PlayStation 5 Pro

Misschien offtopic maar kom, het is gewoon triest dat we nu voor een einde generatie gpu zoals de 4080 super nog altijd de volle pot moeten betalen, wie gaat dat nu nog kopen als er deze maand een nieuwe reeks aankomt? Nvidia heeft enorm geprofiteerd van de crypto gekte waardoor de prijzen enorm de lucht in gevlogen zijn en dan hebben ze kunstmatig de prijzen verder hoog gehouden (en nu dankzij AI is gaming ook niet meer hun hoofdverdienste)

Sony zal goed cashen op die PS5 Pro, maar anderzijds gaan ze daar ook geen gigantische aantallen van verkopen denk ik? Je moet dan nog eens een diskdrive kopen ook, dus je komt dan al rond of voorbij de 900 euro uit alles bij elkaar. Dat is al meer iets voor de hardcore gamer dan speelgoed voor de kindjes.

Ik twijfel nu toch wel hard.

Zijn net verhuisd en de gastjes hebben boven een gigantische speelkamer met TV-hoek. Daar staat nu de PS4-pro. Voor hen is dat echt meer dan voldoende, ze spelen toch vooral games als Fortnite, Roblox, Minecraft, Rocket League... dus graphics zijn niet echt belangrijk.

Ik ging dan voor mezelf voor beneden een PS5-pro aanschaffen. Maar de laatste tijd game ik meer op mijn Acer laptop. Is wel al 6 of 7 jaar oud met een NVIDIA GTX1050, maar ik speel voorlopig vnl iets oudere games (games die uitkwamen tot pakweg 2020) en die draaien daar perfect op.

Maar gezien ik nu wel weer de smaak op laptop/ PC te pakken heb én ik op PS5 enkel zal kunnen gamen wanneer mijn vrouw er niet is en/of de TV vrij is, twijfel ik dus of ik niet beter een nieuwe game laptop aanschaf. Desktop is moeilijker want ik game in de living aan tafel, om zo toch nog ergens "aanwezig" te zijn (mijn vrouw zou het niet echt leuk vinden mocht ik telkens alleen boven zitten en zij beneden :tongue: ).

Ik zou dan ook wel een nieuw extern scherm moeten aanschaffen terwijl ik wel een meer dan deftige 4k TV heb.

Ik vermoed wel dat ik voor een ietwat deftige gaming laptop + scherm richting 3k ga? Dan lijkt die 900€ voor een PS5 pro met disc drive toch wel weer interessant.

Zijn net verhuisd en de gastjes hebben boven een gigantische speelkamer met TV-hoek. Daar staat nu de PS4-pro. Voor hen is dat echt meer dan voldoende, ze spelen toch vooral games als Fortnite, Roblox, Minecraft, Rocket League... dus graphics zijn niet echt belangrijk.

Ik ging dan voor mezelf voor beneden een PS5-pro aanschaffen. Maar de laatste tijd game ik meer op mijn Acer laptop. Is wel al 6 of 7 jaar oud met een NVIDIA GTX1050, maar ik speel voorlopig vnl iets oudere games (games die uitkwamen tot pakweg 2020) en die draaien daar perfect op.

Maar gezien ik nu wel weer de smaak op laptop/ PC te pakken heb én ik op PS5 enkel zal kunnen gamen wanneer mijn vrouw er niet is en/of de TV vrij is, twijfel ik dus of ik niet beter een nieuwe game laptop aanschaf. Desktop is moeilijker want ik game in de living aan tafel, om zo toch nog ergens "aanwezig" te zijn (mijn vrouw zou het niet echt leuk vinden mocht ik telkens alleen boven zitten en zij beneden :tongue: ).

Ik zou dan ook wel een nieuw extern scherm moeten aanschaffen terwijl ik wel een meer dan deftige 4k TV heb.

Ik vermoed wel dat ik voor een ietwat deftige gaming laptop + scherm richting 3k ga? Dan lijkt die 900€ voor een PS5 pro met disc drive toch wel weer interessant.

Playstation Pro met een Portal voor als ze thuis is. 😉

Of een base PS5? Kunt ge evengoed op een desktop zetten en aan PC scherm aansluiten. 6 a 7 jaar oude PC games lopen overigens over het algemeen uitzonderlijk goed op een Steamdeck.

Of het equivalent in laptop gaat nu niet zoveel duurder zijn dan een PS5 pro.

Weet vooral welke games je wilt spelen.

Of een base PS5? Kunt ge evengoed op een desktop zetten en aan PC scherm aansluiten. 6 a 7 jaar oude PC games lopen overigens over het algemeen uitzonderlijk goed op een Steamdeck.

Of het equivalent in laptop gaat nu niet zoveel duurder zijn dan een PS5 pro.

Weet vooral welke games je wilt spelen.

Ik speel nu natuurlijk bewust wat oudere games omdat mijn beestje ook wat ouder is. Maar het zijn wel games waar de graphics toch belangrijk zijn.

Ik zou dus wel de meest recente games (adventure, shooters,...) op high level graphics willen kunnen spelen.

Wel, gezien Sony vrij spel krijgt, verwacht maar zeker een PS6 in 2027. Pro zou'k dus enkel aanraden als ge serieus Sony gezind zijt.
Pc midrange met scherm(27) zal een goeie 2K kosten. Ik zeg altijd kies zeker 1 game voor je investeert in een platform.

Als de dominostenen aan het vallen gaan en Trump weldegelijk Canada te lijve gaat, dan ziet China zijn kans om Taiwan in te palmen en dan zijn we voor de korte toekomst wel naar zware prijzen aan het kijken naar alles wat een paar chips heeft steken.
zo heb ik mezelf een paar weken geleden ook maar een vlug een pc getrakteerd van 2+k, het was de verantwoordelijke keuze :unsure:

Wel, gezien Sony vrij spel krijgt, verwacht maar zeker een PS6 in 2027. Pro zou'k dus enkel aanraden als ge serieus Sony gezind zijt.
Pc midrange met scherm(27) zal een goeie 2K kosten. Ik zeg altijd kies zeker 1 game voor je investeert in een platform.

Als de dominostenen aan het vallen gaan en Trump weldegelijk Canada te lijve gaat, dan ziet China zijn kans om Taiwan in te palmen en dan zijn we voor de korte toekomst wel naar zware prijzen aan het kijken naar alles wat een paar chips heeft steken.
zo heb ik mezelf een paar weken geleden ook maar een vlug een pc getrakteerd van 2+k, het was de verantwoordelijke keuze :unsure:
Als iemand vraagt waarom, gewoon op Trump steken, slim!

Ik probeer vanavond hetzelfde thuis met mijn Pokémon aankopen xD

Heb mezelf ook een veel te dure upgrade cadeau gedaan, maar dat kan gezien de geopolitieke toestand nog meevallen uiteindelijk
Van een R7 7800X3D met RTX3080 en 32GB DDR5 5200 naar een R7 9800X3D met RTX5080 en 32GB DDR5 6000MHz.
Met de overschot stel ik een 2de PC samen met een i5 13400 als CPU, voor de kinderen.

Dat zal naast de PS5 slim (30th aniversary) moeten volstaan.

Heel gemakkelijke keuze imo. PC heeft na al die jaren nog steeds shader issues met Unreal Engine 5, veruit de meest populaire engine voor AA(A) games. Als er één ding is wat ik persoonlijk haat, dan is het stutter, nog liever een constante 30 fps en soms wat drops (wat je natuurlijk op een moderne console zoals de PS5/XSX niet hebt) dan een volledige freeze van de gameplay. Niets dat me meer uit een game haalt dan dat. PC optimization is de laatste jaren echt een serieus pijnpunt geworden (zie Monster Hunter: Wilds voor een recent voorbeeld), tenzij je voornamelijk indie games speelt maar daar heb je zelfs ook geen 3080 voor nodig :p.

Probleem is vooral dat grafische kaarten verschrikkelijk duur geprijsd staan, je hebt een PS5 (Pro) voor minder geld. Veel minder hassle dan met een PC en het geeft ook degelijk beeld.

Iemand die vraagt wat hij best koopt om te kunnen gamen zal ik niet zo vlug meer een PC aanraden (tenzij voor meer specifieke games zoals multiplayer/FPS en zaken gelijk flight simulator en zo - of als iemand de allerbeste ervaring wilt en er niet mee inzit om veel geld uit te geven).

Klein vraagje. PS5 Pro met disc drive hier, en de laatste maanden/half jaar maakt mijn console om de 10-15 minuten echt een hard knappend, eenmalig geluid. Eens opgezocht online en zou blijkbaar aan installatie disc drive kunnen liggen. Heb die drive echter al meerdere keren opnieuw geïnstalleerd en blijft dat geluid maken. Nog iemand hier last van gehad, of een idee waar dit aan kan liggen of hoe op te lossen?

Console staat recht op een stand, en is volledig vrij langs alle kanten dus goed verlucht. Geen rokers in huis, en recent de fans ook nog volledig proper gemaakt.

En zonder de disk drive al geprobeerd? Komt er dan ook da knappend geluid uit voort? Indien niet, ligt het puur aan die disk drive, maar gelukkig is deze easy te vervangen als hij de geest geeft... Als je nog garantie hebt vervangen.. En anders nieuwe... PS5 Pro hier met disk drive van mijn slim en geeft geen probleem...

Terug
Bovenaan