Preview: Prince of Persia: The Lost Crown

Ubisoft is een bijzonder grote uitgever, dus mijn verrassing was groot dat het bedrijf van Franse oorsprong niet bijzonder veel te tonen had op gamescom. Gelukkig waren ze dus wel aanwezig, in tegenstelling tot bijvoorbeeld PlayStation en Electronic Arts. Collega Jeroen nam bij Ubisoft The Crew Motorfest onder handen, terwijl ik mezelf waagde aan een potje Prince of Persia. Hoe dat verliep, lees je in deze hands-on preview.

De Prince of Persia-franchise is er eentje die al vele jaren meegaat. De allereerste game dateert al van 1989, toen de cinematische platformer voor de Apple II werd uitgebracht. Nadien volgden nog vele spellen op alle platformen, tot de reeks tien jaar geleden abrupt tot een einde kwam toen de remake van The Shadow and the Flame werd uitgebracht. Ubisoft pikt de franchise weer op en blaast het nieuw leven in. Het resultaat is Prince of Persia: The Lost Crown die op 18 januari volgend jaar verschijnt. Ubisoft is trouwens ook bezig met de remake van The Sands of Time, maar die ontwikkeling verloopt niet van een leien dakje ...

TLC1.jpg

Welkom in Perzië​

In Prince of Persia: The Lost Crown kruip je in de huid van Sargon. Deze held, lid van The Immortals, moet de ontvoerde prins Ghassan redden en reist daarvoor af naar Mount Qaf. Dat je het niet makkelijk zal krijgen, staat al vast. Een pak tegenstanders, of het nu gaat om zombies, groot uitgevallen ridders of roofdieren, zullen een stokje voor je plannen proberen steken. Gelukkig kun je rekenen op de vaardigheden van de held in blote bast. In elk hand heeft hij een zwaard, waarmee hij met razendsnelle bewegingen zijn vijanden in mootjes kan hakken. Daarnaast zijn er ook dash- en parry-vaardigheden en helpt de Shadow of the Simurgh-vaardigheid ook enorm. Hiermee kun je een schaduwmarkering plaatsen die als soort checkpoint dient. Krijg je het te heet aan je voeten, dan kun je naar die markering teleporteren en ben je hopelijk even veilig voor vijandige aanvallen.

Prince of Persia: The Lost Crown is hopelijk de aanzet naar een revival van de franchise.


Doorheen het spel kun je ook talismannen verzamelen. Hiermee kun je diens vaardigheden naar wens aanpassen. In het begin van het spel zijn de keuzes uiteraard nog beperkt, maar al snel speel je meerdere extra sloten vrij die je meer keuzevrijheid geven. Die vaardigheden zullen alleszins van pas komen, want de tegenstanders hebben geen medelijden. Uiteraard hangt er veel af van de gekozen moeilijkheidsgraad, maar verwacht niet dat Prince of Persia: The Lost Crown een walk in the park zal worden. Eerder een worsteling in een veel te droge woestijn.

TLC2.jpg

Met gebogen hoofd​

De wereld in Prince of Persia: The Lost Crown is alvast erg mooi vormgegeven. Elk onderdeel, of het nu gaat om een onnozele vaas die uitsluitend dient ter decoratie of een enorm standbeeld, is voorzien van alle mogelijke details. Op die manier is het een plezier om doorheen de levels te navigeren die heel wat geheimen huishouden. Zo zijn er een pak shortcuts en geheime kamers te ontdekken en vind je her en der verrassingen. Ook wie van puzzels houdt, zal in The Lost Crown aan z'n gading komen. Af en toe zal je je grijze hersenmassa aan het werk moeten zetten om wat verder doorheen het level te geraken.

Op gamescom kon ik uitgebreid aan de slag met The Lost Crown en was het moeilijk om de controller los te laten. Dat komt doordat de game een aantal toffe elementen continu afwisselt, waaronder dus de gevechten, het verkennen van de omgeving en de puzzels. Tot de eindbaas van dat level bereikt werd (je kunt er kennis mee maken in onderstaande trailer en bovenstaande screenshot). Die bleek nog net iets te krachtig te zijn, waarna de controller met gebogen hoofd werd neergelegd en ik me weer in de drukke gamescomhallen begaf.

Conclusie

Prince of Persia: The Lost Crown wordt hopelijk dé revival van de reeks, want de gameplay is alleszins veelbelovend. In een op Perzië geïnspireerde wereld ga je als Sargon op zoek naar een ontvoerde prins, maar dat wordt geen eenvoudige klus. Je zult alles uit je mouwen (je hebt er in het spel wel geen, maar soit) moeten schudden om je missie tot een goed einde te brengen. Diverse vijanden trachten je plan te dwarsbomen, terwijl je ook je grijze hersenmassa aan het werk zal mogen zetten om toffe puzzels op te lossen. Dit is er eentje om in de gaten te houden!

Over

Beschikbaar vanaf

18 januari 2024

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. Platformer

Ontwikkelaar

  1. Ubisoft

Uitgever

  1. Ubisoft
 
Terug
Bovenaan