Overeenkomst tijdskrediet

fejity

New member
Mijn vrouw heeft na haar moederschapsrust haar ouderschapsverlof ingezet. Werkgever stak het toen niet onder stoelen of banken dat ze haar eigenlijk wouden ontslaan en hebben haar proberen een ontslag in "onderlinge overeenkomst" op te spelden. Ze heeft zelf niet de intentie om op te stappen, werkt er intussen ongeveer 5 jaar en is dus ook niet op vernoemde overeenkomst ingegaan.

Nu, onlangs heeft ze een aanvraag voor tijdskrediet met motief (6 maanden) ingediend en nu komt werkgever met een overeenkomst op de proppen onder het mom van "OVEREENKOMST OVER DE WIJZE VAN UITOEFENING VAN TIJDSKREDIET (schorsing van 100%)" waar het volgende in staat:
  • de werknemer dit recht geniet van <start aanvraag> tot <einde aanvraag>
  • dit recht zal uitgeoefend worden als 100% schorsing van de arbeidsprestaties
  • tijdens de duur van het tijdskrediet de bijdragen in de groepsverzekering worden stopgezet
    (dus geen bescherming voor invaliditeit en overlijden, geen opbouw extralegaal pensioen)
  • de werknemer tijdens deze periode geen netto onkosten vergoeding ontvangt
Ik ben zelf niet bedreven in het arbeidsrecht, maar zulk een overeenkomst lijkt mij zeer ongewoon? Ik vroeg me zelfs af of ze deze overeenkomst niet zouden kunnen gebruiken om te kunnen afzien van het volledige arbeidscontract?

Mijn eerste raad was dus ook om deze overeenkomst gewoon langs haar neer te leggen. Ze heeft dit intussen ook aangekaart bij de RVA, in zoverre zij daar advies over kunnen geven. Mogelijks kan intussen iemand met wat meer ervaring op het forum hier zijn licht op laten schijnen?

Het is perfect normaal om bij deeltijds tijdskrediet modaliteiten vast te leggen over de manier waarop het tijdskrediet opgenomen wordt. Immers, bij deeltijds tijdskrediet moet het aantal te presteren uren nog heroverlegd worden.

Hier is het echter een voltijds tijdskrediet en is dit niet nodig. Maar soms moet je afwegen of het nuttig is om moeilijk te doen om dit af te tekenen. Dat is hier enkel het geval indien je CAO / arbeidsreglement bepaalt dat iemand wél nog recht heeft op groepsverzekering tijdens tijdskrediet (waar de RVA moeilijk kan over doen trouwens, want dan krijg je per definitie nog loon). Netto onkosten eigen aan de werkgever kan je natuurlijk nooit hebben als je contract geschorst is wegens tijdskrediet, dat spreekt voor zich.

Mogelijks kent de werkgever het verschil in procedure tussen deeltijds/voltijds tijdskrediet niet en is dit gewoon de normale manier van werken van hen.

Terug
Bovenaan