Het hoeft niet met kleur te maken te hebben. De kleur en de taal zijn veruiterlijkingen van het gebrek aan zaken gemeen hebben. Cultuurverschillen. Wat toch de essentie is van integratie? Tuurlijk heeft het niks met kleur te maken en als iedereen zich blauw verft, is het niet ineens opgelost. Het gaat om wat daarachter zit.Het heeft niets, maar dan ook niets met kleur te maken, Loser.
Als jij zegt dat het voor een geboren Vlaming met Turkse roots intimiderend is om een 'blanke' sportclub te gaan bezoeken en dan de taalbarrière er bij haalt dan moet ik gewoon echt waar hardop lachen.
Ik vraag me af hoe vervreemd je kan zijn van sport en cultuur in dit land.
Die drempel bestaat wél volgens jou maar als iemand dan aanhaalt dat de drempel veel malen groter is om als Vlaming zonder een woord Turks te kunnen binnen te stappen in een theehuis waar enkel Turks gesproken wordt en de Turkse TV opstaat dan haal je (zoals in de eerste quote) aan dat diezelfde Vlaming niet open is omdat hij geïntimideerd is door allochtonen.
Ja, dan geldt hetzelfde ook voor de Vlaamse Turk die niet naar de pingpong club komt omdat hij zogezegd geïntimideerd is: Newsflash dit bestaat niet het is gewoon een bewuste keuze van een deel van bepaalde bevolkingsgroepen om nog met één poot in het "thuisland" te leven dat heeft. Dat is dé voorname reden en niet de zogezegde schrik om naar een "blanke" club als de scouts te gaan.
Maar het punt is: En dan dat het nog meer geldt voor een Vlaming die een Turks kapsalon binnenstapt? Wat maakt dat uit in dit gesprek? Je bent zo gebiologeerd door schuld, en de ene moet vooral méér de schuld krijgen dan de andere, want anders klopt het niet, ook al zijn het irrelevante zaken. Misschien is het wel niet de 'schrik' om naar de witte Scouts te gaan, maar misschien heeft de Scouts wel niets te bieden en staan ze er ook niet voor open om op die manier te veranderen dat ze wel iets te bieden hebben. Geen verplichting, maar integratie is meer dan 'jij moet je aanpassen aan alles en laat voor de rest alles achter'.