Preview: Phantom Blade Zero

Je kon er de laatste dagen moeilijk omheen: met Black Myth: Wukong leverde het Chinese Game Science een van de grootste spellen van het jaar af. Het is het eerste echte Chinese blockbusterverhaal hier in het westen als het gaat om zogenaamde triple-A-games. Er zijn natuurlijk nog andere succesverhalen zoals de spellen van Hoyoverse, maar dit zijn vaak free to play-games met een grote mobile focus. Black Myth: Wukong is toch van een ander kaliber omdat het rechtstreeks de strijd aangaat met Japanse en westerse titels zoals God of War, Elden Ring of Ghost of Tsushima. Bovendien is het een teken aan de wand dat dit soort spellen enorm populair zijn en er niet noodzakelijk een grote ontwikkelaar of uitgever achter het spel moet zitten.

Een gelijkaardige titel die tot nu toe een beetje onderbelicht bleef, maar sinds deze week eindelijk wat meer aandacht krijgt, is Phantom Blade Zero, eveneens ontwikkeld door een Chinese studio, S-GAME. Hun nieuwe actiegame neemt ons ook mee naar het oude China voor een duister wuxia-verhaal doorspekt met flitsende actie en een vleugje fantasie. Het spel staat gepland voor een release op PlayStation 5 en pc, maar een releasedatum werd nog niet meegedeeld. Om ons toch al eens te laten proeven van het spel is de ontwikkelaar op tal van beurzen aanwezig met een demo die voor het eerst speelbaar was op het Summer Game Fest in Los Angeles en afgelopen week ook op Gamescom. Ik mocht hier alvast eens proeven van de actie die het spel te bieden zal hebben.

vlcsnap-2024-08-26-13h21m55s624.png

Bloederige wraaktocht​

Voordat we in de actie duiken is het misschien interessant om even de context van het verhaal te schetsen. In Phantom Blade Zero speel je als Soul, een gevaarlijke huurmoordenaar voor een organisatie die gekend staat als The Order. Nadat hij werd beschuldigd van de moord op de leider van de organisatie, volgde een klopjacht door de andere leden met als resultaat dat Soul zwaargewond achterbleef. Een mystieke genezer kan hem van de dood redden, maar zijn helende krachten zijn slechts tijdelijk. Hierdoor heeft Soul slechts 66 dagen om de ware toedracht van de moord te achterhalen en wraak te nemen om zo zijn naam te herstellen. Dit verhaal speelt zich af tegen een achtergrond waarbij Chinese martial arts worden vermengd met steampunk-elementen en zelfs occulte magie om ons een fascinerende en gevaarlijke setting voor te schotelen.

Chinese martial arts vermengd met steampunk-elementen en occulte magie om ons een fascinerende en gevaarlijke setting voor te schotelen.

Op gamescom mocht ik dus al even kennismaken met deze wereld in de vorm van een demo die je toeliet om een kleine tutorial te doorlopen om de controls onder de knie te krijgen. Eens voorbij de tutorial, schotelde deze demo ons drie baasgevechten voor die ons te wachten staan in het volledige spel. De eerste baas kwam bovendien vergezeld van enkele andere vijanden, waardoor je kort even kon proeven van hoe het spel verder zal spelen. Tijdens het uitschakelen van deze vijanden kon je bijvoorbeeld gebruikmaken van stealth of je boog om vanop afstand iemand uit te schakelen. Het gaf ook al een kleine indruk van het traversal-systeem, waarbij je kan klimmen en springen, maar ook via een muur naar beneden glijden bijvoorbeeld. De drie baasgevechten zelf waren één tegen één-gevechten. Vooral het derde gevecht was interessant omdat je hier aan het begin van het gevecht een aanval had die je onmiddellijk doodt, maar die je wel op verschillende manier kan ontwijken. Een van de leukste manieren hierbij is bijvoorbeeld dan op de zuilen van het gebouw lopen om een aanval te ontwijken en de vijand van boven aan te vallen.

De uitdaging aangaan​

Wie games zoals Sekiro: Shadows Die Twice, Black Myth: Wukong, Stellar Blade, Nioh, of Rise of the Ronin heeft gespeeld, zal zich onmiddellijk thuis voelen in de wereld van Phantom Blade Zero. De gameplay steunt namelijk op uitdagende gevechten waarbij het blokkeren, ontwijken of pareren van aanvallen belangrijk is. Toch is het belangrijk om even aan te halen dat Phantom Blade Zero geen soulslike-titel is, zelfs geen soulslite. Dit ondanks dat er duidelijk bepaalde invloeden aanwezig zijn. Het spel is eerder een traditionele actiegame waarbij zelfs de RPG-elementen tot een minimum werden herleid. Zo zal je geen ervaringspunten verdienen om te levelen, maar maak je je personage sterker door middel van nieuwe wapens en uitrusting, alsook bepaalde items die je zal vinden. Vijanden respawnen ook niet wanneer je doodgaat. Als de laatste vijand van een groep je doodt, dan zal je met andere woorden enkel nog deze vijand moeten doden. De wereld van het spel is bovendien semi-open en werd door de persoon die me vergezelde vergeleken met Resident Evil. Je kan met andere woorden niet gaan en staan waar je wil en je zal gradueel nieuwe plaatsen vrijspelen om te verkennen.

Verder voelde het spel ook meer vergevend aan dan de gemiddelde soulslike. Je vingervlugheid zal natuurlijk wel nog enigszins worden getest, maar de bazen lijken geen onmetelijke uitdagingen te zijn. Zo ging ik drie keer dood tijdens mijn speelsessie, waarna mij prompt werd voorgesteld om het spel ook eens te proberen op de Hard-moeilijkheidsgraad. Ook hier gingen de eerste twee bazen relatief vlot neer, enkel de derde baas deed me wat meer zweten. Wat natuurlijk wel hielp, is dat de controls intuïtief aanvoelden en het spel zeer vloeiend speelde, zonder enige merkbare hapering in het beeld. Visueel zag het spel er trouwens in het algemeen zeker in orde uit. De graphics behoren niet tot de absolute top, maar lagen in mijn ogen wat in lijn met de spellen van Team Ninja (Nioh, Rise of the Ronin) en Elden Ring, wat ook sfeervolle titels zijn met prachtig artwork, en dat is wat primeert natuurlijk.

Conclusie

De Chinezen lijken eindelijk klaar om het westen te veroveren met hun indrukwekkende triple-A-games. Wie Black Myth: Wukong kon smaken, of gewoon fan is van stijlvolle en uitdagende actie in het algemeen, heeft met Phantom Blade Zero alvast een volgende titel om naar uit te kijken. De korte tijd die ik spendeerde met het spel deed me alvast verlangen naar het finale product en hopelijk slagen de makers erin om hun project in schoonheid af te ronden.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Gespeeld op

1. PlayStation 5

Beschikbaar op

1. PC
  2. PlayStation 5

Genre

1. Action
  2. RPG

Ontwikkelaar