Dat is op uw 40 toch ook, op uw 50 ook ... Op de leeftijd van 30 is er al een groot verschil merkbaar tussen IT-ers die aan heel snel tempo willen bijleren, die helder en fris en ambitieus zijn, en ja gewoon IT-ers die op de kar gaan zitten en wachten tot iemand uitlegt wat ze moeten gaan doen, die om 16u naar huis gaan, die zo weinig mogelijk "stress" willen hebben enz. Daar bestaan ook IT functies in.
Waarom wordt je zelfstandige als je denkt dat je niet meer ga kunnen meedraaien in uw job? Om vervolgens niet te kunnen gaan doppen als ze u ontslaan op hoge leeftijd?
Ik zie bij concullega's dat vanaf een leeftijd midden in de 30 het mentaal al moeilijker wordt en ze in burnouts gaan of andere jobs beginnen zoeken.
Je moet altijd werk hebben dat in lijn ligt met de sterktes dat uw mensen hebben. Dat geldt niet alleen voor mensen op hoge leeftijd maar ook voor mensen op lage leeftijd, mensen die moeilijkheden hebben met sociale interactie, mensen dat moeilijkheden hebben met teveel repetitief werk enz.
Maar dat is wel hoe het het vaakst werkt, dat uw loon niet plots gaat dalen omdat je vb. niet zo hard meer kan werken omdat je nu meer met uw gezin rekening moet houden en je niet meer toekomt met 4 uur slaap. Terwijl als je zelfstandige wordt is het juist moeilijker om een hoger uurtarief te verantwoorden als daar niks tegenover staat?
Ik begrijp niet dat je wil dat dit een parameter wordt terwijl uw ervaring rondom u is dat mensen 60+ problemen daarmee gaan krijgen. Is dat omdat je graag nu al meer wil verdienen zodat je op uw 60+ eigenlijk niet meer hoeft te werken?
Algemeen doe ik dit omdat ik 'nu' wel in staat ben om op een bepaald niveau mee te draaien. Ik zou dat dus ook willen verzilveren en bufferen. Het is nu om verschillende redenen de sweet spot en vroeg genoeg om te bufferen/investeren.
Het is als 30'er niet makkelijk maar ik verbaas mijzelf hoeveel energie en veerkracht ik nu heb. (Niet dat het allemaal altijd gemakkelijk is... Mijn motivatie ligt gewoon hoog door de leeftijd van alles willen op te bouwen, kleine kinderen,..) Ik kan wat ik nu doe niet als 20'er gedaan hebben en verwacht het ook niet in hetzelfde format als 50'er te kunnen. Beiden om verschillende redenen...
Verder hecht ik weinig belang aan hoeveel ik werk maar meer aan hoeveel toegevoegde waarde ik breng. Hoe die waardering tot stand komt heb ik zelf weinig invloed op. Maar het is wat is. (Bij mijn partner geef ik vaak het voorbeeld: wat zegt iemand die een hele dag een steen van links naar rechts verplaatst? --> veel stress voor niks)
Terugschalen voor het gezinsleven is hier bijvoorbeeld maar een klein puntje daardoor. Mede door andere factoren

artner werkt relatief lokaal en flexibel, ik kan regelmatig remote werken en heb niet alle dagen vaste afspraken/tijden. Waar wel veel energie in kruipt is bijblijven, netwerken en planning. En dan voornamelijk dat 'netwerken' wat breed mag gezien worden, zowel intern op projecten als klantnetwerk, nieuwe opportuniteiten / producten, exposure (bijvoorbeeld social media, blogposts,...)
Later zal ik dan reflecteren en mij aanpassen naar ander werk moest dat nodig zijn. Valt er dan minder te verdienen dan is dat zo.
Waar ik wel naartoe wil werken is om richting de 40+ in een positie te zitten waar ik niet al het inhoudelijke werk nog (alleen) moet doen. Niet iedereen heeft die ambitie en niet iedereen met die ambitie kan dat succesvol uitvoeren. Time will tell...
Werken naar sterktes doe je best altijd. Maar in dit geval zorgt leeftijd voor het verschuiven van de verhouding van sterktes. Dat is net de reden waarom ik mij wil evolueren en dat is ook een reden waardoor ik weinig inhoudelijke IT'ers van 60 ken. (De rest zijn eigenlijk geen IT'ers meer maar werken in de IT sector)
Nu goed ze zijn er wel en een beperkt clubje schopt het tot hoger management maar dat is nu niet de bulk.
En in dit topic gaat het volgens mij niet over die enkele enthousiastelingen die tot het eind werken, maar om het bulk van de bevolking en bulk IT'ers en werken tot 67 of meer. En is dat dan realistisch? M.i. nee gemiddeld niet zonder aangepast werk.
Maar voor de duidelijkheid is dit mijn observatie en ik stuur hiermee enkel mijn gedrag/verwachting bij. Iedereen mag van mij doen wat ze willen en hoelang ze willen. De spelregels en gevolgen zijn voor de overheid en de betrokkenen.
Feel free to change my mind.