Toen ontwikkelaar Paraglacial de eerste beelden liet zien van Fatekeeper, wist dit dertienkoppige team meteen hoge ogen te gooien door de grafische pracht van de game. Toch bleven ze vrij karig wat betrof de publiciteit rond hun game en zo sloop de game bijna onopgemerkt onze huiskamer binnen via early access op Steam. Even opvallend hierbij is het prijskaartje van de game. Aan het begin van zijn early access-release bedroeg de prijs immers € 9,99. De grote vraag is dan ook wat je in ruil krijgt voor dit schappelijke prijskaartje.
De eerste indruk die Fatekeeper immers gaf, is dat het een immersieve first-person actie-RPG zou zijn met een diepgaand progressiesysteem en een prachtige wereld om te verkennen, alsof het spel het kleine broertje zou zijn van bijvoorbeeld The Elder Scrolls of meer recent Avowed. Begin je met deze verwachtingen aan Fatekeeper, dan zal je helaas bedrogen uitkomen. Los van de beperkte hoeveelheid content, is Fatekeeper namelijk een zeer lineaire ervaring waarbij je je een weg baant doorheen ondergrondse ruïnes, crypten en bergpassen terwijl je tal van hindernissen moet overwinnen. Dit is zeker geen slechte zaak, maar het is dus belangrijk te weten dat Fatekeeper eerder een sword and sorcery adventure is dan een openwereldrollenspel.
Deze early access is dus vooral een eerste kennismaking met de wereld en de gameplay van Fatekeeper. En gelukkig doet de game het hier wel goed, al zijn er toch nog wel wat verbeteringspunten merkbaar. De game plaatst je namelijk in de schoenen van een bulky krijger die zowel vertrouwt op zijn wapens als zijn magie. Zo kan je momenteel enerzijds uithalen met je zwaard of je bijl, en heb je ook enkele magische spreuken ter beschikking. Zo kan je bijvoorbeeld een vuurbal gooien, een krachtige windstoot oproepen of objecten opheffen met telekinese. Met je mêlee-wapens kan je dan weer een lichte of zware aanval uitvoeren, aanvallen blokkeren of pareren en als kers op de taart kan je ook een trap uitdelen. Door deze aanvalscombinaties en de gewichtigheid van de combat, zal de game voor sommigen zeker herinneringen oproepen aan de cultklassieker Dark Messiah of Might and Magic.
Vijanden met je windmagie van een afgrond gooien, met een "Sparta-kick" ze een put induwen of tegen een rooster met spijkers, met je zwaard tegen een balk slaan zodat een constructie op de vijanden valt, of simpelweg een vuurbal gooien op een olievlek om ze in lichterlaaie te zetten ... Fatekeeper wil dat je inventief omgaat met je omgeving, en dit is absoluut ook nodig. Vaak krijg je meer vijanden voorgeschoteld dan goed voor je is en ze slaan ook redelijk hard terug, waardoor Fatekeeper best een pittig spel is. Vijanden die met stenen gooien of met hun boog op je schieten zijn een absolute pest en als je niet voorzichtig bent wanneer er drie of meer gewone vijanden rond je staan, dan zal je al snel het loodje leggen. Ook de twee bazen in deze early access zijn geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken. De moeilijkheidsgraad kan toch nog wat finetuning gebruiken. De dodge-en parry window mocht voor mij toch net iets vergevingsgezinder zijn bijvoorbeeld. Iets wat ik trouwens ook meteen heb moeten doen, zijn de key bindings veranderen. Anders waren vingerkrampen een garantie. Een optie om met een controller te spelen mag voor mij zeker ook worden toegevoegd.
Waar de game absoluut zijn belofte waarmaakt, zijn de graphics. De omgevingen zien er ronduit prachtig uit en af en toe stond ik met mijn mond open te gapen naar enkele adembenemende vergezichten. Toegegeven, het ziet er uit als een typisch Unreal Engine 5-spel, maar wel eentje die het onderste uit de kan probeert te halen. De visuele pracht en het leveldesign deden mij zelfs wat denken aan die fameuze Unreal Engine 5-demo van zes jaar geleden. De performance is ook goed, met een stabiele framerate, zeer weinig bugs of andere technische mankementjes. Het team is ook heel reactief met de feedback die ze ontvangen en ze brachten intussen al twee patches uit. Zelf miste ik bijvoorbeeld vooral een FOV-slider, maar deze werd in de meest recente patch al toegevoegd. Als het team op deze manier blijft doorwerken en uiteindelijk even hoogwaardige content kan toevoegen, dan zal Fatekeeper zeker een aanrader zijn voor fans van dit soort brutale fantasygames.
De eerste indruk die Fatekeeper immers gaf, is dat het een immersieve first-person actie-RPG zou zijn met een diepgaand progressiesysteem en een prachtige wereld om te verkennen, alsof het spel het kleine broertje zou zijn van bijvoorbeeld The Elder Scrolls of meer recent Avowed. Begin je met deze verwachtingen aan Fatekeeper, dan zal je helaas bedrogen uitkomen. Los van de beperkte hoeveelheid content, is Fatekeeper namelijk een zeer lineaire ervaring waarbij je je een weg baant doorheen ondergrondse ruïnes, crypten en bergpassen terwijl je tal van hindernissen moet overwinnen. Dit is zeker geen slechte zaak, maar het is dus belangrijk te weten dat Fatekeeper eerder een sword and sorcery adventure is dan een openwereldrollenspel.
Niet zonder slag of stoot
Over het verhaal van Fatekeeper valt er op dit moment helaas weinig te zeggen. Persoonlijk had ik het gevoel dat het spel je met weinig introductie enkele uurtjes ver in het verhaal dropt. Hierbij komt ons hoofdpersonage en zijn metgezel, een pratende rat, aan in Haven, een soort van heiligdom voor druïden. Nadat je hier door een interdimensionale poort gaat en wat vijanden verslaat, zet je vervolgens je tocht en moet je navigeren doorheen het domein van de Underdwellers, een ondergronds ras dat zich gesettled heeft in vervallen ruïnes in een bergpas. Hoewel je wat achtergrondinformatie krijgt over deze locaties, hoef je verder niet al te veel verhaalvertelling verwachten. In die zin voelde deze ongeveer vier uur durende trip dan ook eerder als een uitgebreide demo, en dan is het huidige prijskaartje zeker te verklaren.Deze early access is dus vooral een eerste kennismaking met de wereld en de gameplay van Fatekeeper. En gelukkig doet de game het hier wel goed, al zijn er toch nog wel wat verbeteringspunten merkbaar. De game plaatst je namelijk in de schoenen van een bulky krijger die zowel vertrouwt op zijn wapens als zijn magie. Zo kan je momenteel enerzijds uithalen met je zwaard of je bijl, en heb je ook enkele magische spreuken ter beschikking. Zo kan je bijvoorbeeld een vuurbal gooien, een krachtige windstoot oproepen of objecten opheffen met telekinese. Met je mêlee-wapens kan je dan weer een lichte of zware aanval uitvoeren, aanvallen blokkeren of pareren en als kers op de taart kan je ook een trap uitdelen. Door deze aanvalscombinaties en de gewichtigheid van de combat, zal de game voor sommigen zeker herinneringen oproepen aan de cultklassieker Dark Messiah of Might and Magic.
Deze early access is dus vooral een eerste kennismaking met de wereld en de gameplay van Fatekeeper.
Vijanden met je windmagie van een afgrond gooien, met een "Sparta-kick" ze een put induwen of tegen een rooster met spijkers, met je zwaard tegen een balk slaan zodat een constructie op de vijanden valt, of simpelweg een vuurbal gooien op een olievlek om ze in lichterlaaie te zetten ... Fatekeeper wil dat je inventief omgaat met je omgeving, en dit is absoluut ook nodig. Vaak krijg je meer vijanden voorgeschoteld dan goed voor je is en ze slaan ook redelijk hard terug, waardoor Fatekeeper best een pittig spel is. Vijanden die met stenen gooien of met hun boog op je schieten zijn een absolute pest en als je niet voorzichtig bent wanneer er drie of meer gewone vijanden rond je staan, dan zal je al snel het loodje leggen. Ook de twee bazen in deze early access zijn geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken. De moeilijkheidsgraad kan toch nog wat finetuning gebruiken. De dodge-en parry window mocht voor mij toch net iets vergevingsgezinder zijn bijvoorbeeld. Iets wat ik trouwens ook meteen heb moeten doen, zijn de key bindings veranderen. Anders waren vingerkrampen een garantie. Een optie om met een controller te spelen mag voor mij zeker ook worden toegevoegd.
Een beloftevolle introductie
Zoals je kan verwachten, levert het doden van je vijanden de nodige ervaringspunten op die je kan investeren in een enorme skilltree, waartoe je momenteel nog maar beperkt toegang tot hebt natuurlijk. Toch dook er hier een groter probleem op. Zodra je namelijk een knooppunt vrijspeelt, zit je vast op een bepaald pad totdat je een verbindende cirkel bereikt die je toelaat om naar de andere types van skill nodes te gaan. Dit voelt echter vrij restrictief aan, want als je ervoor kiest om bijvoorbeeld je wapenschade te verhogen, dan zal je lang je levenspunten niet kunnen verbeteren of je magie - en omgekeerd natuurlijk. Ik hoop dat Paraglacial hier alsnog kiest om je iets meer vrijheid te geven in deze skilltree. Ook andere RPG-elementen zijn hier van de partij, zoals gear met een bepaalde zeldzaamheidsgraad, alchemie om je eigen potions te maken, maar ook dit is allemaal nog heel beperkt natuurlijk.Waar de game absoluut zijn belofte waarmaakt, zijn de graphics. De omgevingen zien er ronduit prachtig uit en af en toe stond ik met mijn mond open te gapen naar enkele adembenemende vergezichten. Toegegeven, het ziet er uit als een typisch Unreal Engine 5-spel, maar wel eentje die het onderste uit de kan probeert te halen. De visuele pracht en het leveldesign deden mij zelfs wat denken aan die fameuze Unreal Engine 5-demo van zes jaar geleden. De performance is ook goed, met een stabiele framerate, zeer weinig bugs of andere technische mankementjes. Het team is ook heel reactief met de feedback die ze ontvangen en ze brachten intussen al twee patches uit. Zelf miste ik bijvoorbeeld vooral een FOV-slider, maar deze werd in de meest recente patch al toegevoegd. Als het team op deze manier blijft doorwerken en uiteindelijk even hoogwaardige content kan toevoegen, dan zal Fatekeeper zeker een aanrader zijn voor fans van dit soort brutale fantasygames.
Conclusie
Met de early access-release krijgen we een fijn voorproefje van een sword-and-sorcery-avontuur dat ons belooft mee te nemen naar een visueel knappe en gevaarlijke wereld. Wat de content betreft, is de ervaring momenteel nogal karig, en op een uurtje of drie ben je erdoor heen, maar je krijgt wel een goede impressie van wat het spel later in zijn mars zal hebben. Als ontwikkelaar Paraglacial de gameplay nog wat kan finetunen en uitbreiden, en ons een boeiend verhaal kan voorschotelen, dan belooft de toekomst alvast rooskleurig te zijn voor Fatekeeper.
Over
Beschikbaar vanaf
2 juni 2026
Gespeeld op
- PC
Beschikbaar op
- PC
Genre
- Action
- RPG
Ontwikkelaar
- Paraglacial