Privaat Piloot vliegtuig (PPL)

Faun

Active member
Crowdfunder FE
Ik ben al van kindsaf gebeten door alles wat met vliegen te maken heeft en ik sta op het punt mij in te schrijven voor de opleiding tot Privaat Piloot (PPL) in oktober. Zijn er hier nog mensen die de opleiding gedaan hebben en ervaringen kunnen delen?
 
Ik ben vorig jaar ook eens gaan luisteren op de luchthaven van Grimbergen.
De opleiding zou daar zo'n 10K kosten.

Maar ik zag wat tegenop de zware examens.
Ook de (brandstof)prijs om eens je je diploma hebt een rondje te vliegen vond ik nogal hoog.
Zou een erg dure hobby worden.
Tenzij je er iets mee wil doen op professioneel vlak misschien.
 
Ik ben ooit gestart met PPL, eerste cursus was meteorologie. Snel afgehaakt omdat het moeilijker was als ik dacht en erg kostelijk. Nadien nog even geflirt met ULM maar na paar proeflessen gestopt. Schrik gepakt tijdens een stevige onverwachte windstoot en mijn toenmalig lief haar vader was gepensioneerd F16 piloot. Volgens hem was ULM zowat het gevaarlijkste wat je kan doen.
 
Lopende kosten zijn gewoon te zwaar, anders was ik er al lang mee begonnen
 
Volgens hem was ULM zowat het gevaarlijkste wat je kan doen.
Bij ULM is de regelgeving iets minder streng, maar ULM's kunnen wel meer power hebben dan een doorsnee Cessna 152/172. Je mag bijvoorbeeld als ULM-piloot-eigenaar zelf aan je vliegtuig sleutelen en dat leidt tot gevaarlijke situaties. Ik geloof niet dat het intrinsiek echt gevaarlijker is dan gewoon motorvliegen.

Zelf doe ik aan zweefvliegen, wat in mijn ogen het beste compromis is tussen veiligheid en betaalbaarheid. Het is wel zeer tijdrovend i.v.m. motorvliegen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan