Portefeuille topic - Gassy

Hoeveel procent van je portefeuille is momenteel in cash?

• 0-10%

Stemmen: 13 39,4%
  • 10-30%

Stemmen: 8 24,2%
  • 30-50%

Stemmen: 3 9,1%
  • Meer dan 50%

Stemmen: 9 27,3%

• Totaal aantal stemmers
    33
  • Opiniepeiling gesloten .
Roche is vooral owv technisch plaatje gekocht. Denk dat het rond 250 CHF zeer gunstig genoteerd staat. Kosten waren 1,16%. Nestlé kosten 0,91%. Maar als je aandelen niet koopt of verkoopt owv de aan- en verkoopkosten, dan kun je beter niet beleggen denk ik.

Sommige aandelen heb ik eerder recent (LULU, BRKb, MELI, Arcelormittal, Procept Biorobotics, Colgate Palmolive, Chime Financial, Onestream, Nestlé en Roche), andere heb ik al heel lang en zijn (momenteel) mislukte aandelen (EVO, OXY en PACB; met PACB trade ik soms) en nog andere daar trade ik soms mee (Braze, Bill, Gitlab, Monday en FMC).

Ik outperform bv. IWDA ruim dus zie eigenlijk geen probleem in de aan- en verkoopkosten :oi22:.

Op welke termijn ? 1y, 3y, 5y, 10y?

Hij bedoelt hoe lang je al IWDA outperformed. YTD kan nog geluk zijn maar als je al 10+ jaar IWDA outperformed heb je een uitzonderlijk talent :p
Deze "agressieve" methode doe ik nog maar ongeveer 1,5 jaar :biglaugh:. Dus weet over 8,5 jaar te vertellen of ik een uitzonderlijk talent ben (maar denk het niet :laugh:).

Same, begrijp ook niet goed het nut van 18 posities te hebben op in verhouding zo een kleine portfolio.
Kosten moeten op deze manier toch stevig inhakken op de marge?
Voor mij de absolute bedragen.

25-50k portfolio, pak 35k gemiddeld. Of het nu euro of dollar is. Dan spreken we over posities van 500 tot 3500 euro/dollar.
Zou echt eens willen weten wat uw transactiekosten zijn relatief t.o.v. uw posities, zeker ook gezien het feit dat je zo veel lijkt te handelen.

Zou het dan niet beter zijn minder posities aan te houden, maar relatief grotere?

Eerlijk gezegd denk ik dat velen te veel aandacht besteden aan die transactiekosten - wie bij een goedkopere broker zit heeft daar toch nauwelijks last van - neem nu Saxo:

- Brussel: 0,08%, min 2 €
- NAS: 0,08%, min 1 USD
- wisselkoers: 0,25%

Eerlijk gezegd denk ik dat velen te veel aandacht besteden aan die transactiekosten - wie bij een goedkopere broker zit heeft daar toch nauwelijks last van - neem nu Saxo:

- Brussel: 0,08%, min 2 €
- NAS: 0,08%, min 1 USD
- wisselkoers: 0,25% (en je kan gratis USD rekening openen)
Inderdaad... Bij veel trades heb ik na 2-tal weken 10-15% winst en dat weegt makkelijk op tegen de transactiekosten.
Verder: DLO zakt ook mooi door vandaag. Hoop dat het binnenkort de GAP naar beneden vult :oi22: .

Geen aankoopadvies, maar vandaag heb ik wat Evolution AB, na de mindere cijfers, bijgekocht (659,6 SEK). Dit brengt mijn GAK (incl. kosten) naar 842,56 SEK.

Mogelijk gaat er voor Evolution AB een positieve divergentie op weekbasis optreden. De koers heeft vandaag intraday een lagere low gezet t.o.v. de bodem van eerder dit jaar, maar de RSI maakt momenteel een hogere low (maar de week is wel nog niet om...). Dit is een klassiek teken van positieve divergentie.

We zitten ook rond de 61,8% fibo-steun van de top van 2021 t.o.v. de basis in 2015, dus kans op bodemvorming / rebound neemt toe.
Bevestiging van bullish trend zal echter pas optreden als de koers boven de vorige lokale top breekt en RSI >50 gaat.

Mijn GAK van 842,56 SEK zit in de range van 61,8% fibo-steun van +/- 650 SEK en 50% fibo-weerstand van +/- 870 SEK.

Moest de huidig aangekochte positie herstellen naar de 50% fibo-weerstand, zal ik ze terug verkopen, en verder gaan met de positie die ik al had voor vandaag.

Moest er uiteindelijk nog een paniekverkoop, capitulatie plaats vinden in de toekomst, valt niet uit te sluiten dat de koers zelfs tot +/- 400-420 SEK doorzakt, de laatste Fibo-steun, en het laatste punt waar ik eventueel nog zou willen aankopen, om dan de GAK onder 650 SEK, de nieuwe weerstand, te brengen.

Technisch is het plaatje nog niet sterk, maar de eerste tekenen van herstel zijn mogelijk wel in de maak.

Aan de hand van deze "gecontroleerde" aankoopwijze, probeer ik met Evolution AB net zoals ik bij Umicore deed, uiteindelijk nog met een mooi eindresultaat te eindigen. Tussentijds ook wat dividendjes meepikken. Is allemaal niet ideaal, maar ik denk er uiteindelijk wel als winnaar uit te geraken. Het meestal niet te grote positie hebben in een aandeel geeft als voordeel dat je op een gecontroleerde wijze de aan- en verkopen ervan kunt (blijven) beheersen zonder dat het risico gigantisch wordt.

Laatst bewerkt:
Het belangrijkste is DAT je een strategie hebt, liefst 1 waarin je je in de meeste omstandigheden comfortabel bij voelt. Ieder moet best zijn strategie volgen die daaraan voldoet.

Een vraag: Wat is overtuiging hebben in een positie? Heb in het topic Kleine beursfeiten al veel overtuiging zien passeren die uiteindelijk op niets uitgedraaid is. Als je dan met een 30-40-50% positie zit, hoop ik dat je een strakke stoploss hebt of een goede exit strategie.

Zelf kies ik ervoor om verschillende zaadjes te planten op een bodem waar de risk - reward gunstig ligt. Stijgt het aandeel vervolgens een 15-tal % of meer + steviger dan de markt, kan het zijn dat het eruit vliegt om een nieuw zaadje te planten als er weer een betere risk - reward is. Daalt het aandeel, dan kijk ik waar het volgende kruispunt ligt, en kan het zijn dat ik daar bijkoop. Zo was ik bv. Umicore gestart met kopen aan 25€, is het later ferm gedaalt tot rond 7€, en ben ik er uiteindelijk nog met mooie winst uitgekomen. Door op deze manier te beleggen, komt er op geregelde tijdstippen geld vrij van aandelen die vooruit lopen, waarmee dan aandelen die tijdelijk achterophinken opgepikt kunnen worden, totdat ook deze geoogst kunnen worden om nieuwe zaadjes te planten. Zo bekom je een sneeuwbal die steeds groter wordt, steeds omhoog klimt zoals in de PDCA.

Indien je met een positie 30-40-50% van PF inneemt, kun je tussendoor niet veel compounden en ben je vooral afhankelijk van die ene positie. Valt die mee, is natuurlijk uitstekend, maar valt die tegen, dan zit je op de blaren.
Overtuiging hebben in een positie is wat jij hebt op basis van technische indicatoren, mag ik toch aannemen? :p

Als je een deftige stoploss hebt, wat meestal wel is bij technisch traden vs. fundamental, dan is je risico toch ook beperkt genoeg?

Mijn punt is dat als je een strategie hebt die werkt, waarom zou je dan geen grotere (nog steeds relatief beperkte) posities innemen zoals bv. 15-20%?

Je spreekt wel over ~40% YTD, is dat dan berekend als huidige portfolio value / portfolio value op 01/01/2025 of op die andere manier?

Als je met zulke kleine posities 40% hebt bereikt, dan is dat wel heel nice, dan doe je wel veel short-term trades neem ik aan en compound je voortdurend?

Maar dan nog.. als je win rate hoog genoeg is en risk/reward goed gekend is, dan zie ik niet in waarom je geen grotere posities zou kunnen aangaan en nog grotere winsten hebben :D.

05/11/2025 komen de resultaten voor Novo Nordisk. Ik hoop op een tegenvaller en een terugval naar de SMA200 maandbasis, zijnde 35,87$ momenteel. Raakt het daar, dan wil ik rond die prijs mijn eerste plukje aanschaffen.
Kan ook 44$ zijn. Twijfel tussen 35 en 44$ momenteel. Als het daar geraakt, koop ik.
Rond 44$ is dit volgens mij een (tijdelijke?) poging waard.
Disclaimer: heb momenteel geen positie in Novo.
NVO richting 35-40$ 🧨
Rond 44$ (45$) was er reeds een (tijdelijke) bodem. Nu de weg naar 35$ graag 😃.

Maar een ander scenario is dat het omhoog schiet, en dus geen Novo voor mij 🤷‍♂️, maar dan wachten op andere opportuniteit.

Laatst bewerkt:
Mogelijk dat ik een positie in Constellation Software ga innemen. Is een tijdje geleden door de SMA20 op maandbasis (4381 CAD) gezakt. De RSI op weekbasis is historisch gezien laag. Als de blowoff top van dit bedrijf er staat (5300 CAD), is de kans vrij groot dat er een relief rally komt waarbij de SMA20 op maandbasis opnieuw getest wordt, of een 50-61% retracement 3390 CAD bodem tov 5300 CAD top). Indien we de top voor dit bedrijf inderdaad achter ons hebben, zou een herstel naar SMA20 maandbasis of 50-61% retracement een winst van ongeveer 15-20% opleveren vanaf de huidige koers. Indien de top toch nog niet achter ons ligt, gaat het natuurlijk nog veel hoger, maar daar speel ik niet voor.

Laatst bewerkt:
Wat Solvay aangekocht aan 26,68€. GAK Solvay dit jaar sinds 22/09/2025 door aankoop - verkoop - aankoop nu voor mijn huidige positie aan 23,9€. Geteld volgens mijn hogere wiskunde.

Laatst bewerkt:
21,55% cash. Een verrassende tijdelijke daling na de FED vanavond zou welgekomen zijn :thinking:.

Ik zie alvast patronen in de Nasdaq die wijzen op het naderen van een tijdelijke top (hoeft op zich niet al vanavond hoor).

Als je op weekbasis bij de Nasdaq de fibonacci op 0% zet in de week van 30/03/2025 (bodem), de decembertop 2024 op 38,2%, dan zitten we voor de Nasdaq nu rond 61,8%. Dit zijn vergelijkbare "top"situaties als in het verleden, bv.:
- als je de fibonacci op 0% zette in de week van 10/02/2022, en de top van 14/11/2021 op 38,2%, kwam je voor de top van de week van 15/12/2024 uit op 61,8%.
- als je de fibonacci op 0% zette in de week van 15/03/2020, en de top van 09/02/2020 op 38,2%, kwam je voor de top van de week van 23/08/2020 uit op 61,8%.

We zitten ook aan de bovenkant van de trendlijn van de stijging vanaf 2022.

We'll see.

Laatst bewerkt:
Mijn alerts beginnen af te gaan:
Kleine positie Brown & Brown gekocht. Staat rond SMA50 maandbasis.
Kleine positie FOUR gekocht. Grote insider buy in augustus, en koers staat ondertussen ongeveer 13,5% lager, rond de SMA50 maandbasis.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan