Welke CD/LP heb jij laatst gekocht?
Graag vermelden waar en hoeveel.
Graag vermelden waar en hoeveel.
Laatst bewerkt door een moderator:
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik heb daarvoor een speciale borstel met heel fijne haartjes (ooit in een platenwinkel gekocht) daarmee dan van binnen naar buiten vegen.Wat is volgens jullie de beste manier om oude platen af te stoffen?![]()
Wat is volgens jullie de beste manier om oude platen af te stoffen?![]()
Heads-up, zo'n carbon fiber brush is wel (imo) vooraf aan elke speelbeurt te gebruiken. Daarmee hou je enkel een reeds propere plaat stofvrij, da's niet bedoeld om echt oude, vuile platen te kuisen.Ik heb daarvoor een speciale borstel met heel fijne haartjes (ooit in een platenwinkel gekocht) daarmee dan van binnen naar buiten vegen.
Door de staat van de platen weet ik ook niet zeker of ik dit bedrag zou terugverdienen. Als er geen goedkopere opties zijn zal het toch doneren worden, of aan een lagere prijs verkopen omwille van het stof? Of is daar geen interesse voor?
)
.)
Serienummer geeft vooral een indicatie van om welke persing het gaat. Als ik u was zou ik dan gewoon een discogsaccount aanmaken en al die serienummers opzoeken. Gaat wat tijd kosten maar zo ga je de meeste wel terug kunnen vinden. Op discogs heb je direct een goeie indicatie van wat de prijs is die je kan vragen.EDIT: nu zie ik de prijs van dat ding om platen te kuisen.Door de staat van de platen weet ik ook niet zeker of ik dit bedrag zou terugverdienen. Als er geen goedkopere opties zijn zal het toch doneren worden, of aan een lagere prijs verkopen omwille van het stof? Of is daar geen interesse voor?
Het zou zijn om te verkopen. (Het deel van de platencollectie van mijn vader dat mijn ding niet is en staat te verstoffen.)
Ook ben ik mij nu nog aan het bedenken hoeveel ze nog waard zouden kunnen zijn, en ik vermoed dan ook dat ze "testen" (om te horen of er veel gekraak of geruis is) wordt aangeraden? Sommige van deze platen heb ik namelijk nog nooit zelf naar geluisterd.
Natuurlijk weet ik hierdoor niet zo goed of het wel de moeite is en of ik ze misschien niet beter meteen naar de kringwinkel kan doen. (Degene waaraan te veel gebruikssporen zijn zijn er zo uiteraard al, of platen met verouderde titels à la "Grootste successen" (als ik wat bronnen moet geloven toch).)
Op het eerste zicht zien ze de meeste er wel nog "redelijk" goed uit (uiteraard wat gebruikssporen aan de cover, maar nog degelijk). Op de platen zelf ligt er dus vooral stof. Krassen kan ik niet meteen zien.
Ik heb ook gelezen dat het serienummer heel belangrijk is en waar de plaat is geperst, maar dan weet ik nog niet hoe dat de waarde bepaalt. Ik ben hier echt een beginner in.![]()
Zo iets bedoel ik jaIk neem aan dat je zoiets bedoelt?
Zou dit bv te veel stof zijn voor zo'n borsteltje?Heads-up, zo'n carbon fiber brush is wel (imo) vooraf aan elke speelbeurt te gebruiken. Daarmee hou je enkel een reeds propere plaat stofvrij, da's niet bedoeld om echt oude, vuile platen te kuisen.
Voor meer grondig kuisen ga je beter richting allerhande 'natte' methodes gaan kijken. Is wel wat meer gedoe. Bv:
of gelijkaardig.
Of anders, als het maar over een beperkt aantal platen gaat, vaak kan je bij een platenwinkel wel vragen dat zij het kuisen. Die hebben meestal een meer geavanceerd systeem, als ze veel tweedehands verkopen. Kan wel zijn dat ze der een paar euro's voor gaan vragen..

Dus platen verkopen met het stof nog op is toch een ding?Als het is om tweedehands te verkopen en het gaat niet om echt zeldzame dingen, verkoop ze zoals ze zijn, vind ik. Gesteld dat uw pa best wat zorg voor zijn platen heeft gedragen. Ik denk niet dat het veel verschil gaat maken op de verkoopwaarde uiteindelijk.

Als het echt om verzamelaars gaat hebben die waarschijnlijk ook hun tools om dat zelf te doen.Dus platen verkopen met het stof nog op is toch een ding?![]()
En vervang je je naald dan wel af en toe? Minimum aan onderhoud gaat de levensduur van uw naald verlengen hoor!Hah oops, ik maak mijn platen nooit schoonmisschien ook eens investeren in zo een borsteltje
Die heb ik onlangs eens vervangen. Gelieve niet te vragen hoe lang de vorige naald erop heeft gezetenEn vervang je je naald dan wel af en toe? Minimum aan onderhoud gaat de levensduur van uw naald verlengen hoor!

scheetjeDie heb ik onlangs eens vervangen. Gelieve niet te vragen hoe lang de vorige naald erop heeft gezeten
Om eerlijk te zijn had ik de schuld zelfs al op de rondlopende peuter hier gestoken dat de oude naald ineens de geest had gegeven
Maar de laatste jaren is de tijd om eens rustig een plaatje op te zetten ook wel drastisch verminderd (zie: rondlopende peuter). Al begint hij tegenwoordig wel meer interesse in mijn platencollectie te krijgen. Zijn favo platen zijn momenteel scheetje en draakje![]()
dacht efkes dat dat Far Beyond Driven van Pantera ging zijn