Opleidingen rond digitalisering

DBB

New member
Beste forumleden,

Momenteel heb ik een technische achtergrond (bachelor elektronica-ict, afstudeerrichting elektronica). In het werkleven ben ik meer uitgegaan naar de richting elektriciteit (laagspanning), energie en basis bouwkunde. Nu interesseert me dat allemaal wel, maar ik merk dat mijn interesse toch meer ligt in alles rond digitalisering en optimaliseren van processen. Het lijkt er ook op dat er in de technische sectoren meer en meer vacatures zijn genre business analyst of functioneel analyst of consultants digitalisering. Heeft er hier iemand weet van opleidingen rond digitalisering, business analyse,.. waar ik het meeste aan zou hebben?
Heb er wel al gevonden bv. bij Vlerick. Maar €3500 excl btw voor 3 daagse opleiding lijkt me toch wat overdreven. Ook bij Syntra heb ik hier al opleidingen rond gevonden. Ik zie ook dat er al postgraduaten zijn rond digitale transformatie. Iemand ervaringen of tips? Ook heb ik zeker interesse naar ervaringen van mensen die processen optimaliseren en digitaliseren maar dan voor bedrijven in energie, bouwkundige, technische sector.

Bedankt voor je reactie. Bij de voorbeelden die je aanhaalt hang je natuurlijk altijd vast aan iets. Bij Analistfin is het de bedoeling dat je na je opleiding start bij FOD Financien. Bij Switchfully is het de bedoeling dat je start bij één van hun partners. Wat wel logisch is natuurlijk aangezien ze investeren in de desbetreffende persoon.

Blijkbaar weinig mensen hier die ervaring hebben met opleidingen rond digitalisatie/analyse/data?

Wat wil je dan eerder? Banaba? Postgraduaat? Cursus + certificaat? De scope ligt helemaal anders bij ze allemaal dus ik denk dat het een beetje afhangt van hoeveel effort je erin wilt steken.

Liefst een postgraduaat of cursus. Ik wil er gerust moeite voor doen, maar een postgraduaat of cursus kan ik het best combineren met het werkleven. Ook gaat een banaba misschien wel iets te breed, ik ben meer op zoek naar specifiekere opleidingen rond business analyse / digitalisatie. Zoals ik al zei heb ik er online een aantal gevonden, maar ik ben op zoek naar ervaringen van anderen.

Mijn ervaring is dat veel business analisten / functioneel analisten daar niet specifiek voor hebben gestudeerd, maar doordat ze in het bedrijf via een andere, meer administratieve functie veel domeinkennis hebben opgebouwd kunnen ze zo als 'subject matter expert' in die rol van analist rollen (zo was het toch bij mij).

Een paar keer per jaar zoek ik via cevora een cursus uit van een paar dagen om mijn technologische kennis en vaardigheden aan te scherpen (BPMN, SQL, Python, ...).

Geen idee hoe het bij je huidige werkgever zit (of ben je nu momenteel niet aan de slag?): hebben zij nood aan (extra) business analisten? Je zou eens bij je manager/hr kunnen polsen of zij daar leertrajecten voor voorzien, zodat je zelf die kosten niet moet maken.

Bij mijn huidige werkgever zijn ze niet echt op zoek naar zo een profiel. Ze gaan zeker ook die opleiding niet betalen aangezien ik daar ben als consultant. Ook is het een aannemer in de bouwsector die niet heel groot is, maar ook niet klein. Budgetten zijn dus goed berekend, en de functies worden niet zomaar bijgemaakt.

Wat je daar zegt over die opleidingen cevora, is misschien wel een goed idee om mijn kennis op bepaalde gebieden te vergroten.

Als ik het goed lees is het dus moeilijk om specifieke opleidingen te volgen, en moet je meer in zo een functie “rollen”.
Misschien kan ik ook gewoon eens horen bij bedrijven die momenteel zo vacatures aanbieden. Zoals ik al zei zou ik dit graag doen voor een bedrijf in de bouw/energie/multitechnieken. Ik denk wel dat ik misschien wel een streepje voor kan hebben aangezien ik zowel technische kennis heb, al in verschillende (grote) bedrijven heb gewerkt als consultant en basiskennis heb van IT(Python, sql, java, gewerkt met verschillende ERP systemen).

Jij werkt dus momenteel als business analyst. Wat zijn voor jou de grootste plus- en minpunten? En wat deed je ervoor van functie?

Goeie kameraad heeft het IT-management postgraduaat gedaan op Hogent. Op zich was die er zeker wel content van. Als ik kijk naar wat je wilt ligt dit zeker in lijn met wat je wilt. Zal wellicht hit or miss zijn want er zullen een paar dingen zijn die wss niet nuttig zijn voor jou. Prijs ligt ook wel mooi op 1750.

Qua opleiding heb ik een schakel + master gedaan in een studierichting dat volgens mij (... en de proffen) vnl. business/functioneel analysten levert, vooral als ik zie naar waar/wat mijn cohort tekent voor hun eerste contract. Dit is dus zeker ook een optie maar leidt je véél te ver van jouw pad. Zelf heb ik in BA toch wel minder interesse in, ben eerder gegaan voor het wiskundige/statistische.

Laatst bewerkt:
Zo'n graduaatopleidingen zullen zeker hun meerwaarde hebben en dieper gaan dan die cevora-dagopleidingen (die zijn vaak meer een introductie om dan in zelfstudie verder op voort te kunnen bouwen). Maar ik zou persoonlijk eerst proberen met je domeinkennis te kijken of je ergens kan binnengeraken als juniorprofiel. Als je zegt dat je al basiskennis IT hebt, heb je al een technischer profiel dan ik toen ik in die functie begon.

Hiervoor was ik quality analyst (dus erop toezien dat de diensten en rapporten die wij naar klanten stuurden kwalitatief in orde waren). Zo kon ik veel kennis over de business opbouwen, ook omdat ik in die job veel rechtstreeks klantencontact had en van hen te horen kreeg wat moest worden verbeterd.

Pluspunten: je leert in ieder project altijd wel iets nieuws bij, je hebt veel contact met verschillende lagen/departementen van het bedrijf (het helpt om te kunnen doorgroeien als veel mensen je naam kennen), het is een intellectueel stimulerende job, je doet niet iedere dag hetzelfde, etc. Dus het grote pluspunt is voor mij de variatie.

Minpunten: ik heb nog veel last van imposter syndrome, en dat is iets dat ik wel meer hoor van anderen in deze job, zeker als de uitleg van de developers heel technisch wordt. Maar dat is dus een kwestie van geleidelijk aan bijscholen in combinatie met het leren on the job. Nog iets wat me soms frustreert (maar dat ligt eerder aan mijn bedrijf) is als je veel tijd en werk in een analyse steekt, om dan vervolgens maanden stof te liggen vergaren en waar niets meer verder mee wordt gedaan omdat mijn werkgever soms een gebrek aan focus heeft.

Beste forumleden,

Momenteel heb ik een technische achtergrond (bachelor elektronica-ict, afstudeerrichting elektronica).
Is er een mogelijkheid om vakken van diezelfde opleiding, maar dan afstudeerrichting ICT op te pikken? Eventueel via een hogeschool in avondonderwijs? Dat zou -lijkt mij- naadloos moeten aansluiten. En dan met die verworven kennis eerder een BA job te zoeken? Afhankelijk van de vakken die gegeven worden, natuurlijk.

Als ik CV's moest beoordelen, hechtte ik meer waarde aan een diploma of getuigschrift van een school dan van iets ala Syntra ofzo.

Daar had ik zelf nog niet over nagedacht. Goede tip, dank u.
Als ik dat zou doen dan zal ik zeker mijn IT vergroten, maar ik hoopte toch dat er opleidingen bestonden die puur ingaan op processen optimaliseren, hoe bedrijven omgaan met digitalisatie, data, …

Terug
Bovenaan