PlayStation 5 Pro

Offtopic maar :
Lening huis = 1600
Lening wagen = 500 ( loopt af in Jan )
Crèche = 600 euro per maand
Bijkomende kleine lening voor renovatie= 400 per maand

Winkel = kleine 800 euro per maand ( pampers en Shit zijn duur ) . Vroeger was dit rond de 400-500 per maand.

Bon wij kunnen nog makkelijk elke maand 1000 euro sparen, maar het is de luxe die allemaal veel duurder geworden. Zoek eens een random IKEA meubel op voor corona en nu . Prijs is x3 gegaan. Mijn loon niet hoor.

Wetende dat het gemiddeld gezin ergens in de 4000-5000 euro valt , geloof ik gerust dat het geen prioriteit is om een pro te kopen.
Veel leningen dus zoals ik dacht :p

Ik ben blij dat ik geen auto lening meer heb ( al lang niet meer ondertussen ) en dat de kleine naar school gaat en we van die crèche en pampers vanaf zijn. Wel een klein extra renovatie lening die we nog extra afbetalen, maar die stelt nu ook niet zo veel voor en is volgend jaar afbetaald.

Ik vond het vooral zot om lezen omdat wij tussen de 5 - 5,5 k zitten samen met ook een huis, kind, wagen, etc etc en wij echt beiden nog relatief makkelijk €500 elk sparen iedere maand. En dat terwijl ik zelf toch wel eens een gat in mijn hand durf te hebben als het aan komt op mijn hobbies 😅

Het gat is gelukkig niet zo groot dat er €1000 euro gaat door vallen voor een PS5 Pro, ik zal wrs eerder eens wat geld aan de kant beginnen zetten voor een nieuwe PC volgend jaar met een budget van rond de €2000 denk ik, waar ik hopelijk toch weer 6-7 jaar ofzo mee verder kan.

Eigenlijk gaan we op momenten als deze Game Mania nog missen. Die zouden sowieso een mooie actie gedaan hebben voor een omruiling PS5/PS5 slim naar PS5 Pro

Eigenlijk gaan we op momenten als deze Game Mania nog missen. Die zouden sowieso een mooie actie gedaan hebben voor een omruiling PS5/PS5 slim naar PS5 Pro
Awel ik dacht gisteren hetzelfde.
Veel geklaag over de prijzen die men nog kreeg voor 2dehands bij GM (niet onterecht).

Maar onder de collega's op het werk viel ook al "ik ga hem inruilen met een inruilactie", maar vraag me dan toch af waar? :)

Linus legt het perfect uit hier.
Filmpje nog niet gezien maar Ik vind 700$ een perfect normale prijs hiervoor. Het probleem is de prijzen in de andere gebieden. Dit is een niche product voor een publiek dat $700 neerlegt voor een grafische kaart, niet voor de tieners die elk jaar hun fifa of COD spelen.
Een console is in het algemeen altijd gesubsidieerd, en ze verdienen op de software, maar dat is hierbij niet het geval.

Voor de prijs had de drive er waarschijnlijk wel bij gemogen maar daar zullen wel bundels voor komen denk ik.

Filmpje nog niet gezien maar Ik vind 700$ een perfect normale prijs hiervoor. Het probleem is de prijzen in de andere gebieden. Dit is een niche product voor een publiek dat $700 neerlegt voor een grafische kaart, niet voor de tieners die elk jaar hun fifa of COD spelen.
Een console is in het algemeen altijd gesubsidieerd, en ze verdienen op de software, maar dat is hierbij niet het geval.

Voor de prijs had de drive er waarschijnlijk wel bij gemogen maar daar zullen wel bundels voor komen denk ik.
Een gpu dat nog 700 euro koste? Dan spreken we van 2020 of verder in de tijd terug? Een 2080Ti koste nog 1500 euro dacht ik.
Maar een PS5 pro met dezelfee CPU als de gewone PS5 en een GPU die tot 60fps 4k kan gaan is wel een zeer kleine verbetering die de prijs niet echt rechtvaardigt zonder disc drive en een vertical stand die apart wordt verkocht.

Een gpu dat nog 700 euro koste? Dan spreken we van 2020 of verder in de tijd terug? Een 2080Ti koste nog 1500 euro dacht ik.
Maar een PS5 pro met dezelfee CPU als de gewone PS5 en een GPU die tot 60fps 4k kan gaan is wel een zeer kleine verbetering die de prijs niet echt rechtvaardigt zonder disc drive en een vertical stand die apart wordt verkocht.
Misschien moeten we eerst afwachten en zien hoe de games draaien ten opzichte van mid tot high end pc's door middel van DF filmpjes bijvoorbeeld. En dan kunnen we echt bepalen of de pro zijn prijs waard is of niet. Net als @gamer5 vind ik de prijs van 800 euro overdreven, het had dan 700 euro moeten geweest zijn, zoals 700 $ in Amerika. Uiteraard was goedkoper nog beter geweest, maar die tijd is helaas voorbij...

700 dollar in Amerika is zonder btw. Elke staat heeft daar een aparte btw mensen vergeten dat precies snel. 800 euro bij ons is met BTW.
In US gaan sommige mensen afhankelijk van de staat waar ze zitten ook tegen de 800 of meer dollar moeten betalen. En sommigen minder.

Niet dat ik de prijs wil goed praten, maar wat mensen gelijk wel wat over het hoofd zien is dat je bij een console nog altijd betaald voor het totaal pakket van het toestel. Zelf een PC samenstellen met componenten vergelijken met een toestel kopen dat helemaal uitgedokterd is om zo performant mogelijk te zijn met de onderdelen die er inzitten en de software die alles aan elkaar bind kost ook geld.

Je betaalt ook voor de nieuwe AI die ze ontwikkeld hebben, zo iets komt niet gratis. Dit zit allemaal verwerkt uiteraard in het totale performance/prijs pakket en is dus wel lastig om hier een prijs op te kleven van wat terecht is en wat niet. Het is een beetje hetzelfde verhaal als een Iphone kopen, je betaald deels voor de naam, de research die ze telkens weer opnieuw voeren en dan moeten doorrekenen in hun toestel, zodat ze die research kunnen blijven doen en zodat ze kunnen blijven ontwikkelen voor het OS, net zoals dat Sony ook blijft ontwikkelen aan hun OS en software.

Weet je nog de tijd dat je betaalde voor je OS op windows pc's... :)

Ik vind 900 ook stevig ze, don't get me wrong. Maar ik denk wel dat ze dat daar ook wel beseffen dat dit zeer stevig is en daar zal dan wel een reden achter zitten dat ze dit nodig vinden, gewoon voor de fun gaan ze dat ook niet doen. Als zij nu vinden dat het 920 euro is voor alles dan gaat 700 voor alles sowieso gene realistische prijs geweest zijn. Maar mss wel 800...

Misschien doen ze dit om niet later te moeten verhogen zoals bij de base PS5, of misschien doen ze het om marge te maken om later toch korting te kunnen geven en nu te kijken hoeveel die hard fans er volle pot voor willen geven het eerste jaar.

Productie hiervan zal ook wel lager liggen dan het base model, geloof maar niet dat ze hier geen rekening mee gaan houden, zij gaan de markt gewoon aftasten en zullen daar wel conclusies uit nemen en zo nodig bij sturen. Waarom denk je dat het eerst alleen maar verkrijgbaar is via hun eigen store, dat is veel makkelijker te regelen en ze kunnen zelf scalping wat in het oog houden.

Technologie en early adapters is 99% van de tijd in je nadeel.

Laatst bewerkt:
Zijn toch nog genoeg GPU’s rond die prijs?
Heb hier gelezen dat het rond de 7700XT zit maar waarschijnlijk met betere RT omwille van de RDNA4 technologie in de chip.
Er zit ook extra ML chips in voor PSSR (als dat nog maar in de buurt komt van DLSS is dat een huge win).
7700XT is 430€, laten we naar boven afronden €450 voor de extra’s. Dan zit je met al de rest toch snel aan 700?

Again, vind 800€ ook teveel. Maar 700$ vind ik perfect te verdedigen. Als de beloftes waargemaakt worden natuurlijk :)

Er komt inderdaad nog tax bij maar Sony heeft altijd de prijzen zo geadverteerd en in het algemeen was dat altijd USD=EUR.

Het gaat bij velen ook niet enkel over een PC OF een console.

Mijn ervaring is dat veel mensen met een game PC ook een console hebben.
En net die mensen zullen nu
En ik denk dat de meeste onder ons ook wel weten dat je niet ver gaat lopen met een 'game' pc van 1000 euro :)

Je betaalt ook voor de nieuwe AI die ze ontwikkeld hebben, zo iets komt niet gratis. Dit zit allemaal verwerkt uiteraard in het totale performance/prijs pakket en is dus wel lastig om hier een prijs op te kleven van wat terecht is en wat niet. Het is een beetje hetzelfde verhaal als een Iphone kopen, je betaald deels voor de naam, de research die ze telkens weer opnieuw voeren en dan moeten doorrekenen in hun toestel, zodat ze die research kunnen blijven doen en zodat ze kunnen blijven ontwikkelen voor het OS, net zoals dat Sony ook blijft ontwikkelen aan hun OS en software.

Ik vind 900 ook stevig ze, don't get me wrong. Maar ik denk wel dat ze dat daar ook wel beseffen dat dit zeer stevig is en daar zal dan wel een reden achter zitten dat ze dit nodig vinden, gewoon voor de fun gaan ze dat ook niet doen. Als zij nu vinden dat het 920 euro is voor alles dan gaat 700 voor alles sowieso gene realistische prijs geweest zijn. Maar mss wel 800...

puntje 1 gaat gewoon rebranded amd tech zijn hoor. Chip is ontwikkeld door amd, alle kennis zit daar. uiteindelijk is een playstation ook maar een linux box die draait op alledaagse pc hardware. Xbox la meme chose, dat is letterlijk een windows 10 pc met een reskinned gui.

puntje 2 : sony is een bedrijf, een bedrijf heeft aandeelhouders, aandeelhouders willen zoveel mogelijk geld uit uw zakken halen. iemand heeft misschien de berekening gemaakt dat high margin low volume hun meer oplevert dan high volume low margin.

ze zijn de eerste niet die deze weg inslaan. dat is een algemene trend in tech ( zie apple, nvidia,... )

nvidia verkoopt liever 1 datacenter gpu van 10 000 euro waar ze 5000 euro winst op maken dan 10 keer een 4080 van 1000 euro waar ze elk 500 euro winst op maken. want minder support, minder shipping kosten, minder garantie, minder opslagruimte, ....

liefst vanal verkopen ze hele racks met honderden van die DC gpu's preinstalled natuurlijk. face it, de voorbije 5-6 jaar zijn gamers 5de wiel aan de wagen geworden voor de verkoop van grafische kaarten.

Amd zal ook wel zijn marges verhoogd hebben op de ps5 pro chip en dit zal deels meespelen met de prijs. Ze zijn niet meer hetzelfde bedrijf dat afhankelijk van de verkoop van hun console chips om te bijven bestaan. dat is ondertussen ook bijzaak geworden. ooit waren console chips ongeveer 50% van hun gpu revenue, nu zal dat nog geen 5% zijn.

ben nu wel benieuwd naar de switch 2. het verbaasd me dat nvidia zelf een productielijn wil aanleggen voor zulke low margin chips. die maken zelf geen gpu's meer onder de 500 euro xD

Laatst bewerkt:
puntje 1 gaat gewoon rebranded amd tech zijn hoor. Chip is ontwikkeld door amd, alle kennis zit daar.

puntje 2 : sony is een bedrijf, een bedrijf heeft aandeelhouders, aandeelhouders willen zoveel mogelijk winst uit uw zakken trekken. iemand heeft misschien de berekening gemaakt dat high margin low volume hun meer oplevert dan high volume low margin.

ze zijn de eerste niet die deze weg inslaan. dat is een algemene trend in tech ( zie apple, nvidia,... )
Klopt, dat is ook wat ik bedoel met ze gaan dit niet zo maar gedaan hebben, dit gaat wel een bewuste keuze geweest zijn.
Maar je kan ook niet alles doorschuiven naar AMD hoor, dat is wat kort door de bocht.

puntje 1 gaat gewoon rebranded amd tech zijn hoor. Chip is ontwikkeld door amd, alle kennis zit daar.

puntje 2 : sony is een bedrijf, een bedrijf heeft aandeelhouders, aandeelhouders willen zoveel mogelijk winst uit uw zakken trekken. iemand heeft misschien de berekening gemaakt dat high margin low volume hun meer oplevert dan high volume low margin.

Maar low volume maakt het voor game developers minder interessant om er veel moeite in te steken, want je kan voor het game op PS5 pro maar hetzelfde vangen als voor een OG PS5. Dus ga je je daar op concentreren.

Maar low volume maakt het voor game developers minder interessant om er veel moeite in te steken, want je kan voor het game op PS5 pro maar hetzelfde vangen als voor een OG PS5. Dus ga je je daar op concentreren.
Denk dat dat echt wel mee valt voor de ontwikkelaars om daar gewoon rekening mee te houden. Tis niet dat dit hun ontwikkelingstijd gaat verdubbelen of zo. Niet elke studio zal dit waarschijnlijk doe en zal iets zijn dat wa meer gaan zien bij first party games om mee uit te pakken en dus ook die nieuwe consoles te promoten.

dat maakt voor sony niet uit hé,

die verdienen er niks meer of minder aan of jij nu the last of us 2 aan 30 fps speelt op je base ps5 of aan 60 fps op je pro. akkoord dat devs minder gaan optimaliseren, maar voor de bankrekening van sony boeit dat niet :p er gaan volgens mij niet significant meer of minder ps5's in totaal verkocht worden, de verhouding tussen de base en de pro gaat gewoon veel meer verschuiven naar het base model vermoed ik. De ps4 pro was ook niet echt Super populair? install base van om en bij de 30% IIRC.

dat maakt voor sony niet uit hé,

die verdienen er niks meer of minder aan of jij nu the last of us 2 aan 30 fps speelt op je base ps5 of aan 60 fps op je pro. akkoord dat devs minder gaan optimaliseren, maar voor de bankrekening van sony boeit dat niet :p er gaan volgens mij niet significant meer of minder ps5's in totaal verkocht worden, de verhouding tussen de base en de pro gaat gewoon veel meer verschuiven naar het base model vermoed ik. De ps4 pro was ook niet echt Super populair? install base van om en bij de 30% IIRC.

Weet dat niet, bij 800 euro of 950 euro voor een hele set (PS5 pro, stand, disc drive) gaan mensen toch al eens nadenken wat de voordelen van een PS5 Pro zijn. En als dan de games niet/nauwelijks beter zijn.

Maar idd, Sony zal de berekening wel gemaakt hebben zeker.

Wetende dat het gemiddeld gezin ergens in de 4000-5000 euro valt , geloof ik gerust dat het geen prioriteit is om een pro te kopen.

Van de website van BNPP Fortis.
Maandinkomen
Als we rekening houden met de inkomens uit arbeid, uitkeringen en alimentaties, dan ontvangt 3% van de huishoudens een totaal netto maandinkomen van minder dan 1.000 euro, 11% tussen 1.000 en 1.500 euro, 40% tussen 1.500 en 3.000 euro, 38% tussen 3.000 en 4.999 euro en 9% meer dan 5.000 euro. 15% van de eenoudergezinnen, 60% van de ‘klassieke’ gezinnen en 50% van de nieuw samengestelde gezinnen hebben een inkomen boven 3.000 euro. 28% van de eenoudergezinnen heeft een maandinkomen van minder dan 1.500 euro. Ook 8% van de 'klassieke' gezinnen heeft zo'n laag inkomen. Voor nieuw samengestelde gezinnen is dat 17%.
54% zit onder de 3k, neem van de 3-5k range nog 20% onder de 4k en de overige 18% erboven, dat maakt dat 27% of slechts 1/4de van de gezinnen een gezinsinkomen boven de 4k/maand heeft. 4-5k is dus niet het gemiddelde.

700 dollar in Amerika is zonder btw. Elke staat heeft daar een aparte btw mensen vergeten dat precies snel. 800 euro bij ons is met BTW.
In US gaan sommige mensen afhankelijk van de staat waar ze zitten ook tegen de 800 of meer dollar moeten betalen. En sommigen minder.
met BTW is dan nog max 750 dollar. is nog altijd een pak onder de 881 dollar dat het hier kost.

Terug
Bovenaan