Guazala
Well-known member
Kunt ge die beweringen ( mogen weigeren en eisen arts) met enig wetsartikel staven?Een gewone fouille hebben ze alle recht, maar als het gaat over uitkleden dan kan je dat altijd weigeren.
En zelfs een dokter eisen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Kunt ge die beweringen ( mogen weigeren en eisen arts) met enig wetsartikel staven?Een gewone fouille hebben ze alle recht, maar als het gaat over uitkleden dan kan je dat altijd weigeren.
En zelfs een dokter eisen.
Misschien een optie om te stemmen op de partij die dat bekostigt met het geld van de belastingsbetaler?![]()
Ja maar nu draai en keer je het zelf ook in bochten he.En hoe denk je dat zo'n dingen nu betaald worden?
Zo blijven we bezig.Wat gaan ze wel doen? U de kleren van het lijf scheuren en uw gatkaken opentrekken?Kunt ge die beweringen ( mogen weigeren ) met enig wetsartikel staven?
Neen. U mag dit wettelijk eigenlijk wel weigeren. Maar dan ga je geen toegang verkrijgen tot het festival en heb je uw kaartje voor niets gekocht.Wat gaan ze wel doen? U de kleren van het lijf scheuren en uw gatkaken opentrekken?
De fouillering met volledige ontkleding wordt uitgevoerd overeenkomstig de richtlijnen en onder de verantwoordelijkheid van een officier van bestuurlijke of gerechtelijke politie.
De ontkleding moet gradueel, in fasen, gebeuren, door eerst het bovenlichaam te ontbloten en vervolgens, nadat de persoon zich opnieuw heeft kunnen aankleden, het onderlichaam te ontbloten. De graad van ontkleding moet legitiem en redelijk zijn en in verhouding staan tot de gezochte voorwerpen of stoffen.
In geval van weigering door de gecontroleerde persoon om zich vrijwillig aan een fouillering met volledige ontkleding te onderwerpen, kan de officier van bestuurlijke of gerechtelijke politie opdracht geven tot het gebruik van dwang om over te gaan tot de ontkleding van de betrokkene.
Zowel systematische als collectieve fouilleringen met volledige ontkleding zijn verboden.
De fouillering met volledige ontkleding, desgevallend met het oog op het uitwendig schouwen van de openingen en de holten van het lichaam, dient aan de volgende bijkomende voorwaarden te beantwoorden:
1° de fouillering gebeurt in een gesloten ruimte, in afwezigheid van onbevoegde derden;
2° de fouillering wordt uitgevoerd door twee of meer politieambtenaren van hetzelfde geslacht als de te fouilleren persoon; er zijn evenwel slechts zo veel personen aanwezig als strikt noodzakelijk;
3° de te fouilleren persoon die vrijwillig de procedure inzake de fouillering ondergaat wordt niet aangeraakt;
4° de fouillering gebeurt met eerbied voor de waardigheid van de te fouilleren persoon, heeft geen tergend karakter en duurt niet langer dan strikt noodzakelijk is.
Als een veiligheidsagent een veiligheidsfouille doet aan de ingang van een gebouw mag je dat weigeren en mag je niet binnen.Neen. U mag dit wettelijk eigenlijk wel weigeren. Maar dan ga je geen toegang verkrijgen tot het festival en heb je uw kaartje voor niets gekocht.
Tenzij er een vermoeden is van schuld. (Drugshond die blaft bijvoorbeeld). als je dan weigert vermoed ik dat ze u mee nemen naar het politiekantoor voor verder onderzoek? Iemand?
Incorrecte statement.Zorg dat je niks mee hebt en de hond blaft niet en je hol is gevrijwaard.
Incorrecte statement.
Het Hof van Cassatie aanvaardt wel degelijk de volledige ontkleding binnen de fouille (zolang er geen sprake is van aanrakingen dan gaat het over een onderzoek van het lichaamn, wat een bijzondere onderzoeksmaatregel is, maar kniebuigingen maken volledig ontkleed mogen dus wel binnen de fouille).Voor dergelijke systematische controles moet er toestemming zijn van een Officier van Bestuurlijke politie, dat is iemand met de graad van commissaris of hoger.
Naaktfouilles mogen indien daar een aanwijzing voor is (de hond die aanduidt telt daarvoor) en er toestemming is van een officier van gerechtelijke politie. Naaktfouilles moeten zo discreet mogelijk uitgevoerd worden en men mag niet volledig ontkleed worden. Eerst het onderlichaam, dan het bovenlichaam. Er mag niet in holtes 'gevoeld' worden, dat is een holteonderzoek en dat moet door een arts uitgevoerd worden, in opdracht van een onderzoeksrechter.
Een fouille kan/mag niet geweigerd worden. De politie mag dwang of eventueel geweld gebruiken om deze uit te voeren.
Voor de geïntereerden artikel 28 van de Wet op het politieambt gaat over fouilles. WPA
Ik ben bijna 15 jaar geleden in een station uit de rij gehaald door een drughond, waarschijnlijk doordat ik boven een wietverslaafde op kot zat. Ze hebben toen mijn vuile was doorzocht, mijn kleren heb ik gelukkig mogen aanhouden. Over de manier waarop ik toen behandeld ben, was ik toch eerlijk gezegd toch ook niet te spreken: de hond was volgens de 4 of 5 (!) inspecteurs die mij tegelijk ondervroegen sowieso betrouwbaar en ik moest maar gewoon bekennen. Dat geuren kunnen blijven hangen, kwam precies niet bij hen op.Naast iemand gestaan hebben die een joint aan het roken was en dezelfde kledij dragen kan genoeg zijn. Of een rugzak dragen waar 'iets' heeft ingezeten.
Je statement was dan ook "zorg dat je niets mee hebt en de hond blaft niet". Ik gok dat je ook geen bom mee had op het vliegveld?Dus ze gaan de duizenden laten binnenkomen en allemaal extensief fouilleren ? Dacht het nie.
Dat is toch al 15y-20y hetzelfde op alle (dance) festivals ?
- 'fouille' van 2 seconden bij iedereen die binnenkomt
- Zie er louche uit en je wordt uit de rij gepakt voor deftige fouille
- optioneel: langs de hondjes lopen of in groepen van 20 in een ruimtetje met honden
- Als hond blaft, dan heb je het vlaggen.
Als de hond blaft en je hebt niks mee, tjah, risk. Maar als je dat ondraaglijk vindt, dan moet je ook niet meer met het vliegtuig reizen. Ik ben er ook al eens uitgeplukt omdat de explosieven hond blaft. Ik heb daar ook in mijn onderbroek gestaan en mijn laptop batterij mogen uithalen etc. Dat is 1x gebeurd in de voorbije 20y... Die honden gaan echt niet bij iedereen blaffen.
Het is wettelijk niet meer toegestaan om bij een gerechtelijke fouille een volledige ontkleding te doen. Is een recente wijziging in de WPA. Staat ook letterlijk in mijn quote die uit de WPA komt. Nog eens voor de duidelijkheid:Het Hof van Cassatie aanvaardt wel degelijk de volledige ontkleding binnen de fouille (zolang er geen sprake is van aanrakingen dan gaat het over een onderzoek van het lichaamn, wat een bijzondere onderzoeksmaatregel is, maar kniebuigingen maken volledig ontkleed mogen dus wel binnen de fouille).
De ontkleding moet gradueel, in fasen, gebeuren, door eerst het bovenlichaam te ontbloten en vervolgens, nadat de persoon zich opnieuw heeft kunnen aankleden, het onderlichaam te ontbloten.
Je statement was dan ook "zorg dat je niets mee hebt en de hond blaft niet". Ik gok dat je ook geen bom mee had op het vliegveld?
Ja dan is het geen ultiem correct statement. En dat mensen niet al te happy zijn als ze uit de kleren moeten omdat Lassie dat beslists moet je dan ook wel begrijpen.99% van de keren een true statement.
Ik heb letterlijk 10tallen keren tussen die honden moeten lopen met mijn vrienden. 0 false calls. 1x iemand mee die anders nooit meeging die de braafste van de wereld was en die had blaf blaf en apart. Hebben die pas een uur later teruggezien. We spreken letterlijk meer dan 20y geleden. Tussen dan en nu 0 false calls gehad... Lijkt me nu niet dat die honden in Ostend Beach plots 50% false calls gaan geven.
Je moet niet 1h voor je naar daar gaat in een weetdampwolk gaan hangen of je lief aflekken dat juist 7g coke binnengesjast heeft... Om even de obvious facts te staten.
Ah, die wijziging had ik nog niet meegekregen. Thanks! Goed dat daar nu een duidelijke procedure voor opgenomen is in de WPA.Het is wettelijk niet meer toegestaan om bij een gerechtelijke fouille een volledige ontkleding te doen. Is een recente wijziging in de WPA. Staat ook letterlijk in mijn quote die uit de WPA komt. Nog eens voor de duidelijkheid: