Protesten in Iran

Moest morgen de verplichting in Iran betreffende hoofddoeken afgeschaft worden. Dan wil dat nog niet zeggen dat vrouwen geen hoofddoek meer mogen dragen. Iedereen moet echter de vrijze keuze krijgen en dat is met het huidige regime niet het geval.

Dat is mijn punt niet echt. Iedereen is het wel eens over die vrije keuze argumentatie. Het gaat mij om de invalshoek die wijlen Etienne Vermeersch reeds op tafel legde.

Hij gaf in een praatprogramma ooit eens het volgende voorbeeld. Iemand met een hoofddoek zit achter het loket van de gemeente. Een burger die homoseksueel is moet aan dat loket iets afhandelen. Voor de drager van de hoofddoek is de hoofddoek een uiting van haar religieuze vrijheid. Voor die burger is het een symbool van een religie in wiens naam men homoseksuele mannen van appartementsblokken gooit in Irak.

Pik niet in op de details van het voorbeeld maar kijk naar het overkoepelende probleem. Er komt een punt waarop een symbool voor verschillende groepen binnen de bevolking een radicaal andere invulling krijgt. Hoe los je zoiets op?

Dat is mijn punt niet echt. Iedereen is het wel eens over die vrije keuze argumentatie. Het gaat mij om de invalshoek die wijlen Etienne Vermeersch reeds op tafel legde.

Hij gaf in een praatprogramma ooit eens het volgende voorbeeld. Iemand met een hoofddoek zit achter het loket van de gemeente. Een burger die homoseksueel is moet aan dat loket iets afhandelen. Voor de drager van de hoofddoek is de hoofddoek een uiting van haar religieuze vrijheid. Voor die burger is het een symbool van een religie in wiens naam men homoseksuele mannen van appartementsblokken gooit in Irak.

Pik niet in op de details van het voorbeeld maar kijk naar het overkoepelende probleem. Er komt een punt waarop een symbool voor verschillende groepen binnen de bevolking een radicaal andere invulling krijgt. Hoe los je zoiets op?
"Een religie in wiens naam" is ook weer gemakkelijk gezegd, want je kan een geloof toch moeilijk vereenzelvigen met jihadi's die over de schreef gaan?

Want het enigste probleem met de Islam zijn jihadi's die over de schreef gaan dan?
Door (niet gelovige?) vrouwen dood te kloppen ga je naar de hemel volgens de Iraanse goddienst zeker? :frown:

Sorry dat ik dat hier zeg, forumregels of niet, t'is toch gewoon waar wat ik zeg zeker?
Ik vind een regime dat zijn eigen jonge bevolking doodschiet of doodklopt (letterlijk), gewoon .. ja wat moet ik daarop verder zeggen ??

Je moet dit durven benoemen, en dat is gewoon wat ik doe.

En nu ga ik bidden voor mijn zonden

Moest morgen de verplichting in Iran betreffende hoofddoeken afgeschaft worden. Dan wil dat nog niet zeggen dat vrouwen geen hoofddoek meer mogen dragen. Iedereen moet echter de vrijze keuze krijgen en dat is met het huidige regime niet het geval.
Ja die protesten zijn er toch niet alleen daaromtrent, want in vele andere vnl. soennitische landen is het dragen van een hoofddoek ook verplicht, en daar doet het westen gewoon zaken mee.

Laatst bewerkt:

Dat voorspelt weinig goeds...
Neen, de geruchten gaan nu zelfs zo ver, dat het Iraanse regime worst case, duizend(en) opgepakte jongeren allemaal tegelijkertijd 'publiek' zou willen executeren (dat is toch hoe ik onderstaand nieuws interpreteer)
Iraanse justitie wil een publiek proces

Maar als ze dat zouden doen, hoe kan zo'n regime op lange termijn dan nog blijven bestaan als ze dit werkelijk zouden uitvoeren? Je zaagt dan toch aan je eigen (toekomstige) poten? Als je alle jongeren zou vermoorden --> Ja dan blijf je aan de macht zeker?

Maar zo krijg je quasi alle resterende jongeren tegen MAAR ook de ouders en de families van die jongeren hé. En dan krijg je dus ook deels je oudere bevolking, die zich dan tegen het regime keren. En ja op korte en middellange termijn zal er dan NIKS gebeuren of veranderen want de politie en ordediensten staan nog achter het regime, maar op lange termijn gaat zoiets toch bijna altijd een averechts effect hebben? :unsure:

Maar goed, de machthebbers kan het geen reet schelen wat er op de lange termijn zal gebeuren, zolang ze maar zelf de macht in handen houden. Dat hun opvolgers dan een megagroot probleem hebben, maakt hun geen zier of moer uit. Alles voor de macht zeker?

Laatst bewerkt:

Ik ben blij dat men het hier niet heeft gedeeld...

Zelfs Trudeau mag met schaamte zijn tweet verwijderen.

@Avondland

Die spreidstand tussen verplicht worden om de hoofddoek te dragen in Iran en ervoor kiezen om het te dragen hier in België is iets waar ik mee blijf worstelen. Kan eenzelfde symbool tegelijkertijd een onderdrukkingsmiddel zijn en een vrije keuze? En wat met wanneer het in die duale vorm voor conflict zorgt zoals in dat debat.
[/QUOTE]

Ik vind dat er veel te makkelijk van uit gegaan wordt dat het hier geen onderdrukkingsmiddel zou zijn. Ook al zijn er talloze getuigenissen van vrouwen die anders aantonen. En vooral de reacties van Moslim mannen daarop in ons land spreken daar boekdelen over.

Laatst bewerkt:
Wat me wel opvalt is dat het Iraanse regime heel de tijd ligt te zagen en een vingertje ligt te wijzen, dat het Buitenland de oorzaak is van de rellen en betogingen. :sarcastic:

De praktijk? Een minderheid van de jonge(re) bevolking steunt het huidige regime. Hoe kan je de schuld dan op het Buitenland steken? That makes zero sense. En het is ook gewoon dikke vette onzin.

Maar goed, dat is zoals een klein kind: Iedereen is schuldig volgens het regime, behalve het regime zelf.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221204_93615770

Iraanse zedenpolitie afgeschaft. Een stap in een terugkeer naar een Iran uit de jaren 70 of een offergift om de protestanten wat te paaien?

Waarschijnlijk een tijdelijke maatregel om de mensen wat te paaien. Eens de protesten dan wat afgezwakt zijn, worden de duimschroeven en de hoofddoekjes terug aangespannen. Extremisten blijven extremisten, hopelijk plooien de protestors niet en blijven ze doorgaan totdat dat regime voor en door ouwe koranmannen in elkaar stuikt.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221204_93615770

Iraanse zedenpolitie afgeschaft. Een stap in een terugkeer naar een Iran uit de jaren 70 of een offergift om de protestanten wat te paaien?
Ik denk dat in Iran niemand zo naïef is om te denken dat dit het begin van het einde is, maar aan de andere kant is een toegift wel een verrassend gebaar. Autocratische regimes die toegevingen doen zie je niet vaak en als je kijkt naar een autocraat als Assad is een keiharde crackdown meestal de enige manier om proteststemmen te "sussen".

Dat die gevangenenruil is afgelast is ook dubbel, zeker voor de familie van Olivier Vandecasteele. Die man zit daar al x aantal maanden opgesloten in isolatie in mensonterende omstandigheden. De facto veroordeel je hem tot een gewisse dood door de deal af te blazen. Dat krijg je niet verkocht aan die familie, lijkt me.

Terug
Bovenaan