Overijverige tandarts? Pijn na, maar niet voor, ingreep

Op foto zie je gewoon veel meer dan 'op 't zicht'. Al meermaals mijn tandarts zien twijfelen bij het zien van een tand die een wat merkwaardige schijn heeft. Ze neemt dan een gelokaliseerde foto van één tand en dan ziet ze dat er toch niets aan de hand is. Via hun computerprogramma kunnen ze inzoom waar nodig en zien ze de kleinste afwijkingen.

als je als tandarts weet dat klant elke 6 maanden correct op controle komt en een goede handhygiëne erop na houdt, dan weet je toch dat op 6 maanden tijd die merkwaardige schijn niet ineens een gaatje wordt?
Waarom een gezonde kies waar men twijfelt, daarin boren? De uwe doet dat nu niet, maar ik twijfel of alle tandartsen zo redeneren.
In mijn geval had ik al 5j met vullingen rondgelopen die eigenlijk niet nodig waren, een erg verontrustende gedachte.

Als ik hierboven lees, zijn er (oké blijven steeds getuigenissen) tandartsen die redeneren: “Better safe than sorry”.
Of eerder; “mijn machines kosten veel geld, ik ga prestaties aanrekenen?”.

Mijn enige 4 gevulde kiezen zijn er trouwens die op Kindertijd zijn “gesealed”, verzegelen van de groeven heette dat toen.
Gezonde tanden die men bewerkt met een zuur en dan toe etst, zou beter zijn tegen gaatjes, tja, juist die vier hebben gaatjes ontwikkeld…

Geen idee of dit nog gebeurt, had ik kinderen ik zou dat verbieden.

Ik ga eerlijk zijn, het steeds iets “moeten” doen bij veel tandartsen, dat werkt pas averechts.
Je gaat gewoon op controle, en neen hoor, foto’s, boren, …

Hoeveel keer zou een tandarts nog zeggen: “alles goed, ik moet niks doen, stoel af”?

Op den duur; beter misschien preventief boren en vullingen steken? Efficiënter en kassa kassa.

Laatst bewerkt:
Hoeveel keer zou een tandarts nog zeggen: “alles goed, ik moet niks doen, stoel af”?

Mijn tandarts doet dat nog. Ieder jaar een schouderklopje en "aan u zal ik niet veel verdienen". Maar mijn tandarts komt ook in de buurt van de pensioengerechtige leeftijd. Als ik het zo lees kan het goed zijn dat het helemaal anders is als ik naar een nieuwe tandarts moet overschakelen... Toch ook geen aangename gedachte. Ik ga er al jaren vanuit dat ik goede tanden heb...

Ik ga naar een groepspraktijk, en ik zit daar nu aan mijn derde (jonge) tandarts omdat de vorige twee elders gaan werken zijn (of op hun eigen begonnen zijn). Allemaal jonge tandartsen dus, en die inderdaad om de twee jaar ongeveer een foto nemen, maar minstens de afgelopen 3 jaar geen gaatjes meer gehad.

Ik ben ook 3/4 tal jaren geleden van mijn gepensioneerde tandarts naar een nieuwe gegaan.
De praktijk waar ik nu ga is ook vrij nieuw met zeer jonge tandartsen en nieuwe materialen.

Die maakt de gaatjes wel op een heel andere manier, meer stappen en duurt wat langer.
Ik zie natuurlijk niet wat het verschil juist is, maar die nieuwe doet soort plastiek of ballon rondom en klemt dat echt fel.
Bij mijn oude was dat gewoon boren vullen en yuu.

Ik neem eigenlijk geen verdoving, dat stoort mij meer dan het gaatje herstellen.
Poets 2 x per dag en 1x in avond voor het poetsen met GUM sticks erdoor.
Denk dat ik om de 2/3 jaar wel een gaatje heb, drink ook wel wat frisdrank enzo...

Vorige week toevallig geweest.
Foto's was nog niet nodig zei ze, vorig jaar gedaan.
En alles was ok deze keer dus enkel de controle en tot volgend jaar!

In het verleden wel gehad dat ze zei op zicht alles ok, maar na foto's toch beginnend gaatje had gezien.
Ik haat wel dat ik bij deze altijd terug moet, elk ding buiten controle moet met nieuwe afspraak.
Mijn vorige deed dat gewoon bij de controle zelf, ik ben zelfstandig dus dat was wel ideaal.

Ik denk dat ze daar misschien ook extra voor betaald krijgen als ge nog eens terug moet?
Heb daar ook een dieper gaatje laten herstellen en daar heb ik toch ook enkele weken een gevoeliger gevoel aan gehad.
Normaal heb ik daar geen last van, dus ik zou me niet meteen zorgen maken.
Ik heb toen terug gebeld en ze zei dat dit inderdaad wel een paar weken kon duren, het minderde ook geleidelijk aan.

Laatst bewerkt:
Hier zeer gelijkaardige situatie. Heb altijd al een niet zo stevig gebit gehad, en op de jaarlijkse controle was er altijd wel iets te vullen. Ik ging al jaren naar die tandarts, zonder ook nog maar 1 klacht te hebben gehad achteraf.

Sinds kort is die op pensioen en ga ik naar een nieuwe, en die is geneigd om al mijn vullingen te veranderen. En in tegenstelling tot de andere heb ik nadien enorm veel last van mijn tandvlees. Dat ze graag preventief werkt vind ik best oké aangezien de niet zo stevige tanden, maar ik denk dat ze ook wel een pak bruter is waardoor ik echt pijn ervaar die ik hiervoor nooit had.

Gelukkig is´t een hele knappe :unsure:

Onze tandarts (pensioenleeftijd maar groepspraktijk met jongeren en dus ook die technieken meegenomen) doet dat altijd. Mijn vrouw heeft heel goede tanden, die haar controle duurt geen 5 minuten (FF checken, foto en klaar). Ik heb veel slechtere tanden, maar ook hier is dat gewoon advies geven en gedaan. Sinds ik daar ben, geen enkel gaatje gehad, tandarts ervoor ("op het zicht") vond er zogezegd elk jaar nieuwe...

Bij huidige ook als er iets mis is, dan doet die dat gewoon gratis als het maar kort werkje is. Ook dochter nakijken is gewoon gratis.

Buiten misschien wat sneller een X-ray heb ik niet de indruk dat mijn jongere tandarts zaken zoekt om te doen. Er is gewoon meer nadruk gelegd op "tijdig ingrijpen" in de opleiding volgens mij. Aangezien dat niet meer de mottige amalgaamvullingen zijn van vroeger ook geen probleem mee.

Gaatjes worden gevuld voor je daar last van krijgt, want als je zenuw geïnfecteerd geraakt heb je een groter probleem. Maar onze vorige tandarts was daar ook ijveriger in en dat zal zijn bankrekening ook wel gevoeld hebben.

Hier hetzelfde, kan niet meer zeggen tot welke leeftijd maar denk toch goed boven mijn 20 ging ik bij een familielid die dan gestopt is.
Nooit geen gaatjes gehad, altijd complimenten, altijd minutieus onderhoud door haar, tand per tand.
Dan 1 of 2x ergens anders geweest en die vlogen erover met hun dremel (of wat het ook mag zijn), tandvlees pijnlijk, hops van die stoel.
Dan heb ik even een degout gehad en toch wel enkele jaren niet geweest tot ik enkele jaren geleden toenmalige vriendin leerde kennen en bij haar tandarts ben geraakt. Eerste keer ook direct foto en toch direct zo wat aanwijzen en opletten dit en dat, tweede keer ook weer foto (denk elk jaar) en toen toch ook voor de allereerste keer een gaatje moeten laten vullen(op mijn 31 ongeveer zegt).
Begin november terug langsgaan, ben eens benieuwd wat het nu weer gaat zijn, gelukkig neemt deze toch ook wel wat zijn tijd (half uurtje) om goed te controleren en rustig tandplak te verwijderen etc.
Maar zo te lezen is het toch een algemene trend.

Ik ga al 36 jaar naar dezelfde tandarts en nog nooit een gaatje gehad. Ik ga ook 2 keer op een jaar naar hem. Neemt zijn tijd, bekijkt alle tanden, verwijdert tandplak, polished alles, maar hij geeft ook toe dat als er niks is dat het ook niet nodig is om al te boren enz.

Durf te wedden als ik morgen naar een andere tandarts ga, dat ik een vers gebit krijg.

Op den duur; beter misschien preventief boren en vullingen steken? Efficiënter en kassa kassa.
De meeste tandartsen zitten de komende 10 maanden volgeboekt. Ze hebben ‘Trump’ echt niet nodig om hun Porsche af te betalen hoor

Integendeel, ze zullen eerder iets hebben als ‘alweer een klant die zijn tanden te weinig poetst’

Net langsgeweest voor twijfel scheurtje in mijn nachtbeugel (plastic overzetding)
orthodontist heeft 5 min gekeken -> 50 euro aangerekend
Beugel laten maken met reeds bestaande mal: 80 euro
dat zijn pas de bandieten :)

Ik heb een relatief jonge tandarts (mid-30) en bij mijn kinderen kijkt die gewoon eens naar de staat van hun tanden, geen x-rays of vroege interventies aan melktanden. Mijn vrouw krijgt telkens te horen dat ze een perfect gebit heeft, maar aan mijn tanden heeft ze iedere 6 maanden behoorlijk wat werk (tandsteen). Beginnende gaatjes worden pas gevuld als ze tussen de controles groter zijn geworden, wat quasi nooit het geval is.

Mijn neef die tandarts is bevestigt dat die generatiekloof er effectief is, maar dat betekent nog niet dat de jongere tandartsen er zomaar op losboren.

Ziezo, ik ben terug .

Dus gedaan zoals de meesten hier zeiden: ik heb eerst gesproken met haar, en gevraagd of het normaal was dat ik nu pijn voelde.
Ja dat kon zei ze, een paar weken geduld hebben, want het was "een grote vulling" die ze vorige week moest steken.

Dus nu opnieuw haar laten doen, en de laatste 3 tanden ook opgevuld. Ik ben er nu van af voor een tijdje.
Maar het komt er dus wel op neer dat ze alle tanden heeft gevuld, die mijn vorige tandarts heeft gezet.
Lijkt een beetje op : "vanaf nu ben je mijn klant, en dan voorzie ik je ook met mijn vullingen. Ik werk niet met tanden die door andermans zijn gevuld".
Wat het nut daarvan is, weet ik niet. maar goed ja, het is achter de rug nu, en hoop dat over een paar weken effectief geen pijn meer zal hebben op die éne plaats.

fucking heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeell

Wat is dat toch met mijn gebit; van buitenaf zie je absoluut niets aan mijn tanden, mooi op een rijtje en wit.
Binnenin is het een slagveld, 7 ontwortelde tanden, zowat alles moet nu al gevuld geweest zijn.

Mijn tandverzorging gaat vrij ver. 2-3x per dag poetsen; flossen; ragers; mondspoeling; etc. etc.

Ik heb al jaren geen frisdrank meer aangeraakt, snoepen en koeken kan ik soms niet laten maar ik let ermee op. Ik drink enorm veel water, etc. Toch blijven die tanden mij achtervolgen.

Waar ik nu mee zit.
Maandag: Herbehandeling van een reeds ontwortelde tand. Die moet al 10j terug ontworteld geweest zijn maar de endo zag dat er een slapende ontsteking op zat.

Woensdag: begin van de hel, meteen antibiotica voorgeschreven gekregen.
Vrijdagavond: Nog steeds doodgaan van de pijn, gisteren gebeld en het zou ondertussen beter moeten zijn, nu pakken ze gewoon al uren niet meer op.

Geen gezwel, geen roodheid, niets. 5u slaap op 3 nachten :thumb:

EDIT: Oh ja, heeft iemand een goeie tandverzekering die hij kan aanraden, dubbel tripje endo kwam uit op 1100 EUR :thumb: :thumb:

Ja, hier een paar jaar geleden ook moeten veranderen van tandarts omwille van pensioen. Al mijn vullingen (best veel) waren van die grijze. Vorige maand zei de tandarts dat sommige van die oude vullingen moeten vervangen worden omdat die versleten zijn of afschilferen waardoor ze op termijn kunnen stukgaan. Zij beweert dat alle vullingen op termijn moeten vervangen worden omdat dat nu eenmaal verslijt. Ik heb er nu dus een paar witte (composiet). Ze zei ook dat ze zelfs niet meer geleerd heeft hoe die grijze moeten gestoken worden want dat is een totaal andere procedure. De ene vulling is niet beter dan de andere, maar eerlijk gezegd heb ik liever zo een witte dan een grijze.

Tandzorg is een business als een andere geworden. M'n tandarts heeft z'n praktijk overgelaten aan Dentius en gaat binnenkort op pensioen. Zal maar eens elders gaan, of meteen in 't buitenland eens zien na de verhuis.

Die groepen zoals er enkele zijn in België, trainen hun tandartsen en personeel om er vollen bak op los te factureren met prestaties die je niet altijd nodig hebt. Er mag echt weer eens meer controle op komen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan