Général Zantas
Well-known member
Regime 'tolereert' protesten, tot ze het beu zijn en écht hardhandig gaan optreden. En dan is het ofwel gedaan ofwel burgeroorlog.
In de Kurdistaanse provincies zijn ze het blijkbaar al beu...
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Regime 'tolereert' protesten, tot ze het beu zijn en écht hardhandig gaan optreden. En dan is het ofwel gedaan ofwel burgeroorlog.
In heel die regio van Irak, Turkije, Iran, Syrië, Armenie, Azerbeidzjan enzovoort moeten al die grenzen opnieuw getekend worden.
Ik heb de indruk dat er altijd iemand is die het Westen wat zal kwalijk nemen. Doen we niets dan zullen de Koerden ons verwijten dat we ze aan hun lot overlaten. Gezien hun hulp in de strijd tegen IS is dat zeer zuur natuurlijk. Zouden we ons wel gaan moeien en voor een onafhankelijk Koerdistan pleiten zal ons dat door de andere partijen zéér kwalijk genomen worden.Door wie moeten die grenzen opnieuw getekend worden? Want de landen daar willen er niet van weten. Moeten wij ons als Westerlingen weer gaan opdringen neo-imperialistische stijl en dat grondgebied herverdelen voor hun eigen bestwil?
Dit zal nu nog wel lukken. Maar een overgrote meerderheid van de jongeren (90+%) steunen het huidige regime niet.Keiharde repressie is volgens mij de enige manier van het regime om de protesten te beeindigen. Genoeg bloed laten vloeien tot de betogers de fut niet meer hebben om naar buiten te komen omdat ze schrik hebben zelf neergeschoten te worden.
Het regime heeft een houdbaarheidsdatum, maar zolang het land kreunt onder de sancties is het moeilijk om een protestbeweging op gang te krijgen dat vat heeft op de steunpilaren van het regime. Als de protesten zich uitbreiden naar politie en het leger wordt het moeilijker. Of de miljoenen Basij, maar om die te overtuigen heb je volgens mij geld nodig en dat geld zit bij de elite en niet bij de bevolking.Dit zal nu nog wel lukken. Maar een overgrote meerderheid van de jongeren (90+%) steunen het huidige regime niet.
De jongere bevolking is echter net de bevolking die je echt nodig hebt om in de toekomst uw regime in stand te houden.
Dus nu nog niet, maar vroeg of laat, heeft dit regime dan toch een groot probleem? Of mis ik iets?
Ik weet het, daar heb je gelijk in en daar ligt het moeilijke. Want bepalen dat de grenzen naar correcte etnische, religieuze lijnen moeten getekend worden en dat in anderen hun plaats bepalen is ook een vorm van kolonialisme. En zelfs bij het tekenen van die grenzen zal niet iedereen tevreden zijn, want de een is benadeeld en de andere niet.Door wie moeten die grenzen opnieuw getekend worden? Want de landen daar willen er niet van weten. Moeten wij ons als Westerlingen weer gaan opdringen neo-imperialistische stijl en dat grondgebied herverdelen voor hun eigen bestwil?
Het regime heeft een houdbaarheidsdatum, maar zolang het land kreunt onder de sancties is het moeilijk om een protestbeweging op gang te krijgen dat vat heeft op de steunpilaren van het regime.

De Evin-gevangenis is al even berucht als de Bastille of de Lubyanka, op zijn minst zeer interessant dus."Interessante" filmpjes op diens profiel: https://twitter.com/borzou
Samenvatting van vandaag:
- Gevangenis waar politieke gevangenen zitten, staat/stond in brand. Weinig brandweerwagens/ziekenwagens te zien, wel veel pro-overheid strijdkrachten om orde te handhaven.
- Overheidsdiensten identificeren protestleiders en pakken ze (al dan niet hardhandig) op terwijl ze alleen/kwetsbaar zijn.
![]()
Oproerpolitie in Iran schiet met scherp op demonstranten tijdens herdenking van Mahsa Amini op begraafplaats | VRT NWS Nieuws
In Iran is er door de oproerpolitie met scherp geschoten en traangas afgevuurd op demonstranten tijdens een herdenking 40 dagen na de dood van Mahsa Amini. In de hoofdstad Teheran en in de noordwestelijke stad Saghez kwamen er honderden mensen op straat. De tragedie rond de 22-jarige vrouw, die...www.vrt.be
Degoutant hoe je als lid van de ordediensten op ongewapende burgers kan schieten. Dat kan er bij mij toch niet in dat je daar aan mee doet terwijl je eigenlijk er bent om mensen te beschermen.
De politie is het repressie-apparaat van de moderne staat, of dat nu in een democratie is of in een autocratie. Wil je de staat omverwerpen, dan moet je controle verweren over minstens een deel van dat apparaat. Of het verlammen.Tsja, in dictaturen zijn de politie er niet om de burgers te beschermen maar om de staat te beschermen.
Moest morgen de verplichting in Iran betreffende hoofddoeken afgeschaft worden. Dan wil dat nog niet zeggen dat vrouwen geen hoofddoek meer mogen dragen. Iedereen moet echter de vrijze keuze krijgen en dat is met het huidige regime niet het geval.Die spreidstand tussen verplicht worden om de hoofddoek te dragen in Iran en ervoor kiezen om het te dragen hier in België is iets waar ik mee blijf worstelen. Kan eenzelfde symbool tegelijkertijd een onderdrukkingsmiddel zijn en een vrije keuze? En wat met wanneer het in die duale vorm voor conflict zorgt zoals in dat debat.