Overbevolking in onze gevangenissen

Well-known member

Die gasten die de buscontroleurs in De Haan het ziekenhuis hebben ingeslagen ondertussen ook allemaal terug vrij.
En dan komt Justitie straks weer klagen dat ze meer geld willen zodat ze hun werk kunnen voortzetten. Ze zouden beter hun budgetten halveren, na deze toestanden.
Als er geen plaats is om ze ergens te 'steken' kunnen ze natuurlijk weinig doen.

Crew edit: afgesplitst uit kleine nieuwtjes

Die gasten die de buscontroleurs in De Haan het ziekenhuis hebben ingeslagen ondertussen ook allemaal terug vrij.
En dan komt Justitie straks weer klagen dat ze meer geld willen zodat ze hun werk kunnen voortzetten. Ze zouden beter hun budgetten halveren, na deze toestanden.

Als er geen plaats is om ze ergens te 'steken' kunnen ze natuurlijk weinig doen.
Als ge het moet geloven is er voor niemand nog plaats.
Op den duur vraagt ge u af wie wel nog binnen zit?

Wie gaat er controleren of die gasten effectief niet in West Vlaanderen zitten?

Dit is toch ook te zot: Zo moeten ze een spaarrekening openen waarop ze elke maand 100 euro storten om de slachtoffers alvast te beginnen vergoeden.

De gevangenis aan de Bleu gate hier is pertang klaar en opgeleverd maar ze kunnen hem nog iet gebruiken want blijkbaar was hem sneller klaar dan verwacht en hebben ze geen volk genoeg om te bewaken .

Als ge het moet geloven is er voor niemand nog plaats.
Op den duur vraagt ge u af wie wel nog binnen zit?

Wie gaat er controleren of die gasten effectief niet in West Vlaanderen zitten?

Dit is toch ook te zot: Zo moeten ze een spaarrekening openen waarop ze elke maand 100 euro storten om de slachtoffers alvast te beginnen vergoeden.
De overbevolking in de gevangenissen en tekort aan plaatsen in jeugdinstellingen kan nu toch geen nieuwe informatie zijn?!

Die gasten worden geseind met hun voorwaarden. Dus als ze in West-Vlaanderen gecontroleerd worden, ziet men dat ze hun voorwaarden niet naleven.

Voor de duidelijkheid: ik sta niet achter het systeem en deze 'afhandeling'. Maar er zijn nu eenmaal beperkte middelen

De overbevolking in de gevangenissen en tekort aan plaatsen in jeugdinstellingen kan nu toch geen nieuwe informatie zijn?!

Die gasten worden geseind met hun voorwaarden. Dus als ze in West-Vlaanderen gecontroleerd worden, ziet men dat ze hun voorwaarden niet naleven.

Voor de duidelijkheid: ik sta niet achter het systeem en deze 'afhandeling'. Maar er zijn nu eenmaal beperkte middelen
Neu hoor, die info ken ik al langer
Ik vroeg me enkel af voor welke feiten je wel nog naar de gevangenis gaat tegenwoordig

Maw men moet ze domweg tegen het lijf lopen of ze moeten domweg nieuwe feiten plegen
En dan? Dan is er toch nog steeds geen plaats als ze hun voorwaarden niet naleven?

Hoe vaak ben jij nu al gecontroleerd als je W-Vlaanderen binnen rijdt? De kans dat ze hierop gepakt worden is letterlijk nihil, ze hebben geen enkelband of iets dergelijks aan. Ze hadden ze beter samen in een cel gestoken voor 2-3 maanden op zijn minst, dat was hier veel toepasselijker geweest. Nu mogen ze niets misdaan hebben. Buiten die 100€ per maand op een rekening storten, benieuwd hoe lang ze dat volhouden.

Er zijn mogelijkheden zat om ze opgesloten te houden hoor.

Waarom is dwangarbeid eigenlijk afgeschaft? Laat wat bedrijven geld verdienen met productie door de gevangenen, er zullen rap gevangenissen bijgebouwd worden door de aandeelhouders.

Rehabilitatie trekt tegenwoordig toch op niks, laat ze dan maar wat nuttig bezig zijn terwijl ze van de straat zijn.

Waarom is dwangarbeid eigenlijk afgeschaft? Laat wat bedrijven geld verdienen met productie door de gevangenen, er zullen rap gevangenissen bijgebouwd worden door de aandeelhouders.

Rehabilitatie trekt tegenwoordig toch op niks, laat ze dan maar wat nuttig bezig zijn terwijl ze van de straat zijn.
Oneerlijke concurrentie voor bepaalde sectoren zoals maatwerk? Als we naar de VS kijken wordt een systeem dat geld verdient met gevangen ook nogal pervers.

autonome werkstraffen bestaan toch? Dat kan natuurlijk enkel voor lichtere overtredingen. Van mij zouden ze dat ook meer mogen doen. Maar men moet dan wel opletten dan zo'n straffen geen echte jobs doen verdwijnen. Je kan ze moeilijk inzetten om het stad proper te houden, want dan neem je de job af van degene die het nu doen. Zoals Sylverscythe het zegt: er is dan ook kans op een pervers systeem.

Bovendien moet je daar toch ook weer een heel systeem voor uitdokteren. Ik bedoel: onlangs was er ene gaan lopen (fietsen), tijdens een begeleid fietsuitje. Kan je inbeelden hoeveel bewaking je mag gaan inzetten om zo'n mannen effectief te bewaken en bijv. ook te zorgen dat ze ondertussen geen andere strafbare activiteiten plegen.

Blijkbaar is het gewoon ook inefficient en het vormt natuurlijk ook geen aangenaam straatbeeld: https://en.wikipedia.org/wiki/Chain_gang

Privatisering van trajectcontroles zorgt al voor corruptie waarbij snelheidsremmers worden weggehaald omdat firma’s te weinig verdienen.

Laten we dat aub weghouden van de gevangenissen. Ik ben absoluut voor strengere straffen, maar laten we dat soort zaken aan de overheid laten. Het is niet alsof het überkapitalisme dat ons figuren als Musk, Bezos en Zuckerberg heeft gegeven voor alles heiligmakend is.

Geld kan nooit de pijn verzachten, maar ze zouden hen op zijn minst moeten verplichten om hun hele leven lang te blijven betalen, zodat ook zij er altijd aan herinnerd blijven worden.
Het probleem dat je daarmee dan hebt is wel dat het slachtoffer ook elke maand iets ontvangt dat de herinnering terug brengt. Je zou dan bijna als staat al een grote schadevergoeding moeten voorschieten die de daders daarna moeten afbetalen, maar dat lijkt me praktisch ook niet simpel.

Akkoord, maar wat voor signaal stuur je hier ook mee naar de buiten wereld? I mean, we kunnen terecht of onterecht op België “kakken”, maar je kan het de mensen ook niet echt verwijten dat ze straffeloosheid (of belachelijk lage straffen in het algemeen) roepen.

Er wordt (precies?) niets serieus aangepakt op vlak van justitie. Zo komt het in ieder geval bij mij over.

Akkoord, maar wat voor signaal stuur je hier ook mee naar de buiten wereld? I mean, we kunnen terecht of onterecht op België “kakken”, maar je kan het de mensen ook niet echt verwijten dat ze straffeloosheid (of belachelijk lage straffen in het algemeen) roepen.

Er wordt (precies?) niets serieus aangepakt op vlak van justitie. Zo komt het in ieder geval bij mij over.
Volgens mij is er ook te veel straffeloosheid hoor. Maar er is nu eenmaal geen quickfix. Wat sommigen ook roeptoeteren.

Er is te weinig plaats, te weinig geld om plaatsen bij te maken, niemand wil het in zijn achtertuin en cipiers proberen elke verandering te blokkeren door te staken

Het probleem dat je daarmee dan hebt is wel dat het slachtoffer ook elke maand iets ontvangt dat de herinnering terug brengt. Je zou dan bijna als staat al een grote schadevergoeding moeten voorschieten die de daders daarna moeten afbetalen, maar dat lijkt me praktisch ook niet simpel.
Meh, is dat zo'n groot probleem? Ik zou denken dat het voor de slachtoffers net positief is om te weten dat de daders voor eeuwig moeten dokken + het financiele voordeel zal afhv het bedrag opwegen tegen de terugkerende herinnering.
Als dit je toch stoort als slachtoffer, laat het dan naar een aparte rekening storten waarna het automatisch naar een goed doel gaat ofzo. Je hoeft er zo nooit meer naar te kijken.

Maar er is nu eenmaal geen quickfix.
Overbevolking in gevangenissen is blijkbaar al een ding sinds de jaren 80 van vorige eeuw. Dat is meer dan 40 jaar en niet echt vragen om een quickfix lijkt me, maar eerder een smeekbede om er ein-de-lijk eens aan te beginnen. Totaal laks non-beleid en/of boycot door partijen die aan electoraal opportunisme doen en hun kiespubliek niet wil schofferen en laten begaan. Een beetje normaal dat mensen dat beu worden.

Laatst bewerkt:
Overbevolking in gevangenissen is blijkbaar al een ding sinds de jaren 80 van vorige eeuw. Dat is meer dan 40 jaar en niet echt vragen om een quickfix lijkt me, maar eerder een smeekbede om er ein-de-lijk eens aan te beginnen. Totaal laks non-beleid en/of boycot door partijen die aan electoraal opportunisme doen en hun kiespubliek niet wil schofferen en laten begaan. Een beetje normaal dat mensen dat beu worden.

Justitie zit al 20 jaar lang in de portefeuille van CD&V en VLD. Welk specifiek kiespubliek is dat, dat ze niet willen schofferen?

Justitie zit al 20 jaar lang in de portefeuille van CD&V en VLD. Welk specifiek kiespubliek is dat, dat ze niet willen schofferen?
Valt wel op dat ik sprak over de laatste 40 jaar en jij repliceert met 20 jaar, terwijl daarvoor ook de PS een minister leverde, en wat voor eentje.
Het feit dat je de vraag zo stelt lijkt me ook dat je het antwoord al weet. Maar het is waar wat je zegt, alle traditionele partijen treffen schuld aan dit non-beleid.

Verder is straffeloosheid een resultaat van alle niveau's. Als je op lokaal niveau constant mensen oppakt en ze dan moet vrijlaten door plaatsgebrek moet je heel hard aan de alarmbel trekken. En allereerst moet je ze dus oppakken

het Moinil-effect

Een procureur die er plots wel iets van wil maken, en ineens 2x zoveel mensen onder aanhoudingsbevel geplaatst. En die trekt nu ook veel luider aan de alarmbel qua plaatsgebrek uiteraard. Dit maakt de druk federaal ook groter. Die druk is totaal afwezig bij het laissez-faire beleid van PS, Ecolo en MR.

Procureur Moinil na schietpartijen: ‘Laks beleid kunnen we niet op zes maanden oplossen’

Ironisch genoeg heeft men zonder Brusselse regering meer vooruitgang geboekt dan met.

En al mijn medeleven met de gekwetsten in het recente kusttram incident, maar het enige positieve daaraan was dat men er in Vlaanderen nog eens aan herinnerd wordt dat er in ons land een stad is, compleet omringd door Vlaams grondgebied, waar er mensen wonen die vinden dat onze wetten of regels voor hen niet meer van toepassing zijn. En als je erop aandringt beginnen ze erop te kloppen of breken ze het kot af. Dat probleem groeit en sijpelt nu al door in de Brusselse rand. We moeten daar iets aan doen. Wat we kunnen federaal moeten we dringend doen, en we moeten ook alle hefbomen aanwenden die ons nog resten om Brussel te dwingen hier prioriteit aan te geven op lokaal vlak. Want daar speelt ongetwijfeld een electorale factor ook, dus enkel Brussel financieel de arm omwringen zal helpen. En wij met z'n allen PS, MR en Ecolo hun Vlaamse zusterpartijen onder de kiesdrempel bonjouren zou ook al een mooi signaal zijn.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan