Protesten in Iran

Heb ook al berichten gelezen dat in sommige steden er op elke hoek van de straat soldaten staan die met scherp schieten op samenscholingen. Er sijpelt weinig informatie door en wat er doorsijpelt is weinig hoopvol. Het regime moet ook wel beseffen dat het op een point of no return is gekomen. De steunpilaren die het decennialang heeft ondersteund en uitgezet zijn weggevallen of zijn nog maar een schim van zichzelf. Tegen aartsvijand Israël hebben ze geen militair verhaal, buiten het afschieten van raketten en drones waar er weliswaar een aantal neervallen in Israël maar weinig impact hebben op de militaire slagkracht van het IDF. Het is eerder een symbolische handeling. Ze zitten als een kat in het nauw.
Veel meer vernederd kan je toch niet zijn als regime eigenlijk, wanneer Israël zomaar je nucleaire installaties kan platleggen zonder dat je enig verweer hebt. Alleen met wat raketten en drones terugschieten kunnen ze (die amper iets geraakt hebben).

Whats up ginder eigenlijk? Tis precies doodstil (no pun intended)
Volgens een video van Asmongold zijn er gewapende patrouilles in de straten en wordt iedereen die aanzien wordt als protesteerder doodgeschoten. Daardoor durven de mensen niet meer op straat te komen…

Of het doden van burgers allemaal gestopt is zoals Trump zegt, ik heb er sterk mijn twijfels bij.

Op X:

“Een uur geleden, rond 21:30 uur in Teheran, werden alle kanalen van de Iraanse radio en televisie gehackt en gedurende ongeveer 10 minuten werden beelden van de Iraanse nationale revolutie en boodschappen van prins Reza Pahlavi uitgezonden.”

Wel coole actie haha

Dus teump komt ineens niet naar Davos wegens “agenda problemen” en net nu zijn alle trackers van de grote vliegdekschepen in de buirt van iran uitgeschakeld..

Toeval?

Dus teump komt ineens niet naar Davos wegens “agenda problemen” en net nu zijn alle trackers van de grote vliegdekschepen in de buirt van iran uitgeschakeld..

Toeval?
De militaire opbouw zou immens zijn, "just in case". Mij lijkt dat er iets staat te gebeuren, ofwel is het een mes op de keel bij onderhandelingen.

De stilte uit Iran is oorverdovend en de signalen die wél doorkomen zijn niet hoopgevend. Het regime kan de bevolking niet constant zo onder druk zetten.

De militaire opbouw zou immens zijn, "just in case". Mij lijkt dat er iets staat te gebeuren, ofwel is het een mes op de keel bij onderhandelingen.

De stilte uit Iran is oorverdovend en de signalen die wél doorkomen zijn niet hoopgevend. Het regime kan de bevolking niet constant zo onder druk zetten.
Ik zie het -zeker met Trump- nog gebeuren (een soort van Venezuela scenario)

Khamenei wordt verder onder druk gezet. Boet hij letterlijk niks in? Dan ondergaat hij een lot zoals Maduro. OK ik hoor de experten al orakelen: Amerika kan niet zomaar binnenvallen en Khamenei uit zijn bed lichten. NEEN dat is waar ;) MAAR wat wél mogelijk is dat een deel van de revolutionaire garde / machthebbers 'mogelijks' reeds geheime gesprekken gevoerd heeft met Amerika en Israël en ze straks hun kar keren tegen Khamenei. (als die laatste dwars blijft liggen)

Plausibel? Naar mijn mening 'ja' want in dit scenario valt het regime helemaal niet en is het eerder een schijnvertoning. Echter het regime kan het wel verkocht krijgen en ze zijn van de 'grote' internationale druk vanaf.

- Trump kan de overwinning claimen. Hij zal dan ook wel iets in ruil krijgen (en Iran krijgt ook iets in ruil, verlichting van sancties of iets dergelijks). Want de Iraanse bevolking kan hem echt geen reet schelen. Echter meer invloed en macht wél.
- Khamenei is er aan voor de moeite
- De revolutionaire garde - die eigenlijk echt de macht hebben - kunnen gewoon aan de macht blijven. (Mogelijks met ne andere Ayatolah maar id je hebt gelijk dat ligt moeilijk bij de bevolking)
- De bevolking is content. Khamenei is weg en 'misschien' gaan ze het nu beter krijgen (ijdele hoop of niet het zou de rust doen wederkeren, alvast tijdelijk)

De enige verliezer in dit scenario is Khamenei en "that is it". En eerlijk? Hij is al 86. Hem vervangen kost de echte machthebbers echter de schermen quasi 'niks'.

Laatst bewerkt:
tis welgeweten dat Trump Khamenei enkel wegwilt omdat iran veel zaken doet met Rusland en China, als het regime hier wegvalt en onder controle kan komen van een “westerse bondgenoot” dan ligt de weg daar volledig open om meer amerikaanse invloed in die regio..

Plus russia and china fucken zal m ook wel niet nalaten als m de kans krijgt..

Ik zie het -zeker met Trump- nog gebeuren (een soort van Venezuela scenario)

Khamenei wordt verder onder druk gezet. Boet hij letterlijk niks in? Dan ondergaat hij een lot zoals Maduro. OK ik hoor de experten al orakelen: Amerika kan niet zomaar binnenvallen en Khamenei uit zijn bed lichten. NEEN dat is waar ;) MAAR wat wél mogelijk is dat een deel van de revolutionaire garde / machthebbers 'mogelijks' reeds geheime gesprekken gevoerd heeft met Amerika en Israël en ze straks hun kar keren tegen Khamenei. (als die laatste dwars blijft liggen)

Plausibel? Naar mijn mening 'ja' want in dit scenario valt het regime helemaal niet en is het eerder een schijnvertoning. Echter het regime kan het wel verkocht krijgen en ze zijn van de 'grote' internationale druk vanaf.

- Trump kan de overwinning claimen. Hij zal dan ook wel iets in ruil krijgen. Want de Iraanse bevolking kan hem echt geen reet schelen. Echter meer invloed en macht wél.
- Khamenei is er aan voor de moeite
- De revolutionaire garde - die eigenlijk echt de macht hebben - kunnen gewoon aan de macht blijven. (Mogelijks met ne andere Ayatolah)
- De bevolking is content. Khamenei is weg en 'misschien' gaan ze het nu beter krijgen (ijdele hoop of niet het zou de rust doen wederkeren, alvast tijdelijk)

De enige verliezer in dit scenario is Khamenei en "that is it". En eerlijk? Hij is al 86. Hem vervangen kost de echte machthebbers echter de schermen quasi 'niks'.
De bevolking wilt onder de islam uit ginder, iran is van nature uit geen islamitisch land, das er opgedrongen door de ayatolahs.

We zullen wel zien. De eerstvolgende weken zullen het zeggen zeker? Met Trump is geen enkel scenario uitgesloten.

Maar één ding mag niet vergeten worden: Trump geeft geen enkele moer om wat de Iraanse bevolking wil, dat is schijn. Hij wil of te wel een volledig regimewissel (maar dat is ne lastige, ook in Venezuela is hij daar voorzichtig mee) of een soort gulden middenweg (waarbij Amerika wint en id oa Rusland en China verliezen)

Het regime kan de bevolking niet constant zo onder druk zetten.

Kan wel. Als je de 'vanguard' van de revolutie kan doodschieten of opsluiten, heb je meestal al gewonnen. Letterlijk elke revolutie valt of staat of de voorhoede genoeg kracht 'overhoudt' na de initiële opstand. Geen idee hoe groot die voorhoede in Iran nog is, maar die lijkt me ook niet gigantisch meer als je ziet hoeveel doden er nu al gevallen zijn.

De bevolking wilt onder de islam uit ginder, iran is van nature uit geen islamitisch land, das er opgedrongen door de ayatolahs.

Voor de Ayatollahs was Iran ook al héél lang islamitisch, hoor. Nu is het verschil tussen het secularisme onder de bevolking (of alleszins toch de jonge stedelingen) en het religieus extremisme van de overheid onhoudbaar, maar Iran is al sinds de inval van Arabische legers/kolonisten >1300 jaar geleden islamitisch (net zoals de Levant, Anatolië, Noord-Afrika, ... waar de échte 'native' bevolking gedwongen is om moslim te worden). Ook tijdens de shah waren de meeste mensen moslim (al was het maar cultureel of spiritueel religieus).

Vandaag toch wel weer een conversatie gehad met mijn marrokaanse collega waar ik eens bij moest fronsen. We spreken wel veel over geopolitieke situaties zoals gaza en dergelijke dus er is zeker geen schroom maar volgens hem is de mossad geinfiltreerd tussen de opstandelingen en hebben deze op de Iraanse garde geschoten waardoor het allemaal geëscaleerd is.
Ik kon mijn 🤨 niet wegsteken maar na het pager verhaal zou ik er nu ook niet van verschieten. Of is het fake news die onder de moslim bevolking rondgaat.

Vandaag toch wel weer een conversatie gehad met mijn marrokaanse collega waar ik eens bij moest fronsen. We spreken wel veel over geopolitieke situaties zoals gaza en dergelijke dus er is zeker geen schroom maar volgens hem is de mossad geinfiltreerd tussen de opstandelingen en hebben deze op de Iraanse garde geschoten waardoor het allemaal geëscaleerd is.
Ik kon mijn 🤨 niet wegsteken maar na het pager verhaal zou ik er nu ook niet van verschieten. Of is het fake news die onder de moslim bevolking rondgaat.
De Mossad zat daar wel verscholen onder de manifestanten.

En Iran beschuldigt Israël er van om de situatie te destabiliseren:

De Mossad is daar zeer zeker geïnfilteerd. Anders had Israël vorig jaar lang niet zoveel succes gehad met die bombardementen.

Volgens Criekemans worden de komende weken cruciaal voor het regime. We zeggen het al een aantal jaar, maar het zijn historische tijden.

Verschillende luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, annuleren vluchten naar het Midden-Oosten:

Momenteel vliegen er ook geen toestellen meer boven Israëlisch luchtruim op Flightradar. Het is compleet onduidelijk of dit een teken is dat militaire actie nakend is.

Er zijn zelfs tweets dat een strike vannacht zou komen "volgens Jerusalem Post" waar ik het niet op hun website zie. Ik denk dat ze vooral de Iraanse diensten in de war willen brengen. Als er dan te veel valse berichten zijn zullen ze nooit weten wanneer het voor echt is.

Trump zou een beslissende aanval willen hebben dat het islamitisch regime in één klap weg neemt maar daar zitten talloze structuren. Het kan, zoals bij Venezuela, een tijdje kat en muis zijn om dan ineens waar niemand het verwacht een bliksemactie te doen. Maar ik stel me toch vragen of een kleinschalige aanval iets doet, daarvoor staan niet de juiste stukken op het militaire schaakbord. Of hij is compleet delusional en denkt dat hij met een TruthSocial post met "acting president of Iran" het land in handen heeft.

Als de ayatollah valt, valt dan het gehele regime? Venezuela is Iran niet maar veel protest was er toch niet bij de ontvoering van Maduro. Is er een second man in Iran die de rust kan bewaren?

Terug
Bovenaan