Polygamie: To Legalise or Not To Legalise?

Polygamie legaliseren in België


  • Totaal aantal stemmers
    48
Amai, een topic dat peilt naar een praktische toepassing van polyamorie en 't gaat binnen 5 posts over minderjarigen en sektes 😅

Ik zit zowat in en out de polyamorie-gemeenschap (of allez ik zit in FB-groepen lol) en daar zijn toch wel heel veel mooie verhalen hoor. Ook gewoon constellaties die al jarenlang werken, stabiele relaties, waarbij één van de partners dan benadeeld wordt omdat het wettelijk niet kan.

Dat het wettelijk en juridisch niet simpel is, dat geloof ik best.
Waarom zou 1 van de partners benadeeld worden? Als er pakweg 3 personen betrokken zijn en die hebben allemaal een relatie met elkaar of 1 persoon een relatie met die andere 2. Daar is toch geen enkel nadeel?

Er is enkel een nadeel als 1 van de relaties een speciale behandeling krijgt zoals wettelijk samenwonen of huwelijk. Maar dat hoeft uiteraard niet.
 
Misschien even de definitie van polygamie erbij halen.
Polygamie (πολυ (poly) = veel; γαμος (gamos) = huwelijk) is een huwelijksvorm waarbij één persoon tegelijkertijd gehuwd is met twee of meer personen.

Polyamorie = meerdere liefdespartners hebben.
<->
Polygamie = met meerdere personen tegelijkertijd gehuwd zijn.

Mij lijkt de juridische fall-out van polygamie te groot. Hoe zit het met erfrecht, onderhoudsplicht, fiscaliteit, ... ? Volgens mij is het niet mogelijk om al die wetten uit te breiden van 1-1 naar n-n zonder de rechtszekerheid van het monogame huwelijk (of wettelijk samenwonen) volledig uit te hollen.

Voorbeeld: je zou dan als enige werkende met 3 werkloze vrienden kunnen gaan wettelijk samenwonen en 3 keer het huwelijksquotiënt toepassen, waardoor je 1 gemeenschappelijke belastingaangifte voor 4 personen hebt en geen personenbelasting meer moet betalen. Dat kan niet de bedoeling zijn, terwijl het binnen het juridisch kader van wettelijk samenwonen wel perfect mogelijk is om met een niet-liefdespartner (bv. je broer of moeder) wettelijk te gaan samenwonen. Definieer maar eens een anti-misbruikbepaling tegen oneigenlijk polygaam wettelijk samenwonen dan.

Nee, volgens mij is het niet wenselijk om polygamie te legaliseren vanwege de juridische troubles die eruit voortkomen. Polyamorie moet zeker kunnen, maar juridisch zijn dat dan gewoon feitelijk samenwonenden. Het maakt dan juridisch niet uit of die personen een liefdesrelatie hebben of seks met elkaar hebben. De rechten die gehuwden en wettelijk samenwonenden in hun 1-op-1 verhouding hebben, moeten zij dan maar proberen te simuleren met onderhandse contracten.
 
Terug
Bovenaan