Opkrikken van carport

Proeterke

Member
Goedeavond iedereen,

mijn carport heeft een 6 tal palen (zijn nog spoor bielzen met carbol, ooit gebouwd door vorige eigenaar).

Van deze 6 palen is er een aan het verzakken sinds vorig jaar. (het is erg nat ook dus dat heeft er iets mee te maken )
Ongeveer 10cm verzakking, gevolg is dat water nu aan deze kant op gazon valt. niet meer in de afvoer buis aan de andere kant van het dak.

Met welke techniek zou ik die ene paal bv 20 cm kunnen opkrikken - dit op een veilige manier ?

Dan wil ik onder deze paal een betonnen voet proberen te storten (ik heb ook een dikke kassei van 15cm hoog, en 30cm in vierkant, geschikt om hieronder te leggen).
Hierna deze paal terug laten neerzakken en hopen dat de constructie dan nog jaren goed blijft staan ..

Tips welkom !

dank je,

Hangt een beetje af van het gewicht van die constructie.

Je zou een balk in de hoek kunnen zetten naast die paal en er een stelkussen onder steken zodat je die hele hoek omhoog pompt met dat kussen.

Een andere optie is bvb een sling in een strop rond de paal te spannen en die aan een krik bevestigen, zo kan je heel de die paal heffen.

Een werkplaatskraan zou ook zeer goed lukken, misschien kan je die lenen van iemand.

eventueel kijken of er een balk is waaronder je kan onderstutten met een andere balk. Die dan opkrikken met een potkrik (die wat kan heffen).
Wel zorgen dat die potkrik een deftige ondergrond heeft anders zal die ook in de grond zakken ;-)

Desnoods wat hoger heffen zodat je een funderkingske kan graven en wat bekisting maken (eventueel met een pur plaat) beton storten goed laten drogen en dan de boel terug op niveau laten zakken.

eventueel kijken of er een balk is waaronder je kan onderstutten met een andere balk. Die dan opkrikken met een potkrik (die wat kan heffen).
Wel zorgen dat die potkrik een deftige ondergrond heeft anders zal die ook in de grond zakken ;-)

Desnoods wat hoger heffen zodat je een funderkingske kan graven en wat bekisting maken (eventueel met een pur plaat) beton storten goed laten drogen en dan de boel terug op niveau laten zakken.
Yep, dat lijkt me een goed idee.
er moet idd iets hards onder die paal komen die verzakt - maar daar heb ik zo een hele grote kassei voor

meestal leg ik daar een stuk badden /volle betonsteen,... oid onder, een kassei kan wegspringen.
Wat ik bedoel is, ik heb hier nog van die zeer grote kasseien liggen, bijna overal even hoog tss 12 a 15 cm (ik zou eens moeten meten)
en 30cm op 30cm (lengte/breedte), daarom noem ik dat een "vierkante" kassei
(of was het toch 40cm op 40cm , ik moet die eens gaan meten ...)

niet die klassieke kasseien die op opritten of paden gebruikt of ingewerkt worden, dat is nog iets anders

Aangezien de carport nu ook al aan 1 hoek scheef staat gaat dit waarschijnlijk niet veel meer uitmaken maar: ik zou absoluut zo min mogelijk opkrikken zodat ge die niet (nog meer) uit de haak duwt.

Ook mss een aandachtspuntje: zet uw krik natuurlijk ook niet op een kleine oppervlakte te dicht bij die paal als ge daar wilt gaan graven om een fundering te storten. Eventueel een badding onder leggen ook om het gewicht/de druk te spreiden weg van uw gat.

Terug
Bovenaan