Wel redelijk blijven of anders cijfers geven, de leerkrachtenpopulatie volgt wel degelijk de leerlingenpopulatie
Aantal leerlingen in 2014-2015: 1 155 348
Aantal leerlingen in 2022-2023: 1 218 520 (+ 5,47%)
Aantal VTE's onderwijzend personeel 2014-2015: 134 818
Aantal VTE's onderwijzend personeel 2022-2023: 141 941 (+ 5,28%)
EDIT: kolomhoofding fout gelezen, correctie.
Bron:
DataLoep Onderwijs Vlaanderen (teldatum 1 februari gekozen) en
Statistisch Jaarboek Onderwijs van de relevante schooljaren.
Ik vind dat toch behoorlijk evenredig (
maar tja, daar kan je wél over discussiëren, zou eigenlijk dit eens moeten simuleren over meerdere schooljaren heen, maar dat kan ik niet tijdens m'n middagpauze), zeker gegeven andere factoren die hier een impact op hebben. Allereerst omdat er sowieso een jaar vertraging zit tussen de telling van het aantal leerlingen en de uren wat scholen ter beschikking krijgen (dus de match gaat nooit perfect zijn). Plus met een veranderende demografie kan je ook niet zomaar pakweg een leerkracht basisonderwijs omzetten in een leerkracht secundair onderwijs of omgekeerd. Net zomin je een leerkracht Grieks kan omzetten naar een leerkracht Wiskunde of Mechanica (Frans zou misschien nog lukken).
Je kan nog een heel apart debat hebben over hoe redelijk wat leerkrachten in de praktijk niet voor de klas staan, lesuren worden ingezet als zorguren of als uren voor extra adjunct-directeurs... daar mag wat mij betreft stevig het mes in.
Idem met kleine richtingen, daar kan ik zeker een Connor Rousseau volgen. Plus dan zwijgen we nog over een aantal heilige huisjes zoals gelijke noemers voor vakken die duidelijk niet (meer) gelijkwaardig zijn *kuch* LO en godsdienst *kuch*.
Desondanks zie je feitelijk toch een tekort want vacatures geraken niet ingevuld...
Dat is zowel vanuit een pedagogisch als een economisch standpunt ronduit dieptriest gegeven de gevolgen.
Langs de andere (onderbelichte) kant bekeken: positief dat er dankzij een arbeidsmarkt waarop werknemers het terug voor het zeggen hebben vind ik het positief dat niemand zich nog verplicht voelt k*t-opdrachten op te nemen waarbij je onvrijwillig deeltijds tewerk gesteld wordt, maar je wel voor de volle 100% voor allerhande onverloonde randactiviteiten "mag" inzetten én niets opbouwt op de langere termijn.
Daar zal het onderwijs zichzelf toch echt aantrekkelijker moeten maken door de precaire situatie van starters aan te pakken.
Wil je aan de andere kant leerkrachten vlotter kunnen boventallig maken of ontslaan wanneer (later) de leerlingenpopulatie terug krimpt, mag men ook wel eens nadenken voor die mensen herscholing en/of een deftige ontslagvergoeding aan te beiden.
Maar om de vraag eens persoonlijk te maken
@mac-bc:
jij was dacht ik industrieel ingenieur van opleiding: goed genoeg om tegenwoordig wiskunde te geven in de hogere graden van het secundair onderwijs en nog wel wat andere vakken.
Zou jij het willen doen?
Dankzij Ben Weyts start je al aan 4.7k bruto in plaats van 3.7k bruto, toch al een mooi verschil. Ben ook niet de grootste fan van de man, maar dat zou je alvast toch wel kunnen erkennen als een goede maatregel (weliswaar nog steeds met gebreken)?
Je krijgt wel weinig extra (€ 20 internetvergoeding en terugbetaling OV of fietsvergoeding).
& dan zit jij nog in een "aantrekkelijke" loonschaal voor masters, die voor bachelors is eigenlijk een beetje om van te huilen denk ik dan.
& FYI: ik zou het wél doen: mits werkzekerheid op de middellange termijn (en bij goede evaluaties uiteraard), een goede/haalbare uurrooster op een leuke school, ook al zou ik er momenteel een kleine € 500 netto voor inleveren. Maar een oud-studiegenoot van mij is nu nog aan het sukkelen, en weet nog altijd niet of die in september nog wel werk zou hebben.