Preview: Chivalry 2

Afgelopen week kon ik drie dagen meeproeven van het bloed en de gruwel in Chivalry 2 via de cross-play closed beta. Deze game komt uit op de pc, Xbox One, Xbox Series X|S, PS4 en PS5 op 8 juni. Prequel Chivalry: Medieval Warfare dateert ondertussen al van 2012, maar stond destijds toch wel knap zijn mannetje, in dat specifieke genre van mêlee-combat games die vooral berusten op techniek en precisie. Op voorhand was ik dus heel benieuwd of ontwikkelaar Torn Banner Studios de binnenkort te verwachten opvolger voorzien heeft van een minstens even brutale én verslavende gameplay…

Aangezien mijn ervaring met dit type games zich al in ver verleden bevindt, besloot ik Chivalry 2 toch eerst eens vanaf nul te beginnen met de tutorial. Tenslotte wil je in een competitieve game geen mal figuur slaan op het finale scorebord, niet?

intro.png


Training is een must

Er zijn drie types basisaanvallen in Chivalry 2 mogelijk, namelijk horizontaal, verticaal, en naar voren toeslaan. Hierbij zijn zowel de precisie als de snelheid van uitvoering enorm belangrijk zijn. Je aanval wordt echter het meest efficiënt wanneer je erin slaagt om meerdere types te koppelen. Als een wildeman kan je natuurlijk ook gaan voor heavy slashes en stabs door de aanvalsknop langer in te drukken, maar dit maakt je voor kort iets kwetsbaarder. Verder leer je de basisvaardigheden zoals blocking, dashing, healing, kicking, counter-attacking, hoe wapens te werpen, … Allemaal geen bijzonder vernieuwende zaken, maar wel broodnodig om te overleven in de meest krankzinnige, brutale situaties, die er wel degelijk aan zitten te komen.

Brutale PvP-combat

Na deze tutorial kun je kiezen tussen de modi Team Objective en Team Deathmatch, waarbij twee facties het met elkaar moeten bekampen: de Agatha Knights en de krijgers van de Mason Order. Maar liefst 64 spelers kunnen deze online slagvelden betreden. De PvP-combat is zoals te verwachten enorm competitief en brutaal. Na enkele keren kansloos te sterven, blijken het blokkeren van de aanvallen en het wegschoppen van hun schild dé wapens om tijd in te investeren. Eénmaal je de timing perfect beheerst en meerdere vijanden na elkaar neermaait, kun je je echter onverslaanbaar gaan voelen, zij het voor even dan.

De brutaliteit gaat extreem ver in Chivalry 2.


Naast een stormram van vlees en bloed kun je ervoor kiezen om een boogschutter zijn, maar de vijand in stukken hakken met een hellebaard gaf mij het echt wel het meest voldoening. Wanneer je averij oploopt, komen de klappen hard aan en de bloedspatten vliegen overal in het rond. Verder vechten terwijl je een ledemaat kwijt bent of iemand met de vuisten doodslaan, de brutaliteit gaat extreem ver in Chivalry 2.

storm.png


Verslavende gameplay, epische slagvelden

De gevechten verlopen erg chaotisch, waardoor je op elk moment wel moet oppassen waar je om je heen slaat, want het gevaar om team damage te veroorzaken ligt altijd op de loer. Het gevoel van overrompeling terwijl je samen met je factie puur op kracht en techniek door de verdedigingslinies van de tegenstanders een weg slaat, dat contrast maakt de ervaring compleet. Ik vond het heel leuk om met de strijdmakkers de strijdkreet te slaken terwijl we sprintend als een gek de vijand bestormden. Al volgen de respawns zich dan bij momenten veelvuldig op, er is toch steeds die zekerheid dat je snel terug op je voeten staat met een nieuwe kans om je te wreken op je moordenaar(s). Vervolgens de voldoening wanneer dit dan ook effectief lukt, dat aspect maakt de gameplay net zo verslavend.

Op kracht en techniek baan je jezelf een weg doorheen defensieve linies.


De slagvelden zijn overigens als episch te omschrijven. Grafisch ziet de game eruit als een ware topper, de omgeving is enorm gedetailleerd. Op bepaalde momenten waan je je echt in een middeleeuwse film, en al helemaal in de Team Objective mode. De scenario’s die je daar voorgeschoteld krijgt, zoals in team de stadswallen slopen, binnenplaatsen bezetten en huizen platbranden, doen echt verlangen naar meer.

Conclusie

Chivalry 2 kan zeker het succes van zijn voorganger overtreffen. De gameplay is verslavend en de slagvelden zijn episch. Het zou wel eens een aanrader kunnen worden voor PvP-spelers die houden van mêlee-combat in een middeleeuwse setting, zonder al te veel moeten nadenken, in alle brutaliteit.

Over

Beschikbaar vanaf

8 juni 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Torn Banner Studios

Uitgever

  1. Tripwire Interactive
 
Laatst bewerkt:
Gisteren een streamer bezig gezien. Spel zag er inderdaad goed uit. Wel enkele bugs: team rood zijn en toch blauwe outfit krijgen, bij momenten geen wapens meer in handen. En spijtig genoeg ook al cheaters aan het werk. Maar daarvoor dient een closed beta natuurlijk.
 
Redactie
Gisteren een streamer bezig gezien. Spel zag er inderdaad goed uit. Wel enkele bugs: team rood zijn en toch blauwe outfit krijgen, bij momenten geen wapens meer in handen. En spijtig genoeg ook al cheaters aan het werk. Maar daarvoor dient een closed beta natuurlijk.
aah heb je het met dat eerste over de team balancing 'minor bug'? Zo ja, die heb ik één keer gehad ja, hopelijk is deze met de release volledig eruit.
 
Hoe speelt het op Playstation/Xbox ?
Te vergelijken met een shooter ? Want dan zou ik eerder voor de PC versie gaan.
 
Terug
Bovenaan