Opslag 2x HD of SSD

XYRIS

Member
hallo,

Ik moet uitbreiden in i.f.v zuivere opslag - voornamelijk foto's -

Nu had ik reeds een "dubbele" backup doordat ik foto's op mijn
2TB vaste schijf zette, en regelmatig kopierde naar een SSD (ook intern)
zodat als er één faalde dat ik toch mijn foto's nog heb.

Opstelling: 2TB HD / "C" WINDOWS m.2 256gb / sata samsung 850 500gb / sata samsung 840 128gb

= Die 500gb is de "2de backup" van de 2TB HD, maar die zit dus vol :cool:

op die 2TB staan ook nog MUZIEK en dergelijke.
die 128 is mijn "game" schijf waar games geinstalleerd zijn
om te voorkomen dat C windows schijf (256 m.2 ) vol geraakt door games en updates (128gb was C schijf voor deze )

2HD's in "raid" ofzo waar bij het falen van de ene toch alles nog bewaard blijft??
Of is dit te "oldskool" :)

Anders wou ik eventueel 2-3tb SSD bijkopen , maar dat is dan ook maar voor paar jaar?
we trekken nogal veel foto's :), alsook trekken we altijd ALLE foto's op feestjes enz :) (ja de familie fotograaf )🤣
 
puur voor ruimte = HDD. een SSD doe je meer voor snelheid/lawaai/schokveilig.
2HDD's in RAID1 (=mirror) is nog altijd geen backup!

Ik zou dan ook nog een externe schijf aanschaffen, zodat je een off-line/off-site backup hebt. indien de boel in vlammen opgaat, of overstroomt.
 
Als ik voor intern ga, 4 of 6TB, welke raad je aan?

Kijk bij ALTERNATE. 7200 rpm? of de 5400? (maakt dat veel uit???)
zou dan wel mijn 2TB der uit smijten, heb geen plaats voor EXTRA dikke hd ;-)
 
In principe voor een standalone schijf voor puur opslag foto's is bv een WD blue meer dan voldoende. Ik zou ook voor 6TB gaan, die is qua prijs/GB iets interessanter dan de 4TB. 5400rpm ik ook snel genoeg.
 
Ideaal heb je een interne M.2 NVME drive voor je OS en eventueel games en programma's zoals Adobe CS (die je op een namiddag opnieuw kan downloaden) en los daarvan een snelle SSD voor je lokaal toegankelijke data. Een Sata SSD is daar snel genoeg voor tenzij je er vaak video edits op doet. Het voordeel is bovendien dat je pc daar gevoelig stiller door wordt. Je wil je OS / apps scheiden van je data schijf, omwille van snelheid, maar ook om makkelijk een herformattering te kunnen doen zonder te veel issues later...

Als SSD-only intern te duur is (want multi-TB data intern nodig, neem je best een 7200rpm disk intern, die zijn het snelste. 5400rpm (en doorgaans ook minder cache) zijn beter voor archiving in plaats van dagelijks gebruik... WD heeft daarvoor Blue of Black want Red en Purple zijn NAS en NVR disk respectievelijk. Seagate heeft Barracuda voor zijn desktop range, firecuda voor zijn "Gaming" brand en dan Ironwolf voor NAS en Skyhawk voor NVR toepassingen.

Als ik jouw OP lees, dan denk ik dat je in een ideaal scenario je OS disk houdt, en daarnaast een 2TB of 2x 2TB SSD neemt voor je primaire kopie van je data (foto's, muziek, etc alles waardevol dat je niet makkelijk opnieuw kan downloaden).

Daarnaast heb je back-up nodig. Eigenlijk 3 kopies van elke file, op minstens 2 verschillende dragers, waarvan minstens 1 op een andere locatie. De zogenaamde 3-2-1 regel.

RAID is nog altijd veel gebruikt, maar is geen back-up strategie. Het is een manier om redundantie in te bouwen en dat helpt om downtime te beperken en dataverlies tegen te gaan.

Wat je kan doen is een NAS kopen, dat is een soort mini-pc die je aan je thuisnetwerk hangt. Daar zitten 1 tot x drives in (1,2,4,5,6,8 disk modellen zijn beschikbaar, ik zou je enkel 2-bay en groter aanraden). Dat werkt als een externe harde schijf, maar je koppelt niet met USB, maar via je LAN (Wifi of kabel). Daar sla je een kopie op van je belangrijke data. Je kan daarin je disken in RAID zetten (aangeraden), waardoor je beschermd bent tegen het stuk gaan van 1 van de disken, zonder dataverlies.

Die NAS kan je dan op zijn beurt nog eens naar een externe locatie back-uppen (USB, disk die je elders legt, cloud of ander remote NAS).

Een andere optie is op je PC geen lokale opslag te nemen voor foto's en andere waardevolle data, alles op de NAS te zetten en die NAS dan grondig te back-uppen met een lokale (USB) kopie en een remote back-up. Dat is quasi even snel, en als je meerdere toestellen hebt (bv desktop en laptop) is alles steeds beschikbaar en moet je niet syncen omdat je vanop dezelfde bron werkt.

Ik doe het zo: lokale machines (Win en Mac) => back-up NAS => Cloud target.
Alles geautomatiseerd zodat luiheid of vergetelheid (inc. die van gezinsleden) niet tot gegevensverlies kunnen leiden.
 
Ideaal heb je een interne M.2 NVME drive voor je OS en eventueel games en programma's zoals Adobe CS (die je op een namiddag opnieuw kan downloaden) en los daarvan een snelle SSD voor je lokaal toegankelijke data. Een Sata SSD is daar snel genoeg voor tenzij je er vaak video edits op doet. Het voordeel is bovendien dat je pc daar gevoelig stiller door wordt. Je wil je OS / apps scheiden van je data schijf, omwille van snelheid, maar ook om makkelijk een herformattering te kunnen doen zonder te veel issues later...

Als SSD-only intern te duur is (want multi-TB data intern nodig, neem je best een 7200rpm disk intern, die zijn het snelste. 5400rpm (en doorgaans ook minder cache) zijn beter voor archiving in plaats van dagelijks gebruik... WD heeft daarvoor Blue of Black want Red en Purple zijn NAS en NVR disk respectievelijk. Seagate heeft Barracuda voor zijn desktop range, firecuda voor zijn "Gaming" brand en dan Ironwolf voor NAS en Skyhawk voor NVR toepassingen.

Als ik jouw OP lees, dan denk ik dat je in een ideaal scenario je OS disk houdt, en daarnaast een 2TB of 2x 2TB SSD neemt voor je primaire kopie van je data (foto's, muziek, etc alles waardevol dat je niet makkelijk opnieuw kan downloaden).

Daarnaast heb je back-up nodig. Eigenlijk 3 kopies van elke file, op minstens 2 verschillende dragers, waarvan minstens 1 op een andere locatie. De zogenaamde 3-2-1 regel.

RAID is nog altijd veel gebruikt, maar is geen back-up strategie. Het is een manier om redundantie in te bouwen en dat helpt om downtime te beperken en dataverlies tegen te gaan.

Wat je kan doen is een NAS kopen, dat is een soort mini-pc die je aan je thuisnetwerk hangt. Daar zitten 1 tot x drives in (1,2,4,5,6,8 disk modellen zijn beschikbaar, ik zou je enkel 2-bay en groter aanraden). Dat werkt als een externe harde schijf, maar je koppelt niet met USB, maar via je LAN (Wifi of kabel). Daar sla je een kopie op van je belangrijke data. Je kan daarin je disken in RAID zetten (aangeraden), waardoor je beschermd bent tegen het stuk gaan van 1 van de disken, zonder dataverlies.

Die NAS kan je dan op zijn beurt nog eens naar een externe locatie back-uppen (USB, disk die je elders legt, cloud of ander remote NAS).

Een andere optie is op je PC geen lokale opslag te nemen voor foto's en andere waardevolle data, alles op de NAS te zetten en die NAS dan grondig te back-uppen met een lokale (USB) kopie en een remote back-up. Dat is quasi even snel, en als je meerdere toestellen hebt (bv desktop en laptop) is alles steeds beschikbaar en moet je niet syncen omdat je vanop dezelfde bron werkt.

Ik doe het zo: lokale machines (Win en Mac) => back-up NAS => Cloud target.
Alles geautomatiseerd zodat luiheid of vergetelheid (inc. die van gezinsleden) niet tot gegevensverlies kunnen leiden.

Wat is de goedkoopste optie voor NAS?
 
De goedkoopste die ik je zou aanraden is een 2016 of nieuwer 2e hands Synology met 2 bays.

Synology's zijn er in vele maten en gewichten.

Een ds220j is een 2 bay tafelmodel (ds) van modeljaar 2020 van de budget (j) reeks.
Een ds720+ is een 2bay tafelmodel, die je met een 2e enclosure van 5 extra disken kan uitrusten (2+5 optioneel = 7), uit 2022, van de + reeks. Da's de snelste 2 bay die er is van dat jaar.
Een ds218play is een tafelmodel met 2 bays uit 2018 van de play reeks, dat is eentje die op multimedia streaming gefocust is.
etc...
rs bestaat ook, dat zijn modellen om in een rack in te bouwen.

Google eens op een nieuwe 220j, 220, 220play of 220+ en 720+ en je kent de prijsverschillen. Tussen 181 en 440 euro voor de hele range.
Puur voor back-up volstaat de J, voor general use zijn de "Standaard"(zonder letter), en de play ok. Voor lichte virtualisatie via docker en zo van die dingen ben je beter af met een + of 7xx+ reeks.
 
Terug
Bovenaan