Preview: Forspoken

Op 24 januari verschijnt Forspoken, een nieuw openwereldspel van Square Enix waarmee ze duidelijk de westerse markt willen veroveren. De uitgever die vooral bekendstaat voor zijn rijke JRPG-catalogus werpt zich met deze nieuwe titel op een groots avontuur in de trend van openwereldspellen zoals Assassin's Creed, Horizon: Zero Dawn of Immortals: Fenyx Rising. Het was een van de eerste spellen die destijds werden aangekondigd voor de PlayStation 5, onder de naam Project Athia, en het werd verschillende keren uitgesteld, maar binnen een dikke maand zullen we eindelijk als Frey Holland de wereld van Athia kunnen verkennen.

Jullie kunnen intussen zelf al van een voorproefje van Forspoken genieten dankzij de demo die werd gelanceerd tijdens de Game Awards, maar ik mocht eind november afzakken naar Parijs voor een hands-on preview van het spel in het gezelschap van onder andere Takeshi Aramaki en Raio Mitsuno, respectievelijk de regisseur en de producer van het spel. Zij maken deel uit van Luminous Productions, een in-house studio van Square Enix die werd opgericht in 2018 en met Forspoken hun eerste titel lanceert. Maar laat dit je niet afschrikken, want ongeveer de helft van het team heeft in het verleden meegewerkt aan Final Fantasy XV en als studio hebben ze ook hun eigen engine ontwikkeld, de Luminous Engine. Dit paradepaardje van de studio laat zich vooral opmerken door zijn editor voor het scheppen van werelden en werd ook ontwikkeld met twee belangrijke concepten in het achterhoofd: prachtige magische effecten op het scherm toveren en een uniek bewegingssysteem voorschotelen, gebaseerd op het concept van parkour.

Forspoken.jpg


Magische wereld

Na een korte presentatie door de mannen van Luminous Productions, mochten we plaatsnemen aan een van de opgestelde PlayStation 5-consoles om kennis te maken met Forspoken. We vatten het spel aan in het tweede hoofdstuk, dat start nadat Frey via een magisch portaal van New York transporteert naar de vreemde wereld van Athia. Frey belandt in een vervallen kasteel en maakt kennis met een pratende armband die haar magische krachten geeft. Haar initiële verwondering is echter van korte duur nadat ze overvallen wordt door een draak en andere gevaarlijke wezens die deze wereld bevolken. De armbad, die ze intussen de naam Cuff heeft gegeven, adviseert haar om naar Cipal te gaan, een van de laatste steden waar nog mensen wonen. De wereld van Athia wordt namelijk geteisterd door een soort van plaag genaamd de Break, die alle levende wezens corrupteert, met uitzondering van Frey. Na onze tocht richting Cipal, mochten we in het derde hoofdstuk deze stad wat verder verkennen en werden we erop uitgestuurd om de geschriften van een wetenschapper terug te vinden.

Zoals je kan verwachten bij dit soort spellen, word je al snel getrakteerd op een map vol met iconen die je uitnodigen om te ontdekken wat erachter schuilt.


Tijdens het derde hoofdstuk kon ik ook al wat meer proeven van de openwereldervaring die het spel ons zal voorschotelen, waarbij je ook een groot aantal zijactiviteiten zal terugvinden in deze wereld. Zo zijn er heel wat points of interest, gaande van fonteinen die je nieuwe magie kunnen aanleren en monumenten die je bonussen geven tot fast travel-punten die je kan vrijspelen en bijzondere dungeons genaams Locked Labyrinths die je kan verkennen. Zoals je kan verwachten bij dit soort spellen, word je al snel getrakteerd op een map vol met iconen die je uitnodigen om te ontdekken wat erachter schuilt. Op het einde van dit hoofdstuk maakte ik vervolgens kennis met Tanta Sila, een van de vier matriarchen die heersen over de wereld van Athia, maar sinds de komst van de Break regeren zij met een ijzeren hand. Daarna zapten we eventjes verder in het spel en mochten we de burcht van Tanta Sila infiltreren om het op te nemen tegen haar als een van de grote baasgevechten in Forspoken.

Forspoken_TGA_Screenshot_05.png


Kleine kwaaltjes

Eens Tanta Sila verslagen was, zat mijn tijd met Forspoken er helaas op en nu is het uitkijken naar de volledige release volgende maand. Deze eerste hands on-ervaring liet alvast een positieve indruk na, maar er waren toch ook enkele elementen waarbij ik gemengde gevoelens had. Zo gingen de enkele bazen die ik voorgeschoteld kreeg, inclusief het verder wel indrukwekkende gevecht met Tanta Sila, wel heel vlotjes neer. We speelden natuurlijk met bestaande savegames en ik heb ook nog geen idee of er verschillende moelijkheidsgraden in het spel zitten, maar van mij mocht er iets meer uitdaging in het spel zitten. Daarnaast vond ik Frey ook niet direct het meest sympathieke personage en kwam er in deze eerste hoofdstukken toch redelijk wat flauwe humor aan te pas. Hopelijk weet Frey alsnog uit te groeien tot een boeiend personage in de volwaardige game.

Daarnaast waren de gezichtsanimaties en de lipsynchronisatie ook niet altijd even overtuigend, dit vooral bij de zijpersonages. Op personages zoals Frey of Tanta Sila viel er natuurlijk weinig aan te merken dankzij de prima motion capture. Verder viel het mij ook op dat er redelijk wat passieve segmenten waren, die niet enkel bestaan uit tussenfilmpjes maar ook gewoon momenten waarbij je als Frey niet kan bewegen omdat een bepaalde gebeurtenis moet uitspelen, iets wat soms toch wat ergerlijk was. Het is natuurlijk moeilijk in te schatten of dit zo blijft doorheen het volledige spel dus hier krijgt Forspoken alvast de voordeel van de twijfel.

Waar ik ook nog wat afwachtend over ben, is de actie in het spel. Doordat ik enkel de beginuurtjes kon spelen, was ik natuurlijk beperkt in de hoeveelheid magie die ik ter beschikking had. Dit zorgde ervoor dat de gevechten vrij eentonig aanvoelden, waarbij je voornamelijk aardmagie zit af te vuren. Ik had verder wel toegang tot een aantal support spreuken, maar deze kan je slechts sporadisch gebruiken omdat ze een cooldown hebben. Gelukkig zal het spel vier soorten magie bevatten, waarbij je een tweede lijkt vrij te spelen na het gevecht met Tanta Sila. Hopelijk zullen de gevechten zo alsnog voldoende variatie bieden. Wat mij wel aangenaam wist te verrassen was de Magic Parcours, het met magie aangedreven parkoursysteem van het spel, waarbij je vlot doorheen de wereld kan bewegen. Maar je kan dit ook inzetten tijdens gevechten, wat voor heel wat acrobatie zorgt terwijl je aanvallen probeert te ontwijken. Er schuilt dus heel wat potentieel in deze aankomende Square Enix-titel en hopelijk kunnen we binnen enkele weken ontdekken of de makers het onderste uit de kan wisten te halen.

Conclusie

Binnen enkele weken mogen we in Forspoken als Frey op verkenning gaan in de fascinerende wereld van Athia in een actie-avonturenspel dat een klassieke open wereld combineert met heel wat magische elementen en een opvallende manier om je door deze wereld te bewegen. Deze hands-on preview wist me warm te maken om aan de slag te gaan met de volledige game, ook al zijn er nog een aantal aspecten waar ik wat twijfelachtig over ben.

Over

Beschikbaar vanaf

24 januari 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5

Genre

  1. Action
  2. Adventure

Uitgever

  1. Square Enix
 
Ik heb de demo gespeeld en dat was echt een tegenvaller.... Het ziet en voelt cheap, de main character is cringe in haar uitspraken enz. Ik voel gewoon dat ik me persoonlijk kei hard ga irriteren aan Frey.

Ik denk deze aan me voorbij te laten gaan voor 79 in ieder geval en maar lekker te wachten op een sale.
 
Redactie
Ik heb de demo gespeeld en dat was echt een tegenvaller.... Het ziet en voelt cheap, de main character is cringe in haar uitspraken enz. Ik voel gewoon dat ik me persoonlijk kei hard ga irriteren aan Frey.

Ik denk deze aan me voorbij te laten gaan voor 79 in ieder geval en maar lekker te wachten op een sale.
Dat beschrijft exact het gevoel dat ik ook hierbij heb. Cringe en zelfs een sale zie ik dit niet goedmaken, een game moet toch minstens na even uitproberen ergens goed aanvoelen.
 
Terug
Bovenaan