Staat op lijst onroerend erfgoed dus is vrijgesteld van energievereisten.
Ik woon in een gelijkaardig huis qua stijl en grootte, en denk ook qua EPC (wonen hier al een tijdje dus weet het niet meer uit mijn hoofd). Net de eindafrekening voor de aardgas gehad: 143 euro per maand. Vroeger hadden we stookolie en smeet ik elk jaar 2000 liter in de tank, zou nu dus op dit moment 1600 euro kosten of vergelijkbaar met wat ik nu betaal voor gas.
Om alles even in perspectief te plaatsen hoe erg een EPC C/D/E is voor uw budget...
Ik heb ook in zo een soortgelijk huis gewoond (EPC C, 340m2 bewoonbaar) en daar verbruikte ik 27000kWh gas.
Dat is ongeveer het bedrag dat je opnoemt per maand.
Ik zit nu in zo een doos van 240 m2 netto aan 50€/maand voor verwarming/warmwater. Ik weet wel wat aangenamer wonen is qua klimaat… en dat is niet het groot huis met koudere bovenverdieping. Het verschil tussen overal in t-shirt en boxershort rond te lopen of jeans met pull is wel groot.
340m2 vond ik eigenlijk ook te groot, 240m2 is dan eigenlijk aan de krappe kant. Alle ruimtes zijn ingenomen, we komen eigenlijk 1 slaapkamer/bureau te kort.
Het is met andere woorden nooit perfect
.