RPG PS4 Persona 5

Goldrusher

Crew Member
Platinum Trophy
p5n0jng.png


officiële site

release: 15 september 2016 (JP), 4 april 2017 (EU)
genre: RPG
dev: Atlus


Persona 5.

Persona 5 is a game about the internal and external conflicts of a group of troubled youth who live dual lives. They have the typically ordinary day-to-day of a Tokyo high-schooler – attending class, after school activities and part-time jobs. But they also undertake fantastical adventures by using otherworldly powers to enter the hearts of people. Their power comes from the Persona, the Jungian concept of the “self;” the game’s heroes realize that society forces people to wear masks to protect their inner vulnerabilities, and by literally ripping off their protective mask and confronting their inner selves do the heroes awaken their inner power, and use it to strive to help those in need. Ultimately, the group of Phantom Thieves seeks to change their day-to-day world to match their perception and see through the masks modern-day society wears.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik twijfel al heel lang om deze game te spelen (vooral dan door de lange speelduur) maar nu het bij de PS5 collection zit is het eigenlijk de moment om er eens aan te beginnen. Iemand die dit al gespeeld heeft en wat vond hij/zij er van? Enige tips?
 
Ik twijfel al heel lang om deze game te spelen (vooral dan door de lange speelduur) maar nu het bij de PS5 collection zit is het eigenlijk de moment om er eens aan te beginnen. Iemand die dit al gespeeld heeft en wat vond hij/zij er van? Enige tips?

Als ge into JRPG zijt: niet twijfelen. Then again, als ge into JRPG zou zijn, zou ge het al gespeeld hebben. Heh.

Voor mij makkelijk één van de beste games van de vorige generatie. Samen met NieR:Automata en Bloodborne.
Persona 5 is prima omdat het gratis is, maar Persona 5 Royal is natuurlijk de 'betere' versie. Paar quality-of-life improvements en extra content, verkocht als nieuw spel ipv als DLC. Normaal gesproken zou ik hier principieel een probleem mee hebben, maar P5 komt daarmee weg. En niet alleen bij mij duidelijk, want die games staan allebei in de top 10 beste PS4-games op Metacritic.

Ik raad u wel aan om er pas mee te beginnen als ge een paar uur vrij hebt zodat ge er in kunt komen, want het komt nogal traag op gang (tutorial-gewijs wordt het één en ander uitgelegd tot na de eerste palace).

Mocht ge nog vragen hebben: stel gerust. Persona 5 is life.
 
Ik heb wel al een aantal JRPG's gespeeld (DQVIII, DQXI, Ni No Kuni 1 & 2, Kingdom Hearts 1, 2 en 3, een aantal FF,...)
Ik weet dat dit tot de top van JRPG behoort en al een paar keer serieus getwijfeld om het te kopen maar het is een spel waar ik sowieso veel tijd ga moeten insteken. Aangezien er voor de games die ik wil nog geen releasedatum is, is het misschien de moment om er aan te beginnen.
Ga mij wel beperken tot de vanilla versie omdat deze gratis is.

Laat ons zeggen dat ik momenteel tussen 3 games aan het twijfelen ben om aan te beginnen... Hollow Knight, Bugsnax en Persona 5.
Hollow Knight schijnt vrij moeilijk te zijn en heb eigenlijk niet veel zin om te zitten stressen op een game en Bugsnax lijkt mij precies een beetje "stom".
 
Had nog nooit een Persona gespeeld, maar was wel al ff van plan deze aan te schaffen. Dat hij in de Collection zit komt perfect uit. Ben er nu een paar weken mee bezig en het bevalt me zeer goed. Zelfs al ben ik niet zo'n turn-based kenner.

In 't begin was ik wel wat overwhelmed door alle info en tutorials. Van sommige zaken ben ik na +20u nog altijd niet zeker of ik ze wel begrijp :unsure: Op echte actie is het dus even wachten. Maar eens je eerste 'missie' begonnen is, kan je het moeilijk afzetten. Leuke personages en intrigerend verhaal.
 
Ik heb wel al een aantal JRPG's gespeeld (DQVIII, DQXI, Ni No Kuni 1 & 2, Kingdom Hearts 1, 2 en 3, een aantal FF,...)
Ik weet dat dit tot de top van JRPG behoort en al een paar keer serieus getwijfeld om het te kopen maar het is een spel waar ik sowieso veel tijd ga moeten insteken. Aangezien er voor de games die ik wil nog geen releasedatum is, is het misschien de moment om er aan te beginnen.
Ga mij wel beperken tot de vanilla versie omdat deze gratis is.

Laat ons zeggen dat ik momenteel tussen 3 games aan het twijfelen ben om aan te beginnen... Hollow Knight, Bugsnax en Persona 5.
Hollow Knight schijnt vrij moeilijk te zijn en heb eigenlijk niet veel zin om te zitten stressen op een game en Bugsnax lijkt mij precies een beetje "stom".

Persona 5 is nog wel iets anders dan de games die jij opnoemt. Is iets meer... straightforward. 't Is te zeggen: minder open wereld, zit ook ook geen grind in. 't Is echt meer het verhaal beleven.
Kan moeilijk inschatten aan welke game je het meeste plezier gaat beleven, maar Hollow Knight is alleszins ook wel een topper.

Had nog nooit een Persona gespeeld, maar was wel al ff van plan deze aan te schaffen. Dat hij in de Collection zit komt perfect uit. Ben er nu een paar weken mee bezig en het bevalt me zeer goed. Zelfs al ben ik niet zo'n turn-based kenner.

In 't begin was ik wel wat overwhelmed door alle info en tutorials. Van sommige zaken ben ik na +20u nog altijd niet zeker of ik ze wel begrijp :unsure: Op echte actie is het dus even wachten. Maar eens je eerste 'missie' begonnen is, kan je het moeilijk afzetten. Leuke personages en intrigerend verhaal.

Ja, 't is nogal veel, maar ook veel zaken die ge in principe kunt 'skippen' en vooral interessant zijn voor min-maxers die er zoveel mogelijk uit willen halen. Veel van die Mementos-sidequests heb ik zelf bijvoorbeeld geskipt, bepaalde social stats die ik pas laat ben beginnen levellen, tot zelfs een confidant waarvan ik pas redelijk laat in 't spel door had dat ik ze nog niet ontdekt had. :)
Hetzelfde met die Persona zelf in de Velvet Room: ge kunt daar redelijk loco in gaan qua fusions, maar ge kunt dat net zo goed gewoon compleet negeren als ge gewoon het spel wilt uitspelen en niet zo wakker ligt van OP combos.
 
Persona 5 is nog wel iets anders dan de games die jij opnoemt. Is iets meer... straightforward. 't Is te zeggen: minder open wereld, zit ook ook geen grind in. 't Is echt meer het verhaal beleven.
Kan moeilijk inschatten aan welke game je het meeste plezier gaat beleven, maar Hollow Knight is alleszins ook wel een topper.
Minder open wereld is eigenlijk een pluspunt. Grinden zit ik niet mee in tenzij het echt tot vervelende toe is.
Ik heb zéér veel interesse in deze game, het enigste dat mij wat tegenhoud is dat ik vrees dat dit weer veel tijd ga opslorpen.
 
Ik twijfel al heel lang om deze game te spelen (vooral dan door de lange speelduur) maar nu het bij de PS5 collection zit is het eigenlijk de moment om er eens aan te beginnen. Iemand die dit al gespeeld heeft en wat vond hij/zij er van? Enige tips?
Ik heb in mijn leven nog niet bijzonder veel JRPG's gespeeld maar deze is wel met voorsprong de beste. Van bij het intro filmpje en de bijhorende keuzemenu's was ik in feite al verkocht. Aan alles is tijd en moeite gegeven. Soundtrack is, hoewel soms wat lichtjes standaard pop achtig, perfect op de juiste momenten geplaatst. Afwisseling tussen "school" en omgeving doorheen de dag en the palaces 's nachts is geweldig tof. Palaces zelf zijn enorm verschillend en hebben vaak heerlijk (eind)bosses. Het verhaal is ook echt wel meer dan boeiend genoeg om te volgen verder. Het turn based combat systeem werkt perfect, ik heb tot echt ver op het einde aanvallen gebruikt die ik nog nooit eerder gebruikt had. Finishmoves zijn ook van iedere persoon anders en leuk om te zien. Upgrade systeem zit goed in mekaar doordat je per confidant kan kijken wat hij/zij per level extra geeft zo kan je er de meest handige uitkiezen (of ze allemaal maxed out krijgen wat mij niet gelukt is tho :p ). Omgevingen worden naarmate het spel vordert ook wel echt uitgebreid genoeg.

Voor mij één van de beste games die ik de laatste jaren gespeeld heb. Op zijn allerminst zeker één van de meer unieke.
 
“Veel tijd in slorpen” is vooral afhankelijk van hoeveel ge wilt min-maxxen (social stats, confidants, sidequests, Persona collecten, ...). Denk dat ge de main story op een 40-tal uur wel rond moet krijgen.

Wat Arvee zegt: de muziek is inderdaad nog een categorie apart en maakt deel uit van de hele beleving van het spel. Jazzy, maar vooral enorm catchy. De combat theme van de Royal-versie vind ik nòg beter - wat ik nooit verwacht had.

Youtuber die ik volg, Alex Moukala, is als componist ook geweldige fan van P5-soundtrack (analyseert vooral gamemuziek). Geweldig cool hoe gepassioneerd die daarover praat


en lol @


Heb ik al gezegd dat ik fan ben? :unsure:
 
“Veel tijd in slorpen” is vooral afhankelijk van hoeveel ge wilt min-maxxen (social stats, confidants, sidequests, Persona collecten, ...). Denk dat ge de main story op een 40-tal uur wel rond moet krijgen.
Ik ben nogal een collector dus ik steek redelijk wat tijd in games 😋
Turn-based is ook wel een pluspunt, zo zijn er te weinig de laatste tijd.
 
Ik geef m'n teammates wel orders ipv ze zelf te controleren. Het werkt goed en dan gaat het beter vooruit ook. Is dat the way to go, of eigenlijk not done? :unsure:
 
Wordt tijd dat er wat actie in begint te komen want het begin is precies nogal langdradig. Ben nog altijd bezig met die leraar en dat blond meisje is ondertussen al mijn party gejoint.
 
+15u al en volgende dat ik ga doen is de treasure uit het eerste palace halen. Sta nu op lvl10.
Ik weet niet...het vlot allemaal wat te traag naar mijn goesting precies. Te weinig actie en in gevechten kunt ge weinig all-out gaan omdat de SP zo schaars is.
 
Eerste palace is gedaan. Ik heb precies niet veel zin om nog verder tijd te steken in dit spel
YHBtTy8.gif

De grafische stijl is top, de muziek is catchy, de personages zijn leuk en toch heb ik geen drang om verder te spelen. De gameplay is te traag, veel te veel dialoog en te weinig actie, zijactiviteiten die niet echt boeiend zijn,....
Misschien was ik niet in de juiste "mood" om dit spel te starten?
 
De gameplay kan je wel wat versnellen tijden combat. Uw team vaste orders geven of gwn rushen/doorspoelen. Vooral bij veel zwakke tegenstanders is dat wel handig. De dialoog kan idd lang uitlopen soms.

Ga nu beginnen aan het 3de castle.
 
De gameplay kan je wel wat versnellen tijden combat. Uw team vaste orders geven of gwn rushen/doorspoelen. Vooral bij veel zwakke tegenstanders is dat wel handig. De dialoog kan idd lang uitlopen soms.

Ga nu beginnen aan het 3de castle.

Dat bedoel ik niet. Het spel vlot gewoon niet, 20u spelen en nog enkel maar de eerste palace gecleared.
Ik bedien iedereen liefst zelf.

Is een JRPG, is meestal wel met veel dialoog :). Maar is toch echt een topgame, gwn al de art en muziek!

Is niet mijn eerste JRPG hoor. Deze heeft gewoon een eigen aparte stijl. Niks mis mee (integendeel) maar momenteel minder mijn ding toch.
Heb geen zin in bij wijze van spreken 5 uur dialoog en onnozele zijactiviteiten te doen en 1u effectief "combat".
 
Ja denk idd wel dat de stijl u moet liggen. Bij mij was het alleszins een schot in de roos, heb plat gehaald op de Royal versie op 3 weken tijd :ROFLMAO:. Wel in volle corona periode ofc
 
Terug
Bovenaan