PS5 doorverkocht, wat met mijn game voucher die in ps5 bundel zit?

Daydreamke

New member
Hallo,

onlangs verkocht ik mijn Playstation 5 die ik had aangekocht wegens langdurige ziekte (lees: verveling tegen gaan). Dit was een bundel met een digitale versie inbegrepen van COD: MOWIII. Ik dacht ergens te lezen te hebben dat de koper van mijn console de code een tweede maal kon gebruiken, echter lukt dit niet zegt hij. Of moet ik daar nog eerst iets voor doen?

Alvast bedankt!
Peter

ok bedankt voor de reacties, kan ik de digitale code ook niet loskoppelen van mijn account op de één op de andere manier? Indien niet zal ik andere game kopen voor hem.

ok bedankt voor de reacties, kan ik de digitale code ook niet loskoppelen van mijn account op de één op de andere manier? Indien niet zal ik andere game kopen voor hem.
Als ge hem kon loskoppelen is dat eigenlijk de game weggeven aan iemand anders en dan verdienen de makers er niets aan he dus een beetje piraterij ,dus dat gaan ze niet voor meerdere accounts beschikbaar maken.

Als ge hem kon loskoppelen is dat eigenlijk de game weggeven aan iemand anders en dan verdienen de makers er niets aan he dus een beetje piraterij ,dus dat gaan ze niet voor meerdere accounts beschikbaar maken.
Piraterij? Als je een game op dvd koopt kan je die toch ook tweedehands verkopen of gewoon weggeven? Niets piraterij aan.

Piraterij? Als je een game op dvd koopt kan je die toch ook tweedehands verkopen of gewoon weggeven? Niets piraterij aan.
Ik vind dat ook onvoorstelbaar dat zoiets mag uit economisch standpunt. Een object bezitten dat je niet kan verkopen.
Een game aankopen is in dit geval geen huurprijs, maar aankoopprijs, dus je zou ten alle tijden dit terug moeten kunnen verkopen. Schandalig.

Nee, als je dat doorverkoopt of weggeeft is dat wel degelijk piraterij, je geeft een licentie weg ,jij hebt het product gebruikt en geeft het weg zodat iemand anders het gebruikt zonder aan de makers geld te geven.
De koper geeft geld aan de verkoper waar hij geen recht op geeft omdat hij het product gebruikt heeft en geld afneemt vand de makers omdat de koper nu niet van hen zal kopen.
Een dvd of game is geen eigendom van de koper maar een gebruikovereenkomst van de inhoud.
Beetje moeilijk mischien maar zo zijn licenties.

Waarom denk je dat game mania moest stoppen met verhuur van games.
Ik verkoop ook dvds soms maar technisch mag het niet.

Ja ik heb nog eens op internet gekeken en volgens de 1 mag en de ander niet , mocht ik een developer zijn zou ik toch graag hebben dat ze mij betalen in plaats van iemand die de software al gebruikt heeft en aan iemand anders geeft 😅🙂👍

Je doet afstand van je "levenslange" licentie (al rekbaar begrip met het internet model van tegenwoordig), en een ander neemt het aan een mindere prijs dan je origineel aankoopbedrag over. Wat is het probleem? Het is toch niet dat je de licentie dupliceert?

Laatst bewerkt:
Ja ik heb nog eens op internet gekeken en volgens de 1 mag en de ander niet , mocht ik een developer zijn zou ik toch graag hebben dat ze mij betalen in plaats van iemand die de software al gebruikt heeft en aan iemand anders geeft 😅🙂👍
Ik zou niet weten waarom we dit in de wereld van software/games normaal zouden moeten vinden. Als ik mijn tv niet meer gebruik en ik geef die gratis aan iemand anders is dat mijn goed recht want het is mijn eigendom. Als ik mijn zetel niet meer gebruik en ik geef die gratis aan iemand anders is dat mijn goed recht. Als ik mijn PS5 niet meer gebruik en ik geef die gratis weg is dat mijn recht. Want dat is mijn eigendom die ik heb aangekocht.

Dat bepaalde sectoren blijkbaar een eigen invulling kunnen geven aan het eigendomsrecht is te zot voor woorden. Als ik een game of film koop ga ik een verkoopovereenkomst aan geen huurovereenkomst. Het is door dat soort praktijken dat bedrijven at random kunnen zeggen dat uw product dat je hebt aangekocht vandaag stopt met werken.

Het is mijn bezit, dus ik mag er mee doen wat ik wil. Onlangs nog een mooi geformuleerde reactie gezien toen een of andere knuppel van een grote publisher verkondigde dat we ons moeten comfortabel gaan voelen bij het niet meer bezitten van games die we aankopen: If purchase isn’t ownership, then piracy is’t stealing.

Wat een zever dat je nog zou moeten betalen als je zelf een DVD/blu-ray 2dehands wilt verkopen.. Ik werk in IT en licenties worden vrijwel aan accounts gekoppeld en ontkoppeld O365, adobe, autocad, etc. Daar gaan ze ook hun ronde.. zou nogal wat zijn anders, voor iedere persoon een aparte licentie kopen en is die weg na een paar maand zit ge daar met licentie waar ge nog eens zou voor moeten betalen? Belachelijk, genoeg bedrijven die zoveel mogelijk licenties hergebruiken...

Waarom denk je dat game mania moest stoppen met verhuur van games.
Ik verkoop ook dvds soms maar technisch mag het niet.

Met jouw redenering zou Gamemania ook geen occasie games mogen verkopen, terwijl dat juist een belangrijk deel van hun omzet is.
Ik betwijfel dan ook ten zeerste je uitleg over DVDs. Ik krijg nergens een EULA voorgeschoteld die zegt dat mijn schijfje louter een licentie is die niet overdraagbaar is. Die EULA is er overigens wellicht wél bij een digitale aankoop, die stelt dat je het niet kan doorverkopen.

Wat een zever dat je nog zou moeten betalen als je zelf een DVD/blu-ray 2dehands wilt verkopen.. Ik werk in IT en licenties worden vrijwel aan accounts gekoppeld en ontkoppeld O365, adobe, autocad, etc. Daar gaan ze ook hun ronde.. zou nogal wat zijn anders, voor iedere persoon een aparte licentie kopen en is die weg na een paar maand zit ge daar met licentie waar ge nog eens zou voor moeten betalen? Belachelijk, genoeg bedrijven die zoveel mogelijk licenties hergebruiken...
Appels en peren, want bedrijven werken met volume-licenties, niet individuele licenties. Koop en activeer zelf maar eens een Office of Adobe product, en laat me eens weten hoe je die verkocht krijgt… Allez ja, misschien krijg je hem verkocht maar de koper gaat er niets mee kunnen doen :).

Interessante discussie eigenlijk hoe gamers op dit vlak door de digitale vooruitgang een deel van hun rechten verloren zijn...

Dit een beetje piraterij noemen is eigenlijk te zot voor woorden... vroeger zaten bundled in games bij een console er gewoon bij als cartridge of disc, nu zijn het downloadcodes...
Meestal waren dit wel topgames die je niet snel zou doorverkopen, maar als je natuurlijk héél de console doorverkoopt... wel dan blijft die game dus aan je persoonlijke account plakken...

Feitelijk wordt de consument nu wel degelijk een beetje bestolen ten opzichte van vroeger door een slechtere deal te krijgen wanneer de game bij een console zit.

Voor het gemak zou ik de volgende generatie (Switch 2) graag digitaal gaan, maar dit soort zaken weerhoudt me wel, zelfs al verkoop ik zelden tweedehands, ik koop soms wel aan en leen regelmatig uit.

Ik heb geen PS5 maar kan je jouw account niet anonimiseren (anoniem e-mail, credit card gegevens verwijderen) en doorgeven aan de koper? Het is maar een idee...

Maar er is toch al voor die licentie betaald? Waarom moet er nog eens opnieuw betaald worden?

Adobe werkt wel anders vind ik, want dat is een abonnement dat je neemt in feite en als je stopt met betalen, heb je de software ook niet meer.

Het is ook enkel maar een licentie als het hun uitkomt hé. Als je dvd'ke bv. kapot gaat, dan zullen ze ook zeggen dat ge een nieuwe moet kopen. "Maar het is toch een licentie overeenkomst die ik ben aangegaan?" - 'Nope'

Als je een nieuw account aangemaakt hebt bij de aankoop van je ps5 kan je uw accountgegevens eventueel doorgeven aan de koper (pas het paswoord aan en verwijder je betaalgegevens wel eerst).
De koper kan dit account dan toevoegen als secundair account en zo toch de game spelen op zijn eigen account.

Als je de game geclaimed hebt op een account waar je nog andere games/DLC op staan hebt of die al jaren meegaat dan ligt dit natuurlijk moeilijker.

Terug
Bovenaan