PC-testen voor Dienst Vreemdelingenzaken - ervaringen?

Matleena

New member
Dag iedereen

Binnenkort vinden er pc-testen plaats voor de functie 'Migration Officer' voor Dienst Vreemdelingenzaken. Functieniveau A1.

Ik citeer:
Via een situationele beoordelingstest worden volgende competenties gemeten:
  • Kritisch denken
  • Wendbaar zijn
Iemand al ervaring met deze tests?
Ik weet dat je op website demotests kan afleggen, maar ik zou toch eens willen horen of iemand al de echte tests heeft afgelegd en wat er inhoudelijk aan te pas kwam?

Bedankt!

Zullen niet veel anders zijn dan andere generische computertesten van de overheid.

Je hebt boeken die je daarop kan voorbereiden als je dat echt nodig vindt. Soms zelf beschikbaar in de bibliotheek. (zoeken naar SJT, situationele beoordelingstesten,...)

Die van EPSO (PC-testen om binnen de EU te geraken) lijken er redelijk goed op. Die zijn "korter" maar het principe is hetzelfde. Daar vind je wel wat online van.

Meestal van die dingen van
"je bent verantwoordelijke in een rusthuis, je krijgt een anonieme mail dat een medewerker continu naar alcohol ruikt" of je bent een verantwoordelijke voor de keuze van de keuze van een nieuw gebouw" Je krijgt dan een situatiebeschrijving met een tabel qua kostprijs, ligging,,...

Je krijgt dan een paar uitspraken en je moet ze waarderen van 1 tot 5 of 1 tot 4.

Ik heb ook een dergelijke test moeten doen, wel andere overheidsdienst. Ik vond die in de simulatie wel heel zinvol om te doen, en niet zo gemakkelijk... Het is meestal wel duidelijk of een reactie goed of niet goed is, maar het echt inschalen is niet zo simpel. Er zijn idd materialen te vinden om te oefenen, ik ben echter gewoon op goed geluk gegaan. Ik had 80% uiteindelijk.

Inhoudelijk weet ik niet meer exact wat de situaties waren, maar de simulatie was wel echt zoals ze het vragen. Geen gekke dingen.

Terug
Bovenaan