Hey
We zouden graag een zomerreis doen eind juni maar weten nog echt niet waar naar toe.
Ik heb veel opgezocht van Albanie en lijkt ons wel de moeite? Qua prijs en landschappen.
Bosnie kom ik ook geregeld tegen. Is dit aan te raden?
Kroatie zou vooral voor de watervallen zijn maar lijkt ons vrij duur rond deze periode.
Sardinie heb ik ook ontdekt maar is dit de moeite?
Alvast bedankt.
Zijn jullie geweest en wat is het geworden? Mijn oog is ook gevallen op Albanie maar nog niets besloten.
Om on topic te blijven (voor iemand met dezelfde vraag): al eerder in Slovenie en Kroatië geweest. De laatste
slechts éénmaal en voor ons blijft het daarbij (combinatie hitte en volksaard). In Slovenie zijn we vaak geweest. De natuur
is mooi, de cultuur is interessant. Slovenië is een beetje een “hidden gem” in de zin dat het niet heel toeristisch is maar
wel een redelijk hoge levensstandaard met duidelijk Oostenrijkse, Hongaarse en Italiaanse invloeden. Mensen zijn vriendelijk
en rustig in onze ervaring, met een hoog opleidingsniveau. Wegen en gebouwen worden goed onderhouden maar niet op
stel en sprong. Het is er niet persé goedkoop (restaurants, verblijf), het was duurder dan ik verwachtte maar ook niet
schreeuwerig duur, op de kleine kuststrook na. Slovenie komt niet heel erg oostbloks over, hoewel sommige gebouwen
daar wel erg aan doen denken, maar er is veel diversiteit aan bouwstijlen (ook Romeins). En de prijzen doen je (dus ook)
niet denken aan een oostblokland. Is Slovenie heel bijzonder? Ja en nee. Het is duidelijk een mix van alle culturen om zich
heen met een eigen identiteit en taal maar het is niet zo uitgesproken dat je zeggen kan dat iets nu echt Sloveens is.
Slovenie is dan ook leuk, voor mij althans, omdat het een mix is van vanalles. Als je van wandelen in de mooie natuur houdt,
kan je er prima terecht maar ook als je een culinaire reis wil maken (er zijn redelijk wat toprestaurants) en het is er divers
(cultuur en natuur).