Play4: Dealen met Coke - Eric Goens

Ik durf zelf zeggen dat heel veel criminelen een écht probleem zouden hebben indien we coke zouden legaliseren.
Een deel van weg, dat klopt. En de gevangenissen lopen leeg, dat klopt ook.

Maar niet vergeten dat criminelen zich ook intensief bezig houden met legale producten als sigaretten. Of vastgoed. Of hoeren.

Voor die boys is er altijd business

In de reportage tonen ze dat het zorgt voor werk & inkomsten in landen als Colombia. Of dat 100% waar is, laat ik in het midden. Die ene man zei dat dat zijn enigste uitweg was omdat er geen scholen waren en niet voldoende werk. Het zal alleszins meer verdienen.

Ach ja, gokken en sigaretten en drank zijn ook legaal. Maar heel wat Belgen hebben met deze 3 producten geen enkel probleem. Net zoals er ook heel wat Belgen zijn die verslaafd zijn aan deze 3 producten, of toch een van de 3.

En zoals je zei bestaan er illegale gok-bijeenkomsten voor poker, zijn er die de sigaretten illegaal verhandelen. Enkel in drank zie ik geen illegale handel, tenzij dan de cafébazen die hun bier in de Colruyt kopen :D :D

Die huurmoordenaar...ik denk dat het dunnetjes door uw broek loopt, 1 verkeerd woord op het verkeerde moment is voor zo iemand genoeg voor een paar extra kerven op de kerfstok en wakker zal hij er niet van liggen. Het product van een land met weinig/geen kansen!

Die huurmoordenaar...ik denk dat het dunnetjes door uw broek loopt, 1 verkeerd woord op het verkeerde moment is voor zo iemand genoeg voor een paar extra kerven op de kerfstok en wakker zal hij er niet van liggen. Het product van een land met weinig/geen kansen!
Je moet nog altijd wel bepaalde “kwaliteiten” bezitten om dat te doen natuurlijk.
En het is ook niet zo dat die man niet in schrik leeft, elke moord die je pleegt zet de prijs op uw hoofd hoger. Zeker als het over vijandige bendes en groeperingen gaat.

Het druggeld zal altijd wel zijn weg vinden, ook hier in België een land met veel kansen en mogelijkheden heb je mensen die doen alsof ze niks te verliezen hebben.

Die illegale plantages daar in Limburg was toch ook wel confronterend. Zoiets bouw je toch onmogelijk ongezien en niet gehoord denk ik dan.

Je moet nog altijd wel bepaalde “kwaliteiten” bezitten om dat te doen natuurlijk.
En het is ook niet zo dat die man niet in schrik leeft, elke moord die je pleegt zet de prijs op uw hoofd hoger. Zeker als het over vijandige bendes en groeperingen gaat.

Het druggeld zal altijd wel zijn weg vinden, ook hier in België een land met veel kansen en mogelijkheden heb je mensen die doen alsof ze niks te verliezen hebben.

Die illegale plantages daar in Limburg was toch ook wel confronterend. Zoiets bouw je toch onmogelijk ongezien en niet gehoord denk ik dan.
Ik weet dat niet eigenlijk. Als er naast u volk komt wonen dat daar continu met (bouw)materialen over en weer aan het sleuren is, daar kijk je toch niet meer van op? Sociale controle is toch op veel plaatsen al pakken minder dan vroeger.

Ge wilt u daar ook gewoon niet mee moeien. Gewoon om zelf geen problemen te krijgen met de dealers/makers van dat spul. In mijn dorp wist ook iedereen wie de dealer was, maar er ging echt niemand de politie of iets op afsturen.

Ik snap dat ook niet. Wij kennen iemand die een leidinggevende functie heeft bij de Recherche en er zijn steenwegen in België waar hij kan zeggen dat ze om de 250m ooit een plantage hebben gevonden. Het enige wat die man al > 10 jaar zegt is dat ze constant dweilen met de kraan open. Eigenlijk is hun job nutteloos, na al die jaren heeft het weinig verschil gemaakt. Integendeel, het blijft groeien.

Ik snap dat ook niet. Wij kennen iemand die een leidinggevende functie heeft bij de Recherche en er zijn steenwegen in België waar hij kan zeggen dat ze om de 250m ooit een plantage hebben gevonden. Het enige wat die man al > 10 jaar zegt is dat ze constant dweilen met de kraan open. Eigenlijk is hun job nutteloos, na al die jaren heeft het weinig verschil gemaakt. Integendeel, het blijft groeien.
Die mensen kunnen het gevoel hebben dat hun job nutteloos is en ik begrijp waarom maar je moet je daarbij ook durven afvragen wat het alternatief is als je alles gewoon los laat...

Die mensen kunnen het gevoel hebben dat hun job nutteloos is en ik begrijp waarom maar je moet je daarbij ook durven afvragen wat het alternatief is als je alles gewoon los laat...
Dan wordt het legaal zoals sigaretten, alcohol en gokken. Ook 3 stevige kanshebbers op verslaving en enorm slecht voor iedere mens.

Niemand van bij onze recherche vind hun werk nutteloos als ze zoiets oprollen. Ze vinden hun job wel nutteloos als ze maanden gewerkt hebben op een dossier en het parket niet wil meewerken waardoor er maanden werk voor niets was.

En gewoon legaal maken, bij wat ga je de grens dan trekken? Gewoon alles toelaten van drugs? Je beseft niet wat de impact is op de maatschappij en de gezondheidszorg. Nu kunnen ze tenminste iemand voorwaarden opleggen en opvolgen vanuit het parket. En is er maar 1 op 10 die daardoor ervanaf blijft dan is het er toch 1 die mss weer gaat bijdragen aan de maatschappij ipv geld te kosten.

En gewoon legaal maken, bij wat ga je de grens dan trekken? Gewoon alles toelaten van drugs? Je beseft niet wat de impact is op de maatschappij en de gezondheidszorg. Nu kunnen ze tenminste iemand voorwaarden opleggen en opvolgen vanuit het parket. En is er maar 1 op 10 die daardoor ervanaf blijft dan is het er toch 1 die mss weer gaat bijdragen aan de maatschappij ipv geld te kosten.

Ik wil nu wel even nuanceren dat geld kosten aan de gezondheidszorg wel wat kort door de bocht is.
Spreken we over cannabis dan is er buiten psychische problemen niet echt een duidelijke verhoging van problemen. Harddrugs zoals cocaïne en heroine is iets anders.
Bij cocaïne is er de verhoging van de kans op hart en vaatziekten en andere ziektes ja. Maar de die is er ook bij mensen met obesitas.
En toch lopen er heel wat mensen rond met obesitas, die aantoonbaar een groot risico lopen. En daar wordt weinig aan gedaan, laat ons eerst daar mee beginnen zou ik zeggen, dan maken we al een mooie sprong vooruit.

In de cel steken heeft ook een gigantische kost op de maatschappij. Van de politie die onderzoek moeten doen, alle magistraten die die strafdossiers moeten behandelen tot de gevangenissen die gebouwd, beveiligd en onderhouden moeten worden. Tot de psychologische opvolging van gedetineerden en de geimpacteerde familie/vrienden.

Ik zeg het (ook hier) al jaren, maar maak daar gewoon een regelgevend kader rond. War in drugs werkt niet. Heeft nooit gewerkt en gaat nooit werken.
Ik snap de morele kant van de zaak, maar wees praktisch.
N-VA is hier veel te dogmatisch in, dus veel verwacht ik niet deze legislatuur.

Ik zie 100x meer negatieve gevolgen van alcohol tov cocaïne. Ik heb er dit weekend terug veel zien snuiven, buiten dat had ik er weinig last van. Van de zatte mensen daarentegen kan ik dat niet zeggen.

Beide brengen miljarden op, maar ook veel miserie.
We zullen even nadenken over de gevolgen van alcohol illegaal maken:
- enorm veel horeca zaken mogen hun zaak sluiten (café en discotheek al zeker)
- heel wat mensen vallen zonder werk (transport, logistiek, marketing, ...)
- onze staatskas heeft een serieus gemis aan btw inkomsten

Waarom zou je iets anders waar zoveel vraag naar is illegaal houden? Of cocaïne nu legaal is of niet, mensen gaan dat blijven bestellen als ze daar nood aan hebben hoor.

Nu kunnen ze tenminste iemand voorwaarden opleggen en opvolgen vanuit het parket. En is er maar 1 op 10 die daardoor ervanaf blijft dan is het er toch 1 die mss weer gaat bijdragen aan de maatschappij ipv geld te kosten.
Dat doen ze bij mensen die onder invloed van alcohol rijden ook. Daar zitten ook alcoholisten tussen die begeleiding en hulp krijgen. Face it: naar beide producten is immens veel vraag. De ene is legaal en de andere is illegaal. Maar voor alcohol worden geen mensen vermoord en bestaat er geen crimineel milieu.

Ik zie 100x meer negatieve gevolgen van alcohol tov cocaïne. Ik heb er dit weekend terug veel zien snuiven, buiten dat had ik er weinig last van. Van de zatte mensen daarentegen kan ik dat niet zeggen.

Beide brengen miljarden op, maar ook veel miserie.
We zullen even nadenken over de gevolgen van alcohol illegaal maken:
- enorm veel horeca zaken mogen hun zaak sluiten (café en discotheek al zeker)
- heel wat mensen vallen zonder werk (transport, logistiek, marketing, ...)
- onze staatskas heeft een serieus gemis aan btw inkomsten

Waarom zou je iets anders waar zoveel vraag naar is illegaal houden? Of cocaïne nu legaal is of niet, mensen gaan dat blijven bestellen als ze daar nood aan hebben hoor.

Dat doen ze bij mensen die onder invloed van alcohol rijden ook. Daar zitten ook alcoholisten tussen die begeleiding en hulp krijgen. Face it: naar beide producten is immens veel vraag. De ene is legaal en de andere is illegaal. Maar voor alcohol worden geen mensen vermoord en bestaat er geen crimineel milieu.
ik had het nu ook niet op cocaïne, want dat is nog de minst problematische drugs vanal. Daarom zei ik "waar trek je de grens?". Waarmee ik bedoel: ga je alle drugs gaan legaliseren? Want je wil echt geen flakka en heroïne gaan legaliseren. Nu, over alcohol ben ik volledig akkoord want dat zorgt ook voor genoeg miserie.

Die ex-baron die werd geïnterviewd sloeg mijn inzien wel nagels met koppen.

De strafmaat is idd belachelijk, 24 maanden voorwaardelijk en 6000 EUR boeten terwijl die kerel elke maand 40k binnenhaalde.

Dat was wel echt met de neus op de feiten hè. 'Recreatieve' gebruikers die dat zien moeten zich dan toch wat vragen gaan stellen bij hun gebruik. Hoop ik. Misschien ijdele hoop.
Hoeveel bos is er wel niet vernietigd door vleesconsumptie? Zou de confrontatie daarmee vleeseters op andere gedachten brengen?

Dat was wel echt met de neus op de feiten hè. 'Recreatieve' gebruikers die dat zien moeten zich dan toch wat vragen gaan stellen bij hun gebruik. Hoop ik. Misschien ijdele hoop.
Hoeveel bos is er wel niet vernietigd door vleesconsumptie? Zou de confrontatie daarmee vleeseters op andere gedachten brengen?
Of hoeveel kinderarbeid is er om onze luxegoederen te produceren... Waarom zou een drugsgebruiker of vleeseter zich er druk over moeten als praktisch niemand zich er druk over maakt waar producten vandaan komen of welke gevolgen de productie ervan heeft.

De enige dader/verantwoordelijke is de persoon die het daar dumpt, punt.

Terug
Bovenaan