Publicatie bestuurder VZW, copy ID kaart nodig, terwijl ik hem dat niet mag vragen (denk ik)

videast

Active member
Supporter
Blijkbaar is er nu voor de publicatie in het staatsblad van de aanstelling of ontslag van een bestuurder van een VZW, een copy nodig van diegene die de publicatie ondertekent (ik dus), maar ook van het bestuurslid dat aangesteld of ontslag neemt/krijgt. De griffie vroeg mij dit.
Op mijn vraag "jamaar, ik heb toch geen bevoegdheid om iemands identiteitskaart te vragen en te kopiëren", kon de man in de griffie van de rechtbank alleen antwoorden "de nieuwe regel stond in een omzendbrief van Van Quickenborne".
Hoe zit dat eigenlijk? Ik mag dat toch niet vragen aan die bestuurder ?
Enige "way out" was ter plaatse in de griffie, een verklaring schrijven waarom er geen copy van de ID kaart van die ontslagnemende bestuurder was (dus "ID kaart is er niet omdat ik de bevoegdheid niet heb om een ID kaart te vragen en te kopiëren")... dan was het OK voor de griffier.

T'is trouwens frusterend welke adminstratie een simpele aanstelling van een bestuurslid voor een kleine VZW allemaal meebrengt: publicatie in het staatsblad, verslag van de AV die dit bekrachtigt, speciaal formulier voor de kruispuntbank, updaten in UBO register. Kan dat niet op 1 plaats !?!?

Laatst bewerkt:
Probleem is dat zeker een goeie 10% (volgens mij veel veel meer) van de opgerichte vzw's enkel en alleen dienen om te frauderen en belastingen te ontwijken. Er worden grote vermogens en buitenlandse eigendommen in ondergebracht.
Er worden ook commerciëlere nevenactiviteiten gestart die onder de gunstigere rechtspersonenbelasting worden belast maar eigenlijk onder de vennootschapsbelasting vallen. Zie bv al die zomerbars die als vzw in concurrentie gaan met gevestigde horeca die wel onder vennootschapbelasting vallen.
Sihame El Kaouakibi, vzw's.
Armoedeorganisaties Poverello had 50milj aan vastgoed...
etc

Doordat je de statuten kan bepalen door middel van een simpele onderhandse akte was er geen controle.
Eind 2023 heeft men daarom een aantal maatregelen genomen of gewijzigd.

Jij mag alles vragen. De ander is gewoon niet verplicht deze te geven.
Bij een ontslag kan dat inderdaad een probleem zijn.
Bij een aanstelling knikker je die eikel gewoon buiten. Een vzw is nog altijd een onderneming met zeer gunstige voorwaarden. De mensen identificeren die mee besturen is echt wel het minste dat je kan verwachten.

Vzw's zijn echt een zootje ongeregeld.

Laatst bewerkt:
Jij mag alles vragen. De ander is gewoon niet verplicht deze te geven.
Bij een ontslag kan dat inderdaad een probleem zijn.
Bij een aanstelling knikker je die eikel gewoon buiten.
HELA HOLA, even dimmen aub, kom maar van je paard... het gaat hem hier om een kleine vzw van een hobby vereniging van 50 leden, met zo goed als geen omzet, behalve een klein beetje lidgeld, om de werking te verzekeren.

Wij mogen al de hemel danken op onze blote knieën dat mensen willen meehelpen als bestuurslid om de kleine hobby vereniging in goede banen te leiden, dus "Bij een aanstelling knikker je die eikel gewoon buiten" is hier compleet niet op zijn plaats.
En ik heb trouwens nooit gezegd dat die persoon zijn id kaart niet wil geven (hij zou dat namelijk zeker wel doen), maar ik heb een principieel probleem om hem dat te vragen omdat ik daartoe geen bevoegdheid heb. En een probleem dat men de griffie richtlijnen oplegt die ingaan TEGEN wat wij mogen doen (volgens mij).

Laatst bewerkt:
En ik heb trouwens nooit gezegd dat die persoon zijn id kaart niet wil geven (hij zou dat namelijk zeker wel doen), maar ik heb een probleem om hem dat te vragen omdat ik daartoe geen bevoegdheid heb. En een probleem dat men de griffie richtlijnen oplegt die ingaan TEGEN wat wij mogen doen (volgens mij).
Je mag aan iederen zijn/haar id kaart vragen, dat ze het geven is iets anders.
Winkelbediende doen niks anders om ´lidkaarten´ aan te maken.
Ik vraag het zelfs op mijn werk dagelijks + lees ze uit. Niks onwettige aan.

Dat jij het niet wilt vragen = uw probleem.

Btw, vriendelijker zijn mag, uit uw oorspronkelijk verhaal was het niet duidelijk of hij ze al dan niet wou geven.

En ik heb trouwens nooit gezegd dat die persoon zijn id kaart niet wil geven (hij zou dat namelijk zeker wel doen), maar ik heb een probleem om hem dat te vragen omdat ik daartoe geen bevoegdheid heb. En een probleem dat men de griffie richtlijnen oplegt die ingaan TEGEN wat wij mogen doen (volgens mij).

Waarom zou je dat recht of die bevoegdheid niet hebben?

In mijn ogen heb je gewoon dat recht, aangezien je dit vraagt voor eigenlijk gebruik. Enkel voor oneigenlijk gebruik heb je die bevoegdheid niet.
Wil die dat dan niet geven, dan is het de andere procedure die vermeld werd.

Door het feit dat de wetgever dit oplegt om dit te regelen, is het opvragen en een copie nemen van die identiteitskaart eigenlijk gebruik. Het wordt oneigenlijk gebruik wanneer je die kopie dan voor iets anders wenst te gebruiken.
En dit is bij mijn weten enkel in kader van het recht op privacy en de hieraan gekoppelde wetgeving.

HELA HOLA, even dimmen aub, kom maar van je paard... het gaat hem hier om een kleine vzw van een hobby vereniging van 50 leden, met zo goed als geen omzet, behalve een klein beetje lidgeld, om de werking te verzekeren.

Wij mogen al de hemel danken op onze blote knieën dat mensen willen meehelpen als bestuurslid om de kleine hobby vereniging in goede banen te leiden, dus "Bij een aanstelling knikker je die eikel gewoon buiten" is hier compleet niet op zijn plaats.
En ik heb trouwens nooit gezegd dat die persoon zijn id kaart niet wil geven (hij zou dat namelijk zeker wel doen), maar ik heb een principieel probleem om hem dat te vragen omdat ik daartoe geen bevoegdheid heb. En een probleem dat men de griffie richtlijnen oplegt die ingaan TEGEN wat wij mogen doen (volgens mij).
Ja ok, je moet hem misschien niet direct eikel noemen.
Dat was inderdaad te streng.

Ik heb gewoon een groot probleem met constructies als vzw's want het eigenlijk gebruik is een vereniging zoals die van u.
In de realiteit is het echter de go-to om belastingen te ontwijken. Letterlijk iedereen die iets illegaals wil doen richt een vzw op. Filip De Winter werd betaald door een Chinese vzw, Zillion Beach indertijd was een vzw.
En tenzij je je kop te hoog boven het maaiveld steekt word je nooit gecontroleerd.
Daarentegen worden mensen als u dan wel "gepest" met een administratie die enkel dient om notarissen te bevoordelen.

Er is wel justact
Jij kan daar nu nog niets mee doen aangezien men enkel nieuwe oprichtingen ondersteunt.
Hopelijk maken ze daar in 2025 werk van. Moest eigenlijk in 2023 al volledig functioneel zijn.
Dan kan je ook met digitale handtekeningen werken en moet je niet naar de griffie.
In principe kan je dan alles digitaal doen en via templates zodat je geen fouten maakt.
Moet je zeker onthouden.

Terug
Bovenaan