Protesten in Iran

Ik vind dat we best weinig nieuws krijgen over hoe de situatie nu is ginder. Dit soort zaken zorgt toch enkel voor meer protest? Of gaan ze honderden jonge mensen ophangen ginder?
Ik vrees echt dat laatste. De gewone bevolking kan het regime ook echt geen enkele reet schelen. Op dit ogenblik staan er blijkbaar al 24 mensen op de lijst, om vrij snel te executeren. Maar dit gaat vroeg of laat averechts werken want inderdaad dit wakkert de protesten nog feller aan.

Veel Iraniërs sterven namelijk nog liever dan nog te luisteren naar dit regime. Gewoon omdat ze het zo slecht hebben, dat dit hun leven waard is.

toenemende samenwerking tussen Iran en Rusland

Hier ook een voorbeeld waarbij duidelijk wordt dat die oude seniele mannen van het regime NIET goed begrijpen wat er aan de hand is, en denken dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen, en ze hun zakken nog wat dieper kunnen vullen met vele miljoentjes aan smeergeld.

Dat regime is toch echt wel stekeblind. Met massale betogingen in eigen land, die ze eigenlijk nooit nog onder controle gaan krijgen.
Met een bevolking waarbij 60% (!) onder de 30 jaar is en waar blijkbaar 99.99% het regime NIET langer steunt,
En dus waarbij ze alle legermateriaal echt gaan nodig hebben -in eigen land- om hun regime te beschermen.
Dus wat doen ze dan? Massaal dat legermateriaal naar Rusland versturen.:unsure:

(Poetin die is tenminste nog zo slim toch nog een beetje rekening te houden met zijn volk)

Laatst bewerkt:
Dramatisch voor de familie en het is hen te vergeven dat ze uit emotie onredelijke verwachtingen hebben van de maatschappij. Maar ik mis toch ergens het luik van de individuele verantwoordelijkheid in dit verhaal.

Er moet toch een reden zijn waarom die man 28 jaar cel krijgt , je kan dat toch echt niet zomaar krijgen ? We missen precies wat info , kan niet geloven dat niemand weet waarom hij in de gevangenis zit .

Als de VS een basketbalspeelster kan ruilen met een crimineel , dan moet Belgiė dat ook kunnen imo.

Er moet toch een reden zijn waarom die man 28 jaar cel krijgt , je kan dat toch echt niet zomaar krijgen ? We missen precies wat info , kan niet geloven dat niemand weet waarom hij in de gevangenis zit .

Als de VS een basketbalspeelster kan ruilen met een crimineel , dan moet Belgiė dat ook kunnen imo.
Komkom hij zit in de gevangenis omdat Iran het westen onder druk wil zetten. Die hebben echt geen reden nodig. Verwacht je nu dat die rationeel zijn?

Daarom dat ik geen zin heb om een groot deel van de niet westerse wereld te bezoeken ook al zijn er daar prachtige dingen te zien. Ik vertrouw de overheden daar voor geen haar (bv Rusland, Iran, een aantal Golfstaten, zelfs China als het handelsconflict ooit meer uit de hand loopt).

Aangezien het ook over Iran gaat:https://www.hln.be/kortrijk/olivier...28-jaar-cel-in-iran-na-schijnproces~a66aa480/

Schijnproces om te kunnen blackmailen om een gevangenruil op te kunnen zetten lijkt me. Nu ja misschien moeten gewoon eens zeggen als land dat als je naar zo'n apenland gaat dat je zelf instaat voor alle gevolgen.
1671530974438.png

"Ten stelligste afraden", consulaire bijstand is uiterst beperkt of zelfs onmogelijk... Je wordt voor veel verzekeringen niet meer gedekt. Uiteindelijk kun je niet heel veel extra doen, natuurlijk. Voor grote stukken gaat het al op dat je dan zelf instaat voor de gevolgen.

Dramatisch voor de familie en het is hen te vergeven dat ze uit emotie onredelijke verwachtingen hebben van de maatschappij. Maar ik mis toch ergens het luik van de individuele verantwoordelijkheid in dit verhaal.
De man zit in de gevangenis in Iran en kan er 28 jaar lang vastzitten, of zelfs uiteindelijk de doodstraf krijgen. Ik dénk dat de persoonlijke verantwoordelijkheid al behandeld is, niet? Wat wil je nog meer? Ze proberen hem terug te halen, maar dat is niet vanzelfsprekend. En tot dan zit hij daar, op zijn verantwoordelijkheid, gestraft voor zijn misschien domme beslissing om naar daar te gaan. Met 28 jaar cel.

Niet dat ik van plan was om snel naar Iran te reizen - gezien de grootschalige protesten en mijn gezinssituatie, maar ik hoop dat die situatie daar toch snel kan keren. Iran heeft een ongelofelijk toeristisch potentieel als land: zéér gastvrije bevolking (zelf ondervonden), ontzettend boeiende en rijke cultuur, prachtige architectuur, diverse natuur, ...

Ik moet zeggen dat ik een paar zinnen uit dit artikel 2 keren heb moeten lezen eer ik begreep wat er net gaande is. Hoe ziek kun je het nog bedenken? Ik ben zelf vader van 2 dochters en ik krijg al een rood waas voor mijn ogen als ik er gewoon aan denk dat dergelijk onrecht hen aangedaan zou worden.

Ik moet zeggen dat ik een paar zinnen uit dit artikel 2 keren heb moeten lezen eer ik begreep wat er net gaande is. Hoe ziek kun je het nog bedenken? Ik ben zelf vader van 2 dochters en ik krijg al een rood waas voor mijn ogen als ik er gewoon aan denk dat dergelijk onrecht hen aangedaan zou worden.
Het regime zelf lijkt er van te walgen. Qom, dat wordt vermeld, is een beetje het Vaticaanstad van Iran, met tal van madrassa's en heilige leerstoelen. Ik ben daar een tweetal dagen geweest bij een mullah in opleiding die vol lof sprak van het regime, maar ik kan me niet inbeelden dat hij dit zou goedkeuren.

Met een korrel zout te nemen, maar ik lees net:

Rusland zou zijn diplomaten aan het evacueren zijn uit Israël.
Ze deden hetzelfde in Venezuela een paar dagen voor de ontvoering van Maduro.
Zou er iets op til zijn tegen Iran?

Met een korrel zout te nemen, maar ik lees net:

Rusland zou zijn diplomaten aan het evacueren zijn uit Israël.
Ze deden hetzelfde in Venezuela een paar dagen voor de ontvoering van Maduro.
Zou er iets op til zijn tegen Iran?
Ik ken effectief mensen die in contact staan met mensen in iran, en die protesten groeien met t uur.. t internet werkt niet maar door starlink wel nu, ik hoop dat t einde van t regime eraan zit te komen :-)

Ik ken effectief mensen die in contact staan met mensen in iran, en die protesten groeien met t uur.. t internet werkt niet maar door starlink wel nu, ik hoop dat t einde van t regime eraan zit te komen :)
Protesten waren enkele jaren geleden ook enorm maar dat heeft het regime niet aan het wankelen gebracht. Nu lijken de protesten me wel breder gedragen qua thematiek: de sociaaleconomische malaise is ondraaglijk geworden en het regime lijkt de tanker niet meer te kunnen keren. Onkunde en corruptie.

Protesten waren enkele jaren geleden ook enorm maar dat heeft het regime niet aan het wankelen gebracht. Nu lijken de protesten me wel breder gedragen qua thematiek: de sociaaleconomische malaise is ondraaglijk geworden en het regime lijkt de tanker niet meer te kunnen keren. Onkunde en corruptie.
Plus wat “uncle donald” nog kan gaan doen.. meermaals gezegd dat ie ging tussenkomen als er geweld ging worden gebruikt.. nuja hoe stabiel die mens is, is n andere vraag

Het is een kwestie van tijd.

1. Het regime was stevig verzwakt in 2022 toen ze met scherp schoten op hun bevolking. Dat was DE oplossing. (op korte termijn ??)
2. Nadien heeft Amerika het regime verzwakt.
3. De arme bevolking stijgt stevig in aantal en <1% steunt het regime nog. Hyperinflatie, bijna géén eten meer, ... en een regime dat je gewoon doodschiet als je wat zaagt.
Bevolkingspiramide Iran
4. Hoelang gaat het leger het regime nog redden? Vergeet niet
- De soldaten en oproerpolitie moeten nu ook hun eigen familie stilletjes aan gaan doden hé.
- Na een tijdje worden ze dit ook beu denk ik en mss dat de legerleiding op een bepaald moment zegt: Genoeg is genoeg
(Ter info: Het is in feite het leger dat de echte macht heeft. Als ze zich keren tegen de machthebber zijn die 'bescheten')

Je kan veel wapens afvuren op een menigte en met scherp blijven schieten maar vroeg of laat is dit onhoudbaar.

Laatst bewerkt:
"Breaking point" klinkt nogal dramatisch. Het kan wel heel snel gaan, daar niet van. Maar het is ook al zo vaak op een sisser uitgedraaid.

De zoon van de laatste sjah van Iran en een oppositiefiguur in ballingschap, Reza Pahlavi, roept de Amerikaanse president Donald Trump op om in te grijpen in Iran. Daar zwelt het protest tegen de regering aan.

Het zal niet lang meer duren vooraleer de vredesduif uit de VS gaat toeslaan.

Terug
Bovenaan