PlayStation 5 Pro

Geen Atmos is ook iets wat ik niet zou willen afgeven, dus ik snap u keuze wel.

Zijn er eigenlijk veel games die hier duidelijk gebruik van maken ? Of welke games zijn goede showcases ?

Heb recent mijn AVR vervangen naar een Denon met Atmos, en verwacht eind van de maand een stelletje (goedkope) Atmos speakers maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik die goed kan testen :). Als ik vorige week opzocht of je in de PS5 beter Linear PCM dan wel Atmos kiest, leek de consensus zelfs te zijn om PCM te kiezen (dus zonder Atmos) omdat a) dit uncompressed is, b) je hierbij ook exact je luidspreker posities kunt instellen, c) er weinig echte Atmos games zijn, d) er zit wat latency op Atmos.

Zijn er eigenlijk veel games die hier duidelijk gebruik van maken ? Of welke games zijn goede showcases ?

Heb recent mijn AVR vervangen naar een Denon met Atmos, en verwacht eind van de maand een stelletje (goedkope) Atmos speakers maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik die goed kan testen :). Als ik vorige week opzocht of je in de PS5 beter Linear PCM dan wel Atmos kiest, leek de consensus zelfs te zijn om PCM te kiezen (dus zonder Atmos) omdat a) dit uncompressed is, b) je hierbij ook exact je luidspreker posities kunt instellen, c) er weinig echte Atmos games zijn, d) er zit wat latency op Atmos.
die atmos is normaal gezien ook uncompressed ( https://www.homeowner.com/theater-and-stereo/what-is-dolby-mat) maar gewoon die pcm geupmixed. er zijn inderdaad weinig native atmos games en het hangt van game tot game af. ik merk weinig verschil.

het probleem in mijn geval is dat ik niet perse atmos wil, maar wel uncompressed audio. Ik heb toch gewoon upfiring speakers en dat vanboven effect is niet super waarneembaar.

die atmos is normaal gezien ook uncompressed ( https://www.homeowner.com/theater-and-stereo/what-is-dolby-mat) maar gewoon die pcm geupmixed. er zijn inderdaad weinig native atmos games en het hangt van game tot game af. ik merk weinig verschil.

Volgens al wat ik vind, gebruikt de PS5 DD+ voor zijn Atmos en dat is dus compressed. Je upmixing comment snap ik niet goed. Het gaat over wat de PS5 naar je receiver stuurt, dus zelfs als het upmixing is van een uncompressed 5.1 (laat staan stereo) track in een game, dan nog gaat het compressed naar de receiver.
Ik moet zelf nog verder testen, maar als de PS5 effectief upmixing doet van 2.0/5.1 games naar Atmos gewoon omdat je Atmos enabled hebt in je PS5, is dat toch wel een spijtige zaak. Als ik 2.0/5.1 wil laten upmixen naar Atmos, zal ik dat de receiver wel laten doen. Betekent ook dat als je zowel Atmos games als games in zuivere 2.0/5.1 wil spelen, je telkens in je PS5 settings moet gaan om die audio-output aan te passen :(.

Laatst bewerkt:
Atmos in games is helaas nog steeds redelijk gimmicky.
Zeker als je met upfiring werkt.
Beste setups zijn full fledged atmos home theater OF een degelijke headphone.
Beste games die ik hiermee heb gespeeld zijn spiderman 2 en Alan Wake 2.
Vooral de settings in je ps5, je scherm en je AVR matchen is essentieel en kan grote verschillen betekenen.

Zo heb ik eens een tijdje met high latency gegamed omdat een LG software update de game modus had uitgezet. En een hdmi van input veranderen op de avr kan een wereld van verschil maken. Die van mij heeft maar 2 poorten die 8k/60hz of 4k/120hz ondersteunen met VRR.

Atmos in games is helaas nog steeds redelijk gimmicky. Zeker als je met upfiring werkt.
Beste setups zijn full fledged atmos home theater OF een degelijke headphone.

Volgens mij ondersteunen PS5 games officieel zelfs geen Atmos. 3D sound in de PS5 is via hun proprietary Tempest engine. Vervolgens kan het geluid gecodeerd worden naar een bepaald output formaat. Van day 1 was dat dus enkel headphones met psycho-akoestische truken. Atmos als output formaat is pas vorig jaar geïntroduceerd. Tot dan werd Tempest audio dus eigenlijk gedownmixed naar 5.1 (PCM, DD of DTS).

Ik heb gisteren overigens eens kort getest en zoals ik eerder al vreesde, is je output altijd Atmos als je dat enablet in het menu. Zelfs als het een simpel game is met stereo output (getest met Galaga - wat mogelijks zelfs mono is). Ik moet wel zeggen dat het alleszins niet surround klonk. Dus wellicht positioneren ze stereo zodanig in de Atmos space dat elke receiver dat hard mapt naar L+R (en/of C). Ik had bij het testen eigenlijk ook eens dichtbij mijn speakers moeten luisteren om te zien waar het geluid nu juist uit kwam.

PS4 games daarentegen gebruiken geen Tempest en zijn dus (waar toepasselijk) rechtstreeks gecodeerd in 5.1. Het is dan weer de PS5 die die 5.1 in een Atmos wrapper duwt en wellicht weer gewoon statische posities gebruikt in de Atmos space bij het encoden.

Volgens mij ondersteunen PS5 games officieel zelfs geen Atmos. 3D sound in de PS5 is via hun proprietary Tempest engine. Vervolgens kan het geluid gecodeerd worden naar een bepaald output formaat. Van day 1 was dat dus enkel headphones met psycho-akoestische truken. Atmos als output formaat is pas vorig jaar geïntroduceerd. Tot dan werd Tempest audio dus eigenlijk gedownmixed naar 5.1 (PCM, DD of DTS).

Ik heb gisteren overigens eens kort getest en zoals ik eerder al vreesde, is je output altijd Atmos als je dat enablet in het menu. Zelfs als het een simpel game is met stereo output (getest met Galaga - wat mogelijks zelfs mono is). Ik moet wel zeggen dat het alleszins niet surround klonk. Dus wellicht positioneren ze stereo zodanig in de Atmos space dat elke receiver dat hard mapt naar L+R (en/of C). Ik had bij het testen eigenlijk ook eens dichtbij mijn speakers moeten luisteren om te zien waar het geluid nu juist uit kwam.

PS4 games daarentegen gebruiken geen Tempest en zijn dus (waar toepasselijk) rechtstreeks gecodeerd in 5.1. Het is dan weer de PS5 die die 5.1 in een Atmos wrapper duwt en wellicht weer gewoon statische posities gebruikt in de Atmos space bij het encoden.
Je bent volgens mij inderdaad beter af om het in PCM te zetten met een degelijke home theater setup. Die psycho-akoestische trukken werken heel goed in de headphones, maar in mindere mate, niet pf contraproductief in speaker layouts.

Jammer is al, gelukkig is atmos wel denderend voor de gemiddelde film bluray release.

Die psycho-akoestische trukken werken heel goed in de headphones, maar in mindere mate, niet pf contraproductief in speaker layouts.

Bij de PS5 wordt dat ook niet gedaan he. Sinds de PS5 Atmos supporteert, is het eigenlijk een simpele mapping van de localisatie in Tempest naar localisatie in Atmos. Ik meen wel eens ergens gelezen te hebben dat Tempest veel meer concurrent objects supporteert dan Atmos, dus moet er toch nog ahw gedownmixt worden. Als je de PS5 instelt op PCM, ga je per definitie maar 5.1 (of 7.1?) in je output hebben, maar anderzijds: hoeveel games hebben effectief audio in de hoogte (en benutten dus Atmos) ? Maar het is dus niet zo dat als je PCM/DD/DTS instelt, dat hij dan psycho-akoestische truken gaat doen om hoogte te simuleren over 5.1.

Gisteren wel eens wat zitten experimenteren met Height Virtualizer in mijn nieuwe Denon (omdat mijn hoogtespeakers nog onderweg zijn), en tot mijn verbazing kon ik effectief wel (met ogen toe) sommige geluiden in GT7 op hoogte localizeren (dus hoger dan waar mijn speakers staan).

Bij de PS5 wordt dat ook niet gedaan he. Sinds de PS5 Atmos supporteert, is het eigenlijk een simpele mapping van de localisatie in Tempest naar localisatie in Atmos. Ik meen wel eens ergens gelezen te hebben dat Tempest veel meer concurrent objects supporteert dan Atmos, dus moet er toch nog ahw gedownmixt worden. Als je de PS5 instelt op PCM, ga je per definitie maar 5.1 (of 7.1?) in je output hebben, maar anderzijds: hoeveel games hebben effectief audio in de hoogte (en benutten dus Atmos) ? Maar het is dus niet zo dat als je PCM/DD/DTS instelt, dat hij dan psycho-akoestische truken gaat doen om hoogte te simuleren over 5.1.

Gisteren wel eens wat zitten experimenteren met Height Virtualizer in mijn nieuwe Denon (omdat mijn hoogtespeakers nog onderweg zijn), en tot mijn verbazing kon ik effectief wel (met ogen toe) sommige geluiden in GT7 op hoogte localizeren (dus hoger dan waar mijn speakers staan).
Weet ik, er is wel degelijk hoogte geluid, dat is zeker, maar je moet daarvoor atmos enablen in de audio settings.

Dan gebruikt de ps5 of ps5 pro die tempest engine, anders upmixt ie wellicht de default output.

Stereo upmixen geeft vaak ongewenste resultaten, dus voor meer transparency, lijkt linear pcm beter. Helaas is er dan nooit hoogte geluid in begrepen. Dat zouden ze moeten toelaten.

Nog wat technische uitleg door Mark Cerny.

Maar 't is echt wel héél technisch deze keer. Architecture, flops, geometry, acceleration structure, intersection engine, machine learning, convolutional neural network, etc.

good-burger.gif

En op bezoek bij DigitalFoundry:

Mark Cerny destijds ontmoet en zelfs samen geluncht met hem.
Aangename, doodnormale mens. Denk er met plezier aan terug.

Ik heb 2 diskdrives kunnen bestellen bij Dreamland en ga er morgen om. Als er iemand geïnteresseerd is in de 2de, voor aankoopprijs geef ik hem gerust mee :)

Terug
Bovenaan