PC voor de kinderen met overschot onderdelen oude game PC

HUSKE

Well-known member
Ik heb een aantal zaken over van mijn oude game PC en wil die doneren aan mijn (plus)kinderen, die hun eerste game PC gaan aanschaffen. Aangezien ze het zelf aanschaffen mag het dus allemaal niet teveel kosten. Games die ze willen spelen zijn COD en Fortnite op 1440p en oudere singleplayer games in mijn steam library. Aangezien ze 30fps van de switch gewend zijn, zal 60-90fps al een hele verbetering zijn.

Zaken die ik heb:
- Case: Fractal Torrent Nano case (dus een mini-itx mobo nodig)
- Koeler: Deepcool AK500 CPU koeler
- PSU: Corsair RM650
- RAM: 32GB DDR5 5200
- GPU: EVGA RTX3080 FTW3

Ik dacht aan een:
- CPU: Core i5 14400F
- Mobo: ASUS PRIME H610I-PLUS-CSM (accepteert DDR5)
- SSD: Lexar LNQ790 1TB M.2 SSD

Is dat een slim idee, of kan ik beter naar iets anders uitkijken?

Dat is al een stevige 1440p pc...
650W is op 't randje denk ik, maar gaat normaal genoeg zijn. Een RM is een degelijk model. Misschien is een 750W model wat veiliger...
Ik zou ze aanraden om een 1TB OS disk te nemen + een xTB game/data disk en dat ineens te scheiden. Ze gaan dingen mis doen, ze gaan reïnstalls moeten doen. Dan is het een goed idee om dat te scheiden.

Ik heb eventueel nog een Define R6 of Fractal North liggen, moest je ATX overwegen. En ook nog een een 14600k + DDR4 setje.

Zal zeker deftig genoeg zijn. Zie er niet echt iets mis mee dat dat niet deftig zal draaien. Zelfs een i5-13400F zal al voldoende zijn. Bij Azerty kosten die maar €130. Scheelt toch al €30 met een 14400F.

PSU is ook voldoende met nog een klein beetje marge.

Misschien wel opteren voor een grotere SSD, mits je maar 1x M.2 slot hebt op dat mini-ITX bord.

Voor de rest geen opmerkingen.

De voeding heb ik gebruikt icm R7 7800X3D en de RTX3080. Heb met de overgang naar een 9800X3D en RTX5080 de voeding moeten vervangen.
Dus hoop dat die ook voldoende is nu. Zou net genoeg moeten zijn op full load, maar doorgaans haal je dat toch nooit. Er zal ook geen OC gebeuren (als dat al kan met een i5)

Zal de raad mbt een grotere SSD en i5-13400f meenemen, 1TB is mss aan de lage kant, maar ik heb ook maar 1TB (maar ik heb enkel windows, iracing + wat nodige progs om te racen op de PC staan).
Denk dat de jongens met een kostprijs van om en bij de 330-380 euro blij gaan zijn :).

De voeding is zeker voldoende. Zijn ook kwalitatieve units.

1TB is nu ook niet heel veel tegenwoordig voorgaming. Er zijn al vaker games van 100GB+.

De voeding is zeker voldoende. Zijn ook kwalitatieve units.

1TB is nu ook niet heel veel tegenwoordig voorgaming. Er zijn al vaker games van 100GB+.

Ja klopt. Heb al lang geen pc games gespeeld buiten sim racen. En als je maar 1 game op je pc hebt is 1TB genoeg natuurlijk.
Zal voor hun er 2TB insteken.

Heb de PC onderdelen overlaatst besteld en de PC gebouwd. Na de powerlimits van de CPU van 65 naar 100W te zetten kwam de CPU wel tot leven. De scores in 3D mark voor de RTX3080 zijn nog uitstekend.
De temp blijft bij 100% load steken op 57-58 graden (zit een grote koelblok op), dus dat zal wel snor zitten. Snelheid van het ram is beperkt tot 4800MHz, maar heb dan de timings wat strakker gezet. Speelt nog vlot alle games.

Terug
Bovenaan