerichte panelen t.o.v. zuidgerichte, 20% is eerder het verlies voor oost of west.

Lijkt me inderdaad beter van een deel van de overproductie van je zuidgerichte zonnepanelen te gebruiken zoals hierboven aangegeven.
 
en stel nu dat ik het kleinste model neem. met een eigen investering van 1000 euro. is het het dan nog steeds niet waard? een warmtepomp boiler telt niet mee voor de beno pas dus dan ben ik die 1000 euro premie van mijn 5de investering wel kwijt.


zo een warmtepomp boiler kan je toch niet koppelen aan je cv op gas? dat lijkt me meer een oplossing om volledig van gas af te stappen? zonneboiler kan zowel sww als cv bijverwarmen vandaar dat het mij interessant lijkt.

ik heb geen terugdraaiende teller meer en een 4Kwp. maar verbruik ligt al hoger ( rond de 5000 kwh per jaar). dus extra panelen zullen er wel vroeg of laat moeten komen op die noordkant want mijn dak is te klein voor meer :D

Ik had inderdaad wel gelezen dat panelen beter renderen dan een zonnecollectoren op de noordkant maar echt specifieke cijfers vind ik niet terug.
 
Laatst bewerkt:
Premie of niet, het is weggesmeten geld denk ik.
In de winter is het lage zon en blijft uw noordkant in de schaduw liggen. Uw collectoren vangen dan geen direct zonlicht tenzij je een heel kleine dakhelling hebt. In de zomer ga je bij hoge zonnestand wel zonlicht op het noorden hebben, maar dan draagt het enkel bij aan sanitair warm water.

Ik heb oost-west zonnepanelen en die de zomer is amper verschil met een zuid opstelling, maar in de winter haal ik maar 50% van een zuid installatie. Met een noord installatie zal dat nog minder zijn in de winter.
 
Terug
Bovenaan