Overstappen van werk via tijdskrediet

Furiax

Active member
Edit Crew: Dit topic is afgesplitst van hier https://www.beyondgaming.be/threads/de-hopeloze-zoektocht-naar-werk.1064
Het was niet opgezet als thread, maar er is een interessante discussie uit ontstaan die we apart hebben gezet.

Na 16 jaar Colruyt besloten om op mijn 42 opnieuw naar school te gaan, vanaf september neem ik een jaartje tijdskrediet om bij Syntra een voltijdse opleiding voor accountant te volgen. Opleiding van eind september tot eind juni en daarna 4 maand stage. Hopelijk vind ik nadien dan vlot werk, op de opendeurdag van Syntra vertelden ze me dat de meeste onmiddelijk werk vinden dus leef op goede hoop.

Ben de onregelmatige uren en het weekendwerk meer dan beu, ook beginnen er al wat lichte fysieke klachten de kop op te steken dus tijd om naar een bureau job over te stappen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Oprechte vraag: wat krijg je voor een jaar tijdskrediet?
Heel weinig, iets van een 530€ netto per maand van de RVA. Je kan bij de vlaamse overheid ook nog een premie aanvragen die ongeveer een gelijkaardig bedrag daar bovenop geeft. Dus zal met een goede 1100€ per maand moeten toekomen, zal mijn spaarboek deels moeten aanspreken om te overleven. Extraatjes zullen er komend jaar niet inzitten. Het is gelukkig maar voor 1 jaar dus even op de tandjes bijten en de uitgaven wat beperken en daarna hopelijk een beter betalende job, dan vul ik dat spaargeld wel terug aan.

Heb ook nog even met het idee gespeeld van ontslag te geven en de trampoline premie te gebruiken maar dan ging ik de eerste maanden zonder inkomen zitten want dat aanvragen gaat blijkbaar pas nadat je negatief advies hebt gekregen van de RVA en de vakbond zei dat ik zeker mocht rekenen op drietal maand om dit administratief allemaal in orde te brengen en al die tijd geen inkomen zou hebben. En het bedrag dat ik nadien zou ontvangen zou ook maar iets van een 1200€ bedragen aangezien mijn vrouw werkt. Zij zou dan grotendeels moeten instaan voor mijn onderhoud. Als alleenstaande zou dit wel een interessantere optie zijn geweest.

Heel weinig, iets van een 530€ netto per maand van de RVA. Je kan bij de vlaamse overheid ook nog een premie aanvragen die ongeveer een gelijkaardig bedrag daar bovenop geeft. Dus zal met een goede 1100€ per maand moeten toekomen, zal mijn spaarboek deels moeten aanspreken om te overleven.
Om vrijwillig ontslag te nemen en dan op kosten van de gemeenschap u opt gemakske te gaan herscholen? Ik vind dat eigenlijk hallucinant. Ondertussen moeten er weer miljarden in de begroting dichtgereden worden.

Heel weinig, iets van een 530€ netto per maand van de RVA. Je kan bij de vlaamse overheid ook nog een premie aanvragen die ongeveer een gelijkaardig bedrag daar bovenop geeft. Dus zal met een goede 1100€ per maand moeten toekomen, zal mijn spaarboek deels moeten aanspreken om te overleven. Extraatjes zullen er komend jaar niet inzitten. Het is gelukkig maar voor 1 jaar dus even op de tandjes bijten en de uitgaven wat beperken en daarna hopelijk een beter betalende job, dan vul ik dat spaargeld wel terug aan.

Heb ook nog even met het idee gespeeld van ontslag te geven en de trampoline premie te gebruiken maar dan ging ik de eerste maanden zonder inkomen zitten want dat aanvragen gaat blijkbaar pas nadat je negatief advies hebt gekregen van de RVA en de vakbond zei dat ik zeker mocht rekenen op drietal maand om dit administratief allemaal in orde te brengen en al die tijd geen inkomen zou hebben. En het bedrag dat ik nadien zou ontvangen zou ook maar iets van een 1200€ bedragen aangezien mijn vrouw werkt. Zij zou dan grotendeels moeten instaan voor mijn onderhoud. Als alleenstaande zou dit wel een interessantere optie zijn geweest.
Zijn er dan nog bijkomende voorwaarden (buiten 10j anciënniteit) om die trampolinepremie aan te vragen? Negatief advies RVA, wat houdt dit in dan?

Als je een knelpuntopleiding volgt kan je nog 6 maanden verlenging krijgen - maar dat zal de vakbond wellicht ook wel toegelicht hebben.

Zal wel een moeilijke keuze geweest zijn na 16 jaar bij dezelfde werkgever.

Om vrijwillig ontslag te nemen en dan op kosten van de gemeenschap u opt gemakske te gaan herscholen? Ik vind dat eigenlijk hallucinant. Ondertussen moeten er weer miljarden in de begroting dichtgereden worden.
Of we moeten de mensen proficiat wensen om te kiezen voor iets anders, dat geld lijkt me geen slechte investering.

Mensen die bewust voor knelpuntberoepen kiezen en jobs achterlaten die door een breder publiek kunnen worden ingevuld, geef ik met plezier mijn deel van mijn belastingen. Dergelijke zaken betalen zichzelf terug.

Furiax is toch net het schoolvoorbeeld van een persoon voor wie zo’n systeem bedoeld zou moeten zijn? Iemand die al 14 jaar werkt en bijdraagt en nu zichzelf wilt verbeteren.

Furiax is toch net het schoolvoorbeeld van een persoon voor wie zo’n systeem bedoeld zou moeten zijn? Iemand die al 14 jaar werkt en bijdraagt en nu zichzelf wilt verbeteren.
En waarom zou de maatschappij daar voor moeten bijdragen. Je kan het ook in avondschool doen. Of accountant een knelpuntberoep blijft is betwijfelbaar. Ik blijf het ook altijd verbazend vinden dat men het altijd vanzelfsprekend vindt dat hiervoor langs alle kanten premies en of uitkeringen moeten zijn. En dan nog klagen dat het ,'heel weinig' is.

Ah, we zullen maar meteen stoppen met belastingen te betalen want waarom moet ik als deel van de maatschappij mee opdraaien voor al die zaken die geld kosten en ik het daar niet mee eens ben....

Omdat heel wat investeringen in mensen ook geld opleveren. Maar je moet het even op lange termijn durven bekijken.
Je denkt dat avondschool geen overheidsgeld kost? Dat we daar niet aan meebetalen?

Ah, we zullen maar meteen stoppen met belastingen te betalen want waarom moet ik als deel van de maatschappij mee opdraaien voor al die zaken die geld kosten en ik het daar niet mee eens ben....
Gaat hier over het feit dat er vrijwillig ontslag wordt genomen hè. Als je ontslagen wordt en dan heroriënteert voor een knelpuntberoep, 100% akkoord dat hier ondersteuning voor gegeven wordt.

Ik begrijp oprecht niet wat daar het probleem aan is. Veel mensen hebben op jongere leeftijd andere keuzes gemaakt, soms moeten maken, hebben de kans niet gehad om te studeren, om echt na te denken over wat ze willen doen... Willen we die mensen motiveren of laten doodbloeden in een beroep wat hen op lange termijn misschien net eerder nog richting sociale zekerheid duwt?

Ontslagen worden kan ook impliceren dat je het hebt uitgehangen en je job niet naar behoren hebt gedaan. Dan mag het wel op kosten van de samenleving?

En waarom zou de maatschappij daar voor moeten bijdragen. Je kan het ook in avondschool doen. Of accountant een knelpuntberoep blijft is betwijfelbaar. Ik blijf het ook altijd verbazend vinden dat men het altijd vanzelfsprekend vindt dat hiervoor langs alle kanten premies en of uitkeringen moeten zijn. En dan nog klagen dat het ,'heel weinig' is.
De kans dat zo'n opleiding succesvol wordt afgerond lijkt me een pak groter in zo'n systeem dan in avondschool, zeker voor mensen met kinderen.

Ik weet niet wat zo'n job bij Colruyt verdient, maar ik vermoed dat het met ons belastingsstelsel geen zegen is voor de schatkist. Als je zo iemand dan een hoger loon kan geven zodat hij nog tot zijn 67ste meer belastingen betaalt, door die een jaar te ondersteunen, is dat toch een no brainer? Zeker als het dan een switch is van een niet-knelpuntberoep naar wel, want dan geraakt die originele job misschien snel ingevuld. Komt dan nog de factor fysiek werk vs bureauwerk daarbij, ik weet welke de grootste kans heeft om onafgebroken tot het pensioen uitgevoerd te worden.

Lijkt me toch meer emotionele afgunst te zijn dan rationeel denken om daar een probleem van te maken.

Jij ontvangt dus geen enkele uitkering/premie/extralegaal voordeel a la firmawagen, geen werkbonus, geen renovatiepremie, niks, niks, niks?

Chapeau.

Ik begrijp oprecht niet wat daar het probleem aan is. Veel mensen hebben op jongere leeftijd andere keuzes gemaakt, soms moeten maken, hebben de kans niet gehad om te studeren, om echt na te denken over wat ze willen doen... Willen we die mensen motiveren of laten doodbloeden in een beroep wat hen op lange termijn misschien net eerder nog richting sociale zekerheid duwt?
Niks mis met avondschool hoor. En nogmaals, enerzijds staat onze begroting miljarden in het rood en anderzijds gaan we mensen financieel motiveren om ontslag te nemen en een jaartje op de kosten van de maatschappij te leven?

Jij ontvangt dus geen enkele uitkering/premie/extralegaal voordeel a la firmawagen, geen werkbonus, geen renovatiepremie, niks, niks, niks?

Chapeau.
Allemaal fiscale koterij die ontstaan is uit de hoge belastingsdruk op de werkgever. Wat heeft dat te maken met mensen geld geven om ontslag te nemen?

Allemaal fiscale koterij die ontstaan is uit de hoge belastingsdruk op de werkgever. Wat heeft dat te maken met mensen geld geven om ontslag te nemen?
Of het nu een fiscale koterij is of een subsidiekoterij, het zijn koterijen. Op de kap zitten van mensen die gebruik maken van de premies/bonussen/toelages/whatever die er zijn is gewoon hypocriet als je zelf ook "geniet" van bepaalde premies.

Ik heb de woonbonus waar ik zeer graag gebruik van maak, bedrijfswagens, in het verleden renovatiepremies voor de vervanging/isolatie van ons dak, etc... Het enige waar ik van afblijf zijn de voordelen/toelages vanwege een zogezegd laag inkomen (bewust laag vanwege "de hoge belastingsdruk op inkomen"), geen haar op mijn hoofd om echter kritiek te geven aan iemand anders die gebruik maakt van voordelen die er zijn.

En al zeker niet als die persoon van een job bij Colruyt (die ze allicht binnen de paar dagen kunnen vullen) naar een knelpuntberoep wil gaan als Accountant. Wat de toekomst zal brengen is onzeker maar wat wel een feit is, is dat er nu zéér veel vraag is naar dat profiel. Dus het feit dat hij zich een jaar laat omscholen "op de kap" van de belastingbetaler, dat zal hij allicht ruimschoots goedmaken de laatste 20-25 jaar dat hij nog moet werken. Bereken eens de bijkomende stroom aan belastingen die hij zal genereren door het hogere loon? Dan is die 12.000 EUR "investering" gewoon peanuts.

Zijn er dan nog bijkomende voorwaarden (buiten 10j anciënniteit) om die trampolinepremie aan te vragen? Negatief advies RVA, wat houdt dit in dan?

Als je een knelpuntopleiding volgt kan je nog 6 maanden verlenging krijgen - maar dat zal de vakbond wellicht ook wel toegelicht hebben.

Zal wel een moeilijke keuze geweest zijn na 16 jaar bij dezelfde werkgever.
Als je zelf ontslag pakt dan heb je voor x-aantal maanden geen recht op een uitkering, een soort van sanctie zeg maar. Als de RVA op de hoogte wordt gebracht van dat ontslag dan geven ze een negatief advies voor een uitkering. Je kan de trampolinepremie pas aanvragen nadat je dit advies gekregen hebt voor zover ik begrepen heb van de vakbond. Maar die administratie duurt dus enige tijd. De trampolinepremie houd eigenlijk in dat je ongestraft eenmaal in je loopbaan zelf ontslag kunt nemen om u te herscholen. Duurtijd is standaard 6 maand maar kan nog eens 6 maand verlengd worden indien het een erkend knelpuntberoep betreft.

Maar ik kies dus niet voor dat systeem maar voor tijdskrediet. Een van de voordelen bij tijdskrediet is dat je in dienst blijft gedurende de opleiding. Moest de opleiding om de een of de andere reden niet lukken dan kan ik nadien gewoon terug aan de slag en behoud ik ancienniteit en andere voordelen, ook telt het opleidingsjaar dan gewoon mee voor mijn pensioen later want word gelijkgesteld.

En het systeem is er dus waarom zou je er geen gebruik van maken. De voorbije 22 jaar ben ik ononderbroken aan het werk geweest en heb ik bijgedragen, dus dat de overheid nu mij eens tijdelijk mag helpen vind ik niet zo overdreven. De opleiding betaal ik ook gewoon zelf, bij ontslag zou dit op kosten van de vdab zijn.

Niks mis met avondschool hoor. En nogmaals, enerzijds staat onze begroting miljarden in het rood en anderzijds gaan we mensen financieel motiveren om ontslag te nemen en een jaartje op de kosten van de maatschappij te leven?
ik vind het een redelijk hardvochtige reactie van u.

wat wil je dan? dat die mens zich blijft kapot werken in de colruyt? hij heeft nu al fysieke klachten aan amper 42.
met een mogelijks gevolg lange ziekte uitkering, of burn out?
en hoeveel gaat dat allemaal niet kosten voor "de belastingbetaler" ?
chapeaux voor die man! @Furiax you got my support.

Terug
Bovenaan