Privacy

Bloembak

Well-known member
Crowdfunder FE

Steeds meer camera's in het straatbeeld: "Ze voorkomen criminaliteit niet, de samenleving wordt er niet beter van"​

In ons land hangen duizenden ANPR-camera's die nummerplaten herkennen en er komen er steeds meer bij, maar de politie heeft niet genoeg manschappen om de beelden te monitoren en te verwerken. Experts zijn het roerend eens: "Camera's alleen lossen criminaliteit niet op". Dat brengt VRT NWS-journalist Tim Verheyden aan het licht in de eerste aflevering van de documentairereeks "Privacy & ik", vanavond te zien op Canvas.

Een goed startpunt van de discussie is het kijken van deze reeks, met de 1e aflevering die afgelopen donderdag uitgezonden werd. Of op zijn minst het artikel lezen dat hier gelinkt wordt.

Het bekijken van de 1e aflevering sterkt mijn gevoelens van argwaan tegenover de overheid. Ik hoef geen crimineel te zijn om mij niet goed te voelen bij die talloze camera's. Politici blinken nog meer weer eens uit in hun gebrek aan visie en hun vraatzucht naar macht en het creëren van een politiestaat.
 
De politiek zet niet echt camera's omwille van "vraatzucht naar macht".

Ze zetten camera's omdat
- Het is veel gemakkelijker. Iedereen is lui. :D
- Het kost veel geld maar als overheid word je daar toch nauwelijks op afgerekend. :p
- Het is beter te verkopen aan de bevolking dat je als overheid iets doet. Iedereen ziet de camera. Echt beleid die de oorzaken van misdaad bestrijdt.... dat krijg je ook niet meer verkocht aan de bevolking.
- Spijtig om te zien maar meer en meer mensen willen een politiestaat. Op dit forum zie je schrikwekkend veel die geen probleem hebben met wat China uitsteekt met zijn burgers. Zolang de Vlaming maar met rustgelaten kan worden in zijn dorpje, offert men graag andermans rechten op. Het kan niemand een bal schelen in de Westhoek of in de Kempen als er één in Brussel onterecht wordt vastgehouden voor 72 uur :p.
 
Het is een terechte bezorgdheid maar het is weer zo'n reeks waar de programmamakers duidelijk al een idee hadden over wat ze ze er zelf van vonden en enkel dat willen tonen. In de reeks is er nog iets van nuance maar in dat artikel al helemaal niet meer.

Als je eens op google scholar een paar artikels opent over dit onderwerp zie je al rap dat de studies aantonen dat criminaliteit in het algemeen wel degelijk daalt door camera's al werkt het daarom niet elke keer, ook de cijfers van de Vlaamse steden die in dat programma aangehaald worden duiden daar op. Het enige dat ze daar tegenover zetten is een professor die verklaart dat je nooit een causaal verband kan aantonen tussen camera's en criminaliteit, want het zou ook wel eens toevallig kunnen hebben samengevallen met een preventief beleid (dat verband kan je dan wel aantonen? :thinking:). Da's natuurlijk een quote die misschien wat meer context vereiste, maar die tonen ze niet.

Je kan gerust het probleem aankaarten en tegelijkertijd erkennen dat ze waarschijnlijk wel degelijk de criminaliteit doen zakken. Het is niet omdat je tegen iets bent dat daarom elk aspect ervan slecht moet zijn.

Over het onderwerp zelf: Ik denk idd wel dat er hier duidelijke afspraken en beperkingen moeten komen. Persoonlijk heb ik vooral een probleem met drones die me ook in mijn tuin kunnen filmen. Op openbare plaatsen ga ik er hoe dan ook van uit dat ik gezien ben, ik ga niet zeggen dat ik me daarom 100% comfortabel ben met gefilmd te worden maar op zo'n plaatsen kan ik er wel mee leven.

Zeker met het steeds meer gebruiken van drones ga je op den duur heel vaak gefilmd worden in je tuin of in je huis door je ramen, gewoon als "collateral damage" van straten die in beeld gebracht worden. Misschien dat dit op termijn technologisch opgelost kan worden door bvb automatisch privé tuinen en huizen automatisch te blocken?

Ook het deleten van data die ze niet meer nodig hebben zou redelijk snel moeten gebeuren en zou onafhankleijk en transparant gemonitord moeten worden, zeker als je ziet hoe makkelijk ze iemand nu kunnen volgen die door stad gaat. Het idee dat iemand met een paar keer klikken mijn leven de afgelopen 10 jaar zou kunnen reconstrueren aan de hand van camerabeelden is niet comfortabel. Ik denk niet dat dat nu al praktisch mogelijk is maar als je ziet wat er al mogelijk is lijkt me dat niet veraf meer.
 
Een goed startpunt van de discussie is het kijken van deze reeks, met de 1e aflevering die afgelopen donderdag uitgezonden werd. Of op zijn minst het artikel lezen dat hier gelinkt wordt.

Het bekijken van de 1e aflevering sterkt mijn gevoelens van argwaan tegenover de overheid. Ik hoef geen crimineel te zijn om mij niet goed te voelen bij die talloze camera's. Politici blinken nog meer weer eens uit in hun gebrek aan visie en hun vraatzucht naar macht en het creëren van een politiestaat.

Hetgeen hier gezegd wordt is niet echt factueel correct. Het hangt namelijk af van hoe je de camera's gebruikt. Met het cameraschild lijkt het mij echt niet de intentie van enerzijds de politieker en anderzijds de politie om deze camera's actief te gebruiken. Dus anders gezegd om aan actieve monitoring te doen. Het systeem lijkt mij eerder een passief schild waarmee men enerzijds voor de LEZ zones degenen die binnenkomen automagisch afcheckt tov een lijst met geregistreerde gebruikers waarna enkel degenen die niet hierin voorkomen een boete krijgen. Hier komt in principe geen enkele actie bij te kijken. Wel veel hits natuurlijk...

Hetzelfde geldt voor wat betreft de camera's bij diefstallen of andere incidenten, de intentie van deze camera's is om via een zoekfunctie, en die is geïmplementeerd, de verdachte nummerplaat in te geven en dan de beelden te krijgen van waar deze verdachte wagen gesignaliseerd is.
Wanneer je echter alle beelden gaat nakijken van een zone rondom een incident dan neemt dat enorm veel tijd in beslag. Gelukkig is er een software die beelden van verschillende camera's kan superposeren en integreren naar 1 beeld zodanig dat de agent in kwestie niet al die beelden 1 voor 1 moet afgaan (is wel geen goedkope software en zal zeker niet geïnstalleerd worden als standaard onderdeel van al de uitgerolde camera's zodanig dat je nog altijd een politieactie hiervoor gaat moeten ondernemen omdat het voordeel ervan beperkt is en de kost enorm). Maar natuurlijk zonder politiekrachten die die beelden nagaan ga je er nog niets aan hebben. Maar dit is dan ook niet de hoofdreden voor de implementatie van deze camera's. Dit is een extra voordeel waar men gebruik van KAN maken. Het is in ieder geval een extra wapen in het onderzoek naar delinquenten. Maar geen enkel wapen is zaligmakend. Ook camera's niet. Maar de aanwezigheid ervan kan wel een serieuze hulp zijn.
Maar de persoon in kwestie lijkt mij toch wel redelijk te overdrijven... vooral ook omdat niet iedereen zomaar al de rechten heeft om die camerabeelden te benaderen of zelfs te bekijken. Daar zijn ook intern toch wel wat regels rond - juist wegens privacy redenen.

Daarnaast lijkt het mij enorm raar dat die cameragegevens of beelden 10 jaar opgeslagen zouden zitten. Aangezien de wet hier nu eenmaal zeer duidelijk in is. Deze heeft een beperkte tijdsspanne. Normaliter 30 dagen, al zijn er een paar uitzonderingen die dit verlengen... maar dan nog niet tot 10 jaar. Als je aan 3 maanden komt dan zou het veel zijn.
Het enigste waarop hier een uitzondering op is, is wanneer dit onderdeel is van een lopend onderzoek. Maar dan zit het niet meer online, maar wel als onderdeel van het dossier. Maar dan kun je het nog niet gewoon gebruiken om de volledige wandelgangen van iemand te onderzoeken over 10 jaar.

Kortom deze informatie lijkt mij enorm gekleurde journalistiek. En de wetgeving voor gebruik van de camerabeelden is niet zo laks als dat men het hier naar voor brengt.

Ook als particulier moet je aan diezelfde wetgeving voldoen. Je mag doen in uw privé wat je wilt, maar zodra je een stuk hebt van de openbare ruimte zijn daar zeer strikte regels rond die je moet volgen. En elke installateur die zijn erkenning heeft die is hiervan op de hoogte. En zonder erkenning mag je officieel geen installaties doen.
 
Hetzelfde geldt voor wat betreft de camera's bij diefstallen of andere incidenten, de intentie van deze camera's is om via een zoekfunctie, en die is geïmplementeerd, de verdachte nummerplaat in te geven en dan de beelden te krijgen van waar deze verdachte wagen gesignaliseerd is.
Wanneer je echter alle beelden gaat nakijken van een zone rondom een incident dan neemt dat enorm veel tijd in beslag. Gelukkig is er een software die beelden van verschillende camera's kan superposeren en integreren naar 1 beeld zodanig dat de agent in kwestie niet al die beelden 1 voor 1 moet afgaan (is wel geen goedkope software en zal zeker niet geïnstalleerd worden als standaard onderdeel van al de uitgerolde camera's zodanig dat je nog altijd een politieactie hiervoor gaat moeten ondernemen omdat het voordeel ervan beperkt is en de kost enorm). Maar natuurlijk zonder politiekrachten die die beelden nagaan ga je er nog niets aan hebben. Maar dit is dan ook niet de hoofdreden voor de implementatie van deze camera's. Dit is een extra voordeel waar men gebruik van KAN maken. Het is in ieder geval een extra wapen in het onderzoek naar delinquenten. Maar geen enkel wapen is zaligmakend. Ook camera's niet. Maar de aanwezigheid ervan kan wel een serieuze hulp zijn.
Maar de persoon in kwestie lijkt mij toch wel redelijk te overdrijven... vooral ook omdat niet iedereen zomaar al de rechten heeft om die camerabeelden te benaderen of zelfs te bekijken. Daar zijn ook intern toch wel wat regels rond - juist wegens privacy redenen.

Daarnaast lijkt het mij enorm raar dat die cameragegevens of beelden 10 jaar opgeslagen zouden zitten. Aangezien de wet hier nu eenmaal zeer duidelijk in is. Deze heeft een beperkte tijdsspanne. Normaliter 30 dagen, al zijn er een paar uitzonderingen die dit verlengen... maar dan nog niet tot 10 jaar. Als je aan 3 maanden komt dan zou het veel zijn.
Het enigste waarop hier een uitzondering op is, is wanneer dit onderdeel is van een lopend onderzoek. Maar dan zit het niet meer online, maar wel als onderdeel van het dossier. Maar dan kun je het nog niet gewoon gebruiken om de volledige wandelgangen van iemand te onderzoeken over 10 jaar.
De ANPR-camera's kunnen heel veel, maar het is inderdaad de vraag in welke mate gebruikt gemaakt wordt van de functionaliteiten (die wettelijk toegestaan zijn), en wat het dus oplevert qua inperking van de criminaliteit.
Is het de investering waard als je de slimme software er niet voldoende uitgebreid bij hebt? En uiteindelijk past de criminaliteit zich ook gewoon aan, zo moeilijk is het niet om een andere nummerplaat op je wagen te zetten.

Daarnaast zijn deze camera's in staat om veel meer te kunnen dan wat vandaag wettelijk is toegelaten. Wat als sommige partijen het voor het zeggen hebben die de politiestaat willen uitbouwen? Dan is het maar even de software implementeren want je hebt de infrastructuur voor een landelijke dekking al beschikbaar. Is dat wenselijk? (gegeven het feit dat men pilootprojecten wil doen, en doet, die illegaal zijn, vind ik dat een erg dunne lijn om op te wandelen.

De overheid betrouwen om correct met gegevens om te gaan, is een bijkomende uitdaging. Voorbeelden genoeg van waar dit misloopt.
 
Hetzelfde geldt voor wat betreft de camera's bij diefstallen of andere incidenten, de intentie van deze camera's is om via een zoekfunctie, en die is geïmplementeerd, de verdachte nummerplaat in te geven en dan de beelden te krijgen van waar deze verdachte wagen gesignaliseerd is.
Wanneer je echter alle beelden gaat nakijken van een zone rondom een incident dan neemt dat enorm veel tijd in beslag. Gelukkig is er een software die beelden van verschillende camera's kan superposeren en integreren naar 1 beeld zodanig dat de agent in kwestie niet al die beelden 1 voor 1 moet afgaan (is wel geen goedkope software en zal zeker niet geïnstalleerd worden als standaard onderdeel van al de uitgerolde camera's zodanig dat je nog altijd een politieactie hiervoor gaat moeten ondernemen omdat het voordeel ervan beperkt is en de kost enorm). Maar natuurlijk zonder politiekrachten die die beelden nagaan ga je er nog niets aan hebben. Maar dit is dan ook niet de hoofdreden voor de implementatie van deze camera's. Dit is een extra voordeel waar men gebruik van KAN maken. Het is in ieder geval een extra wapen in het onderzoek naar delinquenten. Maar geen enkel wapen is zaligmakend. Ook camera's niet. Maar de aanwezigheid ervan kan wel een serieuze hulp zijn.
Maar de persoon in kwestie lijkt mij toch wel redelijk te overdrijven... vooral ook omdat niet iedereen zomaar al de rechten heeft om die camerabeelden te benaderen of zelfs te bekijken. Daar zijn ook intern toch wel wat regels rond - juist wegens privacy redenen.
Hier ga ik niet mee akkoord. Je gaat er verkeerdelijk vanuit dat de politie correct met die macht en data omgaat gaan. Dat is gewoon niet zo. Als dit systeem geïmplementeerd wordt, ga er maar vanuit dat er binnen de kortste keren schandalen zullen uitbreken.
 
De ANPR-camera's kunnen heel veel, maar het is inderdaad de vraag in welke mate gebruikt gemaakt wordt van de functionaliteiten (die wettelijk toegestaan zijn), en wat het dus oplevert qua inperking van de criminaliteit.
Is het de investering waard als je de slimme software er niet voldoende uitgebreid bij hebt? En uiteindelijk past de criminaliteit zich ook gewoon aan, zo moeilijk is het niet om een andere nummerplaat op je wagen te zetten.
Als je dit in vraag stelt, dan moet je u dezelfde vraag stellen over identiteitskaarten. Die zijn ook gewoon geïntroduceerd om een makkelijke controle te voorzien van wat de persoon zijn identiteit is. En die hebben ook een impact op de privacy van een persoon. En de criminaliteit past zich ook gewoon aan. Met name valse identiteitsbewijzen, desondanks zeggen we ook niet we doen dat niet.

De basisreden voor die camera's is dan ook niet dat het de criminaliteit stopt. Het is een extra wapen tegen de criminaliteit net zoals de identiteitskaarten. De stomme criminelen lopen tegen de lamp. De niet stomme niet. Maar je krijgt hierdoor wel veel meer gegevens. Gegevens die hopelijk positief bijdragen aan het vangen van criminelen. Want ja die crimineel kan misschien een andere plaat erop gehangen hebben. Maar je hebt wel de gegevens van de wagen. Die kan die misschien gestolen hebben, maar je hebt het uiterlijk van de wagen in kwestie. Je kunt terugkijken in de tijd waar die wagen geweest is en welke personen in contact zijn geweest met die wagen. Anders gezegd je kunt veel plannen in uw criminele escapades maar alles plannen lukt niet. En camera's zijn dan ook daar als extra bewijs, als geregistreerde gegevens indien er iets mis gaat.

Daarnaast zijn deze camera's in staat om veel meer te kunnen dan wat vandaag wettelijk is toegelaten.
Maar dat is toch geen reden om ze niet te hangen ? Of ga je ook uw laptop, gsm, tv verbieden? Want eerlijk hé, we kunnen perfect uw eigen gsm gebruiken om al uw gesprekken continue af te luisteren. We kunnen vanop afstand ervoor zorgen dat alle camerabeelden opgenomen worden... We kunnen uw positie in de tijd continue traceren,...

Wat als sommige partijen het voor het zeggen hebben die de politiestaat willen uitbouwen?
Daarvoor heb je die checks en balances nu eenmaal in onze rechtstaat. Maar uiteindelijk als onze bevolking een politiestaat wil, dan zullen we die krijgen. Uiteindelijk krijg je de regering die je verdient.

Dan is het maar even de software implementeren want je hebt de infrastructuur voor een landelijke dekking al beschikbaar. Is dat wenselijk? (gegeven het feit dat men pilootprojecten wil doen, en doet, die illegaal zijn, vind ik dat een erg dunne lijn om op te wandelen.
Er is een enorm verschil tussen een pilootproject dat illegaal is en dit ook effectief implementeren. Uiteindelijk voordat je iets implementeert en de wetgeving ervoor voorziet moet je eerst weten of het in de praktijk haalbaar is. Want waarom zou je wetgeving realiseren voor iets als het praktisch toch niet haalbaar is? Dus zoiets kan ik nog begrijpen.
En als we het in de wettelijk erdoor krijgen en het blijft staan na de controle door de checks and balances, dan heb ik er niets op tegen. Jij wel ? Als de bevolking het wil ga je het toch niet kunnen stoppen. Je kunt het er niet eens mee zijn, maar je gaat er u wel bij moeten neerleggen.

De overheid betrouwen om correct met gegevens om te gaan, is een bijkomende uitdaging. Voorbeelden genoeg van waar dit misloopt.
De oplossing is dan ook om ervoor te zorgen dat ze er correct mee omgaan, niet om ze het gebruik te verbieden. Daarom hebben we binnen de overheid onder andere de privacycommissie en het controleorgaan opgericht... We laten bedrijven toch ook omgaan met die gegevens ? Of vertrouw je oa. google meer dan de belgische overheid ? En daar kun je u dezelfde vraag ook stellen. Maar we moeten er wel vanuit gaan dat men er correct wil mee omgaan en hen het voordeel van de twijfel geven.

Hier ga ik niet mee akkoord. Je gaat er verkeerdelijk vanuit dat de politie correct met die macht en data omgaat gaan. Dat is gewoon niet zo. Als dit systeem geïmplementeerd wordt, ga er maar vanuit dat er binnen de kortste keren schandalen zullen uitbreken.
Over welke systemen heb je het exact ?
 
Laatst bewerkt:
Als je dit in vraag stelt, dan moet je u dezelfde vraag stellen over identiteitskaarten. Die zijn ook gewoon geïntroduceerd om een makkelijke controle te voorzien van wat de persoon zijn identiteit is. En die hebben ook een impact op de privacy van een persoon. En de criminaliteit past zich ook gewoon aan. Met name valse identiteitsbewijzen, desondanks zeggen we ook niet we doen dat niet.

De basisreden voor die camera's is dan ook niet dat het de criminaliteit stopt. Het is een extra wapen tegen de criminaliteit net zoals de identiteitskaarten. De stomme criminelen lopen tegen de lamp. De niet stomme niet. Maar je krijgt hierdoor wel veel meer gegevens. Gegevens die hopelijk positief bijdragen aan het vangen van criminelen. Want ja die crimineel kan misschien een andere plaat erop gehangen hebben. Maar je hebt wel de gegevens van de wagen. Die kan die misschien gestolen hebben, maar je hebt het uiterlijk van de wagen in kwestie. Je kunt terugkijken in de tijd waar die wagen geweest is en welke personen in contact zijn geweest met die wagen. Anders gezegd je kunt veel plannen in uw criminele escapades maar alles plannen lukt niet. En camera's zijn dan ook daar als extra bewijs, als geregistreerde gegevens indien er iets mis gaat.
Uw identiteitskaart staat natuurlijk wel in uw eigen zak. De vergelijking zou opgaan als je in plaats van een camera op te hangen, op die locatie telkens een identiteitscontrole moet ondergaan. Zouden we daar zo vlotjes mee akkoord gaan? Ik veronderstel van niet. Dus we mogen misschien ook wat voorzichtiger zijn inzake het plaatsen van zoveel camera's.

De rondtrekkende bendes, of de stedelijke criminelen die op het platteland komen stelen, die ga je op die manier nooit te pakken krijgen hoor. Ook al vind je een type wagen, of zelfs een nummerplaat dankzij die camera's, je zal de identiteit van daders nog steeds niet kunnen achterhalen. Het sop is in de meeste gevallen gewoon de kool niet waard.

Maar dat is toch geen reden om ze niet te hangen ? Of ga je ook uw laptop, gsm, tv verbieden? Want eerlijk hé, we kunnen perfect uw eigen gsm gebruiken om al uw gesprekken continue af te luisteren. We kunnen vanop afstand ervoor zorgen dat alle camerabeelden opgenomen worden... We kunnen uw positie in de tijd continue traceren,...
Dat komt in de volgende aflevering aan bod. ;) En ben ik zeker ook erg benieuwd naar.
Nu, voor mij is er wel nog een verschil tussen een wetgevende en uitvoerende macht die inbreuken op de privacy plegen (omdat zij de verdedigers van de burgers hun grondrechten moeten zijn), dan private bedrijven (die er een business model van maken).
Daarvoor heb je die checks en balances nu eenmaal in onze rechtstaat. Maar uiteindelijk als onze bevolking een politiestaat wil, dan zullen we die krijgen. Uiteindelijk krijg je de regering die je verdient.
De overheid kan op zijn minst haar burgers voldoende informeren. Zie naar het geval Kortrijk, zonder enige visie camera's ophangen, om een "gevoel" van veiligheid te creëren.
Je kan van de bevolking niet verwachten dat ze zelf steeds in staat is om de beste keuze te maken. Je hebt ook vertrouwen in de overheid nodig.
Er is een enorm verschil tussen een pilootproject dat illegaal is en dit ook effectief implementeren. Uiteindelijk voordat je iets implementeert en de wetgeving ervoor voorziet moet je eerst weten of het in de praktijk haalbaar is. Want waarom zou je wetgeving realiseren voor iets als het praktisch toch niet haalbaar is? Dus zoiets kan ik nog begrijpen.
En als we het in de wettelijk erdoor krijgen en het blijft staan na de controle door de checks and balances, dan heb ik er niets op tegen. Jij wel ? Als de bevolking het wil ga je het toch niet kunnen stoppen. Je kunt het er niet eens mee zijn, maar je gaat er u wel bij moeten neerleggen.
Heb je de reportage gezien?
Ik begrijp de nuance tussen een pilootproject en de implementatie. Maar kijk naar Londen, naar San Franciso, naar Duitsland, en dan kan je gewoonweg afleiden dat je hier best gewoon mee stopt. Kan je je voorstellen dat je van een terrasje geplukt wordt en dagenlang in de bak belandt omdat een computerprogramma stelt dat jouw gezicht overeenkomt met dat van een crimineel? Dat is gewoon realiteit hoor.

Bijkomende links:
De oplossing is dan ook om ervoor te zorgen dat ze er correct mee omgaan, niet om ze het gebruik te verbieden. Daarom hebben we binnen de overheid onder andere de privacycommissie en het controleorgaan opgericht... We laten bedrijven toch ook omgaan met die gegevens ? Of vertrouw je oa. google meer dan de belgische overheid ? En daar kun je u dezelfde vraag ook stellen. Maar we moeten er wel vanuit gaan dat men er correct wil mee omgaan en hen het voordeel van de twijfel geven.
De privacycommissie kan volgens mij enkel maar adviezen opstellen. Die de overheid dan gewoon kan negeren (zie advies ivm vingerafdrukken op identiteitskaarten).

De basis is inderdaad vertrouwen, maar het nodige wantrouwen mag gerust aan de dag gelegd worden met de initiatieven die opgestart worden sinds de terrorismeaanslagen en corona.
Google vertrouw ik niet meer dan de overheid, maar in tegenstelling tot Google is de overheid wel zowel speler als scheidsrechter in dit onderwerp. (over vertrouwen in Huawei hoeven we het al helemaal niet hebben)
 
Uw identiteitskaart staat natuurlijk wel in uw eigen zak. De vergelijking zou opgaan als je in plaats van een camera op te hangen, op die locatie telkens een identiteitscontrole moet ondergaan. Zouden we daar zo vlotjes mee akkoord gaan? Ik veronderstel van niet. Dus we mogen misschien ook wat voorzichtiger zijn inzake het plaatsen van zoveel camera's.
Euhm dat ondergaan we toch al ? Als ik de trein neem moet ik mijn identiteitskaart gebruiken want mijn ticket is daarop opgeladen. Als ik op de gemeente langsga hetzelfde. Als ik bij de politie langsga, dan moet ik eerst mijn identiteitskaart tonen voor ik binnen mag, etc...
Het is allemaal niet zo beperkt zoals jij claimt dat het is hoor.

De rondtrekkende bendes, of de stedelijke criminelen die op het platteland komen stelen, die ga je op die manier nooit te pakken krijgen hoor. Ook al vind je een type wagen, of zelfs een nummerplaat dankzij die camera's, je zal de identiteit van daders nog steeds niet kunnen achterhalen. Het sop is in de meeste gevallen gewoon de kool niet waard.
En waarop baseer je dit ? Heb jij effectief onderzoek gedaan hiernaar ? Ik ben zeker dat ze ze allemaal niet vangen. Maar er worden er wel gevangen hierdoor hé. Het blijft echter het feit dat die camera's enkel nut hebben op de punten waar er er staan. Als men gebruik maakt van zones waar er geen staan of enkel daar maar even passeren, ja dan heb je er niets aan hé. Maar dat is nu eenmaal de afweging die er gemaakt wordt. Beperkte opoffering van privacy met als het voordeel die puntmatige controle. Geen perfecte oplossing, maar het kan een hulpmiddel zijn.

Dat komt in de volgende aflevering aan bod. ;) En ben ik zeker ook erg benieuwd naar.
Nu, voor mij is er wel nog een verschil tussen een wetgevende en uitvoerende macht die inbreuken op de privacy plegen (omdat zij de verdedigers van de burgers hun grondrechten moeten zijn), dan private bedrijven (die er een business model van maken).
Ik vind het laatste juist erger... wanneer er een businessmodel rond hangt dan is er zelfs geen enkele terughoudendheid... want het draait om geld. Bij een overheid zou je er nog een beetje vanuit kunnen gaan dat het in belang van de burger is... Wat niet wilt zeggen dat er daar net zoals in de privé ook geen problemen kunnen komen. Maar ik weet wel dat de regels zeer stringent zijn. En dat ik niet zomaar aan beelden kan komen van iemand die opgenomen wordt, net zoals dat ik ook niet zomaar eventjes uw telefoon kan laten afluisteren zonder dat er serieus wat controle op is van verschillende diensten (tot zelfs een juridische beslissing...)

De overheid kan op zijn minst haar burgers voldoende informeren. Zie naar het geval Kortrijk, zonder enige visie camera's ophangen, om een "gevoel" van veiligheid te creëren.
Je kan van de bevolking niet verwachten dat ze zelf steeds in staat is om de beste keuze te maken. Je hebt ook vertrouwen in de overheid nodig.
Ik ken kortrijk niet. Maar uiteindelijk doen ze zulke zaken in het algemeen belang. En de posities worden normaliter bepaald op basis van objectieve criteria anders heeft het namelijk geen zin. Dan kun je evengoed gewoon dummy camera's hangen. Indien het enkel gaat over het gevoel van veiligheid te creëren. En ja dat gebeurd soms. Net zoals dat niet elke flitscamera ook effectief een flitser bevat.

Heb je de reportage gezien?
Ik begrijp de nuance tussen een pilootproject en de implementatie. Maar kijk naar Londen, naar San Franciso, naar Duitsland, en dan kan je gewoonweg afleiden dat je hier best gewoon mee stopt. Kan je je voorstellen dat je van een terrasje geplukt wordt en dagenlang in de bak belandt omdat een computerprogramma stelt dat jouw gezicht overeenkomt met dat van een crimineel? Dat is gewoon realiteit hoor.
Ik spreek namelijk op basis van de huidige regels en praktijken in België. Ik houd mij niet bezig met wat ze doen in het buitenland.
Het is echter duidelijk voor iedereen die daar professioneel mee bezig is, dat camera's gebruiken op die manier voorlopig gewoonweg niet done is. Niet wegens ethische redenen, maar wel omdat het in de praktijk op dit moment nog niet goed genoeg werkt om daar zomaar met de ogen toe op te vertrouwen. En pilootprojecten zijn dan gewoon nodig.
Wat echter niet wil zeggen dat je het helemaal niet mag gebruiken of zou willen gebruiken. Het is al duidelijk dat het systeem van automatische herkenning als tool enorm kan helpen (en heeft geholpen) in de analyse van de beelden. Maar je moet ze nemen zoals ze zijn. Ze zijn geen onomstotelijke bewijzen. Ze zijn hulpmiddelen. Net zoals alles een hulpmiddel is. En de politie is daar zeer duidelijk in dat ze enkel en alleen op basis van het feit dat je op iemand lijkt u niet even de bak gaan insteken. Ze kunnen u wel eens meenemen naar een verhoor. Maar daar zie ik echt het verschil niet in tussen dit of het feit dat je in de omgeving geweest zijt van als iemand uw gezicht gezien heeft men een robotfoto maakt en dit op de politiesmoelboek of tv tijdens het journaal uitzendt als gezocht en er tips binnenkomen dat jij op die persoon enorm hard lijkt. En dat ze u dan evengoed eventjes komen van uw terrasje plukken voor de termijn die bij ons wettelijk is toegestaan voordat ze u moeten beschuldigen.

Maar laat ons duidelijk zijn, het is geweten dat de deze analyse niet perfect is. Dat die cameraherkenning perfect manipuleerbaar is en zeer zeker niet 100%. Maar ook dat er serieus wat mogelijkheden zijn die jij u zelfs op dit moment niet kunt inbeelden, maar die al wel bewezen hebben dat ze kunnen werken (maar dat valt onder nda en geheimhoudingsplicht). Maar in de case zal men dan ook nooit enkel refereren naar die beelden als enig bewijs omdat elke competente strafpleiter maakt daar met zijn specialist gewoon brandhout van als dat het enigste is waarop dit gebaseerd is.

De privacycommissie kan volgens mij enkel maar adviezen opstellen. Die de overheid dan gewoon kan negeren (zie advies ivm vingerafdrukken op identiteitskaarten).
De wettelijke macht kan die overrulen. De uitvoerende macht kan die niet overrulen.
Het is dan echter aan de checks and balances om tegen die wettelijke macht via het grondwettelijke hof tegenin te gaan. En laat ons eerlijk zijn hé, voordat de uitvoerende macht 1 dossier heeft uitgevoerd nadat de wettelijke macht die heeft ingevoerd dan zijn we even bezig. En zolang er geen politieke druk is om iets versneld uit te voeren gaat geen enkele uitvoerende macht zijn vingers verbranden om iets uit te voeren waartegen er gekend is dat er beroep is aangetekend...

De basis is inderdaad vertrouwen, maar het nodige wantrouwen mag gerust aan de dag gelegd worden met de initiatieven die opgestart worden sinds de terrorismeaanslagen en corona.
Google vertrouw ik niet meer dan de overheid, maar in tegenstelling tot Google is de overheid wel zowel speler als scheidsrechter in dit onderwerp. (over vertrouwen in Huawei hoeven we het al helemaal niet hebben)
Je mag wantrouwig zijn. Maar je moet nu ook niet dramatiseren. En daar heeft het toch wel een beetje de illusie van. Maar dat is het leuke aan ons belgenlandje. Je hebt het recht en de mogelijkheid om uw mening te geven zonder dat je daarvoor als landsverrader wordt bestempeld. Maar wil je dit tegenhouden dan ga je toch uit een ander vaatje moeten tappen dan jama er is wantrouwen. Dan ga je dit moeten aanvechten in het juridisch systeem om het te verbieden. Zolang je dat niet doet, ga je er u moeten bij neerleggen dat het zal gebeuren.
 
Euhm dat ondergaan we toch al ? Als ik de trein neem moet ik mijn identiteitskaart gebruiken want mijn ticket is daarop opgeladen. Als ik op de gemeente langsga hetzelfde. Als ik bij de politie langsga, dan moet ik eerst mijn identiteitskaart tonen voor ik binnen mag, etc...
Het is allemaal niet zo beperkt zoals jij claimt dat het is hoor.
Hier ook aan toevoegen dat dit ook buiten overheidsdiensten de normale gang van zaken is. Als je op hotel gaat, als je een nieuwe sim-kaart aanschaft, ...
 
Hier ook aan toevoegen dat dit ook buiten overheidsdiensten de normale gang van zaken is. Als je op hotel gaat, als je een nieuwe sim-kaart aanschaft, ...
Moet zelfs zo ver niet gaan, gewoon een bankrekening hebben. En daar heb ik de eerste keer mijn pas moeten afgeven. En die hebben daar een kopie van in hun systeem zitten waaraan alles gelieerd is.

Ik moet natuurlijk daarna mijn pas niet meer laten zien omdat ik van hen een kaart heb die met mijn identiteit gekoppeld is. Of omdat ze mij ondertussen kennen. Maar die ID kaart is wel een zeer belangrijk instrument.
 
Euhm dat ondergaan we toch al ? Als ik de trein neem moet ik mijn identiteitskaart gebruiken want mijn ticket is daarop opgeladen. Als ik op de gemeente langsga hetzelfde. Als ik bij de politie langsga, dan moet ik eerst mijn identiteitskaart tonen voor ik binnen mag, etc...
Het is allemaal niet zo beperkt zoals jij claimt dat het is hoor.
Overdrijven is ook een kunst.
Je MOET helemaal niet je treinticket op je ID kaart zetten.
Voor de meeste zaken kan ik op het stadhuis terecht zonder een afspraak met mijn ID te moeten maken.
Ga je zo vaak naar het politiekantoor?
Een hotel toont meer interesse in je kredietkaart dan in je ID.

We hebben het hier wel over camera's op elke hoek van de straat, waarmee ze de reporter geen seconde uit het oog verliezen van zijn thuis tot aan het centraal politiekantoor.
Kan je je voorstellen dat we de camera's afschaffen en dan maar een fysieke ID-controle plaatsen op al die plekken?
En waarop baseer je dit ? Heb jij effectief onderzoek gedaan hiernaar ? Ik ben zeker dat ze ze allemaal niet vangen. Maar er worden er wel gevangen hierdoor hé. Het blijft echter het feit dat die camera's enkel nut hebben op de punten waar er er staan. Als men gebruik maakt van zones waar er geen staan of enkel daar maar even passeren, ja dan heb je er niets aan hé. Maar dat is nu eenmaal de afweging die er gemaakt wordt. Beperkte opoffering van privacy met als het voordeel die puntmatige controle. Geen perfecte oplossing, maar het kan een hulpmiddel zijn.
Heb je de reportage gezien? Heb je ooit met agenten gepraat over de camera's en ben je ooit benadeeld geweest door dergelijke criminelen?

Ik ken kortrijk niet. Maar uiteindelijk doen ze zulke zaken in het algemeen belang. En de posities worden normaliter bepaald op basis van objectieve criteria anders heeft het namelijk geen zin. Dan kun je evengoed gewoon dummy camera's hangen. Indien het enkel gaat over het gevoel van veiligheid te creëren. En ja dat gebeurd soms. Net zoals dat niet elke flitscamera ook effectief een flitser bevat.
Bekijk de reportage aub.
Ik spreek namelijk op basis van de huidige regels en praktijken in België. Ik houd mij niet bezig met wat ze doen in het buitenland.
Het is echter duidelijk voor iedereen die daar professioneel mee bezig is, dat camera's gebruiken op die manier voorlopig gewoonweg niet done is. Niet wegens ethische redenen, maar wel omdat het in de praktijk op dit moment nog niet goed genoeg werkt om daar zomaar met de ogen toe op te vertrouwen. En pilootprojecten zijn dan gewoon nodig.
Wat echter niet wil zeggen dat je het helemaal niet mag gebruiken of zou willen gebruiken. Het is al duidelijk dat het systeem van automatische herkenning als tool enorm kan helpen (en heeft geholpen) in de analyse van de beelden. Maar je moet ze nemen zoals ze zijn. Ze zijn geen onomstotelijke bewijzen. Ze zijn hulpmiddelen. Net zoals alles een hulpmiddel is. En de politie is daar zeer duidelijk in dat ze enkel en alleen op basis van het feit dat je op iemand lijkt u niet even de bak gaan insteken. Ze kunnen u wel eens meenemen naar een verhoor. Maar daar zie ik echt het verschil niet in tussen dit of het feit dat je in de omgeving geweest zijt van als iemand uw gezicht gezien heeft men een robotfoto maakt en dit op de politiesmoelboek of tv tijdens het journaal uitzendt als gezocht en er tips binnenkomen dat jij op die persoon enorm hard lijkt. En dat ze u dan evengoed eventjes komen van uw terrasje plukken voor de termijn die bij ons wettelijk is toegestaan voordat ze u moeten beschuldigen.
Bekijk de reportage aub.
De wettelijke macht kan die overrulen. De uitvoerende macht kan die niet overrulen.
Het is dan echter aan de checks and balances om tegen die wettelijke macht via het grondwettelijke hof tegenin te gaan. En laat ons eerlijk zijn hé, voordat de uitvoerende macht 1 dossier heeft uitgevoerd nadat de wettelijke macht die heeft ingevoerd dan zijn we even bezig. En zolang er geen politieke druk is om iets versneld uit te voeren gaat geen enkele uitvoerende macht zijn vingers verbranden om iets uit te voeren waartegen er gekend is dat er beroep is aangetekend...
Als het Grondwettelijk Hof straks gevuld is met personen als Joke Schauvliege, dan is er reden te meer om minder te geloven in de checks and balances.
Je mag wantrouwig zijn. Maar je moet nu ook niet dramatiseren. En daar heeft het toch wel een beetje de illusie van. Maar dat is het leuke aan ons belgenlandje. Je hebt het recht en de mogelijkheid om uw mening te geven zonder dat je daarvoor als landsverrader wordt bestempeld. Maar wil je dit tegenhouden dan ga je toch uit een ander vaatje moeten tappen dan jama er is wantrouwen. Dan ga je dit moeten aanvechten in het juridisch systeem om het te verbieden. Zolang je dat niet doet, ga je er u moeten bij neerleggen dat het zal gebeuren.
Ik nodig je uit om de reportage eens helemaal te bekijken (ook al is ze gekleurd), want ik heb geen goesting om te antwoorden op zaken die daarin duidelijk toegelicht worden.

We hoeven het ook niet eens te zijn, ieder heeft zijn eigen voorkeur over hoeveel privacy hij beschikt, maar ik wil dit onderwerp graag in de kijker zetten omdat we er volgens mij veel te weinig mee bezig zijn.
Je hoeft dit topic helemaal niet te beschouwen als mijn klaagzang waartegen zo nodig gereageerd moet worden. Zoals je stelt ben ik niet diegene die het voor het zeggen heeft.
 
Terug
Bovenaan