Reis met groep van 5 ( Bosnie-Albanie-Sardinie-Kroatie)

SpeedyP

Active member
Hey

We zouden graag een zomerreis doen eind juni maar weten nog echt niet waar naar toe.

Ik heb veel opgezocht van Albanie en lijkt ons wel de moeite? Qua prijs en landschappen.

Bosnie kom ik ook geregeld tegen. Is dit aan te raden?

Kroatie zou vooral voor de watervallen zijn maar lijkt ons vrij duur rond deze periode.

Sardinie heb ik ook ontdekt maar is dit de moeite?

Alvast bedankt.
 
Hangt er een beetje vanaf waar je naar op zoek bent. Voor "de goeiekoop" zijn Albanië en Bosnië zeker de moeite. Niet duur en daar zie je nog het "echte oostblok". Beiden zijn ook mooi qua natuur. Albanië heeft mijn voorkeur.

Daarnaast heb je Kroatië, wat veel duurder en toeristischer is, maar dat wil niet zeggen dat het niet de moeite is. Plitvice en Krka zijn prachtige parken. Ik heb alledrie de landen al gedaan en ik zal niet snel teruggaan naar Kroatië omdat ik het overpriced vind voor een oostblok land (en het is nog duurder geworden sinds de invoering van de euro), maar als je daar niets mee inzit is het zeker de moeite. Hou er trouwens wel rekening mee dat Kroatië niet aangenaam meer is qua verkeer vanaf tweede week juli door het toerisme. Eind juni is nog perfect te doen.
 
Mmm dan denk ik toch eens voor Albanië te gaan.

Enig idee waar je best overnacht rond welke regio?
Heb net eens gekeken en wij hebben in volgende steden verbleven:
Durres
Berat
Vlore
Himare
Sarande

Wij hebben onze plannen wel helemaal moeten omgooien omdat het slecht weer was voor de tijd van het jaar in Albanië. Om de regen te ontwijken hebben wij enkel het onderste deel van Albanië bezocht (waar het heel goed weer was), terwijl de bergen in het noordelijke deel ook prachtig zouden zijn (maar met regen en onweer heb je daar natuurlijk niet veel aan, dus daarom hebben we dit geskipt).

Wat trouwens ook een echte aanrader is als je van natuur houdt is Montenegro. Eén van de mooiste Europese landen die ik ooit bezocht heb en ook heel goedkoop (en ze gebruiken de euro, ondanks dat ze niet in de EU zitten). Je zou Montenegro en Albanië eventueel ook kunnen combineren.
 
Mmm dan denk ik toch eens voor Albanië te gaan.

Enig idee waar je best overnacht rond welke regio?
Gewoon auto huren en telkens ergens anders overnachten. Indien vluchten op albanie te duur zijn, zou je ook vanuit noord-macedonie en tour door Albanie maken. En zo Skopje en het meer van Ohrid meepikken. In Albanie hebben we Berat, Ksamil, Himare, Tirana, Skhoder en Theth gedaan.

Bosnie is ook mooi en imo nog minder toeristisch dan Albanie, ook mooie natuur, maar in Albanie heb je ook nog bergen en kust.
 
Zouden graag op 1 plaats blijven. Wat raad je dan aan?

Zouden natuurlijk wel auto huren.
Als je op 1 plaats wil blijven, beperk je je wel in wat je kan zien. Dan zou ik eerder Montenegro kiezen als bestemming. Een klein land met heel diverse natuur. Als je ergens centraal verblijft kan je je misschien wel beperken tot 1 verblijfplaats. Al hebben wij zelfs in Montenegro verschillende verblijfplaatsen gekozen naargelang welk nationaal park we gingen bezoeken de volgende dag.
 
Als je op 1 plaats wil blijven, beperk je je wel in wat je kan zien. Dan zou ik eerder Montenegro kiezen als bestemming. Een klein land met heel diverse natuur. Als je ergens centraal verblijft kan je je misschien wel beperken tot 1 verblijfplaats. Al hebben wij zelfs in Montenegro verschillende verblijfplaatsen gekozen naargelang welk nationaal park we gingen bezoeken de volgende dag.
Raad je iets aan bij een strand dan? Liefst iets aan het strand
 
Noorden van Kroatie? Zowel dicht bij de watervallen als Slovenië(natuur, grotten) en op nog geen 2 uur van Italië(Trieste). Wel enkel kiezelstranden voor zover ik mij herinner. Naargelang hoeveel tijd je hebt ook wel leuke road trip als je Duitsland en Slovenië wat kan smaken. Maar da's wel direct 3000+ km.

Sardinië is ook wel leuk, vooral het Noordoosten dan. Maar op een 2 tal weken heb je als je wilt heel dat eiland wel gezien.
 
Raad je iets aan bij een strand dan? Liefst iets aan het strand
Ben zelf niet echt een strandganger. Montenegro staat niet echt bekend voor z'n stranden. Albanië staat wel bekend voor de prachtige stranden (ook wel de Malediven van Europa genoemd), maar het grootste deel is geprivatiseerd en je moet er dus een strandstoel en parasol huren. Kost 12-20 euro per dag voor 2 stoelen en een parasol naargelang de plaats en het seizoen, wat imo veel te duur is voor een goedkoop land. Maar er zijn ook zeker public beaches als je wat zoekt waar je gewoon gratis opkan en je handdoek kan leggen.
 
Terug
Bovenaan