Openingsceremonie Paris 2024: diversiteit en symboliek

Het relativeren van het christendom was net iets wat mij bijzonder stoorde. Het secularisme heeft in Frankrijk's recente geschiedenis nooit zwaarder onder druk gestaan. Dan de wereld wat proberen voorliegen door zo'n stunt uit te halen vind ik vooral hypocriet. Wetende dat een soortgelijk toneel, maar dan gemikt op de islam, de Parijse voorsteden tot het randje van een burgeroorlog zou drijven.0
Dus je zegt: een grap over religie mag bij ons, maar het mag tegelijk toch niet?

Het ging om 1 drag queen in een optreden van 4 uur. Het probleem is eerder dat sommigen dit er altijd uitpikken omdat ze het eigenlijk niet aanvaarden. Als ze het wel zouden aanvaarden zouden ze zien dat het maar een klein element in de show is. Eigenlijk maakt de controversie die nu ontstaat duidelijk dat er nog steeds nood aan een verhaal van inclusiviteit is en dat het nog niet vanzelfsprekend is.

Op het grote aantal deelnemers aan de show kan je afvragen of het aantal drag queens wel proportioneel was, wellicht eerder een ondervertegenwoordiging dan een oververtegenwoordiging.
"1 drag queen gezien in een optreden van 4 uur" lol wat hebt gij gezien misschien.

Als je alle ceremonie protocolair eruit haalt met toespraken, atleten dat op een boot zitten, sporticonen dat de olympische vlam dragen... dan blijven er maar enkele show elementen over:

- Lady Gaga, LGBTQ favorites artiest waar mannen met roze pomponnekes staan te zwieren
- Een sectie waarin de Franse geschiedenis wordt aangehaald
- Een sectie die draait rond 3 figuurtjes in een bibliotheek waarbij 2 mannen half gesminkt als vrouwen
- Een optreden Aya Nakamura
(nu zijn we halverwege de show)

- Een catwalk omsingeld door drag queens die continue in beeld komen
- Een optreden van een drag queen met een baard op de catwalk
- Nog een show van nog een andere drag queen op de catwalk
- We gaan door en krijgen en ware rave-party met continue drag queens in beeld
- We sluiten af met het Laatste Avondmaal waarin een blauwe man met baard zich op tafel legt voor de Drag queens en een lied zingt
(we zijn nu 45 minuten verder in het centrale segment "catwalk met en omringd door drag queens")

- Muziek op de Seine en de opkomst van de olympische vlag met alle toespraken erbij
- Lasershow op de eifeltoren
- Het aanbrengen van het olympisch vuur door diverse sport iconen
- Celine Dion die zingt vanop de eifeltoren

En dat is dan zogezegd "1 drag queen op een show van 4 uur, een klein element, eigenlijk nog ondervertegenwoordigd"
Een beetje serieus blijven eh.

In an unprecedented display of inclusivity, drag queens took center stage at the Paris Olympics opening ceremony, showcasing the vibrant and influential role of the French LGBTQ+ community

Nicky Doll, known for competing on the 12th season of “RuPaul’s Drag Race” and hosting “Drag Race France,” participated in a high-octane fashion runway segment along with “Drag Race France” Season 1 winner Paloma, Season 3’s Piche, and Giselle Palmer.

Initially, they stood alongside the runway, gazing fiercely at the strutting models. Later, they joined in, showcasing their own style.

“I thought it would be a five-minute drag event with queer representation. I was amazed. It started with Lady Gaga, then we had drag queens, a huge rave, and a fire in the sky,” they said. “It felt like a crowning all over again. I am proud to see my friends and queer people on the world stage.”

Among their bold performances was a scene that seemed to evoke Leonardo da Vinci’s “The Last Supper,” featuring the drag queens and other performers in a configuration reminiscent of Jesus Christ and his apostles. This segment drew significant attention — and mixed reactions.

Laatst bewerkt:
Diezelfde teergevoelige intolerante christelijke organisaties die tegen de 'drag queen' protesteerden protesteerden ook tegen deze 'satanische muziek'.

Ik zou niets anders verwachten van conservatieve religieuze organisaties dan zo de bal compleet misslaan.
Niets satanisch aan de muziek of de inhoud van dat nummer. Volgende Olympische Spelen kunnen we beter voor een band kiezen met anti-religieuze boodschappen, dan hebben ze tenminste iets om over te klagen :devilish:

"1 drag queen gezien in een optreden van 4 uur" lol wat hebt gij gezien misschien.

Als je alle ceremonie protocolair eruit haalt met toespraken, atleten dat op een boot zitten, sporticonen dat de olympische vlam dragen... dan blijven er maar enkele show elementen over:

- Lady Gaga, LGBTQ favorites artiest waar mannen met roze pomponnekes staan te zwieren
- Een sectie waarin de Franse geschiedenis wordt aangehaald
- Een sectie die draait rond 3 figuurtjes in een bibliotheek waarbij 2 mannen half gesminkt als vrouwen
- Een optreden Aya Nakamura
(nu zijn we halverwege de show)

- Een catwalk omsingeld door drag queens die continue in beeld komen
- Een optreden van een drag queen met een baard op de catwalk
- Nog een show van nog een andere drag queen op de catwalk
- We gaan door en krijgen en ware rave-party met continue drag queens in beeld
- We sluiten af met het Laatste Avondmaal waarin een blauwe man met baard zich op tafel legt voor de Drag queens en een lied zingt
(we zijn nu 45 minuten verder in het centrale segment "catwalk met en omringd door drag queens")

- Muziek op de Seine en de opkomst van de olympische vlag met alle toespraken erbij
- Lasershow op de eifeltoren
- Het aanbrengen van het olympisch vuur door diverse sport iconen
- Celine Dion die zingt vanop de eifeltoren

En dat is dan zogezegd "1 drag queen op een show van 4 uur, een klein element, eigenlijk nog ondervertegenwoordigd"
Een beetje serieus blijven eh.

Ach ja, blij dat ik niet gekeken heb dus.
Overal regenboog zebrapaden, de vlag die op verschillende openbare gebouwen hangt hier in de buurt, een hele maand waarin het alfabet gevierd wordt door zowat elke grote multinational, als ik een zaak Google staat er bij of ze LGBT-vriendelijk is, voetballers die die vlag op de mouw hebben, de pride, transgender dag, nu de spelen weer,...
Enfin de lijst is onuitputtelijk voor deze onderdrukte groep maar die wel in heel de samenleving haar stempel op quasi alles drukt en overal zichtbaar en aanwezig is.

En inderdaad dat spotten met het laatste avondmaal, tja...
Dat moet inderdaad allemaal kunnen maar je moet ook niet ontkennen dat je op zo een podium iets gelijkaardigs niet kan doen met islam want dan word je verweten anti-moslim te zijn.
De dubbele standaard en zelfhaat in de Westerse wereld is gewoon belachelijke proporties aan het aannemen.

Laatst bewerkt:
Overal regenboog zebrapaden, de vlag die op verschillende openbare gebouwen hangt hier in de buurt, een hele maand waarin het alfabet gevierd wordt door zowat elke grote multinational, als ik een zaak Google staat er bij of ze LGBT-vriendelijk is, voetballers die die vlag op de mouw hebben, de pride, transgender dag, nu de spelen weer,...
Enfin de lijst is onuitputtelijk voor deze onderdrukte groep maar die wel in heel de samenleving haar stempel op quasi alles drukt en overal zichtbaar en aanwezig is.

Dat moet inderdaad allemaal kunnen maar je moet ook niet ontkennen dat je op zo een podium iets gelijkaardigs niet kan doen met islam want dan word je verweten anti-moslim te zijn.
De dubbele standaard en zelfhaat in de Westerse wereld is gewoon belachelijke proporties aan het aannemen.

Is het punt net niet dat wij met het Christendom ver genoeg geëvolueerd zijn om inderdaad met ons eigen verleden te kunnen spotten? De Islam staat inderdaad zo ver nog niet, wij ook niet X jaar geleden trouwens.

En bovendien zou het tafereel een verwijzing zijn naar een eetmaal van de Griekse Goden en dus niet het laatste avondmaal. En zelfs al was het wel een knipoog naar het laatste avondmaal, wat dan nog? Er is niemand van dood gegaan en de wereld draait verder. Much ado about nothing.

Waarom dat het omarmen van wereldwijde diversiteit altijd moet gebeuren met in een belangrijke hoofdrol mannen die zich verkleden in vrouwen is mij een raadsel. Als er nu een ding is waar ik geen enkele boodschap aan heb in mijn leven, dan is het de behoefte aan het omarmen van drag queens, want die mensen zie ik nooit.

Eigenlijk een zeer goed punt hier. Telkens wanneer LGBTQ prominent in de aandacht/media komt, is het met extravagant geklede/geschminkte queers/trans/drags. Dit heeft volgens mij zelfs een compleet averechts effect en ik zou zelfs durven stellen dat dat homofobie in de hand werkt.
Waarom in die openingsceremonie bvb ook niet gewoon normale homo/lesbo-koppels opvoeren die hooguit hand-in-hand te zien zijn, misschien ook een knuffel of kus geven... Want daarmee geef je aan dat zoiets gewoon normaal is en algemeen aanvaard zou moeten worden. Ik vraag me ook af wat de gemiddelde LGBTQ'er vindt van die extravagante representaties. Zou me niet verbazen dat de meerderheid daar eigenlijk ook totaal niet gelukkig mee is.

Als je ziet hoe andere openingsceremonies van zogezegde dictaturen wel rekening houden met het globale karakter van de spelen, Rusland, China, Qatar… ik snap wel dat de Fransen willen tonen dat ze een land gebaseerd zijn op mode en extravagantie en het niet bestaan van taboes, maar daar verkracht ge geen openingsceremonie van de Olympische spelen voor, waar je tienduizenden atleten die jaren getraind hebben van overal ter wereld met boten laat varen tussen wat voor velen van hun duidelijk decadent is, waar die atleten zogezegd achter staan en representeren, dat is puur misbruik en ongepast.

Als je ziet hoe andere openingsceremonies van zogezegde dictaturen wel rekening houden met het globale karakter van de spelen, Rusland, China, Qatar…
Dus je wilt een soort van geglobaliseerde eenheidsworstceremonie zodat zeker niemand zich beledigd voelt?

Dus je wilt een soort van geglobaliseerde eenheidsworstceremonie zodat zeker niemand zich beledigd voelt?
Neen ik bedoel zoals in Qatar, Rusland, China waarbij de eigen cultuur gedeeltelijk getoond wordt zonder extravagant en aanstootgevend te zijn. Zo hoort het ook voor Olympische spelen. Beschaafd noemt men dat. Deze show was zelfs voor kleine kinderen niet geschikt. Of wilt gij uw kinderen en nichtjes en neefjes naast die catwalk zetten?

Lijkt me geen slecht idee als ge ziet dat de landen die Five-seveN opnoemt daar zelfs rekening mee lijken te houden. Ge ondergraaft gewoon het doel van dat deel van die show door het op die manier te doen.

Lijkt me geen slecht idee als ge ziet dat de landen die Five-seveN opnoemt daar zelfs rekening mee lijken te houden. Ge ondergraaft gewoon het doel van dat deel van die show door het op die manier te doen.
Is een serieuze beperking van individuele expressie niet zowat het handelsmerk van een dictatuur? Ik zie precies niet echt waarom het een argument is dat "zelfs" die landen dat kunnen. Net zoals ik niet zie hoe het "zogenaamde" dictaturen zijn maar soit.

Eigenlijk een zeer goed punt hier. Telkens wanneer LGBTQ prominent in de aandacht/media komt, is het met extravagant geklede/geschminkte queers/trans/drags. Dit heeft volgens mij zelfs een compleet averechts effect en ik zou zelfs durven stellen dat dat homofobie in de hand werkt.
Waarom in die openingsceremonie bvb ook niet gewoon normale homo/lesbo-koppels opvoeren die hooguit hand-in-hand te zien zijn, misschien ook een knuffel of kus geven... Want daarmee geef je aan dat zoiets gewoon normaal is en algemeen aanvaard zou moeten worden. Ik vraag me ook af wat de gemiddelde LGBTQ'er vindt van die extravagante representaties. Zou me niet verbazen dat de meerderheid daar eigenlijk ook totaal niet gelukkig mee is.

Kan ik me volledig bij aansluiten. Zeker bij zoiets als de Olympische Spelen, het is geen Oscar uitreiking met een rode loper waarop een groep het doel heeft om zo opvallend mogelijk in beeld te komen.

Als al de landen zich aan de censuur, enge visie of doodzwijgen van alles wat buiten de norm valt van China, Rusland en Qatar gaan houden zal het inderdaad zeer leuk worden :unsure:.

Bizar waar mensen zich hier aan doodergeren tbh. Komt dat dan uit een gevoel van dreiging dat je jezelf niet meer kan zijn? Vanwaar die ergernis dat ze je 'doodsmijten' met lgbtq content?

Ik vind niet dat die vergelijking met dictaturen echt op gaat. Je moet wel blind zijn om niet te zien dat deze openingsceremonie een breuk maakt met openingsceremonies uit het verleden.

En toch een wat generische rant komen posten in een topic over de openingsceremonie van de Olympische Spelen.

Faut le faire.

Een topic over de openingsceremonie in het kader van de uit de hand gelopen diversiteitsdrive.

Generische reply van enkele regels en dan nog compleet het punt missen.

Faut le faire.

Totaal respectloos mbt het laatste avondmaal. De Olympische Spelen zijn een globaal event, het doel is toch om te verbinden? Alle landen en culturen zijn hier aanwezig en kijken daar naar en dan wordt er besloten om een belangrijk christelijke gebeurtenis belachelijk te maken. En überhaupt inderdaad sterk te focussen op LGBT+ en transgenders/crossdressers terwijl opnieuw een (heel) groot deel van de wereld daar geen boodschap aan heeft. Dat is niet verbinden, dat is verder uit elkaar drijven en haat aanwakkeren.

Dit gaat nu de ronde op twitter.
De beeldvorming van het vrijheidsbeeld in een commercial? of filmpje?
Een afgetakeld vrijheidsbeeld is nu toch ook niet doordacht dit in huidig geopolitiek klimaat op te voeren.
Ik vind er iets officieel van op business insider want twitter be twitter natuurlijk.
https://www.businessinsider.com/par...d-on-the-seine-during-the-equalite-section-14
66a3f580aab37011780af970

Dit gaat nu de ronde op twitter.
De beeldvorming van het vrijheidsbeeld in een commercial? of filmpje?
Een afgetakeld vrijheidsbeeld is nu toch ook niet doordacht dit in huidig geopolitiek klimaat op te voeren.
Ik vind er iets officieel van op business insider want twitter be twitter natuurlijk.
https://www.businessinsider.com/par...d-on-the-seine-during-the-equalite-section-14
66a3f580aab37011780af970
Dat is toch gewoon een afbeelding van het vrijheidsbeeld geschonken door de Fransen aan Amerika? Hoezo trek je daar de conclusie uit dat dat afgetakeld zou zijn?

Terug
Bovenaan