Oude laptop upgraden

Lifen

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik heb hier nog een oude Lenovo Ideapad G50-80 liggen.

Hieronder de specificaties, al weet ik niet of ze helemaal kloppen. De HDD is bij mijn model immers 125 GB.

Ik gebruik deze laptop momenteel om beetje op te coderen en wat artikels te schrijven, maar had graag 'm wat sneller gemaakt. Een SSD met wat extra ram zou wel leuk zijn. De vraag is of dit de moeite nog is?

Puur economisch is dat niet meer de moeite maar in absolute getallen gaat het waarschijnlijk net iets goedkoper zijn dan een nieuwe.

Je kan die HDD gewoon vervangen door een 2,5" SATA model in eender welke capaciteit denk ik.

Kijk eens naar 2ehands Lenovo Thinkpads (genre T470 of T470s, of T480/T480s). Die hebben dadelijk dubbel zo veel ram, een stuk sneller cpu en ineens NVME SSD's in plaats van HDD's of SATA SSD's en ook een 1080p scherm. Dat is wel een stuk fijner werken dan de resolutie die je nu hebt.

Er zijn ook modellen met i7 ipv i5 processoren in die reeksen die 4core/ 8 threads hebben, die zijn nog een stuk vinniger.

Mocht je alleen willen upgraden en niet kopen, dan zal een SSD misschien het meest doen. Mocht je dan te weinig RAM lopen, dan is pagefile gebruik toch al iets sneller. RAM is kut hard duur voor 't moment en zelfts DRAM-less SSD's zoals SanDisk's basislijn kan daar wel aan voldoen. Ik denk dat je een 120gig model voor een dertig tal euro kan vinden. Je kan die dan altijd terug vervangen met de HDD mocht je willen upgraden en geen geldbakken verloren gaan.

En anders.. ben ik misschien wel nog op zoek naar een goedkope deal voor een laptop :love:

Mocht je alleen willen upgraden en niet kopen, dan zal een SSD misschien het meest doen. Mocht je dan te weinig RAM lopen, dan is pagefile gebruik toch al iets sneller. RAM is kut hard duur voor 't moment en zelfts DRAM-less SSD's zoals SanDisk's basislijn kan daar wel aan voldoen. Ik denk dat je een 120gig model voor een dertig tal euro kan vinden. Je kan die dan altijd terug vervangen met de HDD mocht je willen upgraden en geen geldbakken verloren gaan.

En anders.. ben ik misschien wel nog op zoek naar een goedkope deal voor een laptop :love:
Thanks. Heb inderdaad een SSD gekocht (Western Digital Wds500G2B0A Blauw Ssd 3D Nand 500 Gb 2,5") voor 55 EUR. Dat leek me een OK prijs voor een upgrade die we hopelijk echt gaan merken. Ram heb ik gezocht, maar inderdaad, +- 50 EUR voor 8 gb ram, vond ik wel heel duur. Daar wachten we dan nog maar even mee.

Als de laptop de geest geeft, haal ik de SSD eruit voor een volgende computer. Ik hoop wel dat ik die SSD ook in een desktop kan steken mocht het ooit nodig zijn, maar dat heb ik niet nagekeken.

Een 2dehands laptop kopen doe ik liever niet, gewoon al omdat je niet weet wat er mee gebeurd is.

Als de laptop de geest geeft, haal ik de SSD eruit voor een volgende computer. Ik hoop wel dat ik die SSD ook in een desktop kan steken mocht het ooit nodig zijn, maar dat heb ik niet nagekeken.
Dat kan zeker, zolang je pc ook een Sata aansluiting heeft, je PSU een Sata voedingskabel heeft en je ook ergens nog en Sata datakabel hebt (meestal zitten er 1-3 bij een moederbord in de doos.

Terug
Bovenaan