Receiver voor set boxen + subwoofer

toegegeven, uw setup ziet er extreem clean uit tov die van mij. De AVR kan hier best warm worden en staat daarom volledig vrij.
Die actieve koeling is wel iets dat ik zou toevoegen in een finale setup wanneer ik een huis gekocht heb, komt op de lijst :thumb:

De switch van een standaar center speaker naar een bredere deed heel wat voor films en dialoog. Een mat tussen de luisterpositie en de center speaker hielp ook heel wat.
OP heeft wel nieuwere/grotere mains, die dus vooral betere mid-bass zullen voorzien tov die van mij. Daarmee staat mijn crossover eigenlijk wat te hoog voor wat ik zou willen, laat zeker eens weten hoe die Klipsch RP-8000F's klinken @Gerbilator dan koop ik ze misschien ook wel.

Ale, vandaag mijn woofer opgehaald en de tweede toren.

Die woofer is niet normaal groot en zwaar. Ik had hem kleiner verwacht. 🤣
 
Ale, vandaag mijn woofer opgehaald en de tweede toren.

Die woofer is niet normaal groot en zwaar. Ik had hem kleiner verwacht. 🤣
Kleine tip van mezelf: probeer uw woofer niet zo in te regelen dat hij overheerst. Mensen hebben snel de neiging om véél bas te willen, want dat klinkt cool. Maar dat gaat écht de kwaliteit van uw andere speakers te niet doen. Eigenlijk zou je buiten de echte actie-scenes (explosies etc) in films amper mogen beseffen dat er een subwoofer meewerkt, tot je hem uit zet ;).
 
Ik heb de rp-6000f speakers van klipsch, dus een maatje kleiner als de jouwe, voorlopig nog zonder SUB. Wilde eerst eens testen hoe het zonder was en dat viel tegen. Maar dat kwam blijkbaar omdat ik van een Samsung soundbar kwam met veel te veel bas. Nu mist de echte punch, maar voor 99% van de tijd is dat meer dan voldoende.
Ik overweeg om een kleine SVS sub oid bij te kopen om de speakers te ontlasten en iets meer punch te hebben.
Onze woonkamer bestaat uit een L, met 1 oppervlakte van 43m2 en de andere een 17m2. Zelfs dan stellen deze speakers niet teleur.

We hebben ook een vrij cleane zithoek, dat brengt rust in mijn hoofd. Mijn reciever, digibox, netwerkswitch, PS5 en XSX zitten allemaal in de TV kast. Ter referentie, de TV is een samsung 75Q80T.
52086547204_2e2204d8da_c.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de rp-6000f speakers van klipsch, dus een maatje kleiner als de jouwe, voorlopig nog zonder SUB. Wilde eerst eens testen hoe het zonder was en dat viel tegen. Maar dat kwam blijkbaar omdat ik van een Samsung soundbar kwam met veel te veel bas. Nu mist de echte punch, maar voor 99% van de tijd is dat meer dan voldoende.
Ik overweeg om een kleine SVS sub oid bij te kopen om de speakers te ontlasten en iets meer punch te hebben.
Onze woonkamer bestaat uit een L, met 1 oppervlakte van 50m2 en de andere een dikke 20m2. Zelfs dan stellen deze speakers niet teleur.

We hebben ook een vrij cleane zithoek, dat brengt rust in mijn hoofd. Mijn reciever, digibox, netwerkswitch, PS5 en XSX zitten allemaal in de TV kast. Ter referentie, de TV is een samsung 75Q80T.
52086547204_2e2204d8da_c.jpg
afhankelijk van het luister volume (MASTER VOLUME) kan het zijn dat je inderdaad te weinig volume in de low end hebt.

Als het mogelijk is op je versterker, zou je '(Audyssey-) dynamic EQ' kunnen aanzetten.
wat die doet is EQ toepassen aan de hand van je gekalibreerde (audyssey-) volume.
op die manier start het van een reference en past de low end en de high end aan.
bij mij zorgt het vooral voor: algemeen minder hoog luistervolume, meer bass (niet te veel) EN een crispere mid range en high end.

Als je een subwoofer hebt, dan zou ik zelfs na de kalibratie nog een klein tikje gain toevoegen op de subwoofer zelf EN de dynamische EQ aanpassen want flat EQ is een beetje levensloos in mijn ervaring. probeer ook je gain op de sub rond 'de helft' te houden om clipping te voorkomen. Aan de OP: het kan zijn dat de gain zelfs niet voorbij een kwart komt omdat het volume dat uit dit machien komt redelijk krachtig kan zijn in kleinere kamers. Zoals @anders. al aangef: te luid en je mist de 'volheid' die vanaf de mid-bass te horen is, te zacht en je hebt geen/te weinig tactiele feedback bij explosies, onweer of vulkaanuitbarstingen bijvoorbeeld in films die de echte sub-bass daarvoor gebruiken.

Klipsch is meestal vrij 'efficient' en kan dus wel wat geboost worden, maar je mag de woofers van de vloerspeakers ook niet te hard sturen want dan loopt er vanalles mis in de balans (mogelijks distortion, meestal heel duidelijk merkbaar).
 
afhankelijk van het luister volume (MASTER VOLUME) kan het zijn dat je inderdaad te weinig volume in de low end hebt.

Als het mogelijk is op je versterker, zou je '(Audyssey-) dynamic EQ' kunnen aanzetten.
wat die doet is EQ toepassen aan de hand van je gekalibreerde (audyssey-) volume.
op die manier start het van een reference en past de low end en de high end aan.
bij mij zorgt het vooral voor: algemeen minder hoog luistervolume, meer bass (niet te veel) EN een crispere mid range en high end.

Als je een subwoofer hebt, dan zou ik zelfs na de kalibratie nog een klein tikje gain toevoegen op de subwoofer zelf EN de dynamische EQ aanpassen want flat EQ is een beetje levensloos in mijn ervaring. probeer ook je gain op de sub rond 'de helft' te houden om clipping te voorkomen.

Ik heb helaas een Denon stereo reciever. Vond het toen geen meerwaarde hebben omdat ik geen bijkomende speakers plan, buiten nu een sub dus. Maar opzich ben ik tevreden van het geluid, het is veel duidelijker dan de samsung soundbar en dat was een 'high' end model.
De reciever is een Denon DRA-800H, welke sub zou ik daar het best bij kunnen zetten? Alles gaat via de TV met eARC, maar volgens mij is dat gezien de reciever allemaal puur stereo, heb dus geen apart kanaal (LFE geloof ik) voor de subwoofer.

Indeling van de benedenverdieping:
51535038935_4381257d04_c.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb helaas een Denon stereo reciever. Vond het toen geen meerwaarde hebben omdat ik geen bijkomende speakers plan, buiten nu een sub dus. Maar opzich ben ik tevreden van het geluid, het is veel duidelijker dan de samsung soundbar en dat was een 'high' end model.
De reciever is een Denon DRA-800H, welke sub zou ik daar het best bij kunnen zetten? Alles gaat via de TV met eARC, maar volgens mij is dat gezien de reciever allemaal puur stereo, heb dus geen apart kanaal (LFE geloof ik) voor de subwoofer.

Indeling van de benedenverdieping:
51535038935_4381257d04_c.jpg
je hebt 2 subwoofer pre-out poorten volgens: https://www.denon.com/en-us/product/av-receivers/dra-800h

je kan dus 2 subwoofers op die poorten aansluiten, maar ik denk dat het over hetzelfde kanaal gaat intern (die twee subwoofers krijgen dus exact hetzelfde signaal, altijd), elke actieve subwoofer kan hier bij aangesloten worden. Met een SVS ga je niet veel mis doen, vermoed ik.
Er is geen Audyssey aanwezig, dat maakt de kalibratie wat moeilijker/manueel maar dat moet wel lukken met de grootte van de ruimte.
Een kleinere ruimte gaat veel vaker veel problemen hebben. Probeer verschillende posities voor meerdere dagen aan een stuk om een oordeel te kunnen geven over de geluidsverdeling overheen de kamer. Er gaan wel spots zijn waar de low-end zich concentreert.
 
Ik heb de rp-6000f speakers van klipsch, dus een maatje kleiner als de jouwe, voorlopig nog zonder SUB. Wilde eerst eens testen hoe het zonder was en dat viel tegen. Maar dat kwam blijkbaar omdat ik van een Samsung soundbar kwam met veel te veel bas. Nu mist de echte punch, maar voor 99% van de tijd is dat meer dan voldoende.
Ik overweeg om een kleine SVS sub oid bij te kopen om de speakers te ontlasten en iets meer punch te hebben.
Onze woonkamer bestaat uit een L, met 1 oppervlakte van 43m2 en de andere een 17m2. Zelfs dan stellen deze speakers niet teleur.

We hebben ook een vrij cleane zithoek, dat brengt rust in mijn hoofd. Mijn reciever, digibox, netwerkswitch, PS5 en XSX zitten allemaal in de TV kast. Ter referentie, de TV is een samsung 75Q80T.
52086547204_2e2204d8da_c.jpg
Welk tv-meubel is dit? Wij zijn op zoek naar zo'n meubel... Merci!
 
Kan er nog iemand nog eventueel zeggen hoe ik de beste kabels moet kiezen voor de speakers? De mm2 enz? Het is de eerste keer dat ik zo'n set-up opzet :whistle:
 
Kan er nog iemand nog eventueel zeggen hoe ik de beste kabels moet kiezen voor de speakers? De mm2 enz? Het is de eerste keer dat ik zo'n set-up opzet :whistle:
Geen CCA (cupper clad aluminium) maar volle koperdraad.
En 2,5mm2.

Al de rest is grotendeels marketingzever. Ge kunt in essentie ook gewone stroomkabel gebruiken al is die meestal stug (en je wil wel flexibele kabel).
 
Wat @anders. zegt en koop meteen 'Banaanstekker ', dat maakt het allemaal veel netter en makkelijker als je speakers moet verplaatsen of de receiver eens moet ontkoppelen voor een poetsbeurt.

Ik heb denk ik de volgende reeks in gebruik en die werken goed:

Denk eraan dat je pér speaker 4 stuks nodig hebt(2x speaker side, 2x receiver side).
Ik heb die van nakamichi maar dat zijn waarschijnlijk dezelfde. Vooral letten op een bevestiging met 2 schroefjes, is toch wat handiger.

En extra tip: begin niet op te zoeken over luidsprekerkabel. En als je al iets opzoekt, bekijk dan ook de filmpjes van audioholics even.
 
Iemand enige ervaring met doublepoint.nl?

Ze hebben vrij goede prijzen en de Marantz SR5015 is er beschikbaar.

Blijf bij die winkel AUB weg. Je kan geen grotere dozen schuiver dan die vinden.

Mijn ervaring in het kort:
Tweede kans AVR besteld, dag erna ruik ik onraad omdat die nog steeds in stock is, dus ik cancel order en dan begon de ellende voor mijn geld terug krijgen.. Altijd wel een ander smoesje, tot dat ik de naam van de eigenaar in een tweakers review vermelde, toen ging het plots allemaal snel.

Ze zijn zelfs "delisted" op tweakers en dat doen ze daar niet snel.
 
Blijf bij die winkel AUB weg. Je kan geen grotere dozen schuiver dan die vinden.

Mijn ervaring in het kort:
Tweede kans AVR besteld, dag erna ruik ik onraad omdat die nog steeds in stock is, dus ik cancel order en dan begon de ellende voor mijn geld terug krijgen.. Altijd wel een ander smoesje, tot dat ik de naam van de eigenaar in een tweakers review vermelde, toen ging het plots allemaal snel.

Ze zijn zelfs "delisted" op tweakers en dat doen ze daar niet snel.
Wow, amai. Dat wist ik niet.

We gaan daar dus niks kopen, wist zelfs niet dat het tweedekans spullen waren. Heb echter een andere winkel gevonden met enorm goede recensies en ik ga mij daar is informeren in verband met de stock van de receivers.

 
Terug
Bovenaan