Op reis met kinderen

Wij zijn net terug met onze 2,5 jarige van een vliegreis. De heenreis, met de auto naar zaventem, dan de vlucht, dan nog een klein half uurtje met een taxi naar het hotel verliep vlot. We hadden een vlucht om 16u, waardoor ze haar 'middagdut' pas gedaan heeft in het vliegtuig, ruim te laat dus. Maar goed de hele trip goed doorgekomen. Wel vermoeid en na bedtijd dus aangekomen op bestemming waardoor ze lastig was tegen dat we aankwamen. Dat gaf dus goeie hoop voor de terugreis.
Die terugreis ging hetzelfde, taxi, vliegtuig, eigen auto naar huis. De vlucht was dan wel pas om 19u30. Wij dachten dan gaat ze zeker slapen in het vliegtuig, maar neen hoor. Heel de tijd neerleggen, rechtzitten, babbelen. En dan natuurlijk oververmoeid geland, rond 22u. Maar goed, wij weer blij dat ook die terugvlucht eigenlijk goed verlopen was. Wat kon er nu nog misgaan? Nog een klein uurtje naar huis rijden en dan bed in. We waren nog niet goed de ring van Brussel op, en daar kwam het dan toch nog. Overgegeven door reisziekte :( Gelukkig was de 'schade' beperkt omdat er een grote handdoek over haar lag, maar toch. Kind helemaal de kluts kwijt. En als ze er een beetje door was, is ze nog in slaap gevallen in de auto.
Al de zoveelste keer dat ze moet overgeven in de auto, ook bij korte ritjes in de buurt al gehad.
Een lange autoreis zoals ik hier lees zie ik hier dus niet gebeuren. Naar Plopsaland hebben we onlangs ook 2x gestopt (de rit zonder stoppen zou ongeveer 1u15 ofzo duren). En ik denk dat we maar net op tijd daar waren, of ze had het ook zitten.
En het is ook allemaal zo herkenbaar voor mezelf. Vroeger als kind ook altijd veel last van. En eigenlijk nog altijd als ik niet zelf rijd of achteraan moet zitten.
Onze dochter heeft ook last van reisziekte, maar we hebben aan de dokter gevraagd wat we mogen doen met een kleuter en die kan je gerust een kwartje R-Calm geven. Verpulveren en wat vermengen met water. Er zit ook een beetje slaapmiddel bij om de maag te kalmeren, dus bonuspunten voor een slapend kind in de auto.

Voor langere ritten (+1u) geven we haar nog altijd een kwartje R-Calm. We hebben wel de indruk dat ze er minder last van heeft naarmate ze ouder aan het worden is (4 in september). Mijn vrouw had dat als kind ook vaak en heeft er nog altijd last van.

Ik zal nooit begrijpen waarom ouders met kindjes in de wagen een nacht doorrijden. Risico onderweg is me te groot, je eerste dag is om zeep, ruzie door vermoeidheid, etc.. En dat voor 150 euro aan een overnachting uit te sparen..

S nachts doe ik op 12u (7pm-7am) 13u gps tijd. Overdag doe ik op dezelfde tijd (7am-7pm) slechts 6u gps tijd. En met veel meer crisissen en geween onderweg

Afgelopen 2 weken beide opties gedaan (lange roadtrip). Lange stukken van 10-12u s nachts, en korte stukken van 3-5u overdag maar dan wel de hele dag ervoor reserveren met wat leuke stops.

Onze dochter heeft ook last van reisziekte, maar we hebben aan de dokter gevraagd wat we mogen doen met een kleuter en die kan je gerust een kwartje R-Calm geven. Verpulveren en wat vermengen met water. Er zit ook een beetje slaapmiddel bij om de maag te kalmeren, dus bonuspunten voor een slapend kind in de auto.

Voor langere ritten (+1u) geven we haar nog altijd een kwartje R-Calm. We hebben wel de indruk dat ze er minder last van heeft naarmate ze ouder aan het worden is (4 in september). Mijn vrouw had dat als kind ook vaak en heeft er nog altijd last van.
Wel in het doorgaan heb ik haar een half lepeltje een siroopje gegeven op basis van gember. Dat had ik vorig jaar van de apotheek gekregen omdat ze nog geen 2 was en we niets anders konden geven. Dat siroopje is eerder om de vertering vlotter te laten verlopen, niet echt tegen reisziekte maar 'helpt de maag'. Baat het niet dan schaadt het niet dacht ik. Maar ik had dat niet mee voor de terugreis. En eigenlijk denk ik dat het in dit geval ook niet veel had geholpen als het al helpt natuurlijk. Maar voor een volgende rit zal dat ook eens checken :D Thx voor de tip :)

Wij zijn net terug met onze 2,5 jarige van een vliegreis. De heenreis, met de auto naar zaventem, dan de vlucht, dan nog een klein half uurtje met een taxi naar het hotel verliep vlot. We hadden een vlucht om 16u, waardoor ze haar 'middagdut' pas gedaan heeft in het vliegtuig, ruim te laat dus. Maar goed de hele trip goed doorgekomen. Wel vermoeid en na bedtijd dus aangekomen op bestemming waardoor ze lastig was tegen dat we aankwamen. Dat gaf dus goeie hoop voor de terugreis.
Die terugreis ging hetzelfde, taxi, vliegtuig, eigen auto naar huis. De vlucht was dan wel pas om 19u30. Wij dachten dan gaat ze zeker slapen in het vliegtuig, maar neen hoor. Heel de tijd neerleggen, rechtzitten, babbelen. En dan natuurlijk oververmoeid geland, rond 22u. Maar goed, wij weer blij dat ook die terugvlucht eigenlijk goed verlopen was. Wat kon er nu nog misgaan? Nog een klein uurtje naar huis rijden en dan bed in. We waren nog niet goed de ring van Brussel op, en daar kwam het dan toch nog. Overgegeven door reisziekte :( Gelukkig was de 'schade' beperkt omdat er een grote handdoek over haar lag, maar toch. Kind helemaal de kluts kwijt. En als ze er een beetje door was, is ze nog in slaap gevallen in de auto.
Al de zoveelste keer dat ze moet overgeven in de auto, ook bij korte ritjes in de buurt al gehad.
Een lange autoreis zoals ik hier lees zie ik hier dus niet gebeuren. Naar Plopsaland hebben we onlangs ook 2x gestopt (de rit zonder stoppen zou ongeveer 1u15 ofzo duren). En ik denk dat we maar net op tijd daar waren, of ze had het ook zitten.
En het is ook allemaal zo herkenbaar voor mezelf. Vroeger als kind ook altijd veel last van. En eigenlijk nog altijd als ik niet zelf rijd of achteraan moet zitten.
Wij zijn net terug van een roadtrip in Ierland.
Auto naar de luchthaven, vliegen naar ierland (1u15 give or take) dar busje naar de huurwagen en 10 dagen rondgereden.
Ging eigenlijk heel vlot!
We hadden welde oma mee die naast haar zat.
Anders was het denk ik wel anders geweest

De huurwagen had een kinderzitje, maar het busje naar de depot niet.
Heb ze dan op mijn schoot achter de gordel gestoken, gelukkige kort ritje.
Hoe zit dat bij taxi's? moet je dat specifiek vragen?

Taxi in Spanje in toeristische gebieden, neem je je kind gewoon op schoot, of als ze al groter zijn, in de eigen gordel. Nobody cares :p In een huurauto is het wel verplicht een autostoel te hebben. Laat ons zeggen dat in taxi's een gedoogbeleid geldt. Als je voor private taxi gaat, kan je wel kiezen voor een autostoel. Het is maar hoe ver je moet rijden zeker en wat je er zelf over denkt. Voor ons was de kortere tijdsduur en dus minder kans op een ziek kind belangrijker op die moment. Het alternatief was meerijden met de bus naar het hotel, rit duurt veel langer, en veel stop en vertrek momenten.

Hier gaan we ook voor de eerste keer op autovakantie met de tegen dan bijna 2 jarige, naar Slovenie. Heenrit doen we met 1 overnachting, en terugrit zelfs met 2 om ook nog Salzburg te bezoeken. Ook de eerste keer met EV, dus wil het qua tijd ook aan de erg ruime kant houden.
Heenrit: 620 km tot overnachtig, volgende dag nog 440 km tot onze bestemming in Slovenie.
Terugrit: 380 km tot Salzburg, volgende dag 360 km tot overnachting (waardoor we normaal dus ook relatief lang in Salzburg kunnen blijven), en de dag daarna nog 470 km naar huis.

Gaat volgens mij toch heel relaxed zijn om zo te rijden.
Wat zijn de plannen in Slovenië? 😊

Onze eerste lange reis met de zoon (2) en de 2 honden verliep opvallend goed. Heenreis van 1800km in 2 stukken gedaan, terugreis heb ik in 1x doorgereden omdat ik zag dat iedereen buiten mezelf in slaap lagen. Was met de caravan, dus indien nodig kon ik makkelijk ergens stoppen om te overnachten.
Met verplaatsingen ter plekke een 4500km gedaan, nul filmpjes moeten afspelen. We hadden een cheap-ass tafeltje gekocht op temu dat je aan het kinderzitje kon bevestigen. Het zal voor 1 reis geweest zijn, want het valt nu uit elkaar, maar hij heeft er elk saai moment op gespeeld met zijn auto's en diertjes. Buiten dat hij overal wegliep omdat alles interessant en nieuw was, hebben we echt geen klagen als ik lees hoe sommigen werk hebben met hun peuter.
Gisterenavond politiecontrole op de grens Denemarken-Duitsland, zit hij daar gelijk een echten met lepel en vork zijn avondmaal te nuttigen aan zijn tafel. Ze moesten toch ook eens lachen. :lol:

Wat zijn de plannen in Slovenië? 😊
Op 2 plekken een huisje geboekt. Eerst bij Bled voor 4 nachten, en dan in Crni Kal voor 5 nachten. Dus we blijven eigenlijk aan de linkerkant van Ljubljana. Nog niets echt concreets gepland, maar wel lijstje met dingen om te gaan doen vanuit beide plekken. Twijfel wel nog tussen grotten van Postojna of die van Skocjan.
Wat er op het lijstje staat:
  • Bled meer rondgaan
  • Kasteel van Bled
  • Lake Bohinj en omgeving, eventueel met car-train door de berg richting Soca.
  • Vintgar Gorge, maar wordt blijkbaar wat afgeraden met kleine kinderen.
  • Gewoon wat de berg oprijden
  • Radovlijica
  • Ljubljana als daguitstap
  • Stanjel
  • Piran/Koper/Portorose
  • Pedjama kasteel
  • Wat rondrijden in Vipava Valley
Ik denk dat het vooral ook leuk rondrijden wordt en op het gemak rondkijken.

Bij het 2e huisje is ook een zwembad dus kan goed zijn dat we daar eens een dag zelfs niet weggaan, of enkel voor paar uurtjes.

Oorspronkelijk plan was om deze zomer naar Tscjechië te gaan. 8 dagen in Zuid-Moravië in een huisje met zwembad en dan nog 4 dagen net buiten Praag met de bedoeling Praag zelf te bezoeken.

Door het slechte weer hier (en daar ook) echter wat beginnen twijfelen en een huisje in de Ardêche geboekt. Alles kan voorlopig nog geannulleerd worden, dus het zal afwachten wat het weer zegt. Het moet zeker niet te warm zijn, maar liefst toch geen regen na het voorjaar die we gehad hebben.

Wordt sowieso de eerste verre autoreis met de kinderen. Tsjechië zouden we met een tussenstop na 8u (van de 12u)rijden doen, Frankrijk zouden we in 1 dag doen.

Op 2 plekken een huisje geboekt. Eerst bij Bled voor 4 nachten, en dan in Crni Kal voor 5 nachten. Dus we blijven eigenlijk aan de linkerkant van Ljubljana. Nog niets echt concreets gepland, maar wel lijstje met dingen om te gaan doen vanuit beide plekken. Twijfel wel nog tussen grotten van Postojna of die van Skocjan.
Wat er op het lijstje staat:
  • Bled meer rondgaan
  • Kasteel van Bled
  • Lake Bohinj en omgeving, eventueel met car-train door de berg richting Soca.
  • Vintgar Gorge, maar wordt blijkbaar wat afgeraden met kleine kinderen.
  • Gewoon wat de berg oprijden
  • Radovlijica
  • Ljubljana als daguitstap
  • Stanjel
  • Piran/Koper/Portorose
  • Pedjama kasteel
  • Wat rondrijden in Vipava Valley
Ik denk dat het vooral ook leuk rondrijden wordt en op het gemak rondkijken.

Bij het 2e huisje is ook een zwembad dus kan goed zijn dat we daar eens een dag zelfs niet weggaan, of enkel voor paar uurtjes.
Vintgar Gorge vorig jaar met 2 kindjes gedaan van 3 & 5 jaar en voor hun was dat goed te doen. Het was toen wel midden in het bouwverlof en zeer druk. Was gewoon achter elkaar lopen en als er iemand een foto wou maken allemaal in een rijtje wachten. Prachtige locatie maar iets te druk naar mijn goesting.

Slovenië wel een pracht van een land

Vintgar Gorge vorig jaar met 2 kindjes gedaan van 3 & 5 jaar en voor hun was dat goed te doen. Het was toen wel midden in het bouwverlof en zeer druk. Was gewoon achter elkaar lopen en als er iemand een foto wou maken allemaal in een rijtje wachten. Prachtige locatie maar iets te druk naar mijn goesting.

Slovenië wel een pracht van een land
Ja daarmee, hij zal bijna 2 zijn en stapt ook nog maar sinds kort een beetje. We gaan begin juli, dus zal ook wel goed druk zijn. Genoeg ander dingen te doen :)

Het weer ziet er voorlopig ook niet zo super uit :unsure:

Tussenstop geboekt op de heenrit tussen Mol en Gardameer. Twee nachtjes in Steinach am Brenner (Oostenrijk), ongeveer 9u45 rijden. Dus ik denk die dag rond 5u te vertrekken zodat we daar tegen 18u zijn. Dan een dagje wat berglucht opdoen en dan is het nog maar 2u45 rijden naar onze eindbestemming. Op de terugrit denk ik gewoon halverwege te stoppen (Stuttgart/Heidelberg) en dan maar 1 nacht.

Gisteren toegekomen in Gran Canaria na 4 uur vliegen met de kindjes. Allemaal heel goed meegevallen eigenlijk, ze vonden het heel plezant. De jongste had er het laatste uur wel genoeg van maar kan niet klagen.

Binnen 10 minuten is horen hoe de kids club werkt :oi22:.

En den oudste opeens vol uitslag, waarschijnlijk zonne-allergie dus. Hoe gaan de dit aanpakken… Kind wilt niets anders dan het zwembad..

Soms ook te maken met de zonnecrème die je gebruikt. Probeer eens een zonne gel ipv de normale zonne “melk”.
2 dagen uit de zon gehouden, s’avonds cortisone crème gesmeerd die we meehadden en het was in orde. Ook zonnecrème gekocht die specifiek voor zonne-allergie was.

Denk persoonlijk niet dat het aan de zon lag maar iets anders. Misschien de zonnecrème vermits we die nog nooit gebruikt hadden. (heliocare)

Het is iets dat ik herken van mezelf en mijn kinderen als ik bvb geen speciale producten van de apotheek gebruik of the zeer gekende zoals Niveau, Banana boat of Australian gold. Merken in België die zo niet gekende namen zijn geven ons altijd huid allergieën. Zeker de merken die speciaal voor kinderen zijn.

Wat denken jullie van Egypte met kinderen?
+ hebben jullie ervaring met Egypte in de winter? Ik lees dat het nog steeds warm is en je zelfs in het zwembad kan maar dat vind ik een hard pill to swallow

Wij gaan met de dochter naar Normandie, niet ver van Omaha beach, dus voorbij Bayeux.
Iemand tips/aanraders? :-)

Terug
Bovenaan