Onveiligheidsgevoel & geweld op straat: oorzaken en aanpak

Beelden tonen hoe handelaar in Jan Breydelstraat in Gent belaagd wordt door jongeman: “Zelfs de politie zei dat we ons moesten verschansen”

Als je deze problemen leest, en ook al die beelden van rond stations ziet, viel me op: sinds wanneer hebben wij een effectief gedoogbeleid tov hard drug gebruik in feite? Dat zelfs het bezit ervan strafbaar is heeft een reden: zo'n mensen zijn gevaarlijk en maakt een buurt onleefbaar.

<<
“Zelfs de politie zei ons dat we ons beter binnen verschansen en de deur dichthouden als het escaleert”, zegt Guy. “Maar dat kan toch niet de normale gang van zaken zijn in het historische hart van Gent? Wij willen een sociale, open buurt blijven. Waar iedereen zich thuis én veilig voelt.”
>>

Dat is evenveel als zeggen: de criminelen zijn hier baas nu, blijf best binnen.
Whut? Pak die eens van de eerste tot de laatste op aub! Bij het minste hard drugs dat die op zak hebben kunnen ze die toch voor 24u arresteren? En verlengen tot 48u als ik het goed heb. 48u zou al genoeg zijn om die eens goed cold turkey te laten zweten. Als ze dan vrijkomen hebben ze tenminste bang van terug opgepakt te worden en is de kans al kleiner dat ze mensen gaan lastigvallen.

<
“De politie weet wie hier rondhangt. De stad kent de situatie. Maar op het terrein verandert er te weinig”, klinkt het. “Wij vragen van de politiek alleen dat er eindelijk ernstig wordt ingegrepen.”
>

<
Bij de heraanleg wordt volgens De Clercq rekening gehouden met de zones die vandaag gevoelig zijn voor overlast. “Er komt doorkijkbare beplanting, wat belangrijk is voor het veiligheidsgevoel. De lagergelegen zitput wordt verwijderd en er komt robuuste plantvakbescherming. Zo creëren we meer openheid en sociale controle.”
In afwachting van die heraanleg wordt volgens de burgemeester extra toezicht voorzien wanneer het aantal meldingen stijgt. “De politie voert gerichte patrouilles en acties uit, onder meer met de interventiedienst, het hondenteam, het overlastteam en de wijkdienst. Daarbij wordt ingezet op beeldvorming rond de overlastplegers, maar ook op repressieve acties.”
>

Doorkijkbare beplanting, dat gaat het doen... :laugh: Die gaan dan toch gewoon ergens anders hangen? Of gaat elk park in Gent platgelegd worden zodat camera's alles kunnen zien?
Eerst zijn ze "gekend", maar neen, ze werken aan "beeldvorming" . Die zitten daar elke dag op dezelfde plek stoned te wezen! :wallbash: Als je die nog niet kunt vangen om de repressie op toe te passen, is het van niet willen he Matthiasken!

Laatst bewerkt:
Maak er een goed en doelgericht plan van. Het Revive Brussel Plan.
Brussel wordt al decennia gedomineerd door linkse partijen. Die vissen voornamelijk in de armere lagen van de bevolking. Denk je dat die veel incentive hebben om Brussel op te kuisen?

Ik werk nu ondertussen meer dan 15 jaar in de noordwijk, en ik zie over die toch wel aanzienlijke periode vooral status quo. Er is wel wat aan de infrastructuur gewerkt tijdens die jaren, maar het algemene gevoel wanneer ik daar over straat loop is toch eerder negatief. Veel zwerfvuil, daklozen, sjacheraars, etc

Niemand vraagt je om traditionele kledij te dragen, wel om er beleefd over te blijven.
Jongens toch, ik was gisterenavond in Ronse, wat is me dat met die mannen en jongens die in pyjama over straat lopen?
In de Oostendse gazastrook komt dat ook voor, maar wat hebben die mensen toch aan zo'n kledij?

Ronse is een faciliteitengemeente die al een tijdje in een neerwaartse spiraal zit qua marginaliteit.
Ik heb enkele collega’s uit Ronse en die zeggen toch allen dat er een heropwaardering aan de gang is.
Ze komen wel van ver, dat is ook wel zo.

Laat die trollposts

The manosphere strikes again. Wordt nog een lange zomer.
Ga je ooit een serieuze en inhoudelijke post maken? We hoeven het zeker niet eens te zijn over alles, maar je bent nu gewoonweg aan het zagen met nietszeggende, overduidelijke sarcasme.

Wat wil je dat er gezegd wordt? ALLE BROANE BUITE?

Jesus Christus, uw posts zijn mega vermoeiend.

The manosphere strikes again. Wordt nog een lange zomer.
Het is de laatste zomer dat het open is, dan gaat het definitief dicht en wordt het afgebroken. Officieel omdat het onderhoud te duur geworden is.

Brussel wordt al decennia gedomineerd door linkse partijen. Die vissen voornamelijk in de armere lagen van de bevolking. Denk je dat die veel incentive hebben om Brussel op te kuisen?
Absurde denkpiste. Er komt onvoldoende geld binnen om infrastructuur, scholen, veiligheid en business te stimuleren.

Pak die eens van de eerste tot de laatste op aub! Bij het minste hard drugs dat die op zak hebben kunnen ze die toch voor 24u arresteren?
Neen. Geen enkele Parketmagistraat die dat bevestigt

En verlengen tot 48u als ik het goed heb.
Ook neen. Aanhoudingstermijn is verlengd tot 48u ipv de vroegere 24u. Maar voor het einde van die 48u moet er een voorleiding zijn bij de onderzoeksrechter of een vrijlating.

48u zou al genoeg zijn om die eens goed cold turkey te laten zweten. Als ze dan vrijkomen hebben ze tenminste bang van terug opgepakt te worden en is de kans al kleiner dat ze mensen gaan lastigvallen.
En ook neen. Moest het zo makkelijk zijn om mensen te laten stoppen, zouden drugs niet zo'n probleem vormen in de maatschappij

Het is de laatste zomer dat het open is, dan gaat het definitief dicht en wordt het afgebroken. Officieel omdat het onderhoud te duur geworden is.
Heel spijtig.

Twee arrestaties na nieuwe rellen in Warande: “We zullen gepaste maatregelen nemen”

Het is al drie keer dat ze in het nieuws komen deze maand, en ze krijgen het duidelijk niet onder controle inderdaad.
Dit weekend gaan ze open met beperkte capaciteit, dus de onschuldigen zijn weer slachtoffer met dit warme weer.
We kunnen moeilijk continu een heel korps politie inzetten als bewaking. Zet gewoon camera's met gezichtsherkenning, laat op alle beschikbare beelden AI los en al wie er vecht komt nooit meer binnen. Kleir.
En zet int stad de politie een AR brilletje op dat een "hit" geeft als zo iemand gespot wordt, net zoals een ANPR camera. Telkens een fouille aan hun broek, en pas de wet aan moest dat nu onwettig zijn. Bij teveel recidive een straatverbod. Het is genoeg geweest dat sommigen de sfeer verpesten voor iedereen.

Laatst bewerkt:
Diverse meningen mogen, maar altijd met respect en grondige onderbouwing.
Jongens toch, ik was gisterenavond in Ronse, wat is me dat met die mannen en jongens die in pyjama over straat lopen?
In de Oostendse gazastrook komt dat ook voor, maar wat hebben die mensen toch aan zo'n kledij?
K ben afkomstig van ronse en het is zeer erg geworden.
Is ook 1 van de redenen waarom er zoveel huizen te koop zijn.
Waar er vroeger 2 allochtonen op school waren, zijn de klassen nu toch voor 60 a 70% gevuld met allochtonen.

Het is toch een feit dat een stad waar er veel allochtonen wonen, dat dit een arme stad is geworden.
De meesten onder hen wonen van op onze kosten.

Paar weken geleden kwam ik terug van vakantie en aan de aankomsthal, 90% van de personen die aan het wachten waren, waren moslim.

Aanpassen? Nee, dit woord kennen ze niet. T is zoals die allochtoon vertelde Date die buschauffeur (hij had geen ticket) dat de moslims belgie zullen innemen. Als je ziet hoe dit de voorbije 20 jaar is achteruitgegaan, zal hij mssn wel gelijk hebben.

Fout van europa, van onze politiek, de linkse partijen en de personen die stemmen voor zulke partijen.

Heel spijtig.

Twee arrestaties na nieuwe rellen in Warande: “We zullen gepaste maatregelen nemen”

Het is al drie keer dat ze in het nieuws komen deze maand, en ze krijgen het duidelijk niet onder controle inderdaad.
En dat is dan enkel de Warande...
Gisteren was het dit, paar 100m verder, tussen Warande & station:

Heel spijtig.

Dit weekend gaan ze open met beperkte capaciteit, dus de onschuldigen zijn weer slachtoffer met dit warme weer.
We kunnen moeilijk continu een heel korps politie inzetten als bewaking. Zet gewoon camera's met gezichtsherkenning, laat op alle beschikbare beelden AI los en al wie er vecht komt nooit meer binnen. Kleir.
En zet int stad de politie een AR brilletje op dat een "hit" geeft als zo iemand gespot wordt, net zoals een ANPR camera. Telkens een fouille aan hun broek, en pas de wet aan moest dat nu onwettig zijn. Bij teveel recidive een straatverbod. Het is genoeg geweest dat sommigen de sfeer verpesten voor iedereen.

Een treinverbod zou passender zijn denk ik.

En dat is dan enkel de Warande...
Gisteren was het dit, paar 100m verder, tussen Warande & station:
Triest...

Dit vind ik dan weer heel grappig :rofl:Ze hebben zelf al een naam bedacht!
“Wetteren wordt geen Molenbeek aan de Schelde”, zegt burgemeester De Geyter na opstootjes Oudejaarsnacht

Fout van europa, van onze politiek, de linkse partijen en de personen die stemmen voor zulke partijen.
Ik ken de regio niet maar ik gok dat er serieus wat nieuwe Belgen werken bij Utexbel, Alsico en Associated Weavers. Als de allochtone man des huizes een Westers loon binnentrekt dan komt er geen totale integratie met onze manier van leven.

Ik ken de regio niet maar ik gok dat er serieus wat nieuwe Belgen werken bij Utexbel, Alsico en Associated Weavers. Als de allochtone man des huizes een Westers loon binnentrekt dan komt er geen totale integratie met onze manier van leven.
Op dat vlak is er inderdaad weinig verschil met het tijdperk van de gastarbeiders.

Terug
Bovenaan