Preview: Scarlet Nexus

Sinds Scarlet Nexus werd aangekondigd op het Xbox 20/20-evenement, staat het spel op de radar van heel wat fans van anime- en actiespellen. Maar over wat voor soort spel het zou worden en waarover het verhaal precies zou gaan, bestond nog heel wat onduidelijkheid. In aanloop naar de verschijning van het spel op 25 juni, organiseerde Square Enix onlangs een preview-evenement waardoor we toch al een tipje van de sluier kunnen oplichten.

Voor deze preview kon ik aan de slag met de PC-versie en mocht ik de eerste drie uren van het spel ontdekken. Laten we meteen met de deur in huis vallen: Scarlet Nexus is niet de opvolger van Code Vein en kan niet als een Soulslike-spel worden omschreven. De setting, de sfeer en de combinatie van actie en JRPG geven misschien wel die indruk, maar Scarlet Nexus lijkt toch wel een beestje van een ander kaliber te worden. Wat voor een beestje, dat ontdek je hieronder.

SNX_Trailer_Screenshot (14).png


Geen alledaagse job

Het verhaal van Scarlet Nexus speelt zich af in een alternatieve toekomst waar een speciaal hormoon in het menselijk brein wordt ontdekt dat mensen buitenzintuiglijke krachten geeft. Op hetzelfde moment begonnen er ook groteske mutanten, genaamd Others, uit de lucht te vallen. Deze Others hebben het gemunt op onze breinen en kunnen niet met conventionele wapens gedood worden. Daarom werd een speciale eenheid opgericht: de Other Suppression Force (OSF).

Het hoofdpersonage waarmee je speelt is een OSF-lid dat net zijn opleiding heeft voltooid. De eerste uren van het spel tonen vooral de integratie van je personage in het team, iets dat niet zonder slag of stoot verloopt, en dienen vooral om kennis te maken met de verschillende personages in het spel. Als speler kan je kiezen uit twee personages: Yuito Sumeragi, een jongeman die de broer is van de leider van de OSF, en Kasane Randall, een dame die werd gerekruteerd voor haar enorme vaardigheden maar die wordt geplaagd door mysterieuze dromen. Beide personages hebben een eigen verhaallijn, maar er is natuurlijk ook heel wat overlapping tussen de twee, vooral wat betreft de missies.

Scarlet_Nexus_Screenshot_5.png


Verrassend gevechtssysteem

Wat de leden van het OSF zo bijzonder maakt, naast het feit dat ze allemaal getrainde killers zijn uiteraard, is dat zij allemaal buitenzintuiglijke krachten hebben. Onze twee hoofdpersonages hebben beiden hun eigen vorm van telekinese en kunnen de omgeving uitbuiten door objecten als wapen te gebruiken. Hoewel het gevechtssysteem in eerste instantie vrij klassiek overkomt, is de manier waarop je gewone aanvallen combineert met die psychische aanvallen bijzonder leuk. Zo kan je terwijl je aan het inhakken bent op een vijand een psychische aanval voorbereiden. Eens je deze op je vijand loslaat, kan je alweer een aanval met je wapen inplannen. De manier waarop je zo deze normale en psychische aanvallen aan elkaar linkt is erg gaaf en houdt het tempo hoog. Veel van de speciale psychische aanvallen worden bovendien zeer filmisch in beeld gebracht waardoor de gevechten ook steeds een lust voor het oog zijn.

De gevechten zijn steeds een lust voor het oog.


Uiteraard ben je ook niet alleen op het terrein en word je in de missies bijgestaan door enkele teamleden. Zij kunnen je passieve bonussen geven die je tijdelijk een speciale kracht geven. Dit lijkt enkele leuke synergiën te beloven met tal van acties die je kan doen. Zo kan je bijvoorbeeld olievaten naar vijanden gooien en heeft een van je teamleden een bonus die je wapen versterkt met vuur. Olie en vuur, ik moet je niet vertellen wat die combinatie geeft. De twee baasgevechten die ik al kon ervaren, spelen bovendien in op deze interactie met de omgeving en het gebruik van de passieve bonussen. Dit zorgde voor enkele interessant gevechten en deze bazen waren ook imposant ontworpen, hopelijk stelt de rest van het spel niet teleur.

SNX_Trailer_Screenshot (8).png


Verhaal en actie zij aan zij

Hoewel je waarschijnlijk de indruk krijgt dat Scarlet Nexus voornamelijk een actiespel is, bevat het ook een uitgebreid levelsysteem en een bonding-systeem waarbij je de relaties met je teamgenoten probeert te versterken, wat op zich weer sterkere bonussen vrijspeelt. Het levelsysteem maakt gebruik van een skill tree die hier de naam Brain Map kreeg. Deze skill tree heeft de vorm van een brein en heeft verschillende onderverdelingen die je bijvoorbeeld nieuwe aanvallen of nieuwe defensieve mogelijkheden geven en de mogelijkheid geeft om je te specialiseren.

Ik was verbaasd door de hoeveelheid dialogen die ik voorgeschoteld kreeg. Deze dialogen worden vaak gepresenteerd in een stijl die wegheeft van een kruising tussen een visual novel en een stripverhaal. Voor wie al Japanse actiespellen heeft gespeeld, is deze keuze minder verrassend, al heeft het spel natuurlijk ook meer traditionele dialoogscènes. Naast het geklets tussen de teamleden, hintten deze eerste uren ook al naar enkele veelbelovende dramatische momenten. Het spel lijkt ons dus een diepgaand verhaal voor te schotelen, wat logisch is gezien de mannen aan het roer van het spel vooral gekend zijn van de Tales-serie. Het verhaal van Scarlet Nexus zal in juli trouwens verder uitgediept worden in een begeleidende animatieserie die ontwikkeld wordt door Sunrise, het productiebedrijf dat de openingsscène van Scarlet Nexus heeft gemaakt.

Conclusie

Scarlet Nexus belooft een spel te worden dat fans van het genre exact zal geven wat zij verwachten van het spel. De combinatie van de visuele stijl, de flitsende actie, bombastische muziek, de bovennatuurlijke elementen, de setting en een hele hoop anime clichés lijkt een succesformule voor de fans van spellen zoals Code Vein, Astral Chain en God Eater.

Over

Beschikbaar vanaf

25 juni 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Bandai Namco Studios

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan