Portefeuille topic - Gassy

Hoeveel procent van je portefeuille is momenteel in cash?

• 0-10%

Stemmen: 13 39,4%
  • 10-30%

Stemmen: 8 24,2%
  • 30-50%

Stemmen: 3 9,1%
  • Meer dan 50%

Stemmen: 9 27,3%

• Totaal aantal stemmers
    33
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik zou vooral nooit solliciteren voor een functie in aankoop ofzo, anderzijds voorspel ik wel een mooie toekomst voor u: Minister van Begroting, daar in Europa gaan ze niet weten wat hen overkomt wanneer de Belgische begroting op tafel komt.

Anders mss een leuke trukje om toe te passen op de eigen portefeuille.

Solvay, Recticel & Deceuninck zullen je dankbaar zijn 🤓

Geen idee of z'n GAK berekening klopt, maar dat boeit me eigenlijk niet.
Als hij met deze methode mooie returns kan genereren, is dat het enige wat telt.

Uiteindelijk is dat niet veschillend van wat de heel succesvolle Racing_Genk anno 2025 doet.
Grote posities (=% port) nemen in SaaS bedrijven zoals Braze, Monday, etc. en bij een spurtje van 20-30% meteen weer een groot stuk buitensmijten. Rinse and repeat.

Als hij met deze methode mooie returns kan genereren, is dat het enige wat telt.

Uiteindelijk is dat niet veschillend van wat de heel succesvolle Racing_Genk anno 2025 doet.
Grote posities (=% port) nemen in SaaS bedrijven zoals Braze, Monday, etc. en bij een spurtje van 20-30% meteen weer een groot stuk buitensmijten. Rinse and repeat.
Klopt. Als Racing_Genk hetzelfde gepost had was het geniaal :thinking: . Vind hem alvast een geniaal belegger.

Ja maar de returns weet je niet. Je weet niet hoeveel er is aangekocht of verkocht en ook niet de impact van transactiekosten. Dus je kan er weinig over zeggen behalve dat bij aan- en verkoopmomenten de verkoopprijzen in het algemeen steeds hoger lijken te zijn dan de aankoopprijzen. Dus als het niet gaat over kleine bedragen die worden opgegeten door transactiekosten zal het waarschijnlijk wel een positief rendement zijn.

Ja maar de returns weet je niet. Je weet niet hoeveel er is aangekocht of verkocht en ook niet de impact van transactiekosten. Dus je kan er weinig over zeggen behalve dat bij aan- en verkoopmomenten de verkoopprijzen in het algemeen steeds hoger lijken te zijn dan de aankoopprijzen. Dus als het niet gaat over kleine bedragen die worden opgegeten door transactiekosten zal het waarschijnlijk wel een positief rendement zijn.
Transactiekosten zitten mee in de winstpercentages berekend. Ik kijk gewoon voor elke trade wat er van de rekening afgaat of bijkomt. En die geef ik in in excell. En de formules kloppen hoor.

Biotech lijkt mij toch uit te breken. Kijk maar eens naar CABA, PACB, en bij volgende etf naar de SMA20 maandbasis: https://finviz.com/quote.ashx?t=GNOM&ty=c&ta=1&p=m.
Morgen koop ik mogelijk de Europese versie ervan (kleine startpositie). Wie een betere biotech etf weet, laat me weten aub.

Heb mijn cash in de beleggersportefeuille momenteel opgevoerd tot bijna 17%. Kwestie van winsten consolideren, en bij een terugval mooi terug in te kunnen kopen.

Wat heb je dan verkocht? En hoeveel bedraagt uw beleggersportefeuille tov uw totale vermogen? Als ik mij goed herinner uit het verleden was dit maar een klein deel.

Wat heb je dan verkocht? En hoeveel bedraagt uw beleggersportefeuille tov uw totale vermogen? Als ik mij goed herinner uit het verleden was dit maar een klein deel.
Heb vandaag even Stellantis (heeft nog een GAP staan aan 8,16-8,36€ waar het mogelijk nog terug naartoe gaat; geen verkoopadvies op zich) verkocht aan 9,30€ en 1/4 van Umicore aan 17,23€ omdat het zo mooi gestegen is de laatste dagen. Ook wordt het eens tijd dat de beurs in het algemeen even een kleine correctie maakt... Verder had ik de laatste week al wat cash.
Beleggersportefeuille (25-50k) is <5% van netto totale vermogen.

Laatst bewerkt:
Heb vandaag even Stellantis (heeft nog een GAP staan aan 8,16-8,36€ waar het mogelijk nog terug naartoe gaat; geen verkoopadvies op zich) verkocht aan 9,30€ en 1/4 van Umicore aan 17,23€ omdat het zo mooi gestegen is de laatste dagen. Ook wordt het eens tijd dat de beurs in het algemeen even een kleine correctie maakt... Verder had ik de laatste week al wat cash.
Beleggersportefeuille (25-50k) is <5% van netto totale vermogen.
Als je bereid bent om dit te delen;
Hoe komt het dat je slechts <5% in aandelen hebt?
Van wat ik hier lees, ben je er wel heel hard mee bezig. Houdt het dan geen steek om een hoger % te beleggen? Of omgekeerd, als je het echt beperkt wilt houden tot bvb 5% van je vermogen, om er veel minder tijd in te steken?
Of is het voor jou eerder een hobby zoals een ander, met het bijkomend voordeel dat je er geld aan kan overhouden?

Als je bereid bent om dit te delen;
Hoe komt het dat je slechts <5% in aandelen hebt?
Van wat ik hier lees, ben je er wel heel hard mee bezig. Houdt het dan geen steek om een hoger % te beleggen? Of omgekeerd, als je het echt beperkt wilt houden tot bvb 5% van je vermogen, om er veel minder tijd in te steken?
Of is het voor jou eerder een hobby zoals een ander, met het bijkomend voordeel dat je er geld aan kan overhouden?
Hou niet van teveel risico. En vastgoed neemt het grootste gedeelte in van het netto totale vermogen... Daarnaast nog geld voor (studies) kinderen opzij staan, gedeelte cash, gedeelte pensioensparen, gedeelte commodities in buitenlandse verzekerde kluis en gedeelte op termijnrekeningen. Van alles wat eigenlijk. Heb op zich niks tekort, en zal toch tot mijn 65 of 67e moeten werken 😅.
Zie de beurs hier ook als wat hobby ;).

Terug
Bovenaan