Games die door een klein team of slechts enkele personen worden gemaakt; we zien het regelmatig terugkomen en bovendien zijn deze titels vaak ook nog eens succesvol wegens hun opvallende karakter. Het hoeven dus niet altijd megaproducties, gemaakt door tweehonderd man, te zijn. Een studio die deze filosofie omarmt is het Portugese Camel 101, opgericht door de twee broers Cesteiro. Hun bekendste titel is waarschijnlijk het huiveringwekkende Those Who Remain. Ook hun nieuwste project bevat een stevige scheut horror, want Beneath belooft ons mee te nemen op een Lovecraftiaans avontuur onder water.
In Beneath kruipen we in de huid van de professionele duiker Noah Quinn die tijdens een missie in contact komt met Eldritch-achtige gedrochten en kosmische horror, maar dan onder water. Hoewel het spel nog geen exacte releasedatum opgeplakt kreeg, zou het wel nog dit jaar verschijnen en in aanloop naar deze release mocht ik alvast even proeven van de horror die ons diep onder de zeespiegel te wachten ligt.
Na deze korte proloog, liet deze preview me vooral het onderzoeksstation verkennen. Het is duidelijk dat wat er gebeurd is op je schip, betrekking heeft op wat er zich heeft afgespeeld in dit station, want ook hier zie je het nodige bloed en lijken, en de soldaten die je tegenkomt zijn niet bepaald vriendelijk. De opbouw van de levels is soms wat verwarrend, waardoor ik meer dan eens als een kip zonder kop rondliep. Over een minimap beschik je bovendien ook niet en je moet het doen met de grondmappen die je op verschillende plaatsen vindt om je weg te vinden. Af en toe word je getrakteerd op een jump scare, maar verder probeert het spel de sfeer wel zorgvuldig op te bouwen. Om het achtergrondverhaal op te bouwen, maakt het spel uiteraard gebruik van klassieke elementen zoals audiologs, mails op computers die je moet lezen, en andere elementen die je in de omgeving kan vinden. Ook het gebruik van keycards, batterijen die je moet verplaatsen om bepaalde deuren te kunnen openen en het kruipen door luchtschachten voelde natuurlijk vrij klassiek aan.
Hoewel de omgevingen er redelijk oké uitzien, bevat het spel zoveel post-processing effecten zoals ambient occlusion, bloom, noise grain, een dirty lens-effect en volumetric lights, dat er een laag vaseline over je beeld lijkt te zijn. Vooral de volumetric lights zijn een boosdoener en zorgt voor een soort van overbelichte waas. Om je hiervan een idee te geven, hier zie je het effect aan en op deze screenshot is het effect uit, en net als de andere post-processing effecten staat dit automatisch aan. Hoewel ik het spel op pc testte, zijn de opties die je hier krijgt om je graphics te finetunen ook wat mager. Voor de textures kan je kiezen tussen low, medium en high, en verder heb je bijvoorbeeld ook wel V-sync en een FOV-slider, maar daar blijft het zowat bij. De game ondersteunt bijvoorbeeld ook geen DLSS of frame generation. Niet dat dit nodig leek te zijn want op high en met een resolutie van 1440p haalde ik tussen de tachtig en de honderd frames per seconde. De game draaide op zich dus wel soepel. Helaas laat de rest van de technische kant het afweten, met heel wat opvallende bugs en glitches. Zo verdween soms de omgeving, hadden de lijken van vijanden rare kuren en kwam ik zelfs een game-breaking bug tegen. Dat was wanneer ik een knop op een scherm niet kon indrukken omdat de camera bleef hangen halverwege het scherm als ik ermee wou interageren, waardoor de knop buiten beeld was. Op dit moment heb ik het helaas voor bekeken gehouden.
In Beneath kruipen we in de huid van de professionele duiker Noah Quinn die tijdens een missie in contact komt met Eldritch-achtige gedrochten en kosmische horror, maar dan onder water. Hoewel het spel nog geen exacte releasedatum opgeplakt kreeg, zou het wel nog dit jaar verschijnen en in aanloop naar deze release mocht ik alvast even proeven van de horror die ons diep onder de zeespiegel te wachten ligt.
Nautische horror
Mijn trip naar de bodem van de oceaan ving aan met de noodlottige missie waarbij Noah een onderzeeër probeert te doorzoeken, maar wanneer er plots vanalles misloopt op het schip haast hij zich terug naar de oppervlakte. Hier ontdek je dat de bemanning dood is en ga je al snel op zoek naar je dochter. Wanneer je plots een vuurwapen in je hand krijgt, besef je dat je met een foute boel te maken krijgt. Na de radio te gebruiken om hulp in te roepen, verschijnt er al snel een helikopter. In plaats van jou te helpen, word je echter onder vuur genomen, en ondertussen stapt de dode bemanning ook nog eens uit het zeemansgraf. Wanneer een reusachtige tentakel uit het water verschijnt en de helikopter doet crashen, val je zelf ook het water in. In plaats van een rustplaats op de zeebodem, ontwaak je echter vlak voor een mysterieus onderzoeksstation in de oceaan. Tijd dus om op zoek te gaan naar antwoorden.Af en toe word je getrakteerd op een jump scare, maar verder probeert het spel de sfeer wel zorgvuldig op te bouwen.
Na deze korte proloog, liet deze preview me vooral het onderzoeksstation verkennen. Het is duidelijk dat wat er gebeurd is op je schip, betrekking heeft op wat er zich heeft afgespeeld in dit station, want ook hier zie je het nodige bloed en lijken, en de soldaten die je tegenkomt zijn niet bepaald vriendelijk. De opbouw van de levels is soms wat verwarrend, waardoor ik meer dan eens als een kip zonder kop rondliep. Over een minimap beschik je bovendien ook niet en je moet het doen met de grondmappen die je op verschillende plaatsen vindt om je weg te vinden. Af en toe word je getrakteerd op een jump scare, maar verder probeert het spel de sfeer wel zorgvuldig op te bouwen. Om het achtergrondverhaal op te bouwen, maakt het spel uiteraard gebruik van klassieke elementen zoals audiologs, mails op computers die je moet lezen, en andere elementen die je in de omgeving kan vinden. Ook het gebruik van keycards, batterijen die je moet verplaatsen om bepaalde deuren te kunnen openen en het kruipen door luchtschachten voelde natuurlijk vrij klassiek aan.
Nog werk aan de winkel
Geheel verbazend zal dit alles niet zijn, want de makers steken alvast niet achter stoelen of banken dat Beneath voor de makers een soort van liefdesbrief is voor old-school shooters zoals F.E.A.R., DOOM 3 of Half-Life. De game voelt inderdaad aan als een product van rond de eeuwwisseling, inclusief ouderwetse crosshair en combat die niet gebaseerd is op covermechanismes. Helaas lijken ook de animaties en modellen van de personages uit het PlayStation 3-tijdperk af te stammen. De ervaring wordt verder ook geplaagd door controls die zweverig aanvoelen en het schieten dat impactloos aanvoelt. Het bewegen verloopt dus nog niet vlekkeloos, en op een gegeven moment zelfs schokkerig, wat een vreemde ervaring gaf.Hoewel de omgevingen er redelijk oké uitzien, bevat het spel zoveel post-processing effecten zoals ambient occlusion, bloom, noise grain, een dirty lens-effect en volumetric lights, dat er een laag vaseline over je beeld lijkt te zijn. Vooral de volumetric lights zijn een boosdoener en zorgt voor een soort van overbelichte waas. Om je hiervan een idee te geven, hier zie je het effect aan en op deze screenshot is het effect uit, en net als de andere post-processing effecten staat dit automatisch aan. Hoewel ik het spel op pc testte, zijn de opties die je hier krijgt om je graphics te finetunen ook wat mager. Voor de textures kan je kiezen tussen low, medium en high, en verder heb je bijvoorbeeld ook wel V-sync en een FOV-slider, maar daar blijft het zowat bij. De game ondersteunt bijvoorbeeld ook geen DLSS of frame generation. Niet dat dit nodig leek te zijn want op high en met een resolutie van 1440p haalde ik tussen de tachtig en de honderd frames per seconde. De game draaide op zich dus wel soepel. Helaas laat de rest van de technische kant het afweten, met heel wat opvallende bugs en glitches. Zo verdween soms de omgeving, hadden de lijken van vijanden rare kuren en kwam ik zelfs een game-breaking bug tegen. Dat was wanneer ik een knop op een scherm niet kon indrukken omdat de camera bleef hangen halverwege het scherm als ik ermee wou interageren, waardoor de knop buiten beeld was. Op dit moment heb ik het helaas voor bekeken gehouden.
Conclusie
Beneath wist mijn aandacht te trekken doordat het inspiratie haalt uit old-school shooters en een stevige scheut Lovecraftiaanse horror belooft te bevatten. Bovendien klinkt ook de setting, die de ruimte inruilt voor de dieptes onder de zeespiegel, als een interessant uitgangspunt. Op veel vlakken voelt het inderdaad aan alsof het spel rechtstreeks uit de jaren 2000 komt, maar helaas niet altijd in positieve zin. Verder is er op technisch vlak ook nog redelijk wat werk aan de winkel. Hoewel Beneath later dit jaar nog zou moeten verschijnen, hoop ik dat de studio alsnog de tijd zal vinden om het nodige oplapwerk te verrichten.
Over
Beschikbaar vanaf
TBA
Gespeeld op
- PC
Beschikbaar op
- PC
- PlayStation 5
- Xbox One
- Xbox Series X|S
Genre
- Horror